Galvanisk skille, ett spørsmål - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Nå blir jeg litt forlegen her. Jeg argumenterte ut fra det omvendte av det du sa, av en eller annen grunn har ordet 'ikke' truffet det blinde punktet på øyet.
    Så det ikke før nå.
    Flaut, men da er vi jo enige likevel.
    Ingen skade skjedd, selv den beste kan ta "feil"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Ingen skade skjedd, selv den beste kan ta "feil"
    Ikke her heller og jeg har hatt to TV koblet til kabel TV uten skille i 10 år..... Burde jo ha brent ned forlengst :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke her heller og jeg har hatt to TV koblet til kabel TV uten skille i 10 år..... Burde jo ha brent ned forlengst :-D .
    Oi, 10 år uten brann. Da er vel hele teorien om behov for galvanisk skille lagt død en gang for alle skulle jeg tro. Muligens teorien om brann generelt. Da kan du jo kvitte deg med den irriterende, statsregulerte utgiftsposten røykvarsler med det samme

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.... Fra en Ingeniør til en annen, du har hørt om Murphys lov?

«hvis noe kan gå galt, så vil det også gjøre det (og fortrinnsvis på det verst tenkelige tidspunkt)».
    Det er med andre ord ikke for sent å oppleve brann pga mangel på galvanisk skille, derom de "riktige" faktorene er til stedet.

Dvs:
    1. Jordet TV som skaper en lukket elektrisk krets via kabelTV jordskjerm.

2. Det er et annet spennings potensiale på kabel TV inngangen slik at det vil gå en elektrisk strøm i denne

3. Strømstyrken er stor nokk til at det oppstår stor nok varme et sted i kobblingene til at man får generert et arnested som kan utvikle seg til en brann.

Dette slipper man langt på vei å tenke på hvis man innfører et galvanisk skille, eller får en ikke elektrisk ledende overføring utenfra, f.eks via optiskfiber trådløst (parabol) osv....

Måler man f.eks spenningen og/eller stømstyrken som går mellom jordforbindelsen i stuekontakten og skjermen på kabelTV fra et stor kabelnett i dag, trenger det ikke være det samme spenningen og strømstyrke man trenger å måle i morgen....

Man kan også tenke seg at i et oppsett uten jording i TV støpselet at det kan oppstå problemer med en jordskjerm i kabelnettet.
    Ta f.eks hvis det oppstår en overledning et sted i TV oppsettet (en hjemmesnekkret effekt forsterker med overledning testes i det samme oppsettet) og at eneste jordin er via kabel TV nettet...
    Da vil det kunne gå en ukjennt stor stømstyrke, og det kan da like gjerne begynne å brenne i flatskjermen på kjøkkenet til naboen.....

Ting kan skje, man kan aldri forsikkre seg 100% mot alt, men man kan gjøre noe for å redusere faren for at uheldige hendelser vil oppstå.

Det er her at det galvaniske skille kan være med på å redusere risikoene.

Det er vel ikke værre enn det.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hmmmm.... Fra en Ingeniør til en annen, du har hørt om Murphys lov?
    Spørs om jeg ikke bør få det på plass nå.... Selv om jeg ikke bruker den gamle Get kabelen sitter den i apparatet, mest som backup, i fall fiberen faller skulle falle ut. Har vel skjedd 1 gang på snart 2 år.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det brenner jo ikke før det skjer en evt feil, da.
    Har selv hørt om tv som har tatt fyr hos kunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Fikk meg litt av en opplevelse her forrige dagen. Koblet HTPC'en min til en jordet kontakt, da jeg skulle teste noe greier og da ble det mørkt i hele huset. Vanligvis står den i ujordet kontakt, aldri hatt noen problemer med det tidligere. Det var jordfeilbryteren i sikringsskapet som slo inn. Dersom jeg koblet den til uten å ha i antennekabelen gikk det greit. Regner med at dette hadde vært i orden med et galvanisk skille, så jeg gikk til innkjøp av det. Men nå opplever jeg at signalene har blitt dårligere, så det galvaniske skillet forsvinner nok igjen, og HTPC står fortsatt i ujordet kontakt. Noen synspunkter på det ?
    Canal Digital var på besøk og målte signalet. Selvfølgelig var det "ingen feil" med signalet. Det var jo helt topp, men jordingsfeilen kunne han ikke måle, fordi han ikke var elektrikker. Han mente at hvis det var jordingsfeil, ville det være dårlig signal (!?). Signalet ble målt til 62db. Er dette bra?

Uansett, så monterte han et galvanisk skille på utsiden av huset der hvor hovedkabelen kommer inn og signalet fordeles til andre enheter i rekka. Dermed trenger jeg ikke galvanisk skille inne i huset. Merker at jeg er litt skeptisk ...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital var på besøk og målte signalet. Selvfølgelig var det "ingen feil" med signalet. Det var jo helt topp, men jordingsfeilen kunne han ikke måle, fordi han ikke var elektrikker. Han mente at hvis det var jordingsfeil, ville det være dårlig signal (!?). Signalet ble målt til 62db. Er dette bra?

Uansett, så monterte han et galvanisk skille på utsiden av huset der hvor hovedkabelen kommer inn og signalet fordeles til andre enheter i rekka. Dermed trenger jeg ikke galvanisk skille inne i huset. Merker at jeg er litt skeptisk ...
    Signalet kan være utmerket selv om det ligger en DC på kabelskjermen, så der roter han. Når signalet oppgis i dB er det en relativ måling som utenforstående ikke kan vurdere. dBm og dBµV derimot er absolutte måleenheter for effekt og nivå på signaler.
    Skjønner at du er skeptisk, har selv dårlig erfaring med kabeldragere fra GET.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål om galvanisk skille: har bredbånd + kabel fra Get, bruker en vanlig t-splitter for å dele signalet mellom modemet og get-boxen. Får idag ny LCD-tv + galvanisk skille, og lurer på hvor skillet skal settes inn; mellom vegguttaket og splitteren eller mellom splitteren og get-boxen? Tenker også å koble PC-en til TV'en via DVI>HDMI.

Regner med det skal inn rett etter vegguttaket, men det er vel best å spørre for sikkerhets skyld.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HalvSame
    Kjapt spørsmål om galvanisk skille: har bredbånd + kabel fra Get, bruker en vanlig t-splitter for å dele signalet mellom modemet og get-boxen. Får idag ny LCD-tv + galvanisk skille, og lurer på hvor skillet skal settes inn; mellom vegguttaket og splitteren eller mellom splitteren og get-boxen? Tenker også å koble PC-en til TV'en via DVI>HDMI.

Regner med det skal inn rett etter vegguttaket, men det er vel best å spørre for sikkerhets skyld.
    Sett skillet mellom splitteren og TVen. Mener bestemt at modemet har innebygget galvanisk skille (det følger nok telekom standarder), men det kan du sikkert få bekreftet enten via GET, produsent, eller med et multimeter

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er ikke godt nok (62dB) det skal ligge mellom 63 og 74 på samtlige kanaler. Flatskjermer trives best i øvre del.

"Jordfeil" på signalet skal ikke forringe det, men kan føkke opp dårlig utstyr ved at det legger et feil nivå på jordpotensialet i utstyret.

Til deg med T-splitter:
    Galvanisk skille bør sitte direkte i veggen for å beskytte alt utstyr. T-splittere er noe herk, du bør ha en multimediakontakt med eget uttak for modemet. Dersom dette er gjort fra kabelselskapet er det bare å få de til å komme å bytte kontakten,

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •