Forbud mot Plasma TV'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbud mot Plasma TV'er

EU vurderer forbud mot plasma-TV - VG Nett om Lyd og bilde

Plasma'er er ikke spesielt miljøvennlige, så nå kan det snart være over og ut.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig god ide!

De beste LCD-TV'ne er nå så gode at det ikke lenger er noen grunn til å sløse med strømmen å bruke plasma.

Jeg har hatt Panasonic 42PV600 og målt den til ca 270 watt i gjennomsnitt.

Jeg har nå Sony 52W4500 og har målt den til ca 190 watt.

Sony er mye større, har litt bedre bilde og mange flere funksjoner. I tillegg er strømforbruket mye lavere.

Bildet er så bra på Sony at strømforbruket trykt kan begrenses ved lov.

Det finnes forøvrig mange andre ting som også bør forbys f.eks. 230 volt halogenpærer som jo bruker mer enn dobbelt så mye strøm som de beste for 12volt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må skrive et svar på dette kun fordi det provoserer meg såpass! For øvrig finnes da en annen tråd som ble linket til i 2. post!

Å sammenlikne plasma og LCD og si at lcd er overlegent blir helt på viddene! Har du sett siste generasjon plasma tver?

Og hva så om vi bruker litt mer strøm når vi koser oss med tv titting????
    Hva vi vil bruke strømmen vår på, må da være vårt valg når vi tross alt betaler for strømmen????
    Skal folk plutselig bli så til de grader kontrollert at vi ikke kan stå fritt til å bruke våre kjøpte produkter som det passer oss?
    Dette blir like dumt som å forby folk å kjøp ovner som gjør at det er over 18 grader inne! Tenk hvor mye strøm som blir brukt på å holde en stue på 22 garder om vinteren istden for 18 grader!
    Og tenk hvor mye strøm folk bruker når de "fyrer for kråkene" fordi de vil både ha varme og frisk luft. Folk må da få gjøre akkurat som de har lyst når de selv betaler for strømmen?!!!

Og av alle ting skal noen påstå at de har rett til å forby oss å kjøpe en god tv fordi den bruker litt ekstra strøm i forhold til en mindre god tv.

Tenk også på at nyere produkter bruker mindre strøm fordi de utvikles til å forbruke midre strøm. En relevant sammenlikning ville derfor vært feks en sony 52W4500 mot en pioneer 9gen 50"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faller inn under kategorien misforstått miljøværn det her ja.

Hvor er forbudet mot miljøfiendtlige biler, produksjon av strøm fra kull, unødvendig embalering? Listen er lang... At plasma tv'er skulle trone den listen var ikke akkurat ventet.

Tror mer på at øvrig strøm "sløsing" nok er en større synder enn hva tv'en i huset er.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde bare avgiftene fra de utslippsfiendtlige bilene gått direkte til miljøvernsaken så ville det vært mer troverdig.. og miljøvennlig..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma blir vel ikke forbudt - de legger bare på en avgift.

Men, finans krisen har jo vist at dette med miljøvern er bare noe som politikerne har funnet på for å kunne legge på mer avgifter. Intill i høst var miljøsaken den såkalt viktigste sak i jordas historie. Og hva skjer ? Et fall i børsen og ingen, jeg jentar ingen politikere snakker om miljøvern lenger og miljøkvotene til de tusenvis av flyreisene til Jens blir lagt på is....

Er ikke dette bevis nok for at det vi opplever er naturlige temperaturøkninger etter den lille istid fra 1300-1800 tallet. Vi er på vei tilbake til en tid da man kunne høste frukt 2 ganger i året og fuglene hadde 2 kull her i Norge, slik som på 12-1300 tallet. FN's klimapanel er kun satt sammen for å kunne konstruere et påskudd for påføre oss flere avgifter, primært på biler etter en feilslått politikk.

Hvis det er noen som lurer så stemmer jeg ikke FRP :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke tenke meg til at det skal bli forbudt. Ender nok heller opp med litt høyere miljøavgifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både forbud mot Plasma + vanlige lyspærer gir minimal miljøgevinst i Norge.
    Effekten går ikke tapt, men omdannes til varme. Her i landet trenger vi uansett varmen i mange av årets måneder.

P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg setter på plasmaen så kan jeg sette ned effekten på varmeovnene .

Når jeg setter på alle lysne i stua kan jeg også sette ned effekten på varmeovenen .

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du bytter til sparepærer må du skru opp varmeovnen igjen
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Og hvis du bytter til sparepærer må du skru opp varmeovnen igjen
    Evt. se mer på tv ;-) plasma tv da vel og merke...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den gamle kampen mellom Plasma og LCD

Jeg som en ivrig bruker, selger og entusiast når det gjelder bildekvalitet og hva vi kan bruke de forskjellige tingene til synes diskusjonen mellom plasmagjengen og LCDgjengen er på kanten av trist.

Begge leirene har sine fordeler, men det er ikke til å komme ifra at LCD TV'er fortsatt har etterslep og noe problemer med interpolering under raske panoreringer.

Ja, plasma er dårlig på panoreringshastighet i forhold til LCD, men problemene er annerledes enn med LCD.
    LCD sliter med å få fargene til å holde følge, mens plasma sliter med å få pixlene til å holde følge med hverandre.

Når det gjelder sortnivå, så er snart LCD like bra, men det er når du virkelig setter deg ned og skal nyte en god film, og gjerne en med mye natur, mye stash og mye effekter at du virkelig ser forskjellen på de to teknologiene.

Se kampsenene fra Ringenes herre på Pioneers nyeste PlasmaTV'er og rett etterpå på den feteste Sony LCD TV'en.

Sonyen blir dessverre da parkert fullstendig, siden sverd og spyd og alt som er tynt og smått og beveger seg hurtig på skjermen blir bøyd, oppstykket og ser grumsete og merkelig ut.

På Pioneeren er dette bare vakkert, og en nytelse å se på.

Spill PS3 på begge to, så vil du se det motsatte. Sonyen er villt bra til ren grafikk, mens Pioneeren sliter med å få samme skarphetsfølelsen på samme bildet.

Nei, kampen mellom teknologiene er nok ikke over bare fordi noen politikere ønsker at det skal være det.
    Ei heller er den over bare fordi noen entusiastiske brukere her inne mener at LCD for lengst er like bra som Plasma, for på TV og filmbilder så er det overhodet ikke like bra!

Jeg vil naivt tro at Plasmateknologien utvikles videre så den også blir mindre strømkrevende, om ikke like strømgjerrig som LCD.

Ja takk, begge deler! Er et dekkende uttrykk....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Latterlig

Jeg vil si det er latterlig å skulle forby plasma tv.

PDP-LX5090H og KRP-500 er jo helt rå på sortnivå. Finn en LCD skjerm som har like bra kontrast.
    Visst noen vil ha plasma må de få lov til det, de sin regning ikke staten.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glem LCD.

Glem LCD. LED og andre lignende teknologier vil ta over.
    Plasma er kult det, mitt valg helt klart, men husk nå på at vi alltid er litt mistroende til å tro at nye ting kan bli bedre enn de vi allerede er har
    /trygge på.

En politisk kampanje mot Plasma vil gi oss produkter vi i dag ikke kjenner til. Eller/og raskere utvikling/prisfall på kjente LED produkter.
    Plasma har nå vært i salg i snart 20 år, det holder nå. Jeg har selv hatt plasma i snart 8 år.(ikke samme skjermen nei....) Nå er jeg giret på noe nytt og bedre.
    Første skjermen jeg fikk var Panasonic TH 42PW3 og deretter PW4. Disse skjermene var så mye bedre enn Pioneer sine at man i dag nesten ikke kan begripe hvordan Pioneer i dag er blitt bedre enn Panasonic.

Plasmaskjerm teknologien ble oppfunnet i 1964, på tide at noe mer moderne tar over nå.

Så lenge vi kjøper Plasma/LCD kan produsentene melke et gammelt produkt med god fortjeneste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg synes er latterlig i disse påstandene fra LCD folket, er deres fullstendige mangel på kunnskap om de to skjerm-formatene.
    det virker som plasma folket generellt bruker mye mer tid på å lese tester og anbefalinger fra de store og anerkjente magasinene og nettbaserte fora.
    det er en grunn til at plasma er anbefalt som beste tv i så å si alle av disse.
    LCD kommer seg, men de er ikke der ennå.
    det burde vært en sticky her i tvavdelingen av forumet, med informasjon om de forskjellige skjermene, og linker til seriøse tester og anbefalinger fra de anerkjente testerene.
    det blir fort mye synsing i denne saken om hva som er best, men vi burde lese hva som faktisk blir målt på saklig vis av folk som vet hva de gjør.
    jeg må også skrive at det absolutt ikke er alle LCD folk som dette gjelder, endel her viser klart at de vet hva de skriver om, og at de har gjort sin hjemmelekse før de uttaler seg, og all ære til dem.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel slik at plasma sitt strømforbruk avhenger av informasjonen på bildet kontra en LCD som har konstand bakgrunnsbelysning, og derfor er ikke plasma nødvendigvis en like stor synder som man skulle tro.

Men nå vet jeg ikke hvordan det er med de nye LCD skjermene med LED-belysning, sikkert en forbedring der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    det blir også vesentlig forbedring om du ser på dette årets plasmaer fra panasonic.
    en annen ting er at det er veldig sneversynt av disse politikerene å bare se på disse skjermene, man har da masse annet som bruker masse strøm, som AV-recivere, PS3, etc. etc.
    og det er jo mye mer å hente på å lære folk at de ikke trenger å ha på masse lys i rom der de ikke oppholder seg f.eks. å bruke mindre av spotter som bruker enormt med strøm i forhold til annen belysning, osv.
    er helt for å være miljøbevisst, men av og til er politikere helt ute på tur.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkes
    Det å varme opp et hus med elektrisk strøm er globalt sett en dårlig ide. Strøm er en alt for edel energiform å benytte til oppvarming. Derfor holder ikke argumentet med at det ekstra strømforbruket i plasma går opp i opp med redusert strømforbruk til oppvarming. I varmere strøk er det vanlig med elektrisk kjøling av hus. Da vil ekstra tilførsel av varme – fra TV-apparater – slå ennå dårligere ut. Norge er en mikro-kvise på planetens overflate – derfor er det uinteressant å dra frem lokale forhold (vannkraft, kaldt klima osv.).

Da jeg selv eier to plasmaapparater er jeg helt med på de som synes det er kjipt hvis denne type apparater skulle bli forbudt. Med et eventuelt forbud i EU vil medføre at plasmaprodusentene måtte utvikle apparater med ennå lavere strømforbruk . Jeg vil håpe at EU heller innfører en øvre grense på et apparats nominelle effektforbruk, enn å fokusere på en bestemt teknologi. Uansett vil ny teknologi bli løsningen på dette problemet. Det er vel få som tror at plasma er teknologien for fremtidens TV?

Globalt sett vil et forbud mot plasma ha en mikroskopisk effekt på CO2-konsentrasjonen i atmosfæren. Men prinsippet om å forby noe – basert på det faktum at det finnes et nesten fullgodt alternativ som er mer miljøvennlig – ja det applauderer jeg (alle bekker små…). Uten regler, avgifter og forbud vil utviklingen av mer miljøvennlig teknologi gå langsommere. Derfor må vi akseptere upopulære tiltak nå - som vil gi bedre rammebetingelser for kommende generasjoner (globalt sett).

Man skal heller ikke glemme klimagassutslipp i forbindelse med produksjon av TV-apparater. Hvis det skulle vise seg at plasma også er versting her, ja da kan jeg mer forstå EUs sak om forbud mot en gitt teknologi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet er jo at det foreløpig ikke finnes noe fullgodt alternativ da!
    men for all del, kommer det nye skjermer som er bedre enn min nyinnkjøpte pioneer 5090H, og som er mer mijøvennlig, så er jeg interessert.
    med bedre mener jeg selvsagt da at de fleste seriøse testere i verden, som måler prestasjonene på en vitenskapelig måte, er enige om at det er bedre, ikke at en morogutt hos elkjøp mener det!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •