Ny tv - plasma eller lcd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv - plasma eller lcd?

Hei,

Jeg har de siste ukene lett etter TV og saumfart nettet for artikler og forum som angår tv'er. Likevel har jeg ikke klart å blitt klok på hva jeg bør velge da det er så mye forskjellig som står rundt om kring.

TV'en skal brukes til film (fra tv/dvd/blueray) og fotball. Disse to områdene, spesielt fotball, er virkelig prioritet at ser bra ut med tanke på farger og med null etterslep (vil ikke se skyggen av fotballen osv, noe jeg gjorde på min forrige tv).

Hva er det jeg bør gå for? Jeg har siktet meg inn mot èn TV nå, og det er Samsung le40a656 som ligger akkurat på smertegrensen av hva jeg kan strekke meg til mht pris (ca 9k), men bør jeg heller gå for plasma? Det er altså 40-42 tommer jeg er ute etter, og helst ikke mer enn 8-9 tusen kroner.

Hva mener dere som har peiling på dette? Kom gjerne med konkrete modeller også, jeg trenger virkelig tips her - man kan jo bli svimmel av alle modellene som finnes.

Setter pris på alt av hjelp!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ditt bruk vil jeg anbefale plasma og jeg vil også anbefale å skru av alle bildeforbedringsmuligheter som ligger i menyene, da dette bare gjør at bildeprosessoren må jobbe hardere.
    Panasoinic PX 80 ligger i det prisleiet du er ute etter og er en TV som kommer ut på topp i omtrent alt det som finnes av tester der ute. Noe som er meget viktig for en bra sportsopplevelse fra TV er et godt TV-signal, da aller helst et digitalt et. Har du ikke et bra TV-signal, hjelper det lite med hva slags TV du velger, men plasma er kjent for å håntere TV-signaler best.

Problemet med plasma er at skjermen er ofte veldig blank, altså den kan fort reflektere solskinn, lamper etc, omtrent som de gamle CRT/billedrørs-TV-ene.
    Har du ikke problemer med det på din nåværende(?) billedrørs-TV, vil du heller ikke slite med det ved et plasmakjøp.
    Har du ikke vindu rett bak der du sitter eller solkskinn som skinner direkte på TV-en, er en god plasma absolutt det beste for dine valg, ihvertfall i mine øyne.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Til ditt bruk vil jeg anbefale plasma og jeg vil også anbefale å skru av alle bildeforbedringsmuligheter som ligger i menyene, da dette bare gjør at bildeprosessoren må jobbe hardere.
    Panasoinic PX 80 ligger i det prisleiet du er ute etter og er en TV som kommer ut på topp i omtrent alt det som finnes av tester der ute. Noe som er meget viktig for en bra sportsopplevelse fra TV er et godt TV-signal, da aller helst et digitalt et. Har du ikke et bra TV-signal, hjelper det lite med hva slags TV du velger, men plasma er kjent for å håntere TV-signaler best.

Problemet med plasma er at skjermen er ofte veldig blank, altså den kan fort reflektere solskinn, lamper etc, omtrent som de gamle CRT/billedrørs-TV-ene.
    Har du ikke problemer med det på din nåværende(?) billedrørs-TV, vil du heller ikke slite med det ved et plasmakjøp.
    Har du ikke vindu rett bak der du sitter eller solkskinn som skinner direkte på TV-en, er en god plasma absolutt det beste for dine valg, ihvertfall i mine øyne.

Takker så mye for svar! Da kan det se ut som jeg går for plasma da det virker som dette både har bedre bilde, bedre responstid OG en lavere pris enn le40a656. Jeg har digitaltv med HDMI ut, så signalene skal være bra.

Er det en sånn du ville anbefale? Datakjeden Webshop / PANASONIC Plasma TV 42" HD Ready HDMI

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    vil også støtte det valget, har hatt plasma i 5 år, og hadde valgt akkurat den samme i den prisklassen!
    den vinner tester i hele verden for sin bildekvalitet, så det er nok ett trygt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har px80 og er kjempefornøyd,veldig bra tv til bra pris,tror det blir vanskelig å finne noe bedre til denne prisen.løp å kjøp:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt Leser en del steder at LCD er skarpe og fine, vil det si at plasma IKKE er skarpe? Er jo greit når man ser blueray at det er skarpe fine bilder selv om man har plasma?

Og en annen ting, dersom jeg skal bestille denne tven uten å få NRK lisensmannen på døra, hvordan gjør jeg det? Sette fatter på faktureringsadresse og meg selv på leveringsadresse?

Takk igjen for alle innspill!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er noe forskjell når det gjelder skarphet, og det er ikke så veldig stor forskjell på LCD og plasma lenger. Alt avhenger fra modell til modell og pris klasse, og det er du selv som bestemmer hva som er best på ditt bruksområde.

Generelt så er LCD:
    -bedre på PC/spill.
    -letter å plassere pga av mindre refleksjoner fra omgivelser.
    -mer lyssterk i sterkt opplyste rom.
    -Bilde/farger forandrer seg noe når synsvinkel går utover 90 grader på skjerm.
    -Bruker mindre strøm

Generelt så er plasma:
    -bedre på film.
    -bedre sort- og fargegjengivelse.
    -liten eller ingen forandring av bilde/farger ved synsvinkel som går utover 90 grader på skjerm.
    -Kan være vanskelig å plassere pga den gir mye refleksjoner fra omgivelser.
    -Bruker mer strøm

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Generelt så er LCD:
    -Bruker mindre strøm

Generelt så er plasma:
    -Bruker mer strøm
    Enig i det meste du sier her, men akkurat det med strömforbruket er veldig varierende. Plasma kan tappe mere ström enn LCD på visse scener og langt under på andre, mens LCD har et jevnt over strömforbruk som til og med kan overgå plasmaens totale strömforbruk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Enig i det meste du sier her, men akkurat det med strömforbruket er veldig varierende. Plasma kan tappe mere ström enn LCD på visse scener og langt under på andre, mens LCD har et jevnt over strömforbruk som til og med kan overgå plasmaens totale strömforbruk.
    Joda, du har sikkert helt rett, jeg skrev med tanke på det dem generelle forskjellen mellom TVene. Det blir mindre og mindre forkjell på dem angående strømforbruk også, og det finnes sikkert LCDer som bruker mer strøm enn plasma. Det har vært velkjent lenge at plasmaen bruker mer strøm, det er iallefall det jeg har lest meg frem til, om det er en myte vet jeg ikke. Hvis dette er av betydning for trådstarter så bør han sjekke dette opp sammen med dem andre generelle punktene, dem generelle punktene er ikke ensbetydende at det alltid er slik(kan variere pris/modell).

Jeg har plasma og strømforbruk betyr ingen ting for meg, den avgir sikkert så mye varme at jeg kan spare inn forskjellen ved å skru ned på varm-ovene

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intercom
    Takker så mye for svar! Da kan det se ut som jeg går for plasma da det virker som dette både har bedre bilde, bedre responstid OG en lavere pris enn le40a656. Jeg har digitaltv med HDMI ut, så signalene skal være bra.

Er det en sånn du ville anbefale? Datakjeden Webshop / PANASONIC Plasma TV 42" HD Ready HDMI
    Til info har Datakjeden parallellimporterte Tv'er, noe som kan være litt kinkig mtp ev retur/reklamasjon. Mpx.no har norske skjermer, og greie priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men gutta, er det stor forskjell på 100 og 50 Hz? Er ikke veldig nøye på tv, men hvis det er stor forskjell, så..

Valget mitt står egentlig med 2 billige 42'' plasma'er.

Samsung PS42A410 42" Plasma-TV HD-ready - Netshop.no - pc data foto minne digital
    Samsung PS42A457 42" Plasma-TV 100Hz. - Netshop.no - pc data foto minne digital

Sorry hvis jeg forstyrrer praten, men bare lurer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok folkens, da skal jeg bestille en px80.

Spørsmålet nå er, hvilket nettsted har raskest leveranse? Mpx, Netshop, Komplett, ps.no, deal eller netonet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok folkens, da skal jeg bestille en px80.

Spørsmålet nå er, hvilket nettsted har raskest leveranse? Mpx, Netshop, Komplett, ps.no, deal eller netonet?
    skal du bestille fra nett så er både
    -netshop
    -mpx
    -amentio
    -komplett
    -datakjeden

kjappe og seriøste..

Datakjeden Webshop / PANASONIC Plasma TV 42" HD Ready HDMI

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nocure
    skal du bestille fra nett så er både
    -netshop
    -mpx
    -amentio
    -komplett
    -datakjeden

kjappe og seriøste..

Datakjeden Webshop / PANASONIC Plasma TV 42" HD Ready HDMI
    Ville sjekket opp hvem som har importert skjermene selv, og hvem som har kjøpt av Panasonic Norge. De få hundrelappene som er å spare, er etter min mening ikke verdt det. Amentio har vel heller ikke det beste ryktet...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte min fra komplett for 7480kr inkl oppkrav tok en uke,da jeg bor i lofoten

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg bestilt fra komplett.no.

Hadde ikke gjort noe å fått den før helga, men det er vel bare å drømme om:-D

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vil bare advare mot at panasonic 42PX80 sliter veldig med fosfor-lag.
    irriterende, spesielt i mørke filmer og tv-spill.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Netshop er ganske raske hvis du kan hente, da kan du bestille i dag, og hente i morra.. men det dumme er at du bare kan hente i oslo, stavanger og sarpsborg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sammenlignet så mange Plasma/LCD-skjermer at jeg kan skryte av det, men synes at av de jeg har sett virker Plasma mer "naturlig" enn LCD. Blant annet hadde min Panasonic pz70 mot en eller annen Sharp 37" (i sammenlignar priskategori med størrelse tatt i betrakning) som fikk mye skryt bedre farger og kontrast enn Sharp'en. Sharpen var skarpere, ja, men det syntes jeg var et minus, spesielt i spill og film, bildet ble faktisk alt for "korrekt"/kantete om en kan si det slik. Plasmaskjermen jevnet ut bildet, slik at sirkler for eksempel så rundere ut. Sammenlignet med Xbox 360/HDMI på begge skjermene i samme spill. Sharp'en var også helt forjævlig innstillt før jeg fikk tukle litt (sånn sæsjka sæsjka).

Etter dette har jeg fått avsmak på LCD til film og video, men holder sinnet åpent for fremtiden

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stumx
    Netshop er ganske raske hvis du kan hente, da kan du bestille i dag, og hente i morra.. men det dumme er at du bare kan hente i oslo, stavanger og sarpsborg.
    Du glemte Sandefjord

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •