Ny TV til soverommet! Plasma vs LCD? osv..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV til soverommet! Plasma vs LCD? osv..

Jeg kan garantere dere at denne tråden sikkert har blitt postet før, og at dere ser dere lei på at folk spør de samme dumme spørsmålene igjen. Men jeg velger likevel å poste en ny tråd, slik at jeg kan få full utbytte av tips istedenfor å lese svar skrevet til andre, uten de samme forutsetningene og kravene som meg. Så jeg håper ikke jeg bryter med noen normer her på forumet, jeg kaster meg bare rett og slett inn i det.

Når det gjelder TV'en, så skal den være på soverommet. Ganske åpenbart, med tanke på tittelen på tråden. Har tenkt å bytte ut min eldgamle 26" kasse-tv, men er helt blank på nymotens varer. Sitteavstand til TVen er ikke helt bestemt, med tanke på at jeg er usikker på hvor jeg skal ha den. Er egentlig mest interessert i å henge den opp på veggen, ettersom noe bord neppe får plass her inne. Er endel ting som opptar plass her allerede. Men, det kan jeg heller komme tilbake til senere i innlegget.

Først og fremst lurer jeg på hva jeg skal velge mellom på Plasma og LCD. Og dere trenger ikke sende meg avgårde på en "wild goose-chase", for jeg har allerede vært innom diverse andre sider og sett på forskjellene. Men jeg sitter alikevel igjen som et spørsmålstegn. Jeg har nemlig endel bruksområder, som gjør at det vil være både negative og positive sider ved begge to. I det minste slik jeg har forstått artiklene. Bruksområdet vil være Tv-titting (egentlig underordnet, men når alt kommer til alt, så blir det sikkert endel timer foran tven), spilling (Playstation 3), filmer (også her PS3) og sport. Når det gjelder sport, så ser jeg hovedsakelig gjennom streams. Og det går endel timer på dette iløpet av enhver gitt uke. Og slik jeg har skjønt det, er LCD langt bedre til PC-bruk enn hva Plasma er. Men igjen så er Plasma bedre enn LCD når det gjelder sport? Hvordan skal man da avgjøre hva som er riktig valg for meg som tv-titter?

Og for å gjøre det enklere for dere å komme med noen vurderinger, tenkte jeg å slenge ved noen "random" facts.
    Det er relativt lite lys inn på rommet. Helt average av hva man kan forvente på et rom. Liker derimot å se filmer i mørket.
    Budsjettet: Rundt 7-8 tusen. Med andre ord ikke noe i overkant.
    Sitteavstand: Rundt to-tre meter fra any given place i rommet.
    Tror vi i vårt borettslag skal få noe digitale greier fra Get i den nærmeste tiden. Tror det var noe Get Box, eller noe slikt, hvor det var mulighet for å se enkelte kanaler i HD. Det vil sikkert ha noe å si for kvaliteten på "sourcen". Veit ikke om det har noe å si for hvilken tv man skal velge, men ekstra informasjon kan ikke skade.

Har forøvrig sett på noen TVer, og har blitt anbefalt Panasonic TH-42PX80, som på folkemunne visstnok går under navnet "folkeplasmaen". Utifra hva jeg har lest og hørt om den, så virker den å være veldig fin (ikke utseende-messig jeg tenker på). Men ettersom jeg ikke er noen ekspert på området, velger jeg å spørre her før jeg gjør noen innkjøp.

Også kan jeg vel også spørre om dette med veggmontering. Hvordan fungerer dette, og hvilke kriterier er det man må ta hensyn til når man skal montere en flatskjerm på veggen? Har lest litt rundt, og har sett at det faktisk er noe som koster noen tusen. Stemmer dette, eller er det noe jeg har kokt opp i fantasiverdenen min? Og ved veggmontering, kan man fortsatt dreie rundt på tven, alt ettersom hvor man sitter i rommet? Det hadde jo vært litt synd dersom man var avhengig av å alltid sitte på samme sted for å få godt utbytte av skjermen. Spesielt med tanke på at det kan komme besøk og slikt som sikkert hadde hatt lyst til å se litt av skjermen de også.

På forhånd takk for all hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så veldig peil, men lest LCD passer best i lyse rom pga den er mere lyssterk. Å på soverommet pleier det være mørkt så plasma er vel best der.
    også er det mange billige på NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk

veggstativ får man billig på clasohlson.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På soverommet velger du LCD.

Hvem gidder å sove i en badstue med en 300w plasma"ovn" på veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

da lærte jeg enda noe nytt idag

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, nå må du gi deg. Først og fremst - har du noen gang sittet i en badstue med en 300w varmeovn? Og hvem sover med TV`en på?

Jeg har 50" plasma både på soverommet og stuen. Varme hadde jeg faktisk ikke tenkt på før du nevnte det.

I den prisklassen er det ikke noe å lure på. På soverommet kommer det sannsynligvis å være ganske mørkt når du ser på TV, og da er øynene mest følsomme for sortnivået - ikke lysstyrken. En LCD i den prisklassen har så elendig sortnivå/ANSI kontrast, at jeg ikke ville vurdert det. Panasonic er et kjempegodt alternativ.

Get dekoderen har kun en HDMI-utgang, ergo må du ha en Get-boks per TV om du vil skifte kanaler individuelt. Evn. kjøpe en splitter/switch/matrix, men da er du avhengig av å ha samme kanal på begge TV`er. Alternativet er å bruke andre utganger fra GET-boksen, men de har ikke samme bildekvalitet som HDMI. Tror Get tar 40-100kr/mnd for en ekstra dekoder avhengig av om du trenger HD og/eller PVR.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    I den prisklassen er det ikke noe å lure på. På soverommet kommer det sannsynligvis å være ganske mørkt når du ser på TV, og da er øynene mest følsomme for sortnivået - ikke lysstyrken. En LCD i den prisklassen har så elendig sortnivå/ANSI kontrast, at jeg ikke ville vurdert det. Panasonic er et kjempegodt alternativ.

Get dekoderen har kun en HDMI-utgang, ergo må du ha en Get-boks per TV om du vil skifte kanaler individuelt. Evn. kjøpe en splitter/switch/matrix, men da er du avhengig av å ha samme kanal på begge TV`er. Alternativet er å bruke andre utganger fra GET-boksen, men de har ikke samme bildekvalitet som HDMI. Tror Get tar 40-100kr/mnd for en ekstra dekoder avhengig av om du trenger HD og/eller PVR.
    Takk for god hjelp. Det jeg egentlig stusser mest på nå, er dette med fotball-tittinga mi. Ser på ved hjelp av stream (PC), og hører jo rykter om at det er dårlig kvalitet på Plasma'ene når det gjelder tilkobling med PC. Men gjelder det utelukkende windows/mac, eller gjelder dette også filmer/annet man ser på ved hjelp av pcen?

Ser ut til at jeg går for PX80'en, med mindre noen kommer og overtaler meg til noe annet

Newcomer laaars sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt plasma, om du skal bruke den til vanlig TV titting, film osv.

Om du gjør som meg og bruker den til PC og sovner til PC'en hver dag, kjøper du for guds skyld LCD :-D

Edit: Du spør også om kvaliteten er dårlig med en plasma på PC. NEI, absolutt ikke.. Men lurt å være klar over innbrenningen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hehe, nå må du gi deg. Først og fremst - har du noen gang sittet i en badstue med en 300w varmeovn?
    Jeg satt det veldig på spissen da:-D, men min Pioneer 43" avgir ganske mye strålevarme hvis jeg holder ansiktet foran. Det er som å ha en 300w ovn på veggen.Soverom er som regel ikke så store, og en varm sommernatt så kunne jeg aldri verden hatt den tv'en på rommet. Hadde jo daua av varme!

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soverom er som regel ikke så store, og en varm sommernatt så kunne jeg aldri verden hatt den tv'en på rommet. Hadde jo daua av varme!
    En varm sommernatt passer det kanskje med andre aktiviteter enn TV-titting??... ;-) (Kunne ikke dy meg...)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    En varm sommernatt passer det kanskje med andre aktiviteter enn TV-titting??... ;-) (Kunne ikke dy meg...)
    Tv titting kan jo trigge de andre aktivitetene.... :lol:

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laaars
    Jeg ville valgt plasma, om du skal bruke den til vanlig TV titting, film osv.

Om du gjør som meg og bruker den til PC og sovner til PC'en hver dag, kjøper du for guds skyld LCD :-D
    Er det ikke derfor vi har skjermsparer da? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå kom jeg over et fint lite annet problem. Spørsmålet er vel egentlig hva som er forskjellen (om det overhodet er noen) mellom Panasonic TH-42PX80 / TH-42PX80E / TH-42PX80EA ?? Er det samme tv, som går under forskjellig navn eller hva er det som er dealen?

Newcomer laaars sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bakerste bokstavene er ofte bare europakoder.

Er samme TV'en, men ofte at du får dig. tuner osv. Da kan det være for eksempel EA i stede for E.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •