PX80 til datamaskin

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PX80 til datamaskin

Heisann!

Min søster skal ha seg ny tv, og hun har spurt meg om litt assistanse.

- Budsjettet er på max 8000 Nok.

- Hun vil gjerne ha en 42"

- Hun har en Grundig Riks-Tv boks (HDMI)

- Hun har en PS3 (HDMI), som hun ser film og spiller en del med.

- Hun ser mye serier, disse spilles av via en pc. Hun kommmer IKKE til å bruke tven som en ekstra pc skjerm, dvs surfe på nettet, word osv, men kun vise serier og film i HD kvalitet. Pcen er i dag koblet via DVI. Seriene er som regel i 720P, x264 format, mens filmene er en kominasjon av 720P og 1080P. Primærbruk er imidlertid serier sett i forhold til film.

- Hun får ikke direkte sollys inn på skjermen.

Jeg i utgangspunktet foreslått for henne å kjøpe en PX80, men jeg er litt usikker i forhold til det å koble pcen til tven. I dag kjører hun en oppløsning på 1360*768 på den lcd tven som hun har, men jeg er usikker på hvordan dette vil støttes i forhold til PX80 som etter hva jeg kan forstå støtter 1024*768. Har dette noen praktisk betydning ettersom hun kun skal se serier/film med den, eller er oppløsningen kun relevant dersom hun skulle bruke den som en primærskjerm for pcen. Hadde det ikke vært for at hun skulle bruke pcen som signalkilde, hadde vi vært og kjøpt en Panasonic i dag.

Alternativet som vi har sett på, er Toshiba REGZA 42XV550PG. Dette er en full HD, men dette er imidlertid ikke avgjørende i forhold til valg av tv. Grunnen til at vi har sett på denne er at den ble kåret til beste kjøp av lyd og bilde (jeg tror ihvertfall det var de). LCD er selvfølgelig enkelt fordi den støtter 1:1 pixelmapping, og selvfølgelig en høyere oppløsning på 1920*1080. Som allerede nevnt, kommer ikke denne tven til å bli brukt som pcskjerm, så skrivebordsoppløsningen er i og for seg ikke så interessant.

Som dere skjønner, så har hun helt klare bruksområder. Er det noen av dere som har erfaring med å koble en pc til PX80? Jeg hadde virkelig satt pris på det hvis noen av dere kunne ta dere tid til å svare dersom dere har råd å komme med!

Takk for hjelpen!

-Ras

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tok meg en liten runde på noen butikker....

Tenkte jeg skulle prøve å finne mest mulig ut om dette, så jeg tok meg en liten runde til noen butikker. Nærmere bestemt noen expert butikker, for de var de eneste som hadde Panasonicen inne.

Jeg ble imidlertid ikke noe klokere, da ingen av selgerene jeg snakket med var særlig informert om modellen. Bla annet ble det både avkreftet og bekreftet at denne tven hadde vga inngang, og at dette var den eneste måten å koble til en pc. Videre var det ingen problemer med å kjøre en oppløsning på 1920*1080 fra pc. Dette kunne imidlertid bare gjennomføres med en spesialkabel, 3m standard HDMI kabel selvfølgelig av merket Monster. DVI til HDMI kunne jeg bare glemme mente han. En annen selger mente at det ikke gikk an å koble en pc til en plasma. Jeg MÅTTE ha LCD. Det hele toppet seg da jeg i farten nevnte at den tven som min søster har nå støttet 1:1 pixelmapping på alle innganger. Selgeren benyttet da anledningen til å komme med dagens høydepunkt for min del,

Selger: "Panasonic har selvfølgelig mye høyere pixelmapping en en gammel LCD tv, dette er jo ny teknologi"

Meg (jeg kunne ikke dy meg): men Pioneer sin Kuro serie leder vel an på det området, de går vel for å være noe av det beste på markedet"

Selger, skråsikker med et smil: Selvfølgelig, ingen har bedre sortnivå og høyere pixelmapping en Pioneer. Det er nettopp dette de er kjent for....

Noen andre som har innspill, for som dere skjønner, var det totalt bomtur for min del.

-Ras

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går fint med dvi - hdmi for å koble opp pc-en, men lyden må for seg.
    jeg tror den tv-en skal funke greit til den bruken, men er usikker på pixelmappingen.
    mange som har den panasonic skjermen, og mange som er fornøyd, den vinner store tester i hele verden i sin prisklasse, så den burde være ett av de tryggeste kjøpene som finnes
    og hdmi kabelen trenger ikke være dyr, helt standard går fint

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar!

Selv med mine begrensede kunnskaper, kan jeg med sikkerhet si at jeg kunne mye mer en den selgeren i butikken. Til hans forsvar skal det sies at jeg hadde gjort endel undersøkelser før jeg kom dit, men litt kunnskap synes jeg en kan forvente.

Uansett, det var ikke meningen å bruke så mye plass på å kritisere ukyndige butikkansatte.

Jeg har nå fått sjekket opp i det, og tven har vga (D-sub inngang). Denne ønsker jeg imidlertid ikke å benytte meg av, da jeg helst vil kjøre et digitalt signal. Jeg er klar over at dvi ikke støtter lyd, men det er ikke et problem i forhold til hvordan det skal kobles.

Det med pixelmappingen, tror jeg ikke er så farlig siden skjermen ikke skal brukes som en dataskjerm, men kun motta et signal. Etter hva jeg klarer å lese meg til, så vil denne skjermen "nedskalere" f.eks et 1080p signal. Det vil si at dersom jeg kjører full hd ut, så skalerer tven slik at det passer skjermen. Stemmer dette, eller er jeg helt på bærtur. Vil bildet bli seende rart ut? Vil det bli strekt eller krympet slik at det blir plagsomt å se på?

-Ras

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener den takler 1080p/24 og gjør som du sier, skalerer det så det passer til den native oppløsningen for skjermen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    mener den takler 1080p/24 og gjør som du sier, skalerer det så det passer til den native oppløsningen for skjermen
    Er det noen som har erfaring med hva skaleringen gjør med bildekvaliteten? Vil det bli vesentlig dårligere? I likhet med en mediastreamer, skulle en jo tro at dette ikke ville være noe problem. Spesielt i og med at en pc er svært fleksibel i forhold til hvilken oppløsning en kan velge å kjøre.

Alikevel, så er det kjedelig å finnne ut at en har kjøpt katta i sekken..

-Ras

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen problemer!

Heisann!

Bare en liten oppdatering: Det ble en PX80

Det er ingen problemer forbundet med å kjøre film fra pc til denne skjermen. Jeg har forsøkt med både 1024x768, 1360x768 og 1920x1080. I den laveste oppløsningen får jeg ikke 720p materiale til å fylle hele skjermen. I de andre oppløsningene er dette ikke et problem.

Kan trygt anbefale denne skjermen til denne bruken.

-Tet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rassmussen
    Heisann!

Bare en liten oppdatering: Det ble en PX80

Det er ingen problemer forbundet med å kjøre film fra pc til denne skjermen. Jeg har forsøkt med både 1024x768, 1360x768 og 1920x1080. I den laveste oppløsningen får jeg ikke 720p materiale til å fylle hele skjermen. I de andre oppløsningene er dette ikke et problem.

Kan trygt anbefale denne skjermen til denne bruken.

-Tet
    Hvordan har du koblet PC'en til TV'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilkobling

Tven er koblet til pcen med en dvi kabel med overgang til hdmi.

Har ikke forsøkt å koble den til via vga inngangen.

-Tet

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har selv det samme "problemet"..

Px80 har jo et panel med oppløsning på 1024x768, som ikke er en vanlig hd oppløsning.
    Er det mulig å sette oppløsningen i Windows, slik at oppløsningen blir 720p?
    altså at man får noen linjer med svarte linjer øverst og nederst...
    For nå er det jo slik at hvis man ser 720p materiale, så "strekkes" jo disse ut til å vises og 768 linjer...? Det må da bli bedre om tv'en viser kun 720 linjer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    har ikke tven selv men jeg mener den riktige oppløsningen er 1280x720p
    og du må også inn i menyen og slå av en funksjon som heter overscan.
    da skall bilde passe bedre for da kjører du pukt til punkt.hvis jeg ikke tar helt feil.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trafik
    hei
    har ikke tven selv men jeg mener den riktige oppløsningen er 1280x720p
    og du må også inn i menyen og slå av en funksjon som heter overscan.
    da skall bilde passe bedre for da kjører du pukt til punkt.hvis jeg ikke tar helt feil.
    Har skrudd av overscan ja. Men PX80'en native oppløsning er dessverre for oss 1024x768. Så derfor hadde det vært mer optimalt om man hadde kunnet tvinget tv'en til å vise en 720p oppløsning, og brukt sorte linjer øverst og nederst...så som du sier, hvert punkt har gått til hvert punkt...

noen som vet noe mer angående dette, og om muligheter for å tvinge tv'en til å vise 720 linjer istedenfor å strekke det ut til 768?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Har skrudd av overscan ja. Men PX80'en native oppløsning er dessverre for oss 1024x768. Så derfor hadde det vært mer optimalt om man hadde kunnet tvinget tv'en til å vise en 720p oppløsning, og brukt sorte linjer øverst og nederst...så som du sier, hvert punkt har gått til hvert punkt...

noen som vet noe mer angående dette, og om muligheter for å tvinge tv'en til å vise 720 linjer istedenfor å strekke det ut til 768?
    Dersom panelet har 1024 x 768, så setter du PC'en til 1024 x 768. Tviler på at det blir noe problem ved visning av film. PC'en vil skalere dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med px80 akkurat nå. Har den på 1280x720 og 16:9 ratio. Ser hele bildet i windows no problem.

Skal du se 1080p materiell, så still tv-en på 1080p oppløsning og 24hz. Dette gir best bildet til det formatet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking78
    Jeg sitter med px80 akkurat nå. Har den på 1280x720 og 16:9 ratio. Ser hele bildet i windows no problem.

Skal du se 1080p materiell, så still tv-en på 1080p oppløsning og 24hz. Dette gir best bildet til det formatet.

Justerte oppløsningen på skrivebordet til 1280x720, men tekst og slikt ble forholdsvis mye utydeligere, men dette er jo bare å skifte tilbake til når man ser film/ikke ser film.

Men hvordan setter du tv'en til 1080p og til 24hz? skrivebordet du mener eller? har et ati skjermkort om det har noen betydning... s

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at tekst blir utydelig, er ikke det hos meg. Kan det være skaleringen? Se om du finner en option for hvilken skalering som skal brukes i ati sitt kontrollpanel.

Prøv også å skru av og på pc-en og se om det hjelper.

Jeg får utydelig skrift når jeg går opp til 1080p. Men den bruker jeg kun når jeg skal se film.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett oppløsning til 1280x720 i windows, (aspect ratio) sett tv til 16x9, trykk meny, trykk oppsett, sett overscan til av. Da får du 1:1 pixelmapping på HDMI.

NB viktig at man setter tv'en til 16x9 og ikke noe annet ellers får man ikke valget med overscan i oppsettet. (trykk på knappen aspect)

Morten

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For best mulig bilde slår du av overscan og kjører tv`n sin native oppløsning. De fleste mediespillere har muligheter for å justere aspect ratio - ihvertfall de jeg har prøvd - så da strekker du bare bildet i avspillersoftwaren så høyde/breddeforholdet blir riktig. Det blir mye bedre bilde på den måten enn å mate apparatet med "feil" oppløsning.

Du vil IKKE få 1:1 pixelmapping ved å kjøre annen oppløsning inn på apparatet enn panelets oppløsning.

Kan forresten anbefale Media Portal som avspiller. Litt småtteri å sette seg inn i hvis man ikke har vært borti det før, men det er svært fleksibelt og elegant når det er oppe og går. Og det inneholder naturligvis muligheter for å justere aspect ratio.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Sett oppløsning til 1280x720 i windows, (aspect ratio) sett tv til 16x9, trykk meny, trykk oppsett, sett overscan til av. Da får du 1:1 pixelmapping på HDMI.

NB viktig at man setter tv'en til 16x9 og ikke noe annet ellers får man ikke valget med overscan i oppsettet. (trykk på knappen aspect)

Morten
    Takker :-)

Men det er noe jeg ikke forstår:

Når jeg skrur av overscan, og setter skrivebordet til 1024x768 (som er tv-panelets oppløsning), så får jeg sorte kanter både over/under og på sidene. MEN setter jeg oppløsningen til 1280x720 så blir HELE bildet fyllt. Så ser ut som det 1:1 pixelmapping, alt ble klart og tydelig. Men hvorfor blir hele bildet fyllt på 1280x720, og ikke ved 1024x768 som er tv'en native oppløsning...? merkelig

Samt et spørsmål til:
    Er det mulig å skru av overscan for de ulike hdmi inngangene? for skrur jeg av overscan på ene inngangen, så blir den skrudd av på alle...Irritabelt, da jeg har HD-dekoder fra Canal Digital og får forstyrrelser på øvre og nedre linjene på bildet, slik at overscan må skrus på...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Når jeg skrur av overscan, og setter skrivebordet til 1024x768 (som er tv-panelets oppløsning), så får jeg sorte kanter både over/under og på sidene. MEN setter jeg oppløsningen til 1280x720 så blir HELE bildet fyllt. Så ser ut som det 1:1 pixelmapping, alt ble klart og tydelig. Men hvorfor blir hele bildet fyllt på 1280x720, og ikke ved 1024x768 som er tv'en native oppløsning...? merkelig
    Kan det være en slags skalering i apparatet? Snodige greier. Man får jo naturligvis ikke EKTE 1:1 pixelmapping om man kjører annen oppløsning enn panelets inn, men det er mulig at det er noe "hjelpsom" elektronikk som trikser litt her. Kanskje det kan skrus av?

Det er forresten mulig at apparatet ikke støtter 1:1 pixelmapping over HDMI, ihvertfall gjorde ikke et PV60 jeg hadde det. Jeg brukte like greit vga-inngangen på den tv`n.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •