Galvanisk skille, ett spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Galvanisk skille, ett spørsmål

Heisann.

Jeg ser de fleste anbefaler en Galvanisk skille når man har kabel tv.

Men, gjelder dette også om du har en digital box fra CD? Eller gjelder denne kun om du putter tv antenne kabelen rett i tven?

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare om du kobler med antenneledning rett i tv-en

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shit!

Dette har jeg aldri tenkt på! Jeg har jo bare tenkt "ok" og kjøpt et galvanisk skille, uten å i det hele tatt tenke på at jeg kobler antenneledningen inn i en dekoder. Men nå når du sier det så er det jo åpenbart at det bare er et problem hvis jeg kobler kabelen rett inn i TV-en. Det må jo være det, sant? Ja. Eller?

Da kan jeg vel likegodt bare fjerne skillet med en gang.... ops:

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    bare om du kobler med antenneledning rett i tv-en
    Nei, nå er du på villspor.

Hvis det skulle gjøre noen forskjell må dekoderboksen være isolert, slik at den fungerer som et galvanisk skille. Og det er det ingen grunn til å tro at den er.
    Har selv målt på min Get boks.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Nei, nå er du på villspor.

Hvis det skulle gjøre noen forskjell må dekoderboksen være isolert, slik at den fungerer som et galvanisk skille. Og det er det ingen grunn til å tro at den er.
    Har selv målt på min Get boks.
    Get HD PVR boksen er isolert og fungerer som galvanisk skille, det har jeg fått bekreftet. Og man trenger heller ikke galvanisk skille om man ikke har jorda kontakt i veggen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fungerer det galvaniske skillet som en gammel sikring, slik at det blir ødelagt dersom det "stopper" en overspenning? I så fall vil det gjelde en dekoder også, og da er det bedre å bare bytte ut et galvanisk skille til 100 kroner enn å bytte ut hele dekoderen. Så hvis dette er tilfelle, er det jo ikke så dumt å ha galvanisk skille til en dekoder heller. Men det kan jo hende at jeg tar feil da

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ludo
    Get HD PVR boksen er isolert og fungerer som galvanisk skille, det har jeg fått bekreftet. Og man trenger heller ikke galvanisk skille om man ikke har jorda kontakt i veggen...
    da er det jo særdeles rart at jeg må løse et liknende fenomen MED SKILLE, etter anbefaling av sg. og har get hd box
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine tv signaler blir helt jævlig med skille så jeg bruker det ikke. har ikke dekoder, rett i tven.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med forsikring på huset og galvanisk skille?

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Hvordan er det med forsikring på huset og galvanisk skille?
    med tanke på?
    det bør vel være til fordel for deg som forsikringstaker med tanke på forebygging av eventuelt "uventede hendelser"? vil da tro det.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville vel kanskje valgt å kjøpe en skikkelig "padde" fra monster eller lignende, om jeg skulle bruke antennekabel inn, de får du med plass for 6-8 strømuttak, internettledning og antennekabel.
    de koster endel, men jeg regner med de ikke messer opp signalene til tv-en, og i tillegg får du beskyttet resten av anlegget også,
    noe sånn: AVshop.no / MONSTER Home Theater Powercenter HTS800 Strømrenser, Overspenningsvern

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ØyvindHM
    Men fungerer det galvaniske skillet som en gammel sikring, ...
    Neida, det har ingenting med sikring å gjøre.

Om HD PVR boksen er isolert så finnes det ingen informasjon om det hos Get.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    jeg ville vel kanskje valgt å kjøpe en skikkelig "padde" fra monster eller lignende, om jeg skulle bruke antennekabel inn, de får du med plass for 6-8 strømuttak, internettledning og antennekabel.
    de koster endel, men jeg regner med de ikke messer opp signalene til tv-en, og i tillegg får du beskyttet resten av anlegget også,
    noe sånn: AVshop.no / MONSTER Home Theater Powercenter HTS800 Strømrenser, Overspenningsvern
    Du er fremdeles på villspor. Overspenningsvern er jo en helt annen funksjon. Det hjelper overhodet ikke mot jord på antennekabelen, du trenger galvanisk skille uansett.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt om noen dekoder med jordet kontakt. Da trenger du ikke skille da det ikke kan gå strøm fra din jord til kabelleverandøren jord. Synes det blir for mye hysteri om dette. Folk har huset fullt av levende lys og åpent varme i ovn og peis og så lager myndighetene engstelige brukere ved å innføre et tullepåbud om skille.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har ikke hørt om noen dekoder med jordet kontakt. Da trenger du ikke skille da det ikke kan gå strøm fra din jord til kabelleverandøren jord. Synes det blir for mye hysteri om dette. Folk har huset fullt av levende lys og åpent varme i ovn og peis og så lager myndighetene engstelige brukere ved å innføre et tullepåbud om skille.
    Kunne ikke vært mer enig!

Hvor mange prosent av befolkningen har kabel-TV og jordete stikkontakter på stua liksom og hva er sjansene for at det går galt.

Vet ikke hvor mange kjente som har blitt redd etter å ha sett advarsler på nyhetene og ringt meg om dette. Og her har vi ikke mulighet for kabel-TV en gang....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke et tullepåbud.

Absolutt allt av telekom utstyr som er koblet til kobberlinjer i en eller annen form er ustyrt med galvaniske skiller på alle elektriske grensesnitt. Et skille for hver eneste telefonabonnent pluss en masse transmisjonsutstyr for bredbånds datakommunikasjon. Dette har en stor kostnad når man tenker på det enorme volumet av slikt utstyr, og det gjøres med god grunn.

Hvis feks GET sitt utstyr har en feil som gjør at det oppstår en DC spenning på jord i utstyret deres vil det begynne å gå strøm gjennom jordingen/skjermen på kablene og ut til de kunder som har jordet denne via en TV uten galv. skille.
    Dette har i endel tilfeller ført til brann i apparatene.

Et galvanisk skille er ikke en sikring, men en transformator, som gjør at kun AC-signalet og ikke DC strøm kan passere. Den vil derfor ikke bli ødelagt dersom den nevnte jordfeilen oppstår hos kabeloperatøren. CRT TVer har dette skillet innebygget.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har ikke hørt om noen dekoder med jordet kontakt. Da trenger du ikke skille da det ikke kan gå strøm fra din jord til kabelleverandøren jord. ...
    Du skjønner altså ikke at det ikke spiller noen rolle om dekoderen er jordet eller ikke?
    TV'en kan være jordet, og antennekabelen sin jord går tvers gjennom en uisolert dekoder.

Greitt nok at dette ikke er noe stort problem, men tror at det regnes som sikkert at dette har ført til minst en brann. Og dette er jo en særdeles enkel og billig forsikring.

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette sikrer huset og utstyret ditt og skal ikke forringe signalet. Det er et BILLIGT preventivt tiltak.

Som nevnt tidligere går all jord/skjerm gjennom de fleste dekodere uavhengig av om denne er jordet eller ikke. Og nok en gang hva er 100,- ??
    Har du kjøpt TV kan du vel egentlig forlange å få det på kjøpet (koster 35,- i innkjøp).

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whacko
    Dette sikrer huset og utstyret ditt og skal ikke forringe signalet. Det er et BILLIGT preventivt tiltak.

Som nevnt tidligere går all jord/skjerm gjennom de fleste dekodere uavhengig av om denne er jordet eller ikke. Og nok en gang hva er 100,- ??
    Har du kjøpt TV kan du vel egentlig forlange å få det på kjøpet (koster 35,- i innkjøp).
    Den foringer definitivt signalet. Nå kjører jeg fiber så jeg har ikke problemet. Har imidlertid vært plaget med dårlig analogt GET signal i mange år og har derfor prøve en 4-5 typer. Alle, kanskje med untak av en stor klump av et skille jeg kjøpte på SIBA, foringet signalet vesentlig - det ser du godt når signalet er dårlig og du har en relativt stor flatskjerm. Dette er imidlertid en 3-4 år tilbake nå - før de fleste ante hva dette var....

Hvorfor skal vi forbrukere plages med mer eller midre dårlige skiller når leverandøren trolig lett kunne ordnet dette på sin side av kabelen ? Tidligere hadde vel også alle TV dette innebygd, men det falt vel bort når vi fikk CE merking.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Du skjønner altså ikke at det ikke spiller noen rolle om dekoderen er jordet eller ikke?
    TV'en kan være jordet, og antennekabelen sin jord går tvers gjennom en uisolert dekoder.

Greitt nok at dette ikke er noe stort problem, men tror at det regnes som sikkert at dette har ført til minst en brann. Og dette er jo en særdeles enkel og billig forsikring.
    Mulig det men skal det være noen fare må vel forsatt TV'n være jordet ?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •