Har jeg kjøpt feil tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg kjøpt feil tv?

Heisann

Min Pioneer 5090H er bestilt hos Elkjøp.

Den skal stå i en normalt opplyst stue, med vinduer mot øst og nord, det kommer altså lite sol inn vinduene.

Veggene er hvite, vinduene er store og befinner seg på veggen til høre for tven og på veggen bak der vi sitter (øst), sitteavstand blir litt over 3m fra øye til skjerm på denne måten.

TVen skal benyttes til å se tvserier og film primært. Det vil også være aktuellt å vise foto på skjermen.

Jeg er bekymret for reflekser, men tror vi har disse under kontroll.

Men jeg gikk innom butikken igjen, og fant fjernkontrollen og fikk sett på TVen med vanlig nrk1 sportssending. Bildet var ikke merkbart bedre enn de andre, kanskje litt mye støy og uskarpt. Jeg snudde meg så rundt og der stod Samsung sin 866 LCD og viste de skarpeste bildene noensinne fra en Samsung DVD (Blu-Ray??) Wow tenkte jeg.

Litt i villrede labbet jeg bort på Sonycenteret. Der hadde de vanlig tv signal fra satelitt på en 46W4500. NRK1 sitt skirenn var ikke så imponerende, men ikke værre enn Pioneeren. Men studiosendingen på NRK2 var riktig god på sonyen.

Jeg leser at mange bruker mye tid på å stille inn Pio 5090 for å få optimalt bilde. Jeg har masse unger og hobbyer og trenger TVen for å se film, ikke for å tweake det med ulike innstillinger for TV, dvd og blu-ray.
    Jeg kommer til å stille inn tven en gang, og det må holde. Ellers er det feil TV for meg.

Har jeg valgt feil?
    Skulle jeg gått for sony eller samsungen eller noe annet i stedet?

Har forresten ett siste spm dersom noen har giddet å lese alt dette:
    Hvilken TV-signal kilde er best?
    Jeg har mulighet for Kabel, parabol eller risTV, men synes riksTV faller helt igjennom pga manglende stabilitet. Har egen fiber i veggen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lagopus
    Heisann

Min Pioneer 5090H er bestilt hos Elkjøp.

Den skal stå i en normalt opplyst stue, med vinduer mot øst og nord, det kommer altså lite sol inn vinduene.

Veggene er hvite, vinduene er store og befinner seg på veggen til høre for tven og på veggen bak der vi sitter (øst), sitteavstand blir litt over 3m fra øye til skjerm på denne måten.

TVen skal benyttes til å se tvserier og film primært. Det vil også være aktuellt å vise foto på skjermen.

Jeg er bekymret for reflekser, men tror vi har disse under kontroll.

Men jeg gikk innom butikken igjen, og fant fjernkontrollen og fikk sett på TVen med vanlig nrk1 sportssending. Bildet var ikke merkbart bedre enn de andre, kanskje litt mye støy og uskarpt. Jeg snudde meg så rundt og der stod Samsung sin 866 LCD og viste de skarpeste bildene noensinne fra en Samsung DVD (Blu-Ray??) Wow tenkte jeg.

Litt i villrede labbet jeg bort på Sonycenteret. Der hadde de vanlig tv signal fra satelitt på en 46W4500. NRK1 sitt skirenn var ikke så imponerende, men ikke værre enn Pioneeren. Men studiosendingen på NRK2 var riktig god på sonyen.

Jeg leser at mange bruker mye tid på å stille inn Pio 5090 for å få optimalt bilde. Jeg har masse unger og hobbyer og trenger TVen for å se film, ikke for å tweake det med ulike innstillinger for TV, dvd og blu-ray.
    Jeg kommer til å stille inn tven en gang, og det må holde. Ellers er det feil TV for meg.

Har jeg valgt feil?
    Skulle jeg gått for sony eller samsungen eller noe annet i stedet?
    For alt det vi vet kan butikken ha justert Pioneeren helt på jordet.
    Det er en grunn til at alt det som finnes av testere har gitt denne TV-en toppkarakterer.
    Det er også klin umulig å få noe skikkelig inntrykk av TV-er i butikk.
    Når det gjelder reflekser kan man tenke slik: Hadde du problemer med din gamle CRT-TV, vil du også få problemer med en plasma, spsielt siden denne er mye större. Ble dere ikke plaget med sollys på deres gamle CRT, vil dere heller ikke bli plaget nå.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan nok ta det helt med ro.

Pioneeren er særdeles bra på film og gode studiosendinger. men på dårligere sendinger vil du oppleve støy på samme måte som på andre fjernsyn (ref sportssendinger ol som du har sett)

du sier jo også at du sammenlignet sportssending på pioneer kontra blu ray på samsung. klart du blir forvirret da. samsungen fikk jo signaler av en helt annen klasse.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    du kan nok ta det helt med ro.

Pioneeren er særdeles bra på film og gode studiosendinger. men på dårligere sendinger vil du oppleve støy på samme måte som på andre fjernsyn (ref sportssendinger ol som du har sett)

du sier jo også at du sammenlignet sportssending på pioneer kontra blu ray på samsung. klart du blir forvirret da. samsungen fikk jo signaler av en helt annen klasse.
    Og TV-bildet i butikken ble sikkert fordelt til flere TV-er, noe som forringer kvaliteten.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder fordeling av tv signal, så har du nok garantert rett i det.

ang dette med reflekser. mitt inntrykk er at folk som går fra crt til plasma synes at en plasma er mye bedre enn sin gamle crt tv. de som reagerer negativtpå reflekser i skjermen er de som har hatt en lcd og går over til plasma. da man merker en negativ trend på reflekssiden.

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nok ta det helt med ro ja. Du har kjøpt det beste tv det er å få tak i til film bruk. Legger ved noen tester på tv, så kan du lese selv. Verdens beste TV
    http://www.pioneer.no/files/no/pdplx5090lb.pdf
    http://www.pioneer.no/files/no/PDPLX5090hjemmekino.pdf
    Svart magi

Gratulerer med nytt tv kjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og uventet raske svar og gratulasjoner:grin: . Jeg har ikke problemer med reflekser i Philips CRTen som jeg har nå.

Mens dere svarte editerte jeg inn et tilleggsspørsmål:

Hva anbefaler dere av TV signal? Jeg har RiksTV, som jeg kommer til å si opp pga manglende stabilitet selv om jeg ser rett på senderen (med mindre Pioneer H er bedre enn Sagemen som dekoder og fikser disse problemene)
    Jeg kan koble meg på kabeltv, og har faktisk fiber lagt inn i huset selv om jeg ikke vet om CanalDigital bruker fiberen. Canal Digital blir nok foretrukket leverandør her. Alternativt kan jeg gå for parabol.

Hva blir best?

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Lagopus
    Takk for gode og uventet raske svar og gratulasjoner:grin: . Jeg har ikke problemer med reflekser i Philips CRTen som jeg har nå.

Mens dere svarte editerte jeg inn et tilleggsspørsmål:

Hva anbefaler dere av TV signal? Jeg har RiksTV, som jeg kommer til å si opp pga manglende stabilitet selv om jeg ser rett på senderen (med mindre Pioneer H er bedre enn Sagemen som dekoder og fikser disse problemene)
    Jeg kan koble meg på kabeltv, og har faktisk fiber lagt inn i huset selv om jeg ikke vet om CanalDigital bruker fiberen. Canal Digital blir nok foretrukket leverandør her. Alternativt kan jeg gå for parabol.

Hva blir best?
    Har du mulighet for parabol,er det vel ingen tvil,så sant alt stemmer med signaler og at ikke noe skjermer for deg,sjekk ut dette evt!!
    Ellers er det også meget bra med dig dekoder!!Men analogt er ut!! Good luck

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •