Hvorfor ikke kjøpe en Pioneer KRP-500M?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ikke kjøpe en Pioneer KRP-500M?

Jeg har fått sinnsykt lyst til å kjøpe en Pioneer KRP-500M fordi:
    - Den har et nesten perfekt design (slank, bra byggekvalitet, solid metall-bakplate, ser ikke ut som en billig plast-leke, bare 64mm tykk, skikkelig veggfeste)
    - Bra bilde
    - Har klart å prute den 8% og den har falt en del i pris i det siste
    - Er redd for at elektronikk blir dyrere fremover pga kronefallet
    - Er redd for at dette er den siste TV-monitoren i verden med et design jeg liker (det kommer sikkert en ny trend som jeg kommer til å hate de neste 5 år, akkurat som det med sølv-farget)

Mye av disse argumentene er ikke rasjonelle og jeg vet nok at det beste for meg er å vente 6-12 mnd med å kjøpe.

Kan noen hjelpe meg med å finne argumenter for hvorfor jeg ikke bør kjøpe?

Jeg har selv noen:
    - 25.000,- er mye for en 50" plasma som sikkert ikke er verdt mer enn 10.000,- om 12 mnd
    - Jeg kan godt klare meg et år til med min 3 år gamle 37" LCD TV som kostet 18.000,- (får sikkert nesten ingenting for den på bruktmarkedet)
    - Plasma teknologi er på vei ut
    - Plasma bruker altfor mye strøm (ikke noe stort problem om vinteren, men blir fort for varmt i stua om sommeren)
    - Plasma skal kjøres inn og det er mange hensyn å ta for å "slite" panelet jevnt og jeg kommer garantert til å få image retention fordi noen i familien klarer å kjøre et statisk bilde på 1 uke i strekk mens jeg er ute på firmareise
    - Noen plages av lyd fra KRP-500M (varierer med bilde og modus?)
    - 2009 er året da det kommer et lass med bra LED LCD TV'er
    - Det kommer alltid en lekker ny bedre TV etter at jeg har kjøpt "den perfekte"
    - Pioneer kommer med en 9mm tynn plasma 10G med lavere strømforbruk, bedre bilde etc. (kommer den?)
    - Prisene på elektronikk vil nok fortsette å falle fremover.
    - Det er finanskrise
    - Invester 25.000,- i aksjer i 2009 og få igjen 50.000,- om 12 måneder (kanskje eller de er borte pga konkurs)

Flere grunner til ikke å kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man tenke slik blir det aldri kjøpt.
    Selv har jeg nå sittet på gjedet i ca 3-4 år bare pga jeg ikke har synst at noe har vært bra nok. Og ventetiden har vert vel verdt det synst nå jeg.

Så kom krp-500a og jeg fant ut at nå var et like dårlig tidspunkt som alle andre. Pris/kvalitet/funksjonalitet var i et kryssningspunkt som var "ok" for meg å akseptere.

Så har det vist seg at den har sunket i pris bare dager etter at jeg kjøpte. Så har det vist seg at kvaliteten har vært "så som så" likevel i mine øyne. Og at funksjonaliteten i hvertfall i beste fall er dårligere enn forventet.

Nei det var ikke noe impuls kjøp, men jeg kjøpte den primært pga bildekvalitenene, hvor den har levd opp til alle forventninger uten tvil.
    Sekundært pga pris/kvalitet som jeg jo også må si meg strålende fornøyd med sånn egentlig. (tross utrolig irriterend støyproblem som jeg tar opp i en annen tråd)
    Og deretter i litt varierend rekkefølge de forskjellige funksjonalitetene den hadde (hmg/dlna). Som er de eneste punktene jeg gir den stryk karakter på over hele linja. (hmg er ubrukelig i mine øyne).

Sett i lys av dette burde jeg jo ventet 3-4 år til.... men igjen.... da hadde jeg jo aldri fått kjøpt.

Så, skal en kjøpe.... så må det være pga behov... og at det man kjøper er noe man sitter igjen med er noe man virkelig er villig til å betale for i "nuet" og ikke tenke hva dette koster frem i tid.

Om du virkelig klarer deg med det du har og ikke "trenger" noe nytt, utover "kjekt å ha" - så vil kjøpet stort sett ligge der og irritere.
    Jeg tror ikke du vil finne noe kjemperevolusjonerende på markedet som slår ut denne du ser på på så kort sikt som 6-12 mnd'er.... men 2-3 år... da snakker vi noe helt annet.

Spørsmålet er vel også hvor ofte du har økonomi til å skifte ut....
    500a'en er min første plasma, jeg aner ikke hva jeg kan forvente av levetid på den - men jeg blir utrlig skuffet om det er under 5 og den bør helst klare seg over 7 år... nærme seg 10... sett i lys av prisen.
    Men jeg tror nok neppe de er så gode desverre - det blir spennende og se.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Og deretter i litt varierend rekkefølge de forskjellige funksjonalitetene den hadde (hmg/dlna). Som er de eneste punktene jeg gir den stryk karakter på over hele linja. (hmg er ubrukelig i mine øyne).
    Jeg har heldvis null forventninger til denne type funksjonalitet i en TV / monitor. Jeg benytter en HTPC som kilde og da har jeg ALT jeg kan drømme om av slik funksjonalitet et par museklikk unna.

Tror det er selve plasma teknologien og til dels prisen som plager meg mest med KRP-500M egentlig.

Hadde egentlig heller lyst på en Samsung LE46A866 til 15.000,-, men jeg synes ikke designet på den skjermen er bra nok. Kona liker heller ikke rødskjæret på denne. Og så passer det egentlig bedre med en 50" i stua da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en KRP-500A til "låns", men kan ikke fordra å ikke ha "av"-knapp, men kun standby. Av -knapp har de på M-modellen, så det blir den for min del.

At jeg ikke har kjøpt den ennå, skyldes kun én ting: frykt for at den ikke gir lip-sync mellom lyd og bilde. For jeg kommer ikke til å skifte (igjen) til hjemmekino-forsterker som har delay, og med en analog forsterker sitter man i "saksa" nå monitoren IKKE har analoge lydutganger (det er jo nettopp det som kjennetegner en "monitor"), dersom det er en viss avvik.Som jeg har skrevet i hovedtråden til Pioneer-skjermene, så var LX5090 helt i "sync". Men spørsmålet er om M-modellen er likedan?

Ellers er det bare å kjøpe denne skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg har hatt en KRP-500A til "låns", men kan ikke fordra å ikke ha "av"-knapp, men kun standby. Av -knapp har de på M-modellen, så det blir den for min del.
    Dette plager ikke meg, så da er dette ikke en grunn for å la være å kjøpe.

At jeg ikke har kjøpt den ennå, skyldes kun én ting: frykt for at den ikke gir lip-sync mellom lyd og bilde. For jeg kommer ikke til å skifte (igjen) til hjemmekino-forsterker som har delay, og med en analog forsterker sitter man i "saksa" nå monitoren IKKE har analoge lydutganger (det er jo nettopp det som kjennetegner en "monitor"), dersom det er en viss avvik.Som jeg har skrevet i hovedtråden til Pioneer-skjermene, så var LX5090 helt i "sync". Men spørsmålet er om M-modellen er likedan?

Kan noen forklare dette med lip-sync nærmere? Jeg kjører idag HTPC som kilde og fra den har jeg DVI ut for bilde til en LCD TV. Lyden går ut fra HTPC via optisk utgang til en Rotel surround prosessor og den er koblet til en 5-kanal effektforsterker. Har aldri merket noe som helst til noen utfordringer med lip-sync. Er det noen som helst grunn til å tro at dette skulle bli noe problem med en KRP-500M? For fremtiden vil jeg oppgradere min HTPC til et hovedkort som har HDMI utgang for både lyd og bilde. Den vil bli kjørt inn på en ny surround prosessor (med støtte for Blu-ray lydformater) som er koblet videre med HDMI til monitoren for bilde. Vil dette fungere anderledes med hensyn til evt. lip-sync problem?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoforsterkere har etter som tiden gått fått auto-delay som justeres automatisk når bildet og lyden kjøres gjennom hdmi . Problemet med audiosynk eller mangelen på synk er da når lyden virkelig henger etter bildet og det er monitoren (apparatet eller hva vi skal kalle de) som gir bilder selv om de på grunn av elektronikken er for sene .

Det jeg vil frem til er at noen ser og hører de minste ting mens andre er sånn midt på treet når det gjelder å oppfattet problemer med bildet eller lyden og andre ser ikke engang om du bytter fra 1080P til 480i eller enda værre .

Når dette er sagt så vil jeg bare si at fra meg får du ingen grunn for å ikke velge KRP-xxxM selv om mange av "grunnene dine" er for så vidt gode nok de men jeg har da lest om folk som bruker 3-4 år på å finne seg tv og jeg kjenner en kar som brukte i området 7 år på å kjøpe seg surroundreciver selv om han mange år før dette skjedde kunne fått en gratis Onkyo Integra eller ikke gratis da men ekstremt billig den tiden .....

Du sier du skal gå til innkjøp av nytt prosessorutstyr , problem solved for denne har garantert det som skal til . og ser du ikke noen lipsync issues innen den tid så er der ingen å se .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare dette med lip-sync nærmere? Jeg kjører idag HTPC som kilde og fra den har jeg DVI ut for bilde til en LCD TV. Lyden går ut fra HTPC via optisk utgang til en Rotel surround prosessor og den er koblet til en 5-kanal effektforsterker. Har aldri merket noe som helst til noen utfordringer med lip-sync. Er det noen som helst grunn til å tro at dette skulle bli noe problem med en KRP-500M? For fremtiden vil jeg oppgradere min HTPC til et hovedkort som har HDMI utgang for både lyd og bilde. Den vil bli kjørt inn på en ny surround prosessor (med støtte for Blu-ray lydformater) som er koblet videre med HDMI til monitoren for bilde. Vil dette fungere anderledes med hensyn til evt. lip-sync problem?
    Da er det bare å kjøpe! Med en brukbar surround prosessor har du all verdens muligheter til å justere det som måtte komme av utfordringer.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har kun analog stereo-forsterker sammen med M'en, og kan ikke legge merke til noen lip-sync-problemer. Som ivrig trommis på fritiden har jeg en hel del tromme-DVD'er. Tro meg, her vil eventuelle synkroniseringsproblemer med lyd og bilde bli nådeløst avslørt. Satte på en av dem nå for å teste dette eksplisitt, og lyden og bildet stemmer på en prikk - så du trenger nok ikke bekymre deg for det, Haugen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun analog stereo-forsterker sammen med M'en, og kan ikke legge merke til noen lip-sync-problemer. Som ivrig trommis på fritiden har jeg en hel del tromme-DVD'er. Tro meg, her vil eventuelle synkroniseringsproblemer med lyd og bilde bli nådeløst avslørt. Satte på en av dem nå for å teste dette eksplisitt, og lyden og bildet stemmer på en prikk - så du trenger nok ikke bekymre deg for det, Haugen
    Takk skal du ha! Da bestiller jeg hos min lokale forhandler i helgen. Jeg er nemlig i samme situasjon som deg, med analog forsterker og mange musikk-videoer, der dette avsløres "nådeløst".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt. lip-sync problemer er noe jeg aldri har tenkt over i forhold til mitt forestående innkjøp.

Skal kjøpe denne: DM 90 - Digital Movie Series - CANTON pure Music (en)

Så blir det sannsynligvis en 500M. Evt. kanskje en KRP-A (avhengig av pris).

Er det noe jeg bør sjekke opp i forhold til Canton DM 90 i forhold til dette med lip-sync, før jeg kjøper?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Problemet med audiosynk eller mangelen på synk er da når lyden virkelig henger etter bildet og det er monitoren (apparatet eller hva vi skal kalle de) som gir bilder selv om de på grunn av elektronikken er for sene.
    Men, da måtte vel monitoren i såfall være helt håpløs å bruke til spill? Dersom elektronikken var for treg med å behandle bildene i forhold til styringen med spill-kontrollen.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er da på grunn av elektronikken i flatskjermene at bildet i uheldige situasjoner kommer ut av synkronisering med lyden . Nå er jeg inge ekspert på dette men det er da dette som har vert forklaringen oppover i de senere årene at enkelte flatskjermer har større problemer enn andre med å prosessere bildet og dermed oppstår problemet med at bildet kommer ut av sync .

Audio to video synchronization - Wikipedia, the free encyclopedia sier noe om hvordan problemet også kan oppstå under produksjon av AV-materialer .

Vi snakker ikke om Lip sync - Wikipedia, the free encyclopedia Milli Vanilli versjonen av problemet her for å si det slik

Og ja en slik monitor/tv er håpløs å bruke ...
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er da på grunn av elektronikken i flatskjermene at bildet i uheldige situasjoner kommer ut av synkronisering med lyden . Nå er jeg inge ekspert på dette men det er da dette som har hvert forklaringen oppover i de senere årene at enkelte flatskjermer har større problemer enn andre med å prosessere bildet og dermed oppstår problemet med at bildet kommer ut av sync .
    Nettopp.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er forskjell på A modellene? Så på en KRP-500AW og den hadde sikkelig av/på knapp på selve tvn, men ikke noen på tuner delen nei. Litt isamme situasjon som trå starter,men har kjøpt en midlertidlig 50" A456 som blir skiftet ut når Gen10 av Pio kommer som skal ha uendlig sortnivå-det med 9mm rammer er ikke SÅ nøye for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er kanskje en god grunn til ikke å kjøpe en KRP-500M?

Samsung prepping 6.5mm LCD for debut at CES - Engadget

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt å tro på LCD-nissen. Løp og kjøp!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg venter litt jeg:

CES 2009: Samsung Luxia LED TV - SlashGear

Det føles ikke riktig å kjøpe et beist av en plasma-skjerm nå.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi ser jo selvfølgelig poenget med og kjøpe ett førstegenerasjons produkt kontra en utprøvd teknologi

Personelig ville jeg ha gått for Pioneeren (og har kjøpt en) så får jeg se om en 5 års tid om det har kommet noe nytt som er verdt og satse på :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasma dithering noise

Er dette årsaken til at plasma virker mer uskarp enn LCD?

"A Plasma Display Panel (PDP) utilizes a matrix array of discharge cells that could only be "ON" or "OFF". Also unlike a CRT or LCD in which gray levels are expressed by analog control of the light emission, a PDP controls the gray level by modulating the number of small light pulses per frame. This time-modulation will be integrated by the observer's eye over a period corresponding to the eye time response.

Today, a lot of methods exist for reproducing various video levels using the modulation of the light pulses per frame (PWM - Pulse Width Modulation). In some cases it is not possible to reproduce enough video levels due to timing issues, use of a specific solution against false contour effect, etc. In these cases, some dithering technique should be used to artificially render all required levels. The visibility of the dithering noise will be directly linked to the way the basic levels have been chosen."

Ser ut som om "dithering noise" er et problem på plasma på grunn av måten den teknologien fungerer på. Dette er kanskje et større problem når en bruker PC som kilde og forventer et knivskarpt bilde pixel for pixel og i mindre grad et problem på film der alt er mer "blurry" uansett.

Tror dette medfører at jeg venter på nye LED LCD modeller for min del. Min 3 år gamle 37" LCD er fortsatt brukbar og 25.000,- kan jeg heller investere på noe som gir avkastning og ikke en garantert halvering på 1-2 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det ikke ON/OFF og ikke Standby den knappen bak på venstre hjørne på 500A eller husker jeg feil...?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •