Svart felt oppe/nede på 1080p-filmer???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svart felt oppe/nede på 1080p-filmer???

Dette er sikkert dumt - men jeg er nivise på området;

Når man har en lcd-tv som kan vise 1080p og man ser en film som det står at viser 1080p - hvorfor er det et stort svart felt nederst og øverst på skjermen da? TVn viser Wide (dette er Sony 46w4000) og kan ikke se at PS3 eller min Toshiba EP30 sender feil format ut. Blant annet Batman the dark knight i BD viser full skjerm i ute-scener, mens innescener er med store svarte felt opp og ned.
    Men mitt point med dette er at filmene i HD-kvalitet ikke viser 1080 linjer i de fleste tilfeller og jeg burde ha 55 eller 60 tommers skjerm for å få det bildet som jeg ønsket meg med innkjøp av 46-tommeren. Synes også at dette gjør det vanskeligere å se stor forskjell mellom SD og HD-kvalitet og blir litt mobbet av konemor for dette.....

Er jeg ute og sykler her eller har jeg ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt at på hvilket format filmen er produsert i. Mange filmer er produsert i bredere formater enn 16:9 og da må en nødvendigvis få sorte striper over og under.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fordi de fleste filmer (de med svart felt oppe og nede) er i formatet 2.35:1, mens tv apparatene våre er i 16:9 (1.78:1). Litt tynt svar, men kanskje det hjalp litt alikevel.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cottonhead
    Dette er sikkert dumt - men jeg er nivise på området;

Når man har en lcd-tv som kan vise 1080p og man ser en film som det står at viser 1080p - hvorfor er det et stort svart felt nederst og øverst på skjermen da? TVn viser Wide (dette er Sony 46w4000) og kan ikke se at PS3 eller min Toshiba EP30 sender feil format ut. Blant annet Batman the dark knight i BD viser full skjerm i ute-scener, mens innescener er med store svarte felt opp og ned.
    Men mitt point med dette er at filmene i HD-kvalitet ikke viser 1080 linjer i de fleste tilfeller og jeg burde ha 55 eller 60 tommers skjerm for å få det bildet som jeg ønsket meg med innkjøp av 46-tommeren. Synes også at dette gjør det vanskeligere å se stor forskjell mellom SD og HD-kvalitet og blir litt mobbet av konemor for dette.....

Er jeg ute og sykler her eller har jeg ikke?

Batman the dark knight i BD skal vist være filmet med imax kamera i ute klippene i deler av filmen, derfor får du helt bilde da.. les mer om i omtalen av filmen i annen tråd her..

Troeen

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså du er ikke ute å sykler. Alle andre med 16:9 tv apparater har de samme stripene over og under som du har. :-D

720P og 1080P har ikke noe å gjøre med stripene..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Altså du er ikke ute å sykler. Alle andre med 16:9 tv apparater har de samme stripene over og under som du har. :-D

720P og 1080P har ikke noe å gjøre med stripene..
    Takker alle for svar!
    Men betyr dette at vi ikke har 1080 linjer med "film" når vi benker oss ned for å se en film som sender i annet enn 16:9-format...? Etter mitt (julematdopede) hode vil det bety at med ca 5 cm svartsladd over og under selve filmen sitter og ser på omtrent 800 linjer...!?!! For hvis tvn kan vise max 1080 horisontale linjer og det er svartsladd over og under så viser jo ikke tvn 1080 linjer på det resterende bildet!

Synes Indiana Jones ble noe stusslig med disse svartsladdene... (Begynner å se konturene av en (noe tynn..) argumentasjon for å oppgradere til større tv....).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takker alle for svar!
    Men betyr dette at vi ikke har 1080 linjer med "film" når vi benker oss ned for å se en film som sender i annet enn 16:9-format...? Etter mitt (julematdopede) hode vil det bety at med ca 5 cm svartsladd over og under selve filmen sitter og ser på omtrent 800 linjer...!?!! For hvis tvn kan vise max 1080 horisontale linjer og det er svartsladd over og under så viser jo ikke tvn 1080 linjer på det resterende bildet!

Synes Indiana Jones ble noe stusslig med disse svartsladdene... (Begynner å se konturene av en (noe tynn..) argumentasjon for å oppgradere til større tv....).
    Stripene vil være der samme hvor stor TV du kjøper.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for svar!

Det er korrekt. Du får ikke 1080 linjer med film når formatet er bredere enn 16:9. Dersom du ønsker 1080 linjer på en bredere film, så må du eventuelt strekke bildet i høyden og kutte sidene. Det finnes også instillinger som krymper bildet noe i bredden og strekker i høyden. Men, dette blir jo heller ikke en korrekt gjengivelse av bildet. Selv foretrekker jeg alltid å se filmen slik den er produsert uten å "jukse" med bildet.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for svar!

Nettopp dette du nevner gir jo deg grunn til å oppgradere til større TV, da det i noen filmer vil "mangle" litt bilde ;-) Altså man bør øke størrelsen på skjermen for å få tilsvarende bildestørrelse på en 16:9 vs 2.35:1, med sistnevnte format som kilde.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lager dem ikke filmene i 16:9?
    Dette er jo et bra format etter min mening ivertfal..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hvorfor lager dem ikke filmene i 16:9?
    Dette er jo et bra format etter min mening ivertfal..
    Nei nei nei, 16:9 er ikke noe bra film format.
    Det er igrunn ikke "bredt nok" og som du ser vil også filmer vises med striper oppe og nede på det for å få med bredden i filmen.
    Kun når du har full hd produksjoner i 1080 for 16:9 vil du få utbytte av dette - og det er som regel tv som bruker dette nå etterhvert.

Det du må spørre om er hvorfor i alle dager de lager tv'er i dette formatet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)

"film" formatene er mye bedre å se film i.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Nei nei nei, 16:9 er ikke noe bra film format.
    Enig. 16:9 på kino er bare trist, og synes ikke det gir noen skikkelig filmfølelse hjemme heller. 16:9 er et format for TV og spill, ikke film.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

temmelig ny på dette, men...

Finnes det tv'er til salgs som kommer i dette brede formatet da? Vil en film med striper oppe og nede på en 16:9 skjermvises i fullskjerm på en tv med 2.35:1 format?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KnutLeo
    Finnes det tv'er til salgs som kommer i dette brede formatet da? Vil en film med striper oppe og nede på en 16:9 skjermvises i fullskjerm på en tv med 2.35:1 format?
    Finnes ingen TV i salg, men enkelte produsenter har lagd noen demomodeller.
    Kommer neppe i salg. Mestparten av det folk ser er jo uansett 16:9 slik at da ville man fått sorte kanter på sidene.

Hvis man ikke har værre problemer enn at man irriterer seg over at man ikke får brukt hele bildeflaten på sin "dyre" tv så vet altså ikke jeg hva som kan hjelpe :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg som kun ser film på min lx5090 så hadde det faktisk vært greit om tv'n var i det formatet som de fleste filmene er levert i... Hotel Cæsar ser jeg på 37" i stua og da spiller ikke dette noen rolle.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KnutLeo
    Hotel Cæsar ser jeg på 37" i stua og da spiller ikke dette noen rolle.
    Det var trist å høre. Jeg lider med deg... ;-)

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å få riktig format hjemme i stua må man ha projector, anamorph linse og 2.35 lerret.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo klare seg uten den anamorphe linsen da. Jeg bruker zoomen selv og det funker greit det

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Kan jo klare seg uten den anamorphe linsen da. Jeg bruker zoomen selv og det funker greit det
    Zoom, slik at du mister billedinformasjon på sidene? Det høres ikke bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Zoom, slik at du mister billedinformasjon på sidene? Det høres ikke bra ut.
    Hvis du ser så har han 2.35:1 lerret. :-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •