Galvanisk skille, ett spørsmål - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ...
    Skjønner vel derfor ikke helt hvordan det at elkjøp kunden ikke har kabel anlegg og får anbefalt et galvanisk skille sammen med den nye flatskjermen er lureri. Tenk den dagen en eller annen klatrer opp i aluminiums stigen og tar på et jordet punkt på TV antennen/Parabolen, hvis bakken som stigen står på har et annet jorpotensial fordi det har oppstått en feil hos noen andre stømforbrukere i nabolaget.... zaap dunk RIP.... :twisted:
    Men det er jo uansett ikke mulig å montere galvanisk skille på parabol. Den kabelen skal lede likestrøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på hvordan dette er med Altibox, det virker som alle trenger dette meg inkludert? Har Panasoic 42 PZ85E

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikviking
    Jeg er usikker på hvordan dette er med Altibox, det virker som alle trenger dette meg inkludert? Har Panasoic 42 PZ85E
    Altibox er ikke det et fiberbasert nett ?

Optisk fiber er jo som kjent en dårlig elektrisk leder, så galvanisk skille er overfødig i dette tilfellet hvis min antagelse om Altibox stemmer

Akkurat den egenskapen er en stor fordel ved legging av fiber, da de kan trekkes sammen med allverdens elnett og høyspentkabler uten å frykte verken signalstøy eller ulykker.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Du er fremdeles på villspor. Overspenningsvern er jo en helt annen funksjon. Det hjelper overhodet ikke mot jord på antennekabelen, du trenger galvanisk skille uansett.
    Niks. Ikke om du ikke har jordet stikkontakt.

Det som skaper brannfaren er spenningsforskjellene mellom jordskjermen i antennekabelen og jordingen i stikkontakten.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhandlerne er uansett pliktige til å opplyse om galvaniske skiller.

Newcomer Joppa:D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Heisann.

Jeg ser de fleste anbefaler en Galvanisk skille når man har kabel tv.

Men, gjelder dette også om du har en digital box fra CD? Eller gjelder denne kun om du putter tv antenne kabelen rett i tven?

Marius
    Hei.. bare tøys det der, eg kasta den.. trenger ikke galvanisk skille..

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R

Det som skaper brannfaren er spenningsforskjellene mellom jordskjermen i antennekabelen og jordingen i stikkontakten.
    Kom gjerne med gode argumenter hvis du har noen. Denne benektelsen holder ikke.
    Beskrivelsen av spenningsforskjellen er riktig. Og løsningen er å isolere. Jordet stikkontakt er jo det som skaper problemet.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med gode argumenter hvis du har noen. Denne benektelsen holder ikke.
    Beskrivelsen av spenningsforskjellen er riktig. Og løsningen er å isolere. Jordet stikkontakt er jo det som skaper problemet.
    Hørt om utjevningsforbindelse? Trenger vel ikke å si så mye mer enn det.

Han du siterer er foresten elektriker, og de som har en del skolegang og mange års erfaring er mer oppegående på jording enn Elkjøp.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg tror du bør si en del mer enn det. Post og teletilsynet har tydeligvis den oppfatningen at man trenger isolering, og da bør man begrunne det hvis man mener noe annet.

Utjevning fungerer bra for statisk ladning. Men jordfeil på kabelnettet er ikke statisk, da kan det gå betydelig strøm.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele husinnstallasjonen er bygd på utjevning, ikke isolering. Og det vil aldri gå store strømmer i kabelnettet ved en jordfeil.

Før satset man jo på "isolering" generelt i stua også, ujordete stikkontakter. Det var tilogmed vanlig å klippe jordlederen i PR'en. Nå skal alle stikkontakter være jordet. Forundrer meg ikke i det heletatt om de går bort fra skille og over til utjevning senere.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel forskjell på utjevning innenfor et hus og mellom huset og kabelnett. Kabelnettet kan jo bli forsynt fra en helt annen transformatorstasjon.

Men du mener altså at PT og DSB tar feil?

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det jo å bli interessant her.....

Får slenge inn et argument....

Det aktive virkeområdet til en jordelektrode er 10 m i radius, fordelingsskapet til kabeltv står som regel mye lengre unna huset enn dette og kan ha et helt annet jordpotensiale. Dette medfølger at ved feil et eller annet sted i installasjonen tar strømmen letteste vei til jord. Går denne da gjennom DIN tv (eller JOPPA sin TV) er det sannsynlig at den får seg en smell!

Har en Bror som har sprengt både forsterker og prosjektor pga jordfeil i huset og tilkoblet kabeltv.

Dessuten er ikke Kabeltv operatør pålagt å ha kontroll på dette, det gjelder kun ved nye utbygninger gjort etter en eller annen gang i 2007.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel forskjell på utjevning innenfor et hus og mellom huset og kabelnett. Kabelnettet kan jo bli forsynt fra en helt annen transformatorstasjon.

Men du mener altså at PT og DSB tar feil?
    Jeg har da ikke sagt at de tar feil. Det er konklusjoner du drar. Jeg sier at utjevning fungerer.

Før skulle aldri jord fra transformatorstasjon som du kaller det og hus kobles sammen heller. Nå skal de kobles sammen.

Jording har alltid ført til diskusjoner og uenigheter. Det har blitt forandret gang på gang hva som er fasiten, men nå er det at mest mulig skal kobles sammen. Ihvertfall da jeg var på todagers kurs om jording ifjor.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier jo "det vil aldri gå store strømmer i kabelnettet ved en jordfeil."
    Siden PT krever galvanisk skille for å unngå strømmer i kabelnettet, så er det vel ikke så rart at jeg drar den konklusjonen?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store strømmer er jo et vidt begrep, men det er snakk om små strømmer her altså.

Uansett er det som plager meg mest er at disse skillene prakkes på folk som har parabol og vanlig antenne.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whacko
    Nå begynner det jo å bli interessant her.....

Dessuten er ikke Kabeltv operatør pålagt å ha kontroll på dette, det gjelder kun ved nye utbygninger gjort etter en eller annen gang i 2007.
    Standard statlig regulering mao. Velt kostnaden over på skattebetalerne og dra inn gevinsten.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Standard statlig regulering mao. Velt kostnaden over på skattebetalerne og dra inn gevinsten.
    Dette gjelder jo som regel alt som har med elktrisitet å gjøre, nye forskrifter har aldri tilbakevirkende kraft. Dette er ut i fra et samfunnsøkonomisk spørsmål. Tenk hvor mye arbeid som måtte gjøres hver gang de elektriske forskriftene revideres (ca hvert 4 år) Skal alle huseiere ha elektriker innom hvert 4 år for å oppgradere det elektriske anlegget, så mange elektrikere har vi ikke her, og de fra Polen virker ikke ;-)

Tok forresten å målte signal med og uten skille i dag, og ikke overraskende - ingen målbar reduksjon av signalet, heller ingen synlig endring av spektrumet.
    Har for dårlig TV for å se om det blir dårligere. Digitalt vil det uansett ikke bli synlig forringing er min påstand. Det skillet jeg testet er av billig type inget merke, sort og made in Taiwan.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg tror du bør si en del mer enn det. Post og teletilsynet har tydeligvis den oppfatningen at man trenger isolering, og da bør man begrunne det hvis man mener noe annet.

Utjevning fungerer bra for statisk ladning. Men jordfeil på kabelnettet er ikke statisk, da kan det gå betydelig strøm.
    Hvilken bakgrunn har du, ettersom du tydeligvis kan endel om dette?

Man bruker kun utjevninger idag i hus for å hindre overledning, brann- og personfare.
    Det galvaniske skillet brukes for å isolere imellom jorden til kabelnettet og jorden til el.nettet, da det er enklere å ISOLERE enn å UTJEVNE mellom disse 2 nettene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo uansett ikke mulig å montere galvanisk skille på parabol. Den kabelen skal lede likestrøm.
    Det har du selfølgelig helt rett i... Skjønner ikke hvor jeg hadde hodet når jeg skrev det... ops:

Ikke lett å isolere en parabol tuner fra TVapparatet nei, da man gjerne bruker HDMI, scart, eller RCA komponent eller Compositt kabel osv.

Ellers er jordfeil i bakken utenfor huset et vanskelig tema å begi seg inn på, ettersom det er så mange mulighe feilkilder, spesiellt i tettbygde strøk/by områder med mange strøm forbrukere..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Nå blir jeg litt forlegen her. Jeg argumenterte ut fra det omvendte av det du sa, av en eller annen grunn har ordet 'ikke' truffet det blinde punktet på øyet.
    Så det ikke før nå.
    Flaut, men da er vi jo enige likevel.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •