Er virkelig LCD så dårlig til TV-titting? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Vi liker å bedras fra tid til annen....
    Og noen liker det bedre enn andre (Les: Kabelnisser) hehe
    Måtte bare...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp den samsungen du, det er en kanontv. plasma kontra lcd er en evig diskusjon. og jeg tror bare på halvparten av det som blir sagt i mange av diskusjonene.

Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Skal kjøpe nytt TV til max 12 000,- og jeg trudde jeg hadde bestemt meg for Panasonic plasma 42'' PZ85EA, men så såg jeg denne Samsung LCD-en på 46 tommer. Samsung 46" LCD TV - LE46A656 Full HD - MPX.no - Elektromarked

Jeg ser hovedsakelig bare på TV-sendinger gjennom canal digitals tuner. Og de eneste DVD-ene jeg ser på er musikk-DVD-er.

Alle sier jo at plasma er best til TV...

Men er det noen her som har LCD-TV til under 12 0000 som de synes er bra nok i massevis til TV?
    Er det kanskje bare de kresne øynene hos entusiastene som foretrekker plasma?

Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    om du serverer en full-hd skjerm med 720p, vil den uansett oppskalere det igjen til 1080p, som er den oppløsningen den har. hadde den kunnet vise 720p som det, ville en mindre del av pixlene vært i bruk.
    Er det bra da, at en mindre del av pixlene er i bruk? Blir ikke klok på dette altså..:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe
    poenget er at det går ikke, en full-hd skjerm vil alltid konvertere signalene til 1080p, uansett hva du forer den med.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, Antares.

Har enda ikke vært i butikk for å se, har bare sett så smått hos venner.
    Men jeg synes ikke butikker med lsterkt lys i egner seg til dette uansett, det skulle ha vært egne avlukk med lav belysning til demontrasjon av tv-er, og ikke i tannlegelys-lokale!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    hei
    jeg har en dreambox 800hd, og med den er det lett å finne ut hva de forskjellige sender i, og den er stort sett bare 1080i som blir brukt, den eneste jeg har sett som bruker 720p er sveriges hd-kanal.
    det er bare å ta en sjekk med en boks som viser hva som blir sendt ut, så ser du det.
    Takker for oppklaring.

Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hmm, vet ikke om jeg har forstått dette riktig. Mener dere altså at TVer med full HD 1920x1080 gir dårligere bilde på 1080i sendinger som f.eks TVN opererer med enn TVer som bare har 720p? Er det mulig da? Selv om det er 1080 interlaced så er vel antall pixler samme som på TVen, så skulle tro det blei bedre enn på en TV som må nedskalere til 720p?
    Selv om 1080i er et likt antall pixler på papiret, vl det ikke stemme overens med 1080p, bilde må de-interlaces, altså settes sammen fra et i bildefordelt på to bildesekvenser til et bilde i en bildesekvens. Denne operasjonen er det ikke alle bildeprossessore som takler like godt. Ikke alle TVer som er flinke på oppskalering heller, men generelt sett pleier denne prossessen å være bedre en de-interlacing. Derfor kan det være en fordell med lavere oppløsning enkelte ganger, dette vil også spare bildeprossessoren for ressurser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Takker for oppklaring.

Selv om 1080i er et likt antall pixler på papiret, vl det ikke stemme overens med 1080p, bilde må de-interlaces, altså settes sammen fra et i bildefordelt på to bildesekvenser til et bilde i en bildesekvens. Denne operasjonen er det ikke alle bildeprossessore som takler like godt. Ikke alle TVer som er flinke på oppskalering heller, men generelt sett pleier denne prossessen å være bedre en de-interlacing. Derfor kan det være en fordell med lavere oppløsning enkelte ganger, dette vil også spare bildeprossessoren for ressurser.
    Jeg skjønner forstatt ikke Det er ikke logisk at et 1080 bilde blir bedre på en 720 skjerm uansett progressivt eller interlaced.

Jeg tenker sånn: Bildet kommer inn til mitt TV som 1080i. Jeg har TV med 1080 horisontale pixler, og TVen kan så vidt jeg vet vise både 1080i og 1080p. Når jeg slår over på TVN så står det 1080i oppi hjørnet. Nå har jeg også muligheten for å bruke funksjonen pixel by pixel. 1080i inn, 1080i ut på skjermen. Det må da være optimalt? Hvordan kan det bli bedre på et 720 panel?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antares
    kjøp den samsungen du, det er en kanontv. plasma kontra lcd er en evig diskusjon. og jeg tror bare på halvparten av det som blir sagt i mange av diskusjonene.
    Har du sett på den tv-en selv? Er det bra svartnivå? Hvorfor sier alle at svartnivået er så dårlig på LCD? Er det fordi de sammenligner den med bedre skjermer eller fordi den er dårlig i seg selv? Blir virkelig usikker litt forvirret av det alle sier. Mulig man kunne spart seg alle spørmål og alikevel blitt fornøyd med tv :-D For den mest vesentlige bommerten man kan gjøre er kanskje å kjøpe plasma om man skal ha det til spille-TV. Er vel bare å titte videre...også får jeg se om jeg tar en avgjørelse nå, eller om noen mnd..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner forstatt ikke Det er ikke logisk at et 1080 bilde blir bedre på en 720 skjerm uansett progressivt eller interlaced.

Jeg tenker sånn: Bildet kommer inn til mitt TV som 1080i. Jeg har TV med 1080 horisontale pixler, og TVen kan så vidt jeg vet vise både 1080i og 1080p. Når jeg slår over på TVN så står det 1080i oppi hjørnet. Nå har jeg også muligheten for å bruke funksjonen pixel by pixel. 1080i inn, 1080i ut på skjermen. Det må da være optimalt? Hvordan kan det bli bedre på et 720 panel?
    Må bare beklage å si at jeg glemte å tilføye at 1080i er tilpasset 1280x720 skjermer, og ikke 1920x1080 skjermer. Det er 2 bilder som må settes sammen til 1, og i denne prossessen bruke flere av de samme pixlene 2 ganger for opptimalt blde, som igjen vil si at å kjøre dette ubehandlet på et progresivt bilde i likt antall pixler vil strekke bilde til det nærmest ugjenkjennelige, derfor må TVen gjøre en av 2 ting, enten oppskalere bilde i 2 omganger til 2880x1620i, som ikke er en standard på dagens tver, derfo prøver bildepossessoren å studere disse 2 bilde sekvensene for så å tegne opp bilde på nytt, og her er det mange bideprossessore som sliter. Men igjen så er det de som får denne jobben til brukbart. Ved signal på 720p vil bildeprossessoren kun trenge å se på bilde å fylle inn nye pixler da bildet allerede vises slik det skal.

Grunnen til at TVn din viser 1080i i hjørnet er for å vise signalet inn på TVn, ut blir uansett panellopløsninga uansett, altså 1080p. Men den støtter 1080i, det gjør de fleste, men det vil ikke si at den gjør jobben bra for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har sett den. Godt bilde, og lekker design forøvrig. Når det gjelder signal, forutsetter jeg at de fleste idag har digitalt.
    Skjønner ikke at alle driver å satse alle kortene på sortnivå, det finnes vel andre ting som er minst like viktig for å kunne hevde at tven yter bra. Vet ikke hvor jeg hørte det, men i den virkelige verden så er det vel de færreste ting som er 110% sort, så hvorfor skal det være så høyt nivå på tv-bildet? Tror denne diskusjonen er litt preget av spesifikasjoner osv... tror vel egentlig at ingen trår feil enten de velger det ene eller det andre. Jeg har gått for Full HD LCD, og er storfornøyd. Jeg personlig var litt redd innbrenningsspøkelset hos plasma i sin tid, men vet ikke om det er historie nå...?

Har du sett på den tv-en selv? Er det bra svartnivå? Hvorfor sier alle at svartnivået er så dårlig på LCD? Er det fordi de sammenligner den med bedre skjermer eller fordi den er dårlig i seg selv? Blir virkelig usikker litt forvirret av det alle sier. Mulig man kunne spart seg alle spørmål og alikevel blitt fornøyd med tv :-D For den mest vesentlige bommerten man kan gjøre er kanskje å kjøpe plasma om man skal ha det til spille-TV. Er vel bare å titte videre...også får jeg se om jeg tar en avgjørelse nå, eller om noen mnd..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Må bare beklage å si at jeg glemte å tilføye at 1080i er tilpasset 1280x720 skjermer, og ikke 1920x1080 skjermer. Det er 2 bilder som må settes sammen til 1, og i denne prossessen bruke flere av de samme pixlene 2 ganger for opptimalt blde, som igjen vil si at å kjøre dette ubehandlet på et progresivt bilde i likt antall pixler vil strekke bilde til det nærmest ugjenkjennelige, derfor må TVen gjøre en av 2 ting, enten oppskalere bilde i 2 omganger til 2880x1620i, som ikke er en standard på dagens tver, derfo prøver bildepossessoren å studere disse 2 bilde sekvensene for så å tegne opp bilde på nytt, og her er det mange bideprossessore som sliter. Men igjen så er det de som får denne jobben til brukbart. Ved signal på 720p vil bildeprossessoren kun trenge å se på bilde å fylle inn nye pixler da bildet allerede vises slik det skal.

Grunnen til at TVn din viser 1080i i hjørnet er for å vise signalet inn på TVn, ut blir uansett panellopløsninga uansett, altså 1080p. Men den støtter 1080i, det gjør de fleste, men det vil ikke si at den gjør jobben bra for det.
    Nå føler jeg meg plutselig helt grønn. Takk for at du prøver å forklare så godt du kan men det hele virker veldig ulogisk. Hvorfor heter det 1080 hvis ikke det er 1080 pixler? Hva er egentlig oppløsningen som kommer inn i TV-en? (snakker fortsatt om 1080i tv-sendinger)
    Hvordan kommer du fram til 2880x1620 ved å oppskalere i to omganger? Deler vi det tallet på to, så får vi 1440x810. Hvor kommer den oppløsningen fra?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antares
    Skjønner ikke at alle driver å satse alle kortene på sortnivå, det finnes vel andre ting som er minst like viktig for å kunne hevde at tven yter bra.
    Fordi det sies at om sortnivået er dårlig så går det ut av resten av fargene også. Men hvis du er fornøyd så er jo det bra. Sikkert mange som er fornøyd.

Er usikker på om jeg har digitale signaler, via den relativt nye svart/sølv-tunern fra canal digital. Hørte noe om analog på den gamle, men det kan jo være noe annet kompisene mine prata om da, vet ikke.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det sies at om sortnivået er dårlig så går det ut av resten av fargene også. Men hvis du er fornøyd så er jo det bra. Sikkert mange som er fornøyd.

Er usikker på om jeg har digitale signaler, via den relativt nye svart/sølv-tunern fra canal digital. Hørte noe om analog på den gamle, men det kan jo være noe annet kompisene mine prata om da, vet ikke.
    Har du denne?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har en som står CDC5050 på, og der står Digital Video Broadcasting på den.

Men skal uansett skifte den ut til sånn derre HD-tuner, om jeg har forstått riktig så går det an. Blir det bedre bilde da?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men skal uansett skifte den ut til sånn derre HD-tuner, om jeg har forstått riktig så går det an. Blir det bedre bilde da?
    Okei, da er det denne du har...

Med en av de HD-mottakerene vil du kunne oppnå bedre bilde, både på vanlig digital TV-sending og spesielt på TV-sendiger i HD (på en HD-TV koblet via HDMI).

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg i det hele tatt kan gi deg råd til å ta det rette valget med tanke på hvilken TV du bør velge, lurer jeg på ett par ting:
    -Ser du mye film om kvelden eller/og at du har det ganske mørkt i rommet?
    -Har du planer om å bruke TVen til gaming eller PC?
    -Ser du mye sport, fotball etc?
    -Bryr du deg om innsynsvinkelen til TVen?
    -Har du planer om å oppgradere til BD-spiller det nærmeste året?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Før jeg i det hele tatt kan gi deg råd til å ta det rette valget med tanke på hvilken TV du bør velge, lurer jeg på ett par ting:
    -Ser du mye film om kvelden eller/og at du har det ganske mørkt i rommet?
    -Har du planer om å bruke TVen til gaming eller PC?
    -Ser du mye sport, fotball etc?
    -Bryr du deg om innsynsvinkelen til TVen?
    -Har du planer om å oppgradere til BD-spiller det nærmeste året?
    Som det står i hovedinnlegget, så ser hovedsakelig bare på TV-sendinger gjennom canal digitals tuner. Og de eneste DVD-ene jeg ser på er musikk-DVD-er. Kan tilføye at jeg ser ikke fotball og sport, og skal ikkeha blu-ray og stuen har lite dagslys. Vet jo at LCD-er best på spill, og at jeg av flere blir rådet til plasma, men det er jo mange som ikke spiller som er godt fornøyd med LCD-er til tv-titting. Så jeg er så usikker.. Om jeg hadde vært sikker så hadde jeg tatt denne Samsungen, så hadde jeg sluppet å tenke på innbrenning. Samsung LE-46A656 46" LCD-Tv Full-HD - Netshop.no - pc data foto minne digital
    PX80 Synes jeg er litt for kornete og ellers er jeg usikker på pz85, for jeg vet ikke om den har noe klarere tv-bilde enn px80 en gang og da er det jo ikke vits å bruke de tusener ekstra....

(Takk for tuner-tips Jeg kommer ikke å abbonere på noen HD-kanaler, men ettersom jeg har forstått skal alle begynne å sende i 720p snart uten å behøve abbonere ekstra på det.)

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det 3. gang jeg bestemmer meg for Panasonic th46pz80 (bare de 2 første gangene 85.) Og kommer ikke videre i bestillingen pga ikke får valgt postoppkrav i betalingsmåte, enda det står at di har den slags der.. Kanskje det er skjebnen som setter kjepper i hjulet fordi den vil at jeg skal bryne hodet mitt i noen uker til på hva jeg skal ha, men det tror jeg ikke jeg går med på..! :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå føler jeg meg plutselig helt grønn. Takk for at du prøver å forklare så godt du kan men det hele virker veldig ulogisk. Hvorfor heter det 1080 hvis ikke det er 1080 pixler? Hva er egentlig oppløsningen som kommer inn i TV-en? (snakker fortsatt om 1080i tv-sendinger)
    Hvordan kommer du fram til 2880x1620 ved å oppskalere i to omganger? Deler vi det tallet på to, så får vi 1440x810. Hvor kommer den oppløsningen fra?
    Det er komplexe greier det her og overhodet ikke lett å følge med på. Det er 1080 vertikale pixler i 1080i, men fordelt over 2 bilder. Dvs at kildegiver (dekoder, dvd-spiller etc.) forer TV med et halvt bilde av gangen og TV viser et halvt bilde om gangen, men i en hastighet som gjør at øyet oppfatter et fulkomment bilde hele veien. Som jeg sa tidligere er 1080i beregnet på 720p skjermer, derfor er pixlene organisert etter denne skjermoppløsningen og ikke en 1080p skjerm. Det vil igjen si at bilde må behandles grundig før det kan vises på en full-HD skjerm, selv om antall pixler er likt. Noen bilde prossessore greer dette ra, andre ikke, og alt dette kommer ned til ytelse kontra arbeidsmengde. 2680x1620 får jeg ved å gange med 1,5 som er samme forholdet mellom 720 og 1080.

Det er mange myter, missforståelser og forvirring knyttet til flat-TVer og mye er skapt av en bransje som ser store økonomiske muligheter i dette, fra fancy specs fra en produsent til provisjonskåte selgere og distrubitører som talltrikser.
    Det gjelder å holde tunga rett i munn rett og slett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette skifte vil gi deg en verden av forskjell, t.o.m på SD materiale på en flatskjerm. Å bytte ut signalgivere (Tuner, DVD etc) med analoge tilkoblinger til de som har HDMI er den beste investeringen du kan gjøre ifb en flatskjerm, samt en eller anna form for erstattning til disse mikkemus høytalerne flat-TVene normalt sett leveres med.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •