Alternativer til tver, trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativer til tver, trenger råd

My old man skal ha seg ny tv, så i dag morges stakk han bort i butikken og kjøpte seg en hd-ready Samsung, noe jeg protesterte litt på. Må jo ha full hd når han først skal legge 10k i en tv.. Dessuten var 40 litt for stort, så var mer gira på 37. Sitter litt nærme tven, serru. (Mulig vi går for 40" likevel om bildet blir så bra at man slipper å føle at man ser på lego-tv.)
    Endte med at vi leverte den inn igjen, og med det samme spurte vi hva annet de kunne ta inn som var av litt høyere kvalitet. De hadde jo litt forskjellig, og skulle bl.a. få inn et par nye over helga. Vi endte da opp med ei liste som ser ut slik:

Disse ligger rundt 8-10k.
    Samsung LE37A559
    SAMSUNG LE37A696
    Philips 37PFL7603
    Panasonic TX37LZD

Den siste her skal visstnok være den nye til Tandberg, og koster 12k.
    To137 heter den, uten at jeg kunne finne den på nettet. Går ut i fra at dette er den samme som Ergo Class i 37"..(?)

Hvilken av disse er i grunnen den beste? Er jo snakk om å ha den i noen år, så å kjøpe en middels tv for å spare en tusing blir for dumt. Selv er jeg gira på Tandberg av den enkle grunn at det er nettopp det, mens Philips sin skal være drita bra den og.. Menneh.. Alle tvene jeg ramsa opp er jo temmelig ok, så hvilken bør man gå for?

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umulig å gi deg gode råd så lenge du ikke har beskrevet HVA TVen skal benyttes til!! (som TV, DVD, PS3, PC, Blu-ray...)
    Sitter du nærmere enn 1,5m er det mulig du har behov for Full-HD - ellers kan man stille spørsmål ved poenget ved denne skjermstørrelsen!...
    Lurer også på hvorfor det ikke er en eneste plasmaskjerm på listen deres...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Umulig å gi deg gode råd så lenge du ikke har beskrevet HVA TVen skal benyttes til!! (som TV, DVD, PS3, PC, Blu-ray...)
    Sitter du nærmere enn 1,5m er det mulig du har behov for Full-HD - ellers kan man stille spørsmål ved poenget ved denne skjermstørrelsen!...
    Lurer også på hvorfor det ikke er en eneste plasmaskjerm på listen deres...
    Skal vel for det meste se på vanlige tv-signaler, samt at brodern nok vil spille Xbox med så god kvalitet som mulig. DVD blir det nok også, og man vil jo ha mulighet for å se Blueray.
    Det nærmeste vi sitter er vel 2-2,5 meter. Hva er galt med skjermstørrelsen da? (!!!!)

I utgangspunktet ren tilfeldighet at det ikke er noen plasmaskjerm der; nå har fadern kontrakt med Expert fordi han egentlig alt har kjøpt tv, så han var mest gira på å kjøpe noe som de har. Ble visst "mye" styr om kontrakten skulle annuleres, det måtte skrives en ny etc. Kanskje litt dumt, men er nå en gang sånn.
    Aner ikke en gang om de har plasma eller ikke.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av javisst
    Skal vel for det meste se på vanlige tv-signaler, samt at brodern nok vil spille Xbox med så god kvalitet som mulig. DVD blir det nok også, og man vil jo ha mulighet for å se Blueray.
    Det nærmeste vi sitter er vel 2-2,5 meter. Hva er galt med skjermstørrelsen da? (!!!!)

I utgangspunktet ren tilfeldighet at det ikke er noen plasmaskjerm der; nå har fadern kontrakt med Expert fordi han egentlig alt har kjøpt tv, så han var mest gira på å kjøpe noe som de har. Ble visst "mye" styr om kontrakten skulle annuleres, det måtte skrives en ny etc. Kanskje litt dumt, men er nå en gang sånn.
    Aner ikke en gang om de har plasma eller ikke.
    Hei! Beklager - ser nå at jeg ordla meg litt knotete ad dette med skjermstørrelse: Det jeg forsøkte å si er at svært få av oss klarer å se forskjell på HD-Ready (720p) og Full-HD (1080p) når skjermen ikke er større!
    Generelt sagt er fortsatt plasma best til vanlig TV-titting og DVD - mens LCD er best til spilling og PC-bruk.
    Så i tillegg til å vurdere Samsung LCD (LE37A696 er en veldig god LCD...) ville jeg absolutt også vurdert Panasonic Plasma - f.eks PX80 (HD-Ready), evt. PZ80/85 (Full-HD).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips 7603 har problem med lagg, så om det skal spilast på fjernsynet er vel ikkje det å anbefale...7403 derimot, har nyare prosesseringskretsar og ligg innanfor prissjiktet ditt. Manglar ambilight denne.

Sony W4500 har vel kome ned i den prisklassa du ser i!? Ver obs på clouding, men bortsett frå det er det eit bra fjernsyn.

Samsung sin A696 veit eg lite om, men A656 var eit bra fjernsyn. Minuset er mest for gamere, då fjernsynet i game mode ikkje let deg justere fargar og bilete. Ikkje noko problem om du likar sama biletet som samsung gjer med andre ord. Som sagt veit eg ikkje om 696 har sama problemet, kan i alle fall vera verdt å sjekke dette ut.

Personleg ville eg aldri anbefale Panasonic PX80, då eg synest biletet er direkte dårleg (til og med far min rynka på nasen etter å sett på Panasonic og undra skuffa på om ikkje flatskjermar var betre enn dette), men dette er smak og behag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble til at han kjøpte en 37PFL7603D/10, men er ikke helt fornøyd med kontrasten og lyden. Det er ikke jeg heller. Mulig det er noen innstillinger hva bildet angår, men den skulle hatt høytalerne på framsiden, noe denne ikke har.
    Det skulle også ha vært 40" eller 42".

Da må jeg på nytt spørre om tips; hva kan man få til maks 9k med lyden på fremsida, så høy som mulig kontrast, HD og lyssterkhet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du seier du ikkje er nøgd med kontrasten, kva meiner du då? Vert biletet for skarpt, dust eller..? Om du ikkje får god nok kontrast er det nok innstillingane det er noko med, då kontrasten er tett på upåklageleg på denne modellen jamført med det meste anna som er å få tak i. Då må du i så fall opp atskillig mengder med tusenlappar.
    Ang. lyden hjelper det ikkje med høgtalarar på framsida er eg redd, då 7603 har noko av det aller beste du får av lyd frå nokon flatskjerm på marknaden. Skal du få denne betre må du ha eksternt anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes enkelt og greit det ble veldig mørkt bilde, og de mørke fargene ble ikke så gode som 30000:1 skulle tilsi. Skal dog sies at vi kjører på analog, og det har vel mye av skylden. Blir vel så vi får tak i digitalboks etterhvert. Likevel skulle man jo tro man fikk bildet lysere enn det er, og at man kunne få til å utnytte den store kontrasten enda litt til. For all del, bildet er innmari bra, men det mangler det lille ekstra for å score en 6-er i den prisklassen. Dessuten har jeg justert opp og i mente, og det blir ikke så mye bedre. Stilt opp kontrast osv, lite forandring.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at en digitalboks vil hjelpe på ganske mye på billedkvaliteten ja.

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic 37" PX80 Plasma, denne får du for 8000.- hos expert..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...
    Eg justerte 7603 såpass opp at eg heldt på å verte snoblind vaffal, så den vart på alle måtar ljos nok for meg, men smaken er som baken. At det er litt dårlegare svart på denne er det liten tvil om, ambilight juksar dette litt betre til ein viss grad. Ikkje veldig mykje betre å få i denne prisklassa, men litt er det jau. Panasonic for eksempel, men då er du over på plasma.
    Ingen fjernsyn er perfekte; nokon er gode på noko, andre på noko anna, så her må ein prioritere litt. Svartnivået er ikkje så vesentleg for meg som mykje anna er, så valet av ein Philipsskjerm var ikkje vanskeleg.
    Riktig at ein digitalboks vil fikse mykje ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •