pioneer krp-500a, støy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

pioneer krp-500a, støy

Noen sier at støy av plasma skjerm er naturlig.
    Da type "bzzzz" lyd av varierende styrke.
    (type transformatorstøy bare rimelig mye mye sterkere).
    Og at hvitt panel skal gi "sterkest" effekt av denne buzzz'ingen.

Min erfaring er at panelet støyer irriterende høyt.
    Det kan støye på sort bilde, interlaced bilde, stillbilde, fargerike bilder, hvitt bilde - men gjerne ikke så mye når det er mye bevegelser i bildet.

når menyer er oppe - både tv'ens og en pioneer sc-lx71 som er tilkoblet - og utstyr som igjen er tilkoblet lx71'en støyer det også.

Støyen kommer og går, noen ganger så lavt at det er "ok" - andre ganger irriterende nok men det forsvinner tross alt i støyen av hva man ser på (så klart, fryktelig irriterende når man bruker tv'en til å se på feriebilder og ikke har bakgrunnsstøy som fra film etc.)

Nå har jeg akkurat lidd meg gjennom en film på 2 timer og det suser i ørene av buzzingen som var der i bakgrunnen konstant.
    Var det stille et øyeblikk var det buzz lyd, pratet de lavt og spenningsnivået i filmen var høyt - var buzzz'ingen der....

Støy forekommer ved bruk av både SD (oppskalert og ikke) og HD materiale og særlig ved bruk av HMG.

Jeg har en sitte avstand på 3,5 meter. Og det er fra denne avstanden jeg hører støyen gjennom filmen.

Jeg har 2 spørsmål :

1)
    Hvor mye støy må jeg godta før Pioneer/forhandler SKAL erstatte panelet for meg?

2)
    Er det brukerfeil? Bruker jeg "feil" drive mode og bilde type og hvem vet hva av innstillinger? (jeg har opplevd at jeg - av og til - kan klare å dempe, ikke fjerne, støyen litt ved å endre på desse valgene)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Det er dessverre et kjent problem at noen av Pioneer-panelene "buzzer". Min tidligere G6 panel(er) fra Pioneer var helt stille (436/506), 507 støyet så ille at jeg måtte selge skjermen, 508 var bedre og LX5090 var tilnærmet støyfri. Jeg har sett/lest at en del brukere i UK har støy-problemer med sine KRP-500 (både A og M), og det er trist. Det virker også som det er ganske individuelt. Noen opplever støy, andre ikke. Om dette kan relateres til forskjeller mellom skjermene, tilkoblet utstyr, rom og sensitivitet fra eier, o.l. vet jeg ikke, men kanskje en kombinasjon?

Det er ihvertfall sikkert at høy kontrast og feil drivemode/kjøremodus kan gi ekstra elektronisk støy. Drive mode 2 er som regel den som støyer minst, men du må nesten prøve deg fram. Om det gir rett til å bytte skjerm, er nok avhengig av mye støy, slik at det er lett å påvise for butikk. Av samme grunn har jeg de siste årene selv bare kjøpt skjermer fra Elkjøp. De er som regel billigst (etter pruting) og viktigst; 30 dagers returrett der skjermene går i retur om de støyer for mye.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min KRP-500M er helt støyfri ved både lyst og mørkt bilde, drive mode 1,2,3. Selv sitter jeg 3 m fra og har aldri hørt noe. Har også forsøkt å fremprovosere støy ved å skifte bilde og drive mode og gå helt fram til TV'n men hører intet - som nevnt før stum som en østers. Mulig jeg ikke hører høyfrekvent lyd, men jeg hører gresshopper så jeg tror ikke det er noe feil på hørselen8) .

Har også lest at den er noen på Avsforums som klager, men jeg synes det er ferre som klager på KRP enn 5090. Min TV er også produser i Storbritannia, så den har vel samme opprinnelse som de på Avsforums har fått TV'n fra. Synes du skal klage - hvis vi ikke klager så aksepterer vi at noen paneler er slik, og min beviser vel at det ikke trenger å være slik. Vet ikke om der har noe å si men min TV er ikke koblet til gjordet kontakt ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem på min nye 5090. Summingen er så irriterende at jeg ikke orker å se på en hel film. Snakket med Pioneer support og fikk beskjed om at det er normalt med ganske mye støy, men at de kunne sende en servicemann for å kikke på tv`n. Supporten sa også at jeg risikerte å måtte betale 700 kr for besøket, hvis ikke servicemannen mente tv`n støyer nok. Dette kaller jeg elendig service. Kjøpte heldigvis tv`n på Elkjøp, så nå går den i retur.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem på min nye 5090. Summingen er så irriterende at jeg ikke orker å se på en hel film. Snakket med Pioneer support og fikk beskjed om at det er normalt med ganske mye støy, men at de kunne sende en servicemann for å kikke på tv`n. Supporten sa også at jeg risikerte å måtte betale 700 kr for besøket, hvis ikke servicemannen mente tv`n støyer nok. Dette kaller jeg elendig service. Kjøpte heldigvis tv`n på Elkjøp, så nå går den i retur.
    Nettopp. Derfor er det lurt å kjøpe på Elkjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo jeg litt eldre pioneer skjerm, ca 3 år. Men jeg hadde summing jeg oxo. Jeg tittet inni uten å finne noe løst. Jeg fikk hjelp her på forumet om å stille inn bildefrekvensen fra 60 til 75 Hz prøvde 100hz også uten at det hjalp, men på 75hz om jeg husker riktig så var problemet løst, Summingen ble så å si borte. å har ikke tenkt på det siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo jeg litt eldre pioneer skjerm, ca 3 år. Men jeg hadde summing jeg oxo. Jeg tittet inni uten å finne noe løst. Jeg fikk hjelp her på forumet om å stille inn bildefrekvensen fra 60 til 75 Hz prøvde 100hz også uten at det hjalp, men på 75hz om jeg husker riktig så var problemet løst, Summingen ble så å si borte. å har ikke tenkt på det siden.
    Det stemmer det. Denne funksjonen heter drive-mode nå (veksler mellom 75, 100, 72hz osv.), og er nevnt i innlegg nr. 2 i denne tråden. Men det er ikke alltid at det er tilstrekkelig på alle skjermer, og da blir det straks vanskeligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synst ikke at å måtte velge drive mode er noen løsning.
    For, det er jo meningen at en skal bytte drive mode etc, etter hva en forer tv'en med - og da er jo problemet tilbakevendende.

Litt bzzz kan jeg godta, men da må den forsvinne i støyen av filmen/tv kanalen.
    Og aller helst ikke være så utrolig plagsom ved bruk av HMG under bildevisning.

Jeg "hører ikke etter" heller - dette er buzz som "alle" hører.
    (unntatt de av mine venner som har så skadet hørsel at de må ropes til)

Jeg kommer nok til å kreve å få denne skjermen byttet.
    Og 700 spenn for å få en servicefyr til å se/høre på først er helt ok.
    Det er billigere det enn å sitte å irritere seg grønn de neste årene.

Jeg vil jo påstå at en sånn feil er en så vesentlig mangel at jeg rett og slett kan kreve kjøpet hevet. Pioneer selger jo dette produktet i en egen gruppe pga "kvalitet" så.... det oser ikke akkurat "luksus" av et slikt produkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo påstå at en sånn feil er en så vesentlig mangel at jeg rett og slett kan kreve kjøpet hevet. Pioneer selger jo dette produktet i en egen gruppe pga "kvalitet" så.... det oser ikke akkurat "luksus" av et slikt produkt.
    Jeg er enig i dette. Stå på krava dine, og gi oss her på forumet en tilbakemelding på hvordan resultatet ble.....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Jeg synst ikke at å måtte velge drive mode er noen løsning.
    For, det er jo meningen at en skal bytte drive mode etc, etter hva en forer tv'en med - og da er jo problemet tilbakevendende.

Litt bzzz kan jeg godta, men da må den forsvinne i støyen av filmen/tv kanalen.
    Og aller helst ikke være så utrolig plagsom ved bruk av HMG under bildevisning.

Jeg "hører ikke etter" heller - dette er buzz som "alle" hører.
    (unntatt de av mine venner som har så skadet hørsel at de må ropes til)

Jeg kommer nok til å kreve å få denne skjermen byttet.
    Og 700 spenn for å få en servicefyr til å se/høre på først er helt ok.
    Det er billigere det enn å sitte å irritere seg grønn de neste årene.

Har du prøvd å koble deg til jordet/ikke jordet kontakt ? Jeg har også en skilletrafo koblet mellom kontakten og anlegget. Mulig noe kan ligge der.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å koble til forskjellige strømkurser og se.

Vet ikke hvilken erfaring andre har, men jo nyere huset er jo vanskeligere blir det å finne ekte jordet kontakter Det er en på badet og en på kjøkkenbenken. Her er det bare å rette en pekefinger til elektrikerbransjen og husbyggere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'en er nå koblet til jordet uttak.
    Det gjorde forsåvidt ingen forskjell.

Men - jeg aner ikke hvilken instilling tv'en bruker da - da jeg ikke får opp info om den stiller seg i 1080i/p eller hva den gjør....
    Og ikke vet jeg hvilken instillinger jeg bør gjøre på tv'en FØR jeg starter filmen på denne måten for å få best resultat (pure og drive mode 2 har liksom bare blitt standarden jeg bruker på alt pga jeg synst bildet da har vært mest ok)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbakemeldingen jeg lovet.

Da er ny tv kommet på veggen uten noe tull eller tøys igrunn.
    Måtte bare vente litt på levering Helt ok.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra service - da hjelper det altså å klage på støyen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har hatt min lx5090H i noen få dager og det viser seg at jeg også er plaget med relativt mye støy fra panelet. Det er høyt nok til at vanlig TV titting er plagsomt, mens lyden så klart drukner ved høy lyd på film. Summingen er relativt konstant plagsomt, så høyt at jeg må skru av tv når jeg hører på rolig musikk. Sitteavstanden er ca. 2.5 m.

Sa servicemannen noe om hva som regnes som akseptabelt støynivå og hva som ikke er, måtte du krangle deg til ny skjerm eller var han klar på at det ikke skulle være slik?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som hørte på tv'en min.
    Jeg sa bare hvordan det var.... og fikk til svar at sånn skulle det ikke være.

Ingen krangling

Jeg vil tro at "normal" plasma summing er akseptabelt. Men den er ikke hørbar på normalt lydnivå eller sitteavstanden som vi har.
    Men å plages som du beskriver vil nok kvalifisere til ny tv.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 5090H, hvist alle har lagt seg (unntatt meg da :wink: ) og alt er tyst hører jeg summing, ikke plagsom med mindre jeg sitter å "mediterer" meg inn i summe-lyden .

Ville bare komme med en observasjon: Testet "Vaskeprogrammet" og da hørtes det tydelig ut som summelyden fulgte den hvite stripa fra venstre mot høyre. Jeg trodde buzzz-lyden kom fra en trafo/strømforsyning, men det er altså selve panelet? (Eller så var det bare et Audio-optisk-bedrag? )

Noen inntrykk av om dette blir verre, er konstant, eller blir mildere ved lengre tids bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene. Er dette med støy et generelt problem for G9 skjermene til Pioneer eller er det enkelte av oss som rett og slett har vært uheldige?

Ellers har jeg lagt merke til at støyen varierer veldig i styrke utfra om det er mørkt eller lyst bilde på skjermen. Rett og slett utrolig irriterende å høre en høyfrekvent lyd som går opp og ned i styrke.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilken erfaring andre har, men jo nyere huset er jo vanskeligere blir det å finne ekte jordet kontakter Det er en på badet og en på kjøkkenbenken. Her er det bare å rette en pekefinger til elektrikerbransjen og husbyggere.
    Det er påbudt med jordet stikk rundt baut i alle nye hus som blir bygget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Pioneers egne hjemmeside er følgende prosedyre beskrevet for å kunne minske støy:

"For Kuro plasma, vennligst gjør følgende valg: Gå til HOME MENU - STRøMKONTROLL - ENERGISPAREFUNKSJON , trykk deretter Modus 1 eller 2."

Er det noen som har prøvd dette med hell? og evt vet hva vil en slik sparefunksjon gjøre med bildekvaliteten?

Det var ikke akkurat strømsparing som sto i fokus da jeg bladd opp over 20 lapper for en Plasma TV.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •