Ny tv - plasma eller lcd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 81
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når jeg ser på plasma-skjermer så driver hver eneste pixel å blinker kontinuerlig, jeg sto ca 2 meter fra i butikken og såg dette på plasmaskjermene. Slik er det ikke på lcd-skjermene, ihvertfall ikke på 42LG6000. Det sto en 42LG6000 og en PG6000(plasma) side om side og jeg likte ihvertfall bildet bedre på lcd-tven, kanskje mye pga den "blinkingen" jeg ser på plasmaskjermene.

Edit: Jeg antar at det er pga at fosforet i plasmaskjerm-pixlene hele tiden "eksploderer" når det blir truffet av UV-strålingen og dermed sender ut lys at man får denne "flimringen" i pixlene, eller muligens flimringen kommer fra plasmaet som sender ut UV-strålingen som følge av vekselstrøm. I lcd-skjermene er det baklampen som avgir lyset og man har ikke dette problemet. Dette er slik jeg tror det henger sammen. Jeg tror også at man vil bli mer gåen i øynene osv av denne blinkingen, selv om man tror at en ikke ser det.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Når jeg ser på plasma-skjermer så driver hver eneste pixel å blinker kontinuerlig, jeg sto ca 2 meter fra i butikken og såg dette på plasmaskjermene. Slik er det ikke på lcd-skjermene, ihvertfall ikke på 42LG6000. Det sto en 42LG6000 og en PG6000(plasma) side om side og jeg likte ihvertfall bildet bedre på lcd-tven, kanskje mye pga den "blinkingen" jeg ser på plasmaskjermene.
    De fleste ser ikke den blinkingen...

Det kalles vel for regnbuer. Personlig synes jeg nok plasmaskjermene viser det beste bildet. Det føles mer naturlig og de mørke partiene i bildet har flere detaljer.

LCD har ganske treg responstid som gjør at de fleste produsenter bruker interpolering, eller 100hz som det også kalles. Uten dette blir det fort både slep og hakking i raske bevegelser.

Problemet med 100hz er at det får bildet til å se litt unaturlig ut. Noen liker dette, andre ikke. Jeg liker det ikke så godt...

Slep og hakking forekommer ikke i like stor grad på en plasmaskjerm siden responstiden er 0,001 ms mot LCD skjermens 4 - 8 ms.

Nå begynner disse to systemene å nærme seg hverandre med stormskritt, men plasmaskjermene ligger fremdeles et lite stykke foran på farger og sortnivå.

Det største spøkelset plasma sliter med er innbrenning og IR. Selv om sjansen for en permanent innbrenning på en moderne plasmaskjerm er liten så er den langt fra utradert. Bortsett fra Pioneer så sliter de fleste plasmaskjemer med middlertidige innbrenninger i større eller mindre grad.

Personlig liker jeg IR svært dårlig og jeg liker heller ikke å ta tvangspauser fra spillingen for å "vaske" skjermen. På den annen side er det sundt å ta noe pauser, men arrghhhhh... Ikke under tvang.

Både tv logoer og ikke minst undertekstrammer kan bli ganske synlige når skjermen går i sort. Produsentene sikrer seg i hodet og ræva i garantien så de ikke skal måtte erstatte noe som helst hvis uhellet skulle være ute. Plasma systemet må rett og slett passes litt på.

Her om dagen kikket jeg på Pioneers nye LCD serie og jeg må si det så meget bra ut. Faktisk har jeg litt lyst på en slik... Bildet var ikke helt ulikt plasmabildet og til HD var den rett og slett sinnsyk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    De fleste ser ikke den blinkingen...

Det kalles vel for regnbuer. Personlig synes jeg nok plasmaskjermene viser det beste bildet. Det føles mer naturlig og de mørke partiene i bildet har flere detaljer.

LCD har ganske treg responstid som gjør at de fleste produsenter bruker interpolering, eller 100hz som det også kalles. Uten dette blir det fort både slep og hakking i raske bevegelser.

Problemet med 100hz er at det får bildet til å se litt unaturlig ut. Noen liker dette, andre ikke. Jeg liker det ikke så godt...

Slep og hakking forekommer ikke i like stor grad på en plasmaskjerm siden responstiden er 0,001 ms mot LCD skjermens 4 - 8 ms.

Nå begynner disse to systemene å nærme seg hverandre med stormskritt, men plasmaskjermene ligger fremdeles et lite stykke foran på farger og sortnivå.

Det største spøkelset plasma sliter med er innbrenning og IR. Selv om sjansen for en permanent innbrenning på en moderne plasmaskjerm er liten så er den langt fra utradert. Bortsett fra Pioneer så sliter de fleste plasmaskjemer med middlertidige innbrenninger i større eller mindre grad.

Personlig liker jeg IR svært dårlig og jeg liker heller ikke å ta tvangspauser fra spillingen for å "vaske" skjermen. På den annen side er det sundt å ta noe pauser, men arrghhhhh... Ikke under tvang.

Både tv logoer og ikke minst undertekstrammer kan bli ganske synlige når skjermen går i sort. Produsentene sikrer seg i hodet og ræva i garantien så de ikke skal måtte erstatte noe som helst hvis uhellet skulle være ute. Plasma systemet må rett og slett passes litt på.

Her om dagen kikket jeg på Pioneers nye LCD serie og jeg må si det så meget bra ut. Faktisk har jeg litt lyst på en slik... Bildet var ikke helt ulikt plasmabildet og til HD var den rett og slett sinnsyk.
    Hmm..jeg synest ihvertfall blinkingen er meget synlig hvis man sitter litt nærmt.

Jeg for min del gidder ikke bruke noe energi i det hele tatt på å tenke på innbrenningsfaren/strålingsfare for å få mulig litt bedre bilde og foretrekker dermed lcd fremfor plasma.

Venter på at pioneer og panasonic skal komme med lcd(og gjerne med led) i de store størrelsene

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har en LCD 46", men tvilsomt at den kommer til norge da prisen blir for nær 5090. Denne har responstid på 4 ms!

Dersom det ikke er nevnt her er link som bekrefter plasma som best:

http://www.plasma-lcd-fakta.no/home/

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får da ikke "mulig" litt bedre bilde, du får vanligvis klart bedre bilde!
    men vi er jo heldigvis forskjellige.
    men skal du ha ett mest mulig korrekt bilde, noe som ikke er avhengig av smaken til den enkelte, men fastlagte standarder, så er det plasma som er det beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    du får da ikke "mulig" litt bedre bilde, du får vanligvis klart bedre bilde!
    men vi er jo heldigvis forskjellige.
    men skal du ha ett mest mulig korrekt bilde, noe som ikke er avhengig av smaken til den enkelte, men fastlagte standarder, så er det plasma som er det beste.
    Det jeg mener er at det uansett ikke er veldig store forskjeller på lcd kontra plasma, og at det dermed ikke er verdt å kjøpe plasma med innbrenningsproblematikken. Men opp til hver enkelt da.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke problemet vært så synlig så hadde jeg ikke brydd meg stort med det, men retention kan du ikke unngå å se. Jeg har selv plasma og billedmessig er den helt klart bedre enn de fleste lcd-er jeg har sett.

Plasma takler sd signaler på en habil måte og det er ikke mange lcd-er som gjør det.

Uansett mener jeg at man bør være mer oppmerksom på innbrenning enn det mange er. De store merkene hyler og skriker om hvor liten faren er for en skikkelig innbrenning, men i brosjyren står det påpekt at man ikke en gang skal se film med sorte striper oppe og nede.

For all del... Plasma er fett og de kan trylle frem utrolig fine bilder til en billig penge også, men en lcd har ikke brennproblemer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det har da heller ikke plasma tv-er i dag.
    det er bare de kjipeste som har problemer med det, og da ved helt på tryne innstillinger.

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Til opplysning, en produsent kan kun ansvar fraskrive seg. Vist at kunden ikke har tatt de gjeldende forholdsregler som står i brukermanualen til produktet eller har tatt de forholds regler som anses som normalt for det gjeldende produktet.

Produsenter kan ikke heve seg over loven som gjelder for alle uansett produkt de selger.

"§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg: Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven"

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg har en PX80 37" og i garantien står det:

IKKE VIS STILLBILDE OVER LENGRE TID.

DETTE BETRAKTES IKKE SOM FUNKSJONSFEIL OG DEKKES IKKE AV GARANTIEN.

PROGRAMNUMMER OG ANDRE LOGOER
    BILDE VIST I 4:3 MODUS
    VIDEOSPILL
    DATAMASKINKILDE

En person som ser mye NRK vil trolig få logoen innbrent på et eller annet tidspunkt. Det er ikke noe problem så lenge man veksler litt, men det er ikke alle som gjør det.

Min mor ser stort sett på NRK og hun har alltid tv-en summende i bakgrunnen mens hun strikker og gjør andre ting. Hadde hun hatt en plasma så hadde den brent seg etterhvert. Det ville sikkert tatt lang tid, men det er sekundært.

Det står heller ikke noe i garantien at innbrenningsfaren blir mindre etter 100 - 200 timers bruk. Jeg har også lest et sted at etter 900 timer så kan men egentlig gjøre som man vil med skjermen.

Forøvrig har jeg stilt kontrast og lys til litt under midten. Skarpheten står vel ett hakk under midten og modus er cinema...
    Forøvrig så er dette ganske fine innstilinger på denne tv-en da man lett kan overkoke bilde og da pipler det frem ganske mye støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interresang tråd!
    spesielt for megsom står på trappene til å skaffe meg en ny tv.

for mitt vedkommende så er kravene:

40/42 tommer,
    helst full HD
    under 10 000,-

tv`n vil bli brukt hovedsaklig til parabol-titting, med hd-mottaker,
    og den vil nok bli brukt en god del, har en tendens til å bli slått på og slik blir det til natten melder seg.
    Sport-kikking er ikke et tema.
    Film blir i mindre mengder da dette i stor grad blir vist på lerrettet, men vil selvfølgelig ha så bra bilde som mulig på tv`n og, til den rette prisen....

har hatt mest lyst på plasma, panasonic f.eks, men blir veldig usikker når jeg leser div tråder på forumet... lurer på om jeg skal f.eks bry meg om eventuelle innbrenningsproblemer ved plasma og slikt da den vil hovedsaklig bli brukt til parabol.

synspungter / tips / passende tv`er???

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke for å provosere.

Mener ikke å provosere. Men har endel IR problemer med min plasmaskjerm som nå har vært i bruk i noe over 500timer, med konsekvent bruk av tiltak som kan betegnes som ekstra ordinære for bruken av en tv.

Av den grunnen har jeg vært i kontakt med forbrukerrådet. De sier at dette er en kjent problemstilling som de får fra et stor antall forbrukere som mener at de har fått et produkt som ikke passer formålet sitt. Fikk da også vite at det er mange som vinner frem i sine saker pga loven er veldig klar hær. Og at ansvars fraskriveles gjennom vage garanti bestemelser ikke holder mål i en tvistesak.

F.eks det eneste produsenten av min plasmaskjerm skriver om innbrenning er: Ikke la et stillbilde vises på skjermen over en lengre periode (f.eks ved å pause en video) ettersom det stående bildet kan brenne seg fast i skjermen. dette er kjent som "burn-in" (fastbrenning). "Burn-in" dekkes ikke av produsentens garanti.

Dette holder i følge forbrukerrådet ikke mål. Da den allminelige kunde som går til elkjøp/ekspert osv. for å kjøpe seg en ny tv, har ingen forutsettninger til å vite om hvor lenge et bilde kan stå på. Eller at dette gjelder alt av stillbilder på skjermen, slik som kanal logoer. Ikke kan kunden tilegne seg den informasjonen ved å lese brukermanualen heller. For der er det som du ser rett og slett ikke opplyst noen forholdsregler. Som f.eks ikke se på samme tvkanal med sterk logo i mer enn 2timer. Det kunne ha vært en grei opplysning å få, og da kanskje aller helst før at kunden kjøper. Kan være at plasma salget aldri hadde blitt noe særlig av da..

Man må rett og slett være godt over snittet interesert i produkte for å få med seg alt dette. Og alle de andre fallgruvene for plasmaskjermer.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et meget godt poeng. Da jeg kjøpte min plasma fikk jeg beskjed om at dette egentlig ikke var noe problem og skulle uhellet være ute så ville det som regel fikse seg selv over tid.

Muligens er det også tilfelle, men IR er da er sikket tegn på hvor fragilt dette systemet faktisk er.

Jeg passer litt på skjermen og kjører både hvitvask og annen vask fra tid til annen, men det står ingenting om dette i manualen. Selger opplyste ikke om hvilket vedlikehold skjermen trengte.
    Min lillesøster fikk beskjed om at en permanent innbrenning fikk man ikke før etter 20 timer med et statisk bilde.

Hvis det er slik at man ikke skal se mer enn 2 timer på en kanal med sterk logo så kan man jo spørre seg om det i det hele tatt burde kalles en plasma tv og når en vanlig forbruker ikke får skikkelig beskjed om dette så vil de trolig ikke tenke på det før en Mtv logoen plutselig henger på uansett hvilken kanal de ser på.

Saken er vel slik at hadde man opplyst om disse tingene ved kjøp så hadde plasma forsvunnet fra markedet for lenge siden. Jeg undres også litt over hvorfor de ikke klarer å likestille systemet med crt som også er fosforbasert. Sist jeg så en innbrenning på en slik skjerm var på 80 tallet.

Igjen vil jeg påpeke plasmaen gode egenskaper og det utrolig stas å se film på den, men neste gang vil jeg ha en lcd...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg at en riktig god plasma skjerm kan være vært bryet med alle ulempene. Men også min neste tv blir lcd.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å generelt få et behagelig og naturlig bilde på lcd-tv må baklyset justeres ned gjerne på rundt 20%. Hvis baklyset står på 100% vil det generelt være alt for sterkt lys fra skjermen og det blir ubehagelig og unaturlig bilde, spesielt ved dempet belysning i rommet. Jeg såg på en pioneer 4280 og en LG6000(lcd) side om side i butikken. Jeg justerte baklyset på lcden ned til 20%, og vil påstå at da såg bildet på lcden veldig likt ut bildet på pioneeren.

Jeg vet ikke om det er vanlig med mulighet for justering av baklys på lcd-skjermene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter som lurte på om han skulle kjøpe plasma eller lcd:

Gå for 42PFL7403H eller D, anbefales uten å rynke en eneste gang på nesa. Har nå testa ut min (D-modellen uten mpeg4) i ca. en uke (levert lynkjapt av netonnet i løpet av 2 dager!), og kan si med sikkerhet at du vil bli veldig positivt overrasket over hvor god bildekvalitet du får selv fra ordinære uskalerte dvd'er. Satt her en kveld og så på Star Wars II Attack Of The Clones med smartinnstilling "film"....la meg si det sånn at tv'en har et veldig veldig godt sortnivå og kontrast, absolutt ingen ghosting eller etterslep ved raske bevegelser (3ms holder i drøssevis). Bare husk på å slå av 100hz da det gir merkelige konturer rundt en del objekter. Ordinære tv-sendinger ser jeg gjennom en (digital) kabelboks fra GET, og det er upåklagelig kvalitet.

Når det gjelder HD er den helt konge, både fra konsoll og HD sendinger. Har ikke testa annen type HD signal ennå.

Det virker som en del fortsatt mener at plasma er konge på haugen når det gjelder film/dvd/blu-ray, men denne tv'en slår alt jeg har sett av plasmaer i en hvilken som helst elektrosjappe - med unntak av Pioneer Kuro. Men de koster jo minst det dobbelte.

Anbefales!! Løp og kjøp!!!!!

PS! Jeg var også svoren plasmatilhenger før jeg kjøpte HD-lcd. Nå er det nesten motsatt, ville ikke vurdere plasma på nytt pr i dag pga innbrenningsfare. Hva f gjør du hvis du ser film på en kanal med logo oppe i hjørnet og SOVNER? Du våkner 4 timer senere på sofaen med bondeanger. Gå for lcd!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser folk spekulerer i at etter få timer med samme kanal så er det snakk om permanent innbrenning.

Noen som kan bekrefte/avbekrefte dette?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skyler
    Ser folk spekulerer i at etter få timer med samme kanal så er det snakk om permanent innbrenning.

Noen som kan bekrefte/avbekrefte dette?
    Mulig, hvis TV-en er 3-4 år gammel, ellers vil jeg påstå at dette er rent pölsevev. Jeg har hatt begge mine plasmaer stående på pause eller samme kanal i timesvis og har aldri värt i närheten av å se noe som helst midlertidig innbrenning og ihvertfall ikke permanent innbrenning. 4-5 stk i min familie, plus flere av mine kamerater har plasma, ei heller har dem hatt noe som helst problem.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i min samsung plasma skjerm ser jeg spor etter inbrenning innimellom, men ikke permanent, er bare om jeg har på pause, og drar på jobb i flere timer, og kommer tilbake hvor jeg ser spor av inbrenning.

Hvis jeg eventuelt skifter kanal og det kommer mørkt bilder det er da dette synes. De fleste nye plasmaskjermer har noe som heter for Beskyttelse av fastbrent bilde, dette er et godt verktøy mot sånt.
    Jeg hadde problemer med nrk logoen som satt seg dønn fast. men etter 12 timer med beskyttelses verktøyet var dette helt bort. Har aldri sett dette igjen.

Merk: man trenger ikke ha den på i 12 timer hver gang, men minimum 1-5 minutter for effekt. sett den på om du skal ut og røyke eller noe sånn reglemessig. (dette er ikke noe du MÅ gjøre.) Tven er mest sårbar de første 1000timene man har den på.

Jeg personlig liker plasma skjermer best

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pølsevev er det vel ikke...
    Jeg har lest om en her inne som fikk fastbrent en tv logo på en 8 generasjon Kuro. Han skrev bare at han hadde en kanal han likte å se på.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •