Er virkelig LCD så dårlig til TV-titting? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    42" full HD vil kunne vise bedre bilde enn HD-ready 42" - gitt at sitteavstand ikke er særlig større enn to meter.
    Selv om man ser i SD? Og selv når tv-sendingene begynner å sendes i ikke-full-HD? (720p)

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror bare jeg bestiller denne 46tommeren her. PZ80 Panasonic 46" Plasma TV TH-46PZ80E - MPX.no - Elektromarked

Så får jeg håpe at vanlige tv-sendinger ikke er så dårlig at jeg vil sitte å irritere meg over det, selv om den har full HD.... Spiller også ps2 av og til, så kan jo være greit å ha en med litt høyere oppløsning. (Tror jeg, er ikke så inne på det.)

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sjekker jeg ut den LGPG50''6000.
    Jeg som hadde bestemt meg for Panasonic og ikke "liker" LG, av en eller annen grunn...

Men den hadde kanskje litt lite oppløsning, og siden jeg spiller ps2 av og til er det kanskje bedre med høyere oppløsning.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På PS2 er ikke oppløsningen så stor at det blir noe problem. PS3 deimot kan levere opptil 1080p, men jeg synes bildene blir ganske bra på en HD-ready 50" plasma ogjeg
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Selv om man ser i SD? Og selv når tv-sendingene begynner å sendes i ikke-full-HD? (720p)
    Så sant bildekvaliteten er lik på begge apparatene, vil det med normaloppløst TV-signal ikke være bedre bilde på modellen med full HD. I mange tilfeller vil bildet være bedre på modellen med lavere oppløsning, fordi kildesignalet ikke trenger å blåses opp fullt så mye for å fylle kantene. Hvis det er et 720p-signal vil bildet være bedre, men bare sålenge sitteavstanden ikke er for stor. Ved normal avstand (tre-fire meter) vil du ikke være i stand til å skille lav- og høyoppløst signal. Skjermer under 50" er nemlig en anelse for små.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sjekker jeg ut den LGPG50''6000.
    Jeg som hadde bestemt meg for Panasonic og ikke "liker" LG, av en eller annen grunn...

Men den hadde kanskje litt lite oppløsning, og siden jeg spiller ps2 av og til er det kanskje bedre med høyere oppløsning.
    Vær litt mindre opptatt av oppløsning, tenk heller på bildekvalitet og behov. Oppløsning er nemlig ikke et synonym for bildekvalitet. Ikke trenger du høyere oppløsning enn det kilden(e) klarer å levere, heller. Og sitter du tre-fire meter unna ser du uansett ikke forskjell på ekte 1080 og 720. Ikke betal ekstra for noe du ikke får utnyttet.
    Det synes å være en utbredt oppfatning at PG6000 er mer attraktiv enn Panasonic PX8 og mye annet. Noe som er veldig forståelig. En TV som er vanskelig å ikke forelske seg i, til tross for merket. ;) Kontrast og bildedynamikk er veldig bra, og designet er nam-nam.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Skjønner. Bare fryktelig mange der ute som biter seg på denne myten.
    1080i dekker faktisk ikke bildepunktene på en 1080p skjerm, 1080i viser 1920x1080 bildepunkter fordelt på 2 bilder hvor 1080p vser det samme antall på et bilde. Jeg vet at bl.a CD anbefaler HD kunder med Full-HD TV (<-edit) å stille dekoderen på 720p framfor 1080i da de fleste TVer m.m. skalerer opp et bilde bedre enn de de-interlacer det. Dette antar jeg er de samme expertene som mente at 720p var det høyeste vi noen gang ville oppleve over både kabel å parabol. Tviler på at det krever veldig mye mer båndbrede å sende 1080i enn 720p, uten at jeg er noen kjempe expert på akkurat dette.
    Ja, 720p ut kan gi bedre bilde enn 1080i. Men til syvende og sist er resultatet veldig avhengig av hvordan kildematerialet er produsert.
    NRK planlegger å sende i 720p. Hva de andre kanalene velger å gjøre vet jeg ikke, men det er lite trolig at de velger 1080 linjeflettet fremfor 720 progressivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva som gir best bilde ut på hd sendinger avhenger vel på hvilken tv og mottager du har.
    om sendingen er i 1080i, som de aller fleste er, så vil jo det logiske på en full-hd skjerm være å bruke 1080i ut fra mottageren, ellers vil du nedskalere det i mottageren, sende det til tv-en, som så må oppskalere det igjen.
    men jeg tviler på at de fleste vil sende i 720p, har satelittantenne med motor, og om jeg sjekker gjennom fra 1 vest - 28,2 øst, så er det stort sett bare sveriges tv som bruker 720p, resten er 1080i.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste HD sendinger på tv går i 1920*1080i (540 hellinjer sammenflettet)som tar ca like stor plass som 1280*720P (720 progresivt samtidig)men siden de har 1080 så sier de FULL HD med store bokstaver på alt av skryte brosjyrer

Selv synes jeg 720P gir et bedre bilde. SVT HD er KLART bedre enn de andre HD kanalene kanalene på min 50A456 som er HD-ready. Under OL var det klasse forslkjell på SVT HD og Eurosport HD("Full HD")
    Kjører alt av signal i 720P ut fra tuner siden TVN har 768 i grunn oppløsning. Det idelle hadde vært 576i men det har ikke Canal digital Tuneren ikke.

På 3 meter klarer jeg å se at HD tv er bedre enn SD (NRK++) og at BD blir enda bedre enn det igjen så en trenger IKKE full HD på død å liv men kjekt å ha på BD.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 720p ut kan gi bedre bilde enn 1080i. Men til syvende og sist er resultatet veldig avhengig av hvordan kildematerialet er produsert.
    NRK planlegger å sende i 720p. Hva de andre kanalene velger å gjøre vet jeg ikke, men det er lite trolig at de velger 1080 linjeflettet fremfor 720 progressivt.
    Jo, du har nok rett i dette. Jeg vet faktisk ikke hvor mange som sender 1080i, men vil faktisk tro det er få om ingen, da CD selv anbefaler 720p ved 1080p sending. Tviler på at sagem boxen de-interlacer noe bedre enn en topp moderne full-HD skjerm. Mener å ha forstått det slik at det er lettere å skalere et linjeflettet bilde av et progresivt enn motsatt, og da virker dette mer logisk for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    jeg har en dreambox 800hd, og med den er det lett å finne ut hva de forskjellige sender i, og den er stort sett bare 1080i som blir brukt, den eneste jeg har sett som bruker 720p er sveriges hd-kanal.
    det er bare å ta en sjekk med en boks som viser hva som blir sendt ut, så ser du det.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær litt mindre opptatt av oppløsning, tenk heller på bildekvalitet og behov. .
    Ja, hvilke betegnelser er det jeg skal se etter da? Kan du henvise til en speksifikasjon/teknisk data i en av linkene som menes med at bildekvalitet er bra? For jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Er ikke f.eks. 30 000: 1 bedre enn 15ooo:1? Vil man merke den forskjellen når man ser på bildene? (Både når man ser på DVD og gjennom Canal Digitials tuner?)

"Det synes å være en utbredt oppfatning at PG6000 er mer attraktiv enn Panasonic PX8 og mye annet. Noe som er veldig forståelig."
    --->Helt klart enig, selv om jeg hovedsaklig vil ha bildekvalitet fremfor design.

"Kontrast og bildedynamikk er veldig bra, og designet er nam-nam."
    Har du sett denne selv da? Hvordan kan jeg se dette på spesifikasjonene? Det er jo så mange som sier at sortnivået er dårlig, tester sier jo også det.

...Jeg har holdt på i en uke med dette her, og bestemt meg og ombestemt meg, tror ikke jeg klarer å bestemme meg...Kanskje vente til bedre modeller kommer.. Men det er kanskje bare å vri seg unna problemet litt lenger. Enten er det grønnskjær eller så er det sortnivå som er problem. Men har i vertfall lært én ting: At vanlige tv-sendinger (forhåpentligvis gjennom parabolen også) blir bedre med bare HD READY. (Eller gjelder kanskje ikke dette alltid heller?)

Tusen takk for lærerike svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vet ikke om jeg har forstått dette riktig. Mener dere altså at TVer med full HD 1920x1080 gir dårligere bilde på 1080i sendinger som f.eks TVN opererer med enn TVer som bare har 720p? Er det mulig da? Selv om det er 1080 interlaced så er vel antall pixler samme som på TVen, så skulle tro det blei bedre enn på en TV som må nedskalere til 720p?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    kontrast tallene trenger du ikke se på, de er bare til reklamebruk. det er ikke noen felles standard for hvordan det skal måles. de dyrere merkene oppgir ikke sånt lenger, de sier bare tilstrekkelig, og lignende.
    det er veldig viktig med sortnivå, det virker inn på gjengivelsen av alle farger, og det innvirker på dybdefølelsen når du ser på film.
    det er endel som mener det er bedre med hd-ready 720 ved vanlige sd signaler.
    men jeg tror ikke det går an å si det som en fast regel.
    det vil variere fra modell til modell hvordan de takler sd signaler.
    men jeg tro i lave prisklasser, så er det safere å kjøpe en hd-ready 720 skjerm med god skalering, heller enn å kjøpe en nedkjipet full-hd skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo så mange som sier at sortnivået er dårlig, tester sier jo også det.
    Jeg har hatt PG6000. Byttet til Pioneer 5090 da jeg ikke var fornøyd med sortnivået på LGen. Men ellers var det ganske bra syns jeg. SD var kanskje en liten anelse skarpere enn Pioneeren.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe et sted du kan angre i 30 dager slik at du har muligheter for å ombestemme deg.

Vedr. oppløsning og SD kan jeg nevne at jeg har både LG 42PG6000 og Pioneer KRP500M. Forstnevnte har oppløsning 1024x720 den siste har oppløsning 1980x1080 og er regnet for krem de la krem når det gjelder TV. Alikevel foretrekker jeg ofte LG i stedet for Pioneer'n når det gjelder SD sendingen. Årsaken er gjerne at Pio har så bra bilde at den viser alle skavanker ved signalet mens LG'n maskerer en del av dette og derfor kan se bedre ut. Alle TV sendinger er helt klart ikke like bra. Vi liker å bedras fra tid til annen....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er inne på samme tanken selv, de fleste sender i 1080i, og det må da være bedre på en full-hd skjerm, da 1080i faktisk er full-hd i den sammenheng (antall pixler) mange mener på ett vis at bare 1080p er full-hd, men det stemmer vel ikke helt med definisjonen på den standarden tror jeg.

edit: jeg tar visst litt feil her, ser jeg på wikipedia. men poenget blir alikevel at det er en oppløsning som stemmer med antall pixler på en full-hd skjerm

Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hmm, vet ikke om jeg har forstått dette riktig. Mener dere altså at TVer med full HD 1920x1080 gir dårligere bilde på 1080i sendinger som f.eks TVN opererer med enn TVer som bare har 720p? Er det mulig da? Selv om det er 1080 interlaced så er vel antall pixler samme som på TVen, så skulle tro det blei bedre enn på en TV som må nedskalere til 720p?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle i såfall vært sånn at man kunne "skru ned til" 720p da, på en skjerm som hadde full HD! Liksom, velge mellom de.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du serverer en full-hd skjerm med 720p, vil den uansett oppskalere det igjen til 1080p, som er den oppløsningen den har. hadde den kunnet vise 720p som det, ville en mindre del av pixlene vært i bruk.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle i såfall vært sånn at man kunne "skru ned til" 720p da, på en skjerm som hadde full HD! Liksom, velge mellom de.
    Det ville gitt et mindre bilde og det vil vi jo heller ikke ha.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •