Det riktige valget av plasma TV -LG 42PG60000 vs. Panasonic PX80.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Prototype86 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det riktige valget av plasma TV -LG 42PG60000 vs. Panasonic PX80.

Hei.

Jeg har nå lest en del tråder og tester om LG 42PG6000 og Panasonic PX80.

Det har seg altså slik at jeg har en mindre stue i en leilighet med sitteavstand på ca. 2,5 meter fra selve TV´en, som skal henge på veggen. Jeg har valgt å ikke gå for en større TV enn 42 tommer, mye pga sitteavstanden og bredden på veggen. 42 tommer vil være det største jeg selv føler jeg kan gå for.

Valget står altså mellom de overnevnte TV´ene. Jeg benytter min nåværende 32" LCD primært til filmtitting, XBOX 360 og Canal Digital HD, og det er også disse formålene den nye tven kommer til å benyttes til. Grunnen til at jeg denne gangen velger å gå for plasma er hovedsakelig fordi jeg både har lest og erfart at LCD har dårlig sort –og kontrastnivå kontra plasma. Når jeg ser film med lukkede gardiner ser man klart skillet over og under bildet, som mer virker som det er grått enn svart. Nå vet jeg at mange av dagens LCD´er klarer å matche sort –og kontrastnivået til plasma TV´er (det skal nevnes at min nåværende LCD snart er 3 år gammel!).
    I tillegg så synes jeg at plasma TV´er generelt sett har et finere design.

Jeg har lest at LG´en har et dårligere sort –og kontrastnivå enn Panasonicen, noe som er litt trist, da LG´en har et mye flottere design (i mine øyne). Dette er vel hovedsakelig det eneste som trekker mest ned hos LG. Det som derimot trekker opp er jo bl.a. designet, noe som jeg legger veldig vekt på, da jeg leiligheten min er en designleilighet. I tillegg så har den gjennomgående flere funksjoner enn Panasonicen, og den mye attraktive USB -funksjonen! LG´en er dog litt dyrere enn Panasonicen (rimeligste alternativet jeg fant: Datakjeden Webshop / LG 42'' Plasma TV PG6000 Noen som har funnet noe rimeligere?), men prisen blir mer en digresjon for meg.
    Jeg ønsker jo ikke å oppleve det jeg hittil har opplevd/opplever i forhold til dårlig sort –og kontrastnivå, i fremtiden. Men vil dette bli tilfelle med LG´en, eller er det kun en illusjon jeg har som følge av erfaringen jeg har med min nåværende LCD?

Det store spørsmålet blir vel; hva bør jeg vektlegge mest? Sort –og kontrastnivå eller design og funksjonalitet?

Setter stor pris på alle innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde helt klart tatt panasonicen, den vinner ikke tester i hele verden for ingenting, og slår lg.
    at lcd har tatt igjen plasma på sortnivå, stemmer bare ikke.
    de beste av dem kan oppnå veldig sort når skjermen er helt sort, men det blir litt kjedelig å se på ;-)
    så i normal bruk slår plasma dem grundig.
    får du stilt inn settings på den panasonicen så er det en kjempeskjerm.
    og når det gjelder design, så kjøper du den vel først og fremst for å se noe slags bilde, film på, ikke bare til utstilling?
    jeg forstår ikke dem som vektlegger design så mye.
    om det var 2 skjermer som var like gode på å vise film, da først ville jeg sett på design.
    men for all del, hver sin smak og behov, heldigvis, ellers ville verden vært en kjedelig plass.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du liker design og du ser på tv som et møbel så burde du velge LG. Den er litt svakere i sortnivået, men om det er merkbra forskjell på de to tv-ene er vanskelig å si. Jeg har bare sett PG6000 i et lyst rom og da ser alt sort ut.

PX80 er en veldig grei tv med enkle funksjoner. Den er lett å stille inn så du slipper timer med hvitbalanse og gud vet hva man skal rote med i disse dager. Jeg vet at det er litt blandet erfaring med dette, men tv-en kan trylle frem ganske mye retention og selv om dette kun er synlig når skjermen går i sort så er det litt plagsomt.
    Ryktene sier at det er vanskeligere å permanent brenne en Panasonic enn en LG. Om det stemmer er jeg ikke sikker på. Varsom bør du uansett være de 100 - 200 første timene du bruker tv.
    I løpet av denne tiden forandrer også bildet seg veldig mye. Fargene blir bedre, bevegelser blir mykere og opplevelsen blir bedre.

PX80 er faktisk ikke så stygg når du får den hjem i stuen din, men jeg ser helt klart at LG har et fortrinn der.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men hva med LG's fortrinn ift selvrensingssystemet, som Panasonicen ikke har? Dette må jo lastes ned, når det gjelder Panasonicen.

Men som det nevnes her, så bruker man jo TV'en fortrinnsvis til TV-titting, og Panasonicen stiller derfor sterkere. Men designet til LG'en gjør meg veldig usikker.... Er den virkelig så mye dårligere, da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo ikke noe problem å laste ned en skjermvasker.
    men jeg må si at jeg aldri har brukt noe sånn for å vaske skjermen selv, aldri hatt bruk for det. men det er bare å sette på en kanal uten noe på, så får du ett bilde med bare snø, det fikser det om du skulle trenge det. men det er ikke nødvendig med dette uten at du får en midlertidig innbrenning som sitter litt, og det er veldig sjeldent i dag.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tunerrn på lg er bedre, mere ir støy på panasonicen. Panasonicen har noe bedre sort, men lg ser 10x ganger bedre ut i designet. Lg har også veldig bra menu med masse justering muligheter.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har sett denne før men tar sjansen :
    Tøff plasmaduell
    Jeg havnet på panasonicen og har ikke angret, men har aldri sett Lgèn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at endel lg eiere skriver det, men det stemmer dårlig med hva testere rundt om i verden er kommet frem til.
    sortnivået er veldig viktig for å kunne gjengi farger korrekt, og gi dybde i bildet.
    panasonicen har mindre innstillinger ja, men den er alikevel den som er nærmest de korrekte målestandardene de måler etter.
    i tillegg sliter lg mer med retention, eller midlertidig innbrenning, ifølge lg eiere som skriver om det på de store forumene rundt om.
    men hver sin smak selvsagt, men jeg velger å høre på de anerkjente testerenes resultater.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg jammen meg valget faller på Panasonic Noen som har funnet noe billigere enn det AMENTIO / Velkommen selger den for?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du skal ta en ekstra titt på LG PG6000 før du bestemmer deg. Har selv en 42PG6000 i tillegg til at jeg har referansen Pioneer KRP500M. Synes ærlig talt at LG'n ikke står mye tilbake for Pioneer'n, og til sportsendinger foretrekker jeg faktisk LG'n. Til film er selvfølgelig Pio best med et uslåelig sortnivå og bedre oppløsning.

Men valget er ditt :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal folk gjøre det så vanskelig for meg?? :/ Jeg trenger å ta et valg snart :-P

Jo mer folk snakker om designet på LG´n, jo mer usikker blir jeg på valget av Panasonicen.
    Kom med noen gode argumentasjoner for/mot nå folkens, slik at jeg kan få bestilt TV´en jeg skal ha snart :-)

Hører forresten at Panasonicen har bedre levetid?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå trekker det virkelig mot LG´en føler jeg her. Har sett en del bilder av den og lest en del tråder om den, og den har rett og slett en sinnsykt god finish over seg. Det er ikke mye å si på bildet heller, slik jeg har forstått det, og det skiller kun et par hundrelapper fra Panasonicen. Dette var den rimeligste prisen jeg fant: Datakjeden Webshop / LG 42'' Plasma TV PG6000
    Kanskje noen andre har funnet noe rimeligere?

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir fornøyd uansett hvem av dem du velger. Slik jeg ser tester og argumenter for og imot så vinner Lg på design og innstillingsmuligheter, og panasonic vinner på bilde. For meg var valget enkelt, jeg ser på bilde og ikke menyen og ramma rundt

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og igjen blir jeg misledet med enda èt Panasonic-argument....

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som det er design som teller her og da er valget enkelt. Personlig har jeg bare sett LG-en i butikk og der er det så lyst at alt blir sort uansett hvor grått det måtte være.

Jeg har en kompis som kjøpte seg PG6000 og han mener det er klar forskjell fra PX80. Fyren er forøvrig filmfotograf og da har man nok mer sensitive øyne enn andre når det kommer til slikt.

Han mener at kontrasten er synlig dårligere på LG-en. Fargebalansen og hudtonene er vistnok også langt bedre på PX80. Han har justert hvitbalansen og gjort det han kan, men fremdeles mener han at graderingene er langt bedre på PX80.

Siden jeg bare har sett LG-en i butikken så kan jeg ikke svare for disse forskjellene, men det kommer nå fra en som eier tv-en. Ofte er jo eiere i forsvarposisjon i forhold til det valget de har gjort. Det er ikke denne karen...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar dudeeven. Jeg er så usikker, som man kan bli. Men har en sterk følelse om at jeg kanskje kommer til å angre noe, hvis jeg går til innkjøp av PG6000, da PX80 er klart bedre i sort -og kontrastnivå.

Hadde bare PX80 vært i pianolakk, så hadde valget vært enklere. PX80 er dog billigere, og gjør valget mer betryggende...

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PX80 er en utrolig bra TV til prisen, har ikke angret et sekund etter at jeg fikk min.
    Du blir fornøyd uansett hvem av dem du velger, bryt i gjennom å ta en sjefs avgjørelse, få dritten opp på veggen å kos deg8)

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prototype86
    Takk for svar dudeeven. Jeg er så usikker, som man kan bli. Men har en sterk følelse om at jeg kanskje kommer til å angre noe, hvis jeg går til innkjøp av PG6000, da PX80 er klart bedre i sort -og kontrastnivå.

Hadde bare PX80 vært i pianolakk, så hadde valget vært enklere. PX80 er dog billigere, og gjør valget mer betryggende...
    Men PX80 er da i pianolakk. Du kan vel faktisk få den både med og uten når jeg tenker meg om. Jeg har pianolakk hvertfall. Strålende fornøyd!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget faller nok mest sannsynlig på Panasonicen, da bildet faktisk er det som skal prioriteres i et slikt kjøp. Avgjørelsen er tatt. Men videre innspill mottas med takk

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prototype86
    Valget faller nok mest sannsynlig på Panasonicen, da bildet faktisk er det som skal prioriteres i et slikt kjøp. Avgjørelsen er tatt. Men videre innspill mottas med takk
    Da jeg gikk på skolen betydde LG, lite godt...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •