Plasma vs LCD / statiskebilder og er innbrenning ennå ett problem på plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Rollon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma vs LCD / statiskebilder og er innbrenning ennå ett problem på plasma?

Etter mye vurdering fram og tilbake har jeg nå bestemt meg for å ikke gå for 46" plasma, men heller velge en ca: 42" plasma eller lcd. (tror jeg...)

Viktige spørsmål anngående de skjermene jeg har valgt under...
    1.Hvordan er LCD i forrhold til Plasma idag?
    2.Er det ennå mye etterslep på bildet?
    3.Hvordan er Plasma skjermene i forrhold til innbrenning?

OBS! Skjermen brukes til TV, FILM, PS3, HTPC (data og mye statsik bilder), Blueray/dvd og andre HDTV greier og skjermen må ikke koste mer enn 12-15000,-
    Hva annbefales?

Men nå er det store spørsmålet mitt, hva skal jeg velge i denne størrelsen? (har også tatt med noen 46" skjermer da jeg ikke klarer å legge fra meg tanken på disse helt...)
    Valgene mine er:

Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ85 (Hvis jeg skal velge plasma tror jeg valget faller på denne)
    Komplett.no - Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ85

Philips 42" LCD-TV 42PFL7403H
    Komplett.no - Philips 42" LCD-TV 42PFL7403H

Philips 42" LCD-TV 42PFL9603H (tror dette må være det beste LCD valget)
    Komplett.no - Philips 42" LCD-TV 42PFL9603H

Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ85 (Hvis jeg skal velge plasma tror jeg valget faller på denne)
    Komplett.no - Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ85

Samsung 40" LED LCD TV - LE40A786
    Deal.no: LCD-TV 40" - 42", Samsung 40" LED LCD TV - LE40A786

-------------

Samsung 46" LCD-TV LE46A676
    Komplett.no - Samsung 46" LCD-TV LE46A676

Panasonic 46" Plasma TV TH-46PZ85
    Panasonic 46" Plasma TV TH-46PZ85 - MPX.no - Elektromarked

På forrhånd vil jeg takke for alle positive innspill og tar gjerne imot forslag på andre skjermer som det gode avfolk mener kan være av bedre valg...
    Del gjerne dine erfaringer med de overnevnte skjermene hvis du har kjennskap om disse...

Takk

-R

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg kan si litt om 3), plasma og innbrenning. Kjøpte plasma for rundt 5 år siden, den hadde problemer med innbrenning etter 10-12 timer med statisk bilde. Problemet var ikke veldig stort, "innbrenningen" forsvant etter hvert som man brukte andre signalkilder.

Likevel, jeg kjøper ny TV nå, og går for LCD denne gangen. Jeg bruker skjermen minst like mye til PC og videospill (Xbox osv.) som til å se på film, og regner ikke 100 timer i strekk med statisk bilde som urealistisk. For eksempel for spill type Oblivion (fantasy/role-playing), hvor jeg glatt kan bli engasjert nok til å spille 100 timer totalt uten å se filmer eller TV i mellomtiden. Eller flere uker med bare PC-bruk - "Start"-menyen i Windows f.eks. er temmelig statisk.

Plasmaer kan ha blitt bedre de siste 5 årene. Men for folk som meg, som regner skjermen primært som en PC-skjerm det også går an å vise film og TV på, tror jeg fortsatt LCD er det beste alternativet.

PS: Hvis PC-bruk er viktig, vil jeg sterkt anbefale at du dobbeltsjekker hvilken oppløsning skjermen støtter for PC. Min plasma (dengang jeg var ung støttet bare 800x600 via DVI, som var rimelig skralt allerede da - mange skjermer støtter langt lavere oppløsning via PC-inngangen enn de gjør for HD-film. Og sjekk at du kan bruke DVI eller HDMI fra PC'en - VGA suger, det er greit nok for bilder/video/spill, men tekst er ikke skarp nok for tekstbehandling eller bruk av internet. Hvis dette er viktig, vil jeg foreslå du tar med din bærbare til forhandleren for å sjekke hvordan PC-bilder ser ut på skjermen du ønsker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt plasma i 5 år, å aldri hatt noen problemer med innbrenning, selv etter hele dager med spilling.
    og ja, plasmaskjermer er blitt vesentlig bedre på 5 år.
    men det blir ett spørsmål om hva du skal bruke den til.
    er det film og tv, fra bluray, pc, satelitt, bakkenett, kabel, etc. så er plasma det beste valget.
    er det derimot mye pc bruk, med statiske bilder, så er det nok lcd som er å anbefale.
    mange bruker plasmaer til pc også, med lite problemer.
    så du må prioritere, er det viktig med bra bilde på film, eller vil du heller ha en pc-skjerm?
    jeg har min pc-skjerm stående ved siden av meg, og plasmaen 2,5 meter lenger vekk, ser ikke helt poenget med å surfe på tv-en, men bruker å kjøre film fra pc-en via hdmi.
    jeg for min del vil heller ha en stor opplevelse på film og tv.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er film på LCD mye dårligere enn på plasma? (For 37-52" hvor LCD og plasma er på samme prisnivå.)

PS: Å surfe på store skjermer er faktisk mye kulere, siden du kan dele surfingen med dine gjester eller "significant others".

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel an på hva du legger i "mye"?
    Selv om LCD-skjermene har blitt en god del bedre etterhvert, så vil jeg mene at det fortsatt er plasma som "ruler".
    Fortsatt bedre sortnivå, bedre farger og større innsynsvinkel uten farge- og lyspåvirkning. (Fra skjermen).
    Legger du noen ekstra kroner i en plasmaskjerm, så vil du neppe angre på valget. ;-)
    Innbrenningsproblematikken er vel også et tilbakelagt stadium, såvidt jeg vet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for skjermer i samme prisklasse blir plasma anbefalt foran i alle seriøse tester jeg har lest. de vinner på sortnivå, bevegelse i bildet, farger og innsynsvinkel.
    lcd er blitt bedre, men er ikke på samme nivå som plasma i samme prisklasse.

Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    Er film på LCD mye dårligere enn på plasma? (For 37-52" hvor LCD og plasma er på samme prisnivå.)

PS: Å surfe på store skjermer er faktisk mye kulere, siden du kan dele surfingen med dine gjester eller "significant others".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia rollon! Kjøp LG 50PG6000!