Kinofølelse på godt og vondt..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veldig mange sier at jo større skjerm jo bedre(ihvertfall så lenge man har full hd signal), jeg sier ikke at det er feil men vil gjerne ha en diskusjon rundt dette.

Har man stor skjerm/kort avstand med høy kvalitet på kilde/skjerm så kan man se flere detaljer, ok, samt mulig bedre innlevelse. Men samtidig ser man et mye mindre felt av skjermen, og må også flytte øynene mer rundt på skjermen som f.eks. fører til at man ikke klarer å følge like godt med på ansiktsuttrykkene til flere personer samtidig som befinner seg på hver sin plass på skjermen.

Jeg føler at mange er på en måte "opplært" til å mene at jo større tv-skjerm jo bedre. Men hvis en sitter seg ned og tenker etter, når en ser på en stor skjerm kontra en liten skjerm(samme avstand); ER det egentlig bedre med større what so ever ?

Jeg vil at dere som mener at størst skjerm er best skal forklare HVORFOR dere mener dette.

Jeg vil også at dere skal forklare HVA kinofølelse egentlig er.

Jeg vil også at dere som mener at liten eller moderat skjerm er best skal forklare HVORFOR.

Jeg tenker i hvert tilfelle spesielt på situasjoner med god kilde og skjerm, der uklart bilde ikke er tema.

Venter spent..

Edit:
    Ved bruk av blue ray og full hd tv er ofte anbefalingen for sitteavstand for mest mulig detaljer gitt: antall tommer på skjerm x ca 3,9 cm. Dvs sitteavstand for f.eks. 50" skjerm: 1,95 meter. Ideelt, for nærmt eller for langt ifra ? Vennligst BEGRUNN svaret ditt..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Jeg er jo ikke tilhenger av "jo srørre jo bedre". Men sier noen ord for det. For meg er det viktig at man har rett størrelse etter rommet og hvor man sitter i forhold til bilde. Det som er viktig er at det skal være avslappende og behagelig å se på. Det blir det ikke vist du har for stor skjerm eller lerret. Vist du har rundt 100 tommer, så bør man sitte 5 m unna, kansje mer. Men det er nok ikke alle som er enig der da
    Hilsen TH

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation størrelse teller?

synes det er helt avhengig av bruken på lerrete skjermen

film er større jo bedre kino følesle
    til spilling noe jeg gjør mye er det mere begrensa da kan det fort bli for stort i enkelte tredje perspectiv spill synes 70" er en bra mellomting

men valget er opp til deg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det viktig at bildet fyller mye av synsfeltet når jeg ser film. På den måten lever jeg meg mer inn i filmen og kobler ut alt som er rundt. Desto mer filmen og lyden klarer å erstatte den virkeligheten jeg befinner meg i, desto mer "inne i filmen" føler jeg meg. Fra VR-verdenen kommer ordet immersjon. Man kan godt si at stort bilde øker følelsen av immersjon.

Men bildet kan bli for stort også, synes jeg. Idet det blir så stort at man må begynne å snu på hodet for å få med seg alt, så er det for stort for film, mener jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    synes det er helt avhengig av bruken på lerrete skjermen

film er større jo bedre kino følesle
    til spilling noe jeg gjør mye er det mere begrensa da kan det fort bli for stort i enkelte tredje perspectiv spill synes 70" er en bra mellomting

men valget er opp til deg
    Ok, hvilken avstand har du fra skjerm/lerret til øye ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også prøve denne kalkulatoren:

Viewing Distance Calculator

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er temmelig nær THX minimumsdistanse. Kjører 100" og ca 320cm avstand. Funker knall, men kan bli litt mye på filmer som Cloverfield. Stort sett så funker det utrolig bra.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode innspill her!
    1. Selv mener jeg at vanlig TV er ubehagelig å se på på for stor skjerm.
    Har derfor endt opp med en liten 37-tommer til stua.
    2. For å få skikkelig kinofølelse må man opp i min. 70 - helst 100 - tommer. Sparer derfor til projektor som skal stå i kjellerstua ;-)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hadde et 120" lerret på ca 4.5 m og dette ble slitsomt,nå har jeg et 92" lerret og sitter ca 3.5 ifra og det er helt perfekt.i stuen har jeg en 42" tv og sitter ca 2.5m ifra og det gir ikke den følelsen rett og slett

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra informasjon, veldig interessant

Det er nesten så jeg lurer på om det kunne være ideelt for meg med en 42"(eller 47" ?)tv for vanlig tv-titting og et lerret på 100" for film(1080p)..? Jeg har 4 meter avstand fra skjerm til øye..

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei hadde et 120" lerret på ca 4.5 m og dette ble slitsomt,nå har jeg et 92" lerret og sitter ca 3.5 ifra og det er helt perfekt.
    450 / 120 = 3,75
    350 / 92 = 3,80
    Dvs at de to oppsettene er tilnærmet det samme mht skjermstørrelse/avstand ? En faktor på ca 3,90 er vel regnet som ideelt med 1080p-oppløsning, så mulig begge oppsettene har litt kort avstand / stor skjerm ? (hvis 3,90 gjelder også for lerret og ikke bare for tv..?)

Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Mange gode innspill her!
    1. Selv mener jeg at vanlig TV er ubehagelig å se på på for stor skjerm.
    Har derfor endt opp med en liten 37-tommer til stua.
    Hvilken avstand har du da til 37"-tven ? Hva mener du blir maks størrelse for behagelig tv-opplevelse med 4 meter avstand ?

Newcomer petterjacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona er tilhenger av "jo større, jo bedre" noe jeg synes er bra, men her hjemme i kinoen vår har vi 92" lerret på 3,5 meter og det passer meg bra. Blåstråle og HD projektor.

(PS, første halvdelen av innlegget mitt må tas med en klype salt :-P )

I stua har vi 42" TV på ca samme avstand, og det er nå aaaalt for lite!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en tilvenning hvilken avstand man sitter,er man vant til å sitte 2m fra en 40" og flytter seg til 3 så tar det bare en kort stund å vende seg til,går man tilbake til 2m igjen så vil det virke som man kommer for nærme og taper bildekvalitet,er min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måtte sjekke

Jeg måtte jo sjekke litt selv nå da vhilke størrelse jeg hadde på kinoen min og avstand. Bildet er ca 97 tommer, og jeg sitter 4,5m i fra. det er ganske greit. Vist jeg skulle ha endret noe kunne det vært noen tommer mer. :???:

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter ca 3,6 meter fra 100" (16:9) i min kino, og synes godt lerretet kunne vært enda litt større (det var det før, men benq 9000 klarer ikke mer på de litt under 5 meterne den har til disposisjon).

Spesielt ønsker jeg større lerret når jeg ser 2.40:1 filmer

Dette handler nok mye om personlig smak, jeg vil gjerne sitte "Inne i filmen", men det er selvsagt grenser...

(Blu-ray og full HD hele veien selvfølgelig...)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt 100" fra ca 3.5m synes jeg gir skikkelig kinofølelse - med start på rundt 80" fra samme avstand? Det må liksom fylle en del av synsfeltet før man får "følelsen" :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del: jo større jo bedre.

Men det finnes jo grenser også. Assassins (Sylvester Stallone, mener det var den filmen) sittende på første rad på Colosseum kino, ble litt for mye av det gode.

Lever nok ikke opp til dette utsagnet i eget rom, men ønske om større bilde er absolutt tilstede. Etter å ha sett bildene fra Lygrens nye hytte, har en liten spire begynt å vokse. Transparent lerret med høytalere skjult bak; i hele rommets bredde. Det hadde gjort seg På den annen side sitter det langt inne å bytte ut dagens frontrekke... så vi får se.

Nytt år, nye muligheter....

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med mitt oppsett 120" og 3,5m avstand.
    Alle som en, liker best avstanden på første vs bakerste rad,som er ca en meter lenger bak.
    Hvorfor går man på kino?Det er jo for og få en større opplevelse en flatskjermen på 32-42"
    Jeg syntes særlig når filmene er 2.40:1 "bør man ha" 120 på nevnte sitteavstand.Det er kino!

MVH
    Bjørn:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får inntrykk av at skal man få skikkelig film-innlevelsen, så er det projector og lerret som gjelder, men pr idag må jeg nøye meg med tv en god stund fremover(studier)

Kan man like godt som projector/lerret sitte 2 meter fra en 50" tv eller blir det for mye lys på en måte, så nærmt ? Hvor stor tv(lcd) kan jeg trygt gå for på 4 meters avstand uten at det blir ubehagelig ??

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    92" full HD på 4m hos meg. Samme avstand til 40" for vanlig TV-titting. For meg er dette helt OK, men begge kunne gjerne vært 10" større.

En kompis har 120" på 3m avstand og det er nok litt over maks grensen for min del.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm ...jeg sitter lengre fra min TV enn jeg trodde. Etter en måling i dag fant jeg ut at jeg sitter 3.0 m fra min 50". Ikke rart det föles alt for lite. En 60" vil hjepe betraktelig og jeg vil da ikke väre så veldig langt unna THX-standaren. desverre så kan jeg ikke komme närmere pg av bord og höyttalerne som står en meter ut fra veggen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •