Galvanisk skille, ett spørsmål - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Mulig det men skal det være noen fare må vel forsatt TV'n være jordet ?
    Ja det er vel forsåvidt riktig, fordi hvis TVen ikke er jordet vil det jo ikke gå en ukjent stor strøm i mellom antenne skermingen og el.nettetes jord potensial.

Problemet er bare det at den gangen noen kobbler til en annen komponent til TVen, en komponent som blir jordet i el.nettet og har en eller annen form for jording sammen med signalkablene, vil man kunne få den samme problemstillingen. En stasjonær PC vil f.eks kunne jorde TVen til el.net jord.

Et annet poeng er vel også berøringsfaren man kan utsettes for hvis andre elektriske komponenter i det samme romme er jordet sammen med el.nettet og TVen kun er jordet i antenne inntaket.

Kan ikke skjønne annet enn at det er lurt å sikkre kabelantenne inntakets jordpotensial fra å komme i kontakt med el.nettets jordings potensial med et galvanisk skille.

Det at et galvanisk skille ikke alltid virker positivt for antenne signalet fra en kabel leverandør, er vel et godt poeng, men da er det vel egentlig for dårlige signaler i utgangspunktet, og problemet ligger vel da like gjerne før det galvaniske skillet.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg litt av en opplevelse her forrige dagen. Koblet HTPC'en min til en jordet kontakt, da jeg skulle teste noe greier og da ble det mørkt i hele huset. Vanligvis står den i ujordet kontakt, aldri hatt noen problemer med det tidligere. Det var jordfeilbryteren i sikringsskapet som slo inn. Dersom jeg koblet den til uten å ha i antennekabelen gikk det greit. Regner med at dette hadde vært i orden med et galvanisk skille, så jeg gikk til innkjøp av det. Men nå opplever jeg at signalene har blitt dårligere, så det galvaniske skillet forsvinner nok igjen, og HTPC står fortsatt i ujordet kontakt. Noen synspunkter på det ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvorfor skal vi forbrukere plages med mer eller midre dårlige skiller når leverandøren trolig lett kunne ordnet dette på sin side av kabelen ? Tidligere hadde vel også alle TV dette innebygd, men det falt vel bort når vi fikk CE merking.....
    Svar:

Operatøren er pålagt (som nevnt tidligere) å ha galvaniske skiller i sitt utstyr, slik at utgående linjer beskyttes. Utstyret kan allikevel svikte, og med allverdens grisete kabelføring i grøfter sammen med både signalkabler og elkabler er det alltid en risk for at kabler spenningssettes ved uhell.

Som nevnt hadde CRT TVer galvanisk skille internt. Jeg tror ikke endringen er forårsaket av CE merking. Min teori er at dette skyldes at flatskjermer har sin opprinnelse fra dataverdenen, og at migrasjonen til flat-TV har skjedd ved å utstyre slike skjermer med TV-tunere. I den prosessen har galvanisk skille som endel av det gamle TV-produktet fallt ut. Det har også vært kultur for å flytte plasskrevende moduler ut av flat-TVer for å gjøre designet slankere, eksempelvis powersupply.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Fikk meg litt av en opplevelse her forrige dagen. Koblet HTPC'en min til en jordet kontakt, da jeg skulle teste noe greier og da ble det mørkt i hele huset. Vanligvis står den i ujordet kontakt, aldri hatt noen problemer med det tidligere. Det var jordfeilbryteren i sikringsskapet som slo inn. Dersom jeg koblet den til uten å ha i antennekabelen gikk det greit. Regner med at dette hadde vært i orden med et galvanisk skille, så jeg gikk til innkjøp av det. Men nå opplever jeg at signalene har blitt dårligere, så det galvaniske skillet forsvinner nok igjen, og HTPC står fortsatt i ujordet kontakt. Noen synspunkter på det ?
    Før du fjerner det galvaniske skillet, og setter PC i ujordet kontakt må du være oppmerksom på følgende:

-Jordfeilen du opplevde skyldes en feil hos kabeloperatør med spenning på jord/skjerm. Denne spenningen kan måles med et voltmeter mellom skjermen på kabelen og jordpinne i stikkontakt, husk å sjekke både AC og DC. Pass på støt

-PCen og alt utstyr som er tilkoblet den med signalkabler som feks surroundreceiver vil ha spenning på kabinettet. Hvis du berører disse og samtidig har kontakt til jord (feks. gjennom et apparat i nærheten med jordkontakt) vil du risikere "karamell". Håndterbart for deg kanskje, men hvis du har "tepperotter" som klår på PCen ville jeg vært veldig skeptisk.

-Det er nokså stor forskjell på hvordan de ulike galvaniske skiller påvirker signalet har jeg erfart. Det kan være verd å prøve ut noen fler typer.

Dette er bare et velment råd

Newcomer Duncan Edwards sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Kunne ikke vært mer enig!

Hvor mange prosent av befolkningen har kabel-TV og jordete stikkontakter på stua liksom og hva er sjansene for at det går galt.

Vet ikke hvor mange kjente som har blitt redd etter å ha sett advarsler på nyhetene og ringt meg om dette. Og her har vi ikke mulighet for kabel-TV en gang....

Er vel ganske mange som har jordete stikkontaker på stua etterhvert, er jo påbudt å legge opp jordete kurser i hele kåken på nybygg, og det påbudet har vært en stund.

Så ja, mine Panasonic plasma-TV'er står i jordet stikkontakt både på stua og loftet, men siden jeg ikke har kabel men parabol, så null bekymring!:wink:

En annen ting er jo at Elkjøp m.fl. sikkert tjener gode penger på å selge galvaniske skiller..... Mine foreldre kjøpte en flatskjerm på Elkjøp for litt siden, og selger der lurte dem til å kjøpe galvanisk skille. Han spurte ikke om de hadde kabel-TV..... Som de heller ikke har, men parabol..... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Før du fjerner det galvaniske skillet, og setter PC i ujordet kontakt må du være oppmerksom på følgende:

-Jordfeilen du opplevde skyldes en feil hos kabeloperatør med spenning på jord/skjerm. Denne spenningen kan måles med et voltmeter mellom skjermen på kabelen og jordpinne i stikkontakt, husk å sjekke både AC og DC. Pass på støt

-PCen og alt utstyr som er tilkoblet den med signalkabler som feks surroundreceiver vil ha spenning på kabinettet. Hvis du berører disse og samtidig har kontakt til jord (feks. gjennom et apparat i nærheten med jordkontakt) vil du risikere "karamell". Håndterbart for deg kanskje, men hvis du har "tepperotter" som klår på PCen ville jeg vært veldig skeptisk.

-Det er nokså stor forskjell på hvordan de ulike galvaniske skiller påvirker signalet har jeg erfart. Det kan være verd å prøve ut noen fler typer.

Dette er bare et velment råd
    Takk for råd
    Når du sier det, har jeg fått en karamell tidligere, da jeg byttet ut kabeluttaket med et multimediauttak. Det er en stund siden, men det betyr vel bare at jeg bør ta en telefon til Canal Digital for utbedring.

Jeg har så vidt jeg vet bare et uttak i stua som er jordet, så foreløpig er det ikke noe problem. Det er større problem når kona klager på at det ikke er TV-signaler :roll:

Mener å huske at det galvaniske skillet er produsert av Hama. Selges på Lefdal (til en alt for dyr penge - 299,-). Hvis noen har erfaring med andre merker som fungerer bedre, hadde det vært topp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har snakket med et Verksted de sier man skal ha Galvanisk skille uavhenging om det er Jordet støpsel, det var i starten man trudde det..
    de vet hva de prater om jeg spurte om det blir fikset , er 2 land i verden ,, Drittlandet vårt og polen som har problemet så, trur ikke de kommer til å legge inn noen forandringer da :O
    Ta tjangsen ! hvis du synes det er verdt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dark
    jeg har snakket med et Verksted de sier man skal ha Galvanisk skille uavhenging om det er Jordet støpsel, det var i starten man trudde det..
    de vet hva de prater om jeg spurte om det blir fikset , er 2 land i verden ,, Drittlandet vårt og polen som har problemet så, trur ikke de kommer til å legge inn noen forandringer da :O
    Ta tjangsen ! hvis du synes det er verdt det.
    Ja, eksempelet til proturbo, med fare for støt viser jo nettopp at galvanisk skille har sin misjon, uavhengig av brannfare pga jordstrømmer.

Spenning på jord fra kabeloperatører vil det være en risk for uavhengig av hva slags elnett vi har i Norge, av grunner nevnt i tidligere post.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn at dette bare er problem dor Norge (og Albania) siden vi har IT nett? Vi som da bor i nybygg med TN klarer oss uten?

For de som vil lese seg opp på jordingsalternativer:
    Earthing system - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av demo
    Er det sånn at dette bare er problem dor Norge (og Albania) siden vi har IT nett? Vi som da bor i nybygg med TN klarer oss uten?

For de som vil lese seg opp på jordingsalternativer:
    Earthing system - Wikipedia, the free encyclopedia
    Basert på min resonnering tidligere i tråden er svaret nei. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på min resonnering tidligere i tråden er svaret nei. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.
    Her er jeg helt enig. Problemet blir verken større eller mindre om du har IT eller TN-nett.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duncan Edwards
    Er vel ganske mange som har jordete stikkontaker på stua etterhvert, er jo påbudt å legge opp jordete kurser i hele kåken på nybygg, og det påbudet har vært en stund.

Så ja, mine Panasonic plasma-TV'er står i jordet stikkontakt både på stua og loftet, men siden jeg ikke har kabel men parabol, så null bekymring!:wink:

En annen ting er jo at Elkjøp m.fl. sikkert tjener gode penger på å selge galvaniske skiller..... Mine foreldre kjøpte en flatskjerm på Elkjøp for litt siden, og selger der lurte dem til å kjøpe galvanisk skille. Han spurte ikke om de hadde kabel-TV..... Som de heller ikke har, men parabol..... :roll:
    Ja det har vært påbudt i 10-15 år. Irritasjonen min baserer seg på at det er påbudt til folk som faktisk ikke trenger et slikt skille, slik som dine foreldre.

Halvparten (?) av befolkningen har jo slett ikke bruk for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duncan Edwards

Klart förhandlarna tjänar pengar på att sälja galvaniska avskiller, varför skulle de inte det? Alla förhandlare är pliktiga att informera ALLA kunder som köper produkter med integrerad tuner om galvanisk avskille. Sen är det upp till kunden att avgöra om han/hon vill ha detta. Du säger att säljaren "lurte" dina föräldrar att köpa skillet men informerade dina föräldrar säljaren om att de hade parabol? Elkjöp har 30 dagars öppet köp så bara dra tillbaka och få pengarna igjen vettu.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / MONSTER Home Theater Powercenter HTS800 Strømrenser, Overspenningsvern

2 pair coaxial connections for cable TV and radio protection.
    Denne har har jo coax ut inn protection fungerer ikke denne da som ett galvanisk skille?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    AVshop.no / MONSTER Home Theater Powercenter HTS800 Strømrenser, Overspenningsvern

Denne har har jo coax ut inn protection fungerer ikke denne da som ett galvanisk skille?
    Dette er et overspenningsvern eller surge protection. Fungerer på samme måte som overspenningsvern i sikringsskap. Alle grensesnitt på enheten er beskyttet mot korte spennings spikere på nettet (kabel TV og el-nett) Det gjøres med såkalte gassutladere som er små gassfyllte glass-komponenter med elektroder. Gassen blir ledende ved en gitt spenning (gassutladere fåes i ulike spenningsvarianter) og spenningspulsen clampes ved at det går en strøm til jord før pulsen når utstyret.

Dette er fornuftig å ha (har selv en på PJ støpselet), men må ikke forveksles med galvanisk skille, som er en trafo som hindrer DC spenning i å passere.
    Gassutladerne fungerer typisk for spenninger fra 50-80V og oppover, og vil derfor ikke gi beskyttelse mot slike jordfeil hos kabeloperatører som er beskrevet i tråden. Gassutladere er også engangskomponenter som må byttes etter å ha vært aktivert av overspenning.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hatt en del problemer knyttet til kabelnettet uten galvanisk skille. Nå bor jeg i et litt eldre hus, hvor det ikke er særlig med jordede stikkontakter. Etter at CRT TV'ene er blitt byttet ut med flatskjermer og HTPC'er, har jeg hatt store problemer med at jordfeilbryteren til stadighet har slått ut. Etter at jeg monterte galvaniske skiller på alle TV-mottakere er problemet helt borte igjen. Så det er riktig at apparatene ikke trenger være jordede for at skillet skal ha noen effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    bare om du kobler med antenneledning rett i tv-en
    Nonsense. Jeg fikk støt hver gang jeg rørte GET-boksen min. Etter at jeg fikk galvanisk skille på, får jeg ikke lenger støt.

(Det er ganske kraftig strøm i antenne-veggstikket mitt)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gassutladere er også engangskomponenter som må byttes etter å ha vært aktivert av overspenning.
    Det er vel en sannhet med modifikkasjoner, og avhenger vel av hvor høy energi overspennings utladningen har hatt. Teoretisk virker vel slike utladningsrør på samme måte som utladningsrøret som sitter i typsike elekroniske blits lamper i foto sammenheng, bare man der bruker en oppladet kondensator med en begrenset ladning og kan avbryte utladningen før kondensatoren er tømt og når lampa har avgitt nokk lys osv.

Så lenge som den elektriske ladningen som lader seg i et overspennings vern er innenfor det utladnings røret takler kan det vel overleve flere overspennings situasjoner.

Mange elektrostat Høytalere har gjerne også beskyttelses kretsløp med utladingsrør for å hindre at spenningen mellom stator og det statisk oppladede mebranet får for høye spenninger så man får overslag som brenner hull i membranet.

Når det gjelder Flatskjermer galvanisk skille, overspennings vern og i og for seg også jordfeilbrytere, så bør man vel tenke ja takk begge deler+, og prøve å begrense skadevirkninger av f.eks forskjellige jord potensialer, jordfeil og overspenninger.

Skjønner vel derfor ikke helt hvordan det at elkjøp kunden ikke har kabel anlegg og får anbefalt et galvanisk skille sammen med den nye flatskjermen er lureri. Tenk den dagen en eller annen klatrer opp i aluminiums stigen og tar på et jordet punkt på TV antennen/Parabolen, hvis bakken som stigen står på har et annet jorpotensial fordi det har oppstått en feil hos noen andre stømforbrukere i nabolaget.... zaap dunk RIP.... :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel en sannhet med modifikkasjoner, og avhenger vel av hvor høy energi overspennings utladningen har hatt.
    Det er jeg enig i.

Meningen var å synliggjøre at selv om spenningen på en TV kabel skulle overstige terskelspenningen på en gassutlader, så vil den ikke være beregnet for vedvarende beskyttelse i en slik situasjon.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det høres jo straks mer riktig og fornuftig ut, og er helt enig, hvis det var slik du mente den hadde en levetids begrensing. :-D

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •