PX80 til datamaskin - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TH37PX80: VGA eller DVI<HDMI

Jeg har en 37" Panasonic PX80. Jeg må ha en 6 meter lang kabel for å overføre bilde fra PC til TV.

Det er så mye forvirring rundt dette på internett, og jeg orker ikke å sette meg inn i alle mulige forskjellige signal-prosesser, og hva som gir best bildekvalitet.

Jeg spiller av HD-film med 720p-kvalitet fra PC til TV og trenger å vite om det er noen ulemper med å bruke VGA i motsetning til DVI<HDMI.

Det som er fint med PC-inngangen (VGA) er at man bl.a får noen gamma-innstillinger som man ikke får hvis man bruker DVI<HDMI.

Når oppløsningen på TV'n er 1024*768 og det finnes noe så beleilig som en egen PC-inngang (VGA), så er det nærliggende å tro at den kunne benyttes for å få optimal bildekvalitet, eller tar jeg feil?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    det går fint med dvi - hdmi for å koble opp pc-en, men lyden må for seg.
    jeg tror den tv-en skal funke greit til den bruken, men er usikker på pixelmappingen.
    mange som har den panasonic skjermen, og mange som er fornøyd, den vinner store tester i hele verden i sin prisklasse, så den burde være ett av de tryggeste kjøpene som finnes
    og hdmi kabelen trenger ikke være dyr, helt standard går fint
    En del skjermkort med DVI utgang støtter gjennomsløyfing av SPDIF lyd fra hovedkort eller lydkort slik at med en enkel DVI-HDMI overgang får man både lyd og bilde via HDMI kabelen.
    Sjekk skjermkort eller dokumentasjonen for kortet for å se om det er en liten kontakt med to pinner som kan overføre lyden.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Takker :-)

Men det er noe jeg ikke forstår:

Når jeg skrur av overscan, og setter skrivebordet til 1024x768 (som er tv-panelets oppløsning), så får jeg sorte kanter både over/under og på sidene. MEN setter jeg oppløsningen til 1280x720 så blir HELE bildet fyllt. Så ser ut som det 1:1 pixelmapping, alt ble klart og tydelig. Men hvorfor blir hele bildet fyllt på 1280x720, og ikke ved 1024x768 som er tv'en native oppløsning...? merkelig

Samt et spørsmål til:
    Er det mulig å skru av overscan for de ulike hdmi inngangene? for skrur jeg av overscan på ene inngangen, så blir den skrudd av på alle...Irritabelt, da jeg har HD-dekoder fra Canal Digital og får forstyrrelser på øvre og nedre linjene på bildet, slik at overscan må skrus på...
    overscan?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Takker :-)

Men det er noe jeg ikke forstår:

Når jeg skrur av overscan, og setter skrivebordet til 1024x768 (som er tv-panelets oppløsning), så får jeg sorte kanter både over/under og på sidene. MEN setter jeg oppløsningen til 1280x720 så blir HELE bildet fyllt. Så ser ut som det 1:1 pixelmapping, alt ble klart og tydelig. Men hvorfor blir hele bildet fyllt på 1280x720, og ikke ved 1024x768 som er tv'en native oppløsning...? merkelig
    Er nok riktig at du skal sende 1280x720 via HDMI. Dette er jo den oppløsningen man evt. hadde sendt fra en Blu-ray spiller etc. Den native oppløsning er de pixlene tv har til rådighet for å gjengi det som blir sendt inn. 1024x768 paneler har avlange pixler, derfor den "rare" oppløsningen.
    Kanskje litt dårlig forklart men.. :roll:

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnikendeChris
    overscan?
    Overscan - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet hva overscan var:P Var forslag:P

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jajaja :p

Men, jeg lurte bare på om det er like greit å bruke VGA-kabel for å koble til denne TV (PX80) med PC. Er ikke det like bra da vel?
    F.eks ved å spille av 720p HD-film fra PC.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

avlange pixler

Årsaken til at det blir litt rart bilde er at denne tvn har avlange pixler horisontalt. Dette vil si at på en pc er 1024x768 ett 4:3 format, men på denne skjermen er det ett 16:9 format. Men ved normal tv signaler som NTSC,PAL, 720, og 1080 blir bildet skalert til å passe på denne skjermen.
    Håper dette forklarer noe av problematikken..

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 32" Samsung LCD TV anno 2007, med VGA inngang. Kjøpte den på Hifi Klubben. Når jeg skulle kjøpe DVI->HDMI adapter så fikk jeg beskjed av selger at hvis jeg kjørte via HDMI i nativ oppløsning så ville jeg få svarte kanter rundt skjermen. Hvis jeg kjørte med VGA derimot, så var det en annen sak.

Har lest rundt på fora angående dette og det stemmer. Kjører du VGA inn, vil du kunne få 1:1 pixelmapping. Jeg har alltid vært fornøyd med kvaliteten på min skjerm i hvertfall, selv med VGA.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hå!

Har nettopp kjøpt en slik TV selv (PX80 37") og er som mange her litt forvirret over hva slags kabel jeg bør bruke fra PC.

Jeg har i noen dager nå prøvd med en VGA kabel jeg har lånt fra en kompis. Det ser veldig fint ut, 720p film ser knallbra ut og spill ser også konge ut. Jeg kjører 1024x720 oppløsning og det funker helt greit, men når jeg sitter 3,5 meter fra TVen, så er det sånn at det blir litt smått å surfe på nettet og bare ellers dille rundt på PCen. Etter en stund måtte jeg sette ned oppløsningen til 800x600 for at det skulle bli behagelig for øynene mine.

I den oppløsningen (1024x720) fikk jeg ingen svarte kanter rundt skjermen eller noe sånt, men opplevde i noen spill med den oppløsningen at bildet ikke passet 100% til TVen. Stilte jeg derimot opp oppløsningen opplevde jeg med noen oppløsningen svarte felt rundt bildet.

Jeg har reservert en DVI-HDMI kabel som jeg skal hente i dag, den koster 250kr for 5m. Tenkte å prøve denne og evnt. bare bytte i VGA kabel hvis det skulle være dritt med HDMI. Men jeg ser mange snakker om overscan og 1:1 pixelmapping. Hva er egentlig 1:1 pixelmapping og hva er forskjellen på om en har eller ikke har det? Er det fordel å ha det?

Overscan kunne jeg ikke velge noe sted i menyen min da jeg hadde TVen til PCen. Eneste aspect jeg kunne velge var mellom 16:9 og 4:3 og i oppsettet på menyen manglet mange av de undermenyene som jeg hadde ved vanlig TV-bruk. Skal det være slik?

Jeg har også tenkt at siden det første er en VGA inngang på TVen til PC, at denne kanskje er optimal å bruke. Er mange forskjellige meninger om dette rundt på nettet merker jeg. Noen sier jeg vil få mye bedre bilde med DVI-HDMI, mens andre sier at det bare er tull og at VGA er det rette å bruke. Er det noen som har prøvd begge deler? Er det noe særlig forskjell? Vil jeg få problemer med å skalere bildet riktig ved bruk av HDMI? Er noen som sier det...

På forhånd takk
    Mvh

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke svar men lite tips. ikke bruk tven veldig mye på nett, msn eller andre statiske bilder over lang tid da plasma fortsatt kan innbrenne seg med god nokk kontrast over tid. Se filmer, spille og slikt via pc går fint men mye statisk arbeid er ikke å annbefale i timer i strekk

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tips.
    Personlig så valgte jeg å "kjøre inn" TV'n i 200 timer på RiksTV med litt lav kontrast og satt aspect ratio til zoom 3 for å unngå undertekster.
    Det var noe jeg leste på hw.no-forumet for å minske sjansen for permanente innbrenninger. Egentlig er det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Tv'n "kjøres inn" automatisk etterhvert som du bruker den. Noen hevdet også at bildekvaliteten ble bedre etter x antall timers bruk.

Bare husk at når du bruker PC kan Start-linjen og f.eks tabs i webbrowser forårsake en midlertidig innbrenning, men det forsvinner når man spiller av f.eks tv-sendinger som gjerne dekker hele skjermen. Så vidt jeg har forstått blir ikke det permanente innbrenninger før du har hatt desktop-bilde på TV'n på i et døgn eller noe.

Jeg og Nez lurer forøvrig på om det er noe vits i å benytte DVI<HDMI-kabling i stedet for VGA-kabel fra PC til Panasonic PX80. Hvis noen kan svare på det vil det gjøre oss veldig glade

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med for mye kontrast går det raskt å få fast innbrenning. (3 til 6 timer før innkjøringa) så i starten ikke bruk den for mye på pc i lengre tid med høy kontrast

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    herreminhatt så dere tøyser

Er det like bra eller bedre å koble PC til PX80 med VGA-kabel enn HDMI-kabel?
    Ja eller nei? Hvorfor?

Mange folk med kunnskap og med PX80 der ute.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cpt. Spectacular
    herreminhatt så dere tøyser

Er det like bra eller bedre å koble PC til PX80 med VGA-kabel enn HDMI-kabel?
    Ja eller nei? Hvorfor?

Mange folk med kunnskap og med PX80 der ute.
    Hehe :-)

Jeg var innom Mamoz i Trondheim i helga, der jeg hadde forhåndsbestilt min DVI-HDMI kabel (som for øvrig ikke var kommet, typisk). Han sa du merket vesentlig forskjell på en 42" ++ full HD TV - da var DVI-HDMI overlegent. Dette hadde han merket personlig da han hadde satt opp ørten fullHD TVer i butikken for en tid tilbake. Men på en 37" (som jeg har) HD ready (som jo PX80en er) ville en ikke kunne se forskjell på VGA eller DVI-HDMI, mente han da. Men vet ikke om det er forskjell når en har 42" versjonen av PX80. Ville ikke få noen problemer med dimensjoneringer eller noe sånt ved HDMI.

Hos Mamoz, likevel, koster 5m DVI-HDMI mindre enn like lang VGA, hehe, så blir nok DVI-HDMI på meg. Men, samtidig så koster 5m VGA bare 199kr på elkjøp. Men men...50kr fra eller til :-)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, jeg har også, som nevnt tidligere, 37". Jeg har faktisk både DVI<HDMI og heldig eier av 2m VGA kabel, men det er ikke den lengden jeg trenger. Målte nettopp opp og fant ut at 5 meter passer akkurat!
    Jeg tenkte bare det var greit om noen der ute kan dele sine erfaringer.
    Jeg har prøvd både DVI<HDMI og VGA, og det var tilsynelatende ingen forskjell.
    Jeg skal ta å teste skikkelig en gang til når jeg får tid.

Bare for å være helt usaklig skal jeg også ha meg et lydkort til PCn som har RCA-kontakter på. Jeg vurderer et som heter Onkyo Wavio SE-90PCI eller SE-200PCI. Da må jeg også ha 5 meters signalkabler. Men det får jeg ta i en annen tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Fikk min DVI-D -> HDMI i dag og må si jeg ble rimelig skuffet. Det var noe herk å få bildet tilpasset til TVen. Jeg har 4:3 vanlig CRT skjerm jeg kjører i 1024x768. Når jeg kjører bildet som klon til TVen, blir enten bildet kuttet oppe og nede (ikke mye, men nok til at det er dumt). Jeg har prøvd å forandre på forskjellige oppsett, både å kjøre TVen som HDTV, med 1080p, 1080i, 720p osv, men ingenting gir fullt bilde, som er tilpasset skjermen. Å velge å ikke kjøre TVen som HDTV funker heller ikke. Jeg har prøvd å velge "skaler til TV" og omtrent alle innstillinger, men ingenting blir bra! VGA skalerte jo bildet perfekt og det så bra ut uten at jeg trengte å gjøre en dritt!

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, det blir ikke helt tilpasset skjermen. Noen som har noen tips? Mitt skjermkort er GeForce 7800GT.

Noen annet rart som skjedde var at 13 av kanalene mine forsvant etter at jeg hadde prøvd å ha PC-bildet på TVen. Når jeg søker de inn på nytt nå finner jeg bare NRK1, NRK2, SVT1, Animal Planet og BBC! Hva skjer med det?! Plutselig var de andre bare snø! Har prøvd å søke inn uten å ha HDMI-kabelen i også!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nez

Noen annet rart som skjedde var at 13 av kanalene mine forsvant etter at jeg hadde prøvd å ha PC-bildet på TVen. Når jeg søker de inn på nytt nå finner jeg bare NRK1, NRK2, SVT1, Animal Planet og BBC! Hva skjer med det?! Plutselig var de andre bare snø! Har prøvd å søke inn uten å ha HDMI-kabelen i også!

Jeg har selv en TH-50PX8EA som gjør akkurat dette.
    Hver gang jeg kobler til HDMI kabelen fra PC'n mister jeg 16 kanaler, og sitter igjen med akkurat de samme kanalene som deg.
    Jeg så ikke sammenhengen med HDMI første gangene dette skjedde, og sendte tv'n på service. Kom tilbake 2 uker senere, men problemet var der fremdeles.
    Da hadde de byttet hele tuner kortet.
    Ta ut HDMI kabelen, reset til fab. ins. og søk inn igjen løste problemet hos meg.

Aleks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nez
    Hei igjen!

Fikk min DVI-D -> HDMI i dag og må si jeg ble rimelig skuffet. Det var noe herk å få bildet tilpasset til TVen. Jeg har 4:3 vanlig CRT skjerm jeg kjører i 1024x768. Når jeg kjører bildet som klon til TVen, blir enten bildet kuttet oppe og nede (ikke mye, men nok til at det er dumt). Jeg har prøvd å forandre på forskjellige oppsett, både å kjøre TVen som HDTV, med 1080p, 1080i, 720p osv, men ingenting gir fullt bilde, som er tilpasset skjermen. Å velge å ikke kjøre TVen som HDTV funker heller ikke. Jeg har prøvd å velge "skaler til TV" og omtrent alle innstillinger, men ingenting blir bra! VGA skalerte jo bildet perfekt og det så bra ut uten at jeg trengte å gjøre en dritt!

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, det blir ikke helt tilpasset skjermen. Noen som har noen tips? Mitt skjermkort er GeForce 7800GT.!

du må sette oppløsningen på skjermkortet til 1280 x 720 og slå av overscan på tven.
    1280 x720 er standar oppløsning på en plasma 37"-42". vis man ikke har full hd tv.
    4.3 er oppløsnigen 1024x768
    16:9 er oppløsningen 1280x720

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg måtte bare registrere meg for å gi et tips til trådstarter.

Siden kjæresten din har PS3 så anbefaler jeg å laste ned programmet PS3 mediaserver som håndterer alt HD-materiale på en utmerket måte så lenge PC'n er relativt ny. Du starter bare programmet og så finner du pc'en fra hovedmenyen i PS3'en. For å kjøre tyngre HD-materiale, f.eks FullHD-filmer så børe man ha begge maskinene koblet til et trådet nettverk men det er jo ikke relevant siden du kjøpte PX80.

Selv har jeg en 6 år gammel PC som jeg sender filmer over trådløst nett til min PS3. PS3 er koblet via lan til min ruter. Jeg synes at det er mer brukervennlig enn å koble PC til tv og stereo for å få full utnyttelse av lyd og bilde.

Programmet gir deg også tilgang til musikk og bilder på din PC.

Linker om dette programmet:

Tråd om PS3 mediaserver her på forumet

Tråd om PS3 mediaserver på diskusjon.no

Generell tråd om mediastreaming for PS3

Link til siden hvor du kan laste ned programmet

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine