Ny tv - plasma eller lcd? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 81
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AndreWerdenskrieg

Jeg trekker dine utsagn fram pga at jeg opplever det slik at du har veldig sterke meninger basert på personlige erfaringer. Det seg være at du ikke har lest tester, forum innlegger osv med det problemet, ikke har opplevd problemet eller besiktet en skjermer med problemer selv.
    Men jeg har nok tatt noen av dine påstander for bokstavelig, tydeligvis. Beklager det.

Jeg er veldig klar over at innbrennings problematikken ikke er utbredt i et så stort omfang, slik at det vil kunne representere plasmaskjermer som et negativt produkt i forhold til andre TV teknologier. Så lenge kundene er inneforstått med de uoffisielle forholdsregler som bør tas. Slik som innkjøring av skjermen osv. Og det at produsenter prøver seg med ansvarsfraskrivelse gjennom vage garantibestemmelser. Er ikke et pluss det heller.

Men Slik som med alt annet som produseres, så vil det bestandig være enkelt tilfeller av uheldige kunder. Der innbrenning kommer etter kun kort tid med stillbilder, selv kanallogoer. Noe som for de det gjelder reduserer bruksverdien på produktet betraktelig. Og skaper en god del mer hodebry, iform av at det krever en mye større påpasselighet av bruker og at hvitvask og andre tiltak må benyttes mer ofte en tiltenkt. For å sitere dudeeven "Å være litt barnevakt for en tv er ikke videre spennende synes jeg." Helt enig med ham.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    grunnen til at det blir så sterke meninger i denne saken (innbrenning), tror jeg kommer av att de aller fleste plasmaeiere aldri ser noe til dette problemet, og at noen, spesielt lcdeiere, har fått for seg at det er ett vesentlig minus. Det er hysteri blant endel når det gjelder dette, noe som er helt unødvendig, da det er ett veldig sjeldent problem. Om plasmaeiere skulle være like "flinke" å henge seg opp i feil ved lcd teknologien, så er det jo nok av ting vi kan henge oss opp i der i gården! Det er viktig at folk er så saklige som mulig når det skal gis råd til andre som spør om råd, å ikke komme med direkte feilopplysninger, som at innbrenning er ett stort problem på plasmaskjermer. Det er også viktig å lese opp på ting rundt i verden, da det finnes plenty saklige testere, som kalibrerer skjermene, måler dem, og kommer med saklige anbefalinger uansett om det er plasma eller lcd det gjelder.
    Eh akkurat, les tester og se at mange nye lcd-skjermer kommer bedre ut i test enn plasma pr. september 2008 og senere. Var jo akkurat da den nyeste generasjon lcd-skjermer kom ut. Jeg har selv hatt plasma tidligere inntil jeg kjøpte min kjære philips lcd nå, og angrer ikke ett eneste sekund på å "bytte leir". Lcd'n er rammere på sortnivå og kontrast i forhold til hver eneste plasmaskjerm jeg har kunnet sammenligne med (både privat og i butikk) med unntak av Pinoeer Kuro skjermene. De er og blir konge på sortnivå (inntil jeg har fått sjekket ut LED ihvertfall 8) ) Med andre ord gir siste generasjon lcd meget naturlig bildegjengivelse ved filmvisning (jeg har sittet og måpt når jeg har fått 3D følelse ved avspilling av SD materiale f.eks. ordinære dvd plater), og dette har vel vært et av hovedargumentene mot lcd fra plasmafantastene?

Og hvilke "feil" ligger i lcd teknologien? Man får faktisk en fordel ved at man slipper å ha IR og permanent innbrenning i bakhodet hele tiden, samtidig som at man får (med siste generasjon lcd) et bedre sort- og kontrastnivå enn en hvilken som helst plasma (med unntak av Kuro).

Jeg gjentar det nok en gang, det virker på meg som de mest fanatiske plasma-messiasene her ikke selv har sett hva siste generasjon lcd presterer, og de har heller ikke lest seg opp på det. Da hadde pipa fått en annen låt. Teknologiene på sitt beste gir pr i dag en knapp seier til lcd sammenlagt, og disse ordene kommer fra en forhenværende svoren plasmatilhenger.

Case closed:!:

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste generasjons plasma skjermer har stort sett høyere nativ kontrast enn de fleste lcd skjermer.

Dynamisk kontrast er ikke det samme og faktisk en måleform som blir en smule poengløs. Det finnes ikke noen standard måleform og da blir det jo litt meningløst. Man måler heller ikke skala, men man tar en helt sort skjerm og en helt hvit skjerm og regner ut det som er i mellom.

En plasma skjerm med 15000:1 kontrast har da langt høyere kontrast enn en lcd med 30000:1 dynamisk kontrast.

Plasmaskjermer viser også langt flere detaljer i sort enn en lcd skjerm. Lcd skjermen bruker baklys og dette må dimmes for å oppnå skikkelig sort. Dette betyr at ting gror litt igjen i de mørke partiene i bildet.

Responstiden er også langt raskere på en plasma... En lcd ligger på mellom 4 - 8 ms mot plasmaens 0,001 ms. Selvsagt har lcd produsentene kompensert for dette med 100hz, men dette fungerer ikke helt knirkefritt. Det gir også filmer et litt underlig videopreg.

Rent teknologisk er nok plasma systemet det beste i forhold til å vise levende dynamiske bilder, men innbrenning henger over som en sort sky og dette er den eneste grunnen til at jeg velger lcd neste gang...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan da ikke velge en dårligere bildegjengiver fordi noen meget få plasmaskjermer får innbrenning?
    det er bare å kjøpe en pioneer eller en panasonic, så slipper du tenke på det.

det at lcd har bedre sortnivå enn plasmaer utenom kuro, er tull.
    led-lcd har hatt noen målinger som er bra sort, men problemet med dem er att disse bare kan produsere dette sortnivået når det meste, eller hele skjermen er svart, så fort det er annen informasjon på skjermen, er sortnivået vesentlig dårligere. å i tillegg kommer det dudeeven sier, i det sorte på disse lcd-ene, er det veldig lite detaljer.
    men om du kan komme med seriøse tester av disse nye lcd-ene du skriver om som har så bra sortnivå, så kom med linker, så skal jeg lese dem, å om du faktisk har rett, så skal jeg si meg enig om at de kan produsere sort, om enn med de begrensede nytteområdene de har på det.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan da ikke velge en dårligere bildegjengiver fordi noen meget få plasmaskjermer får innbrenning?
    det er bare å kjøpe en pioneer eller en panasonic, så slipper du tenke på det.

det at lcd har bedre sortnivå enn plasmaer utenom kuro, er tull.
    led-lcd har hatt noen målinger som er bra sort, men problemet med dem er att disse bare kan produsere dette sortnivået når det meste, eller hele skjermen er svart, så fort det er annen informasjon på skjermen, er sortnivået vesentlig dårligere. å i tillegg kommer det dudeeven sier, i det sorte på disse lcd-ene, er det veldig lite detaljer.
    men om du kan komme med seriøse tester av disse nye lcd-ene du skriver om som har så bra sortnivå, så kom med linker, så skal jeg lese dem, å om du faktisk har rett, så skal jeg si meg enig om at de kan produsere sort, om enn med de begrensede nytteområdene de har på det.
    Har jeg sagt at lcd-er har så bra sort? De mørkeste som IKKE har LED ligger stort sett på samme nivå som PX80... W4000 og W4500 er vel i det landet.

Selv har jeg Panasonic plasma og selv om IR stort sett lar seg vaske bort så er det ikke noe mindre plagsomt av den grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei nei
    ikke til deg den, beklager om det ble skrevet så det kunne misforståes dudeeven!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei nei
    ikke til deg den, beklager om det ble skrevet så det kunne misforståes dudeeven!
    Ah... Ser det nå

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at mange LCD-er ikke klarer å vise HD når bildet beveger seg, kun på stillbilder.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er vesentlig lavere oppløsning i bevegelse.
    men det ser ut til at de beste kommer seg, om jeg skal si noe positivt om en teknologi jeg ikke liker til annet enn pc-skjerm

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er vesentlig lavere oppløsning i bevegelse.
    men det ser ut til at de beste kommer seg, om jeg skal si noe positivt om en teknologi jeg ikke liker til annet enn pc-skjerm
    Det var da bra, og ikke minst på tide (at det bedrer seg, mener jeg).
    Nå er det på tide at en ny teknologi tar over, slik at vi kan få enda bedre TV-er.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det blir spennende å se hva som kommer fremover, men jeg tror ikke lcd er veien for meg de nærmeste årene, da jeg tror de skal slite med å bli gode nok til å slå plasma på de tingene jeg verdsetter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hos en kamerat igår og kikket på hans 42" plasma med 1024 x 768 panel. Han hadde koblet til en PC og det var et par ting som jeg la merke til:

1) PC desktop bildet virket veldig kornete og ikke knivskarpt.

2) Hvit så skittent ut.

Er dette typisk plasma?

Min konklusjon er at plasma er ok på video-signaler ala TV / film, men at plasma ikke egner så bra til PC-bruk.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Var hos en kamerat igår og kikket på hans 42" plasma med 1024 x 768 panel. Han hadde koblet til en PC og det var et par ting som jeg la merke til:

1) PC desktop bildet virket veldig kornete og ikke knivskarpt.

2) Hvit så skittent ut.

Er dette typisk plasma?

Min konklusjon er at plasma er ok på video-signaler ala TV / film, men at plasma ikke egner så bra til PC-bruk.
    Jeg har sett Mac koblet til en Pioneer Kuro 9 gen og det så meget bra ut, men lcd har et fortrinn som dataskjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder oppkobling av pc mot tvskjermer, så er det veldig mange ting som spiller inn.
    hvilken oppkobling blir brukt? hdmi eller vga?
    hvilket skjermkort, og er det satt opp rett?
    jeg vil også tro en full-hd skjerm vil gi ett bedre bilde enn en hd-ready når brukt til pc.
    så jeg tror nok ikke det du har sett hos din kompis nødvendigvis er representativt for hva plasma kan få til som pc-skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder oppkobling av pc mot tvskjermer, så er det veldig mange ting som spiller inn.
    hvilken oppkobling blir brukt? hdmi eller vga?
    hvilket skjermkort, og er det satt opp rett?
    jeg vil også tro en full-hd skjerm vil gi ett bedre bilde enn en hd-ready når brukt til pc.
    så jeg tror nok ikke det du har sett hos din kompis nødvendigvis er representativt for hva plasma kan få til som pc-skjerm.
    Er enig i det, men å vise et kurant PC bilde 1024 x 768 er noe en normal LCD skjerm tar på strak arm nesten uansett tilkobling. Tror kanskje det var VGA, men er ikke sikker. Kortet stod til 1024 x 768 og det burde vel være tilstrekelig innstilling? Selv kjører jeg PC med DVI på 1366 x 768 på en 3 år gammel LCD og det er flott og knivskarpt bilde. Det virker dessuten som de færreste plasma TV eiere har PC tilkoblet og det er lite med erfaring å hente fra den gjengen, men det gjelder kanskje de fleste "typiske TV-brukere"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er nok kanskje ikke så mange som bruker dem til pc nei.
    noe av forklaringen på dårlig bilde kan være wtw og btb, da pc og tv normalt har forskjellige standarder for det, vet at om du setter det feil på PS3, så vil du få dårlig svart, etc.
    men vet jo ikke om det har noe med det å gjøre.
    men det er godt mulig at lcd er enklere å sette opp rett mot en pc, da det jo er det en lcd egentlig skal gjøre, være pc skjerm.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    vil bare advare mot at panasonic 42PX80 sliter veldig med fosfor-lag.
    irriterende, spesielt i mørke filmer og tv-spill.
    Med dette mener du grønnskjær? Dette er noe alle plasmaer har. 90% vil ikke se dette men noen er mer ømfintlig til slikt en andre som gjør slik at de ser mer av det. Jeg ser noe til det på min px81. men bryr meg ikke om det da det kun syns i spill:P

IR kommer raskt på plasmaer men blir heldigvis borte like raskt etter 2 timer med tilm så var det streker på over og underlinja var og der tekstinga var. men ble borte etter 15 min med tvtitting

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eg har nemnt mange andre stader på forumet meiner eg at det i dag er slutt på pasma vs LCD, no er det meir skjerm vs skjerm og eit spørsmål om bruksområde og personleg smak.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enda forskjell på dybden i bildet og responstia. Der jeg jobber ser jeg lett at plasma enda leder på dybden. lcd virker overlyst og for skarpt til tider og noe blass på flere modeller. de mangler litt i dybden

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det ikkje er heilt likt enno, og at plasma har eit overtak i visse tilfelle, men på den andre sida meiner eg LCD har overtak på andre ting. Eg har enno ikkje sett ein einaste plasma som i mine augo har betre bilete enn ein del av dei nyare LCD skjermane, bortsett frå kanskje Pioneer sine nye.
    Det er pluss og minus med begge teknologiar og då er det eit spørsmål om kva som er viktigast for deg, kva for svakhetar som er lettast å svelgje. Det er ikkje alle som meiner svartnivå er alfa omega, meg inkludert. Panorering til dømes betyr mykje meir for meg, og der hakkar dei fleste plasmaskjermar for mykje, samstundes som det framleis er eindel biletstøy i plasmabiletet. Biletet virkar for meg som det er noko uroleg, noko som er nok ein "turn off". Då er det mykje lettare å svelgje litt "overprosessering" frå Philips, samt det litt svakare svartnivået for å får mjuke, sømlause panoreringar. Det er som eg seier; skjerm vs skjerm, med eit spørsmål om smak. Men dette er mi meining, ikkje noko eg forventar at alle skal svelgje rått, berre tenkje litt over. Einaste eg faktisk vil tre over hovudet på alle er at det er smak og behag som rådar!

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •