Så en fantastisk Sharp LCD-tv i dag, bedre enn Pioneer Kuro LX5090 og Samsung LEA866!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Så en fantastisk Sharp LCD-tv i dag, bedre enn Pioneer Kuro LX5090 og Samsung LEA866!

Hei,

Har i lengre tid undersøkt hva som finnes av LCD- og plasmaskjermer i 46" til 50"-klassen. Det jeg har sett på så langt, har vært Pioneers Kuro LX5090, Sonys W4000- eller W4500-serie, Samsungs 7, 8, og 9-serie, Philips 47PFL7403, 47PFL7603, 47PFL9603 og 47PFL9803 samt LG6000-serien.

I dag var jeg innom Elkjøp i Porsgrunn for å ta en titt på skjermene. Fikk et lite sjokk da jeg så hvor gode de nyeste LCD-skjermene var blitt.

For det første virker det som om problemene med dårlig sortnivå er på vei til å bli helt borte. For det andre ser det ut til at flere av LCD-TVene har svært god lysstyrke, skarphet og kontrast.

For meg har alltid Pioneers KURO-serie (LX5090) vært outstanding, men satt side om side med Samsung LE46A866 (på tilbud til 15.000kr), så den faktisk merkbarkt dårligere ut! Og sammenlignet med en tv jeg aldri hadde hørt om før, Sharp LC46XL2S, så hadde Sharpen bedre sortnivå enn Pioneeren! I tillegg hadde Sharpen et merkbart skarpere bilde med bedre kontrast! Helt utrolig å se på! Samsungen var nesten like bra - jeg vil bedømme denne også som noe bedre enn LX5090.

Noen som har noe kjennskap til Sharp sine nyeste modeller?
    Og hva tenker dere om LCD-tver kontra plasma nå? Sharp har jo LED-teknologi og, ser ut til at dette har hjulpet LCD til å ta et langt steg framover...

Nå lurer jeg virkelig på om jeg skal slå til på den Sharpen...

mvh Thorstein Korsvold

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å være et bra design også! Hvordan så den ut i virkeligheten? Hadde den en typis "plastikk-look" eller var den i nærheten av Pioneer kvalitet? Prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok mulig Elkjøp kommer med tilbus på Sharp tven snart også, som en erstatter for de utsolgte A866'tvene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på XL2s selv, Det er en meget bra LCD skjerm,men på nivå med 5090 er den IKKE! Sortnivået er betydlig dårligere Har målt det til ca 0,1 cd/m2 pioneer 5090 klarer jeg ikke å måle sortnivå på dvs godt under 0,02 cd/m2. Når du drar ned for maks sort nivå så "gror" bilde igjen i et mørkt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. hvor reell er egentlig dynamisk kontrast?

Ser sharp har oppgitt 10.000:1 og samsung 866 har oppgitt 70.000:1

har samsungen liksom 7 ganger mer/bedre kontrast?

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt gjort at du klarte å bedømme sortnivået i en flombelyst elkjøpbutikk da....

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne tall er det bare å drite i.. Det stemmer aldri og alle produsentene måler det forskjellig. Burde hvert en standard for slike målinger. Gå i butikken å se på skjermene

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lappen
    hmm.. hvor reell er egentlig dynamisk kontrast?

Ser sharp har oppgitt 10.000:1 og samsung 866 har oppgitt 70.000:1

har samsungen liksom 7 ganger mer/bedre kontrast?
    Dynamisk kontrast er noe dritt.. men ser sharp oppgir den også til 2000:1. Det er meget bra!

DEt at du syns 8serien til samsung var bra... vent til du ser 7'ern :P. Den er helt rå... med mindre du ser bildet ifra siden da... panelet med LED bryter endel ganske fort man kommer på siden.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5090 kjører ringer rundt begge de skjermene på sortnivå og bekrefter bare det vi alltid har sagt. ikke stol på en butikkdemo.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kan jo ha lurt meg ved å tukle med innstillingene på Pioneeren, det glemte jeg å sjekke mens jeg var i butikken...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tkorsvold
    De kan jo ha lurt meg ved å tukle med innstillingene på Pioneeren, det glemte jeg å sjekke mens jeg var i butikken...
    Vet du hva riktig innstiller er da ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er butikkbelysningen som ødelegger for plasmaskjermene som regel.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var plenty belyst der, og Pioneeren så veldig mørk og nesten litt blass ut. Men poenget var vel egentlig at Sharp-skjermen hadde en utrolig kontrast og et meget bra sortnivå. Men mulig at Kuroen så kjip ut pga dårlige innstillinger...

T

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da igjen så bruker folk flest å se på tv med lys på i rommet, men folk flest har vel heller ikke akkurat flom belysning som i butikken :P

Synes dem fleste tv'r der ute er blitt så bra og til så mye mere fornuftige priser at det nesten virker litt latterlig med prisene på dagens Pioneer tv'r.

Men har en ræva full av penger så betyr jo det lite

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir vel verre når man tar en slik tv hjem og ser de fine hvite skyene om kvelden.

det er jo en grunn til at pioneeren er omtalt som verdens beste tv.

men at Sharp er en brukbar lcd tv er jo greit å si

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tkorsvold
    Ja, det var plenty belyst der, og Pioneeren så veldig mørk og nesten litt blass ut. Men poenget var vel egentlig at Sharp-skjermen hadde en utrolig kontrast og et meget bra sortnivå. Men mulig at Kuroen så kjip ut pga dårlige innstillinger...

T
    Men får du dem hjem i stua er nok resultatet stikk motsatt. Jeg vil påstå at det er håplöst å sammeligne TV-er i en butikk hvis ikke de er identisk kalibrert/innstillt. Å se en LCD side om side med en plasma i et flombelyst lokale gir liten eller ingen indikasjon på hvordan disse vil yte hjemme i stua.
    Tar jeg ikke feil, så har vel jfinneru testet begge TV-ene meget grundig i hjemmekinos lokaler og en samlet presse har ikke kåret Pioneeren til "verdens beste TV" uten grunn.
    Det er stor forskjell på hvordan en TV oppförer seg i stuebelysning kontra flombelysning.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du sikkert rett i!

Har nå forresten bestemt meg for å pusse opp kjøkkenet, dermed må flatskjermen vente til senere i år. Blir spennende å se hvordan alle de nye LCD-skjermene med LED blir, og synes det jeg har sett så langt ser meget lovende ut!

T

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kommer til å angre!

Flatskjermene blir bedre, tynnere og billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydeligvis ombestemmelsenes dag i dag...

Først kansellerte jeg kjøkkenoppussingen, den ble mye dyrere enn jeg hadde sett for meg.

Så bestilte jeg endelig en Sharp LC46XL2E på Elkjøp, fikk den til 15.000kr (og så gir de meg en 19" LCD på kjøpet).

(XL2E er samme skjerm som XL2S, bare at E=Europeisk, S=Skandinavisk)

Men så leste jeg en test av XL2E som ikke så så veldig bra ut, den klager på omfattende banding:
    Sharp LC42XL2E Review: 42” Aquos 100Hz HD 1080p LCD TV

Dermed ville jeg se litt mer på Samsungs 9-serie igjen, og fant to knalltester:
    PC World - Samsung Series 9 (LA46A950) - Reviews - Hardware - Televisions - LCD TVs
    Samsung LE55A956 Review

I tillegg har jo Samsung Le46A796 med LED-lys (koster rundt 20.000kr nå). Dette er vel omtrent samme skjerm som 9-serien, bare tykkere og med et annet design, eller?

Nå lurer jeg på om jeg skal droppe Sharpen og gå for Samsungs 7- eller 9-serie med LED-lys?

Noen innspill?

T

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en tråd her som omhandler samsung med led, : http://avforum.no/forum/tv-apparater...ng-46a786.html

Du har sikkert mange kompiser med lcd eller en mentor du ser opp til siden du allerede har bestemt deg for lcd tv.

Og du kanskje ikke bryr deg om bildekvalitet og slik, men har du vurdert pioneer sin plasma 5090h som de selger på elkjøp nu for 20000.

bare et tips.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •