Usikkerhet rundt Pioneer PDP-LX5090H

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Usikkerhet rundt Pioneer PDP-LX5090H

Hei alle sammen

I likhet med en rekke andre klinte jeg til på elkjøps kampanje på denne i helgen. Denne for 20k var rett og slett noe jeg bare måtte trå til på, dog sitter jeg å lurer på om jeg kaster perler for svin her.

Stua jeg skal ha den i er for det første svært lys. Den ligger i toppetasjen i en bygård i Oslo, og det er en del vinduer i rommet. Selve rommet er på 40 m2 og har ingen vinduer på veggen der tv'n skal stå, med den har en stor verandadør rett til høyre for seg. Dessuten vil det på den motsatte veggen av tv'n være 2 rimelig store vinduer. Sola står inn stort sett hele døgnet, og det vil falle lys på tv'n

Jeg akter ikke å henge opp tykke persienner eller noe annet, da det ikke er designmessig bra i leiligheten ei gidder jeg kjempearbeid for å se kanskje en time tv et par ganger i uka. Mulig vi ser en film eller to der.

På soverommet står derimot multimediasentret mitt med ps3, et bedre surround anlegg og en Samsung 46" LCD-TV LE46M87BD på veggen. Er fornøyd med dette og det holder til mitt bruk. Her ser jeg også filmer de gangene jeg har tid til å se film eventuellt spille.

Men jeg har fått samboer og hun ønsker en tv i stua, og jeg er klar over at kvinner ser langt bedre enn oss. Men kvinner har en tendens til å sette en stålampe ved siden av tv'n når de ser på og er ei heller opptatt av lysforhold ellers. Det blir ikke surround i stua, og det blir koblet til et middelmålig anlegg med et par ok jamo høytalere.

Det jeg er mest redd for er at dette prosjektet er litt vel i overkant. Er det vits å legge 20k i en tv når man har elendige lysforhold? Hadde det vært bedre med en lyssterk LCD tv fremfor plasma på denne veggen? Vil jeg se meg selv i plasma tv'n pga glassoverflaten?

Og hvor sikker er foten til denne tv'n. Jeg har to hunder hvor den ene veier 56 kg. Må jeg ha eget veggfeste for pioneer?

På soverommet har jeg dette veggfestet:
    Komplett.no - B-Tech BT8432, Veggfeste for LCD og TFT,

Kan en pioneer henges på dette om jeg skulle være missfornøyd med å ha plasma i stua og dermed bytter om disse to tvene? Og vil pioneeren være like bra på PS3 som min eksisterende Samsung?

Eller burde

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sorte pianolakk rammen reflekterer mye mer enn selve skjermflaten.
    Det ser rett og slett ut som et sort speil (rammen altså).
    Den er likevel mer irriterende i litt mer dempet belysning enn fullt dagslys om man har lyskilder bak seg (på siden er ingen problemer).
    Og så klart fraværende som problem når det er helt mørkt og ingen lyskilder direkte bak den som sitter forran tv'en.
    Lys fra siden (dagslys) plager meg ikke - den er såpass lyssterk at det fint går ann å se på uten å merke plager fra dagslyset.
    Refleksjoner er stort sett det som måtte være av sterke lyskilder bak deg og ikke fra sidene.
    Lamper er ikke så ille som spotter så klart.
    Jeg ser på tv i fullt dagslys - null problem.
    Dagslyset kommer fra hele høyre vegg som starter i kant med veggen som tv'en henger på og går bak sitteposisjonen min.

Jeg ser film i dunkel belysning og i helt mørkt rom - absolutt ikke noe problem så lenge lyskilden ikke er rett bak meg. (da er det uansett pianoloakken som reflekterer mest og ikke skjermen i seg selv).

Verdt å nevne at jeg har krp-500a, men de skal da være såpass like at sammenligning på dette område tåles.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill

Så det negative med denne skjermen er:

- Støy fra panelet, altså en svak bzzzzzz lyd
    - Kan ikke legges ned for da ødelegges den under frakt
    - Det tar tid å kjøre inn panelet - (hele 500 timer, noe som tilsvarer 1,5 år titting for min del)
    - Fare for lipsync
    - Fare for innbrenning (er ikke morsomt å se film med life og ammo nede i hjørnene)
    - Høyt strømforbruk

Jeg er **** så usikker på denne plasma tven. 20k er MYE penger, og jeg lurer på om jeg hadde vært like fornøyd med en til halve prisen. Jeg lider av det *******s fornyingsmonstret og har også et snev av å ha behov for å ha det beste Men innerst inne vet jeg at jeg ikke trenger dette.

Jeg innbiller meg også at jeg ikke er spesielt flink til å se digitale uskarpheter og støy i bildet, ei har jeg et kjempeøye for farger og kontraster. Det eneste jeg vet er at jeg ser optisk buing i bildet, men det er jo ikke problem med de nye flatskjermene (dog opplevde jeg det på tidlige lcd monitorer i ny og ne).

Uansett har jeg bedt samboer klippe ut en papplate i 1.233 x 723 x 93 mm, slik at vi kan se hvor jævlig stor den er i stua. Det er mulig jeg bytter til en 46" LED LCD, om den blir for dominerende.

Beklager min syting og mine spørsmål. Jeg hater bare å kjøpe ting jeg egentlig ikke burde kjøpt

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den koster 25k nå, for ordens skyld.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på dine punkter....

- Støyen bør ikke være hørbar på normal sitteavstand.
    Jeg måtte bøye meg over/bak panelet i butikk for å høre buzz'en.

- Hvorvidt den må stå under transport avhenger av avstand.
    Fra produksjon til butikk bør den nok stå - fra butikk og hjem (en times transport?) kan den godt ligge - men på rygg.

- Innkjøring... jeg har en 500A, som ble flittig brukt i jula av en xbox360, filmer med sørgebånd både over og under og 4:3 med sorte striper på kantene. Brukte den både med og uten ekspert innstillinger.
    Jeg kan ikke si at jeg har merket hverken etterslep, innbrenning eller noe som ligner på det i det heletatt.
    Varigheten på spill seansene var vel rundt 4-5 timer.
    Jeg ser aldri på en og samme tv kanal så lenge, så hvorvidt dårligere kanal logoer (skarpe farger) har mer fatal effekt vet jeg ikke.
    Fargene ser forøvrig ut til bare å bli bedre og bedre enda - men så har jeg også nå nettopp fått en ny da den første hadde en skekkelig buz lyd
    Så jeg har akkurat startet på nytt.

- Lipsync, det tror jeg er mer avhengig av kilden. Og om du ikke bruker innebygde høytalere så har du jo muligheten til å korrigere det med en ok a/v receiver.

- Innbrenning : se punkt om innkjøring

- Strømforbruk, tja, du får igjen litt varme Og det høres ikke ut som du skal se sååå mye på den (i og med at 500 timer ville ta så lang tid) Dessuten tror jeg folk overdramatiserer det her med strømforbruk.
    Helt klart, ser du film 15 timer i døgnet så vil du merke forskjellen mot en lcd som har en tredjedel mindre i forbruk, men sånn ellers så er det vel så mye annet man bruker støm til at det skal godt gjøres å se utslag på regningen.

Eneste punktet ditt jeg vel må si meg helt enig i er at 20k er en del.
    Og at den nå ikke lenger er på tilbud og er enda dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for innspill

Skal se på hvordan det ser ut med papplata i stua når jeg kommer hjem.
    Det er ikke alltid større er bedre, spesielt når tv titting er så nedprioritert som det er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Dessuten tror jeg folk overdramatiserer det her med strømforbruk.
    Det man ser oppgitt som effektforbruk er max forbruk, og en plasmaskjerm som ikke står i "tivolimodus" som de gjør i butikkene, bruker adskillig mindre strøm.
    Faktisk vil det variere hva som lønner seg mest av LCD eller plasma, alt etter som hvor lyst det man ser på er.
    Mest TV spill og skiskyting = LCD, hovedsakelig film og finsk fjernsynsteater = plasma
    Så enig med d4rg0, problemet er nok ganske overdrevet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •