Hjelp!40-42 tommer (plasma vs. LCD)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp!40-42 tommer (plasma vs. LCD)

Må dessverre be om deres hjelp til ny 40-42 tommer. Har sett på mange tråder her, men ikke helt funnet svar (spesielt plasma og PC bruk). Dere får unnskylde at spørsmålene sikkert er besvart, men uendelig mange tråder å gå igjennom..De stedene jeg har snappet opp noe ang emnet, gjelder dette gjerne spilling, men dette gjelder ikke her, kun PC bruk.

Skal brukes til vanlig TV (serier, golf, fotball), Blu-ray og som PC monitor, IKKE spill. Hadde egentlig bestemt meg for Samsung 40a656 kontra Sony 40w4500 som er dyrere og ser mange her klager på clouding på denne. Men skal nå kjøpe surround oppsett (HD) og da blir sikkert filmer enda mer prioritert. Er da jeg begynner å tenke på plasma. Har skjønt LCD er klarere, mens plasma har bedre sortnivå, bedre på bevegelser og bedre kontrast. Slik jeg har det idag hvor sola står rett inn i stua, har jeg for gardinene uansett, sånn at lysstyrken i rommet ikke spiller inn.

Hva bør jeg velge? 100 Hz LCD utligner plasma på bevegelser? Da står jeg muligens igjen med spørsmålet med bruk av PC. Er innbrenning et problem ved PC bruk med plasma? Hos meg står TV gjerne på i 10 timer, er det et problem ved plasma? Innspill? Ved evt. plasmakjøp er vel Pana modellene de mest aktuelle, selv om jeg ikke har sjekket dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen? Dette er liksom det siste jeg lurer på før kjøp..

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning på plasma er kun et problem ved statiske bilder. Altså skrivebordsbakgrunn om PC er kilde, spill med statiske bakgrunner etc., og enkelte logoer fra TV-kanaler (siste har blitt mye bedre pga. "snillere" logoer).
    Å la en plasma stå på i 10 timer i strekk er altså ikke noe problem så lenge det gjelder bilder med bevegelse (TV/Film).
    Innkjøring av plasma: Anbefaler at du ikke kjører med kontrast på topp de første 200 timene.

Kan derfor anbefale deg plasma til ditt bruk - men har ingen erfaring med film fra PC.
    Alt avhengig av budsjett bør du sjekke ut Panasonic/Samsung/LG - og Pioneer om du har råd ;-)

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrennings debatten er ikke til å bli helt klok på, men de siste årene har dette problemet blitt kraftig redusert. Folk spiller i dag time etter time på sine plasma skjermer og den verste konsekvensen er stort sett lengre eller kortere varianter av IR(image retention). Dette har vel alle plasmaskjermer og den eneste produsenten som mer eller mindre har utradert problemet er, Pioneer.

Det kan også legges til at flere spill produsenter har tatt hensyn til plasmaens problem med statiske bilder og som regel kan man gjøre metre som liv, ammo og kart transparente slik at det hele tiden er bevegelse i hele bilde. Flere og flere gamere har de siste årene trukket mot systemet i takt med reduksjon av innbrenningsfaren.

Selv spiller jeg til ”krampa” tar meg noen ganger og kun en gang har jeg blitt nødt til å svi bort metre fra skjermen og da hadde jeg holdt på en stund. Spillet var Bioshock som har noen svære målere øverst i høyre hjørne.

Til PC bruk er det snakk om faste bilder og da må du nok passe mer på. Hvis du sitter i mange timer så er det sikkert lurt å kjøre et vaskeprogram eller en innbrennings dvd noen minutter. På den måten unngår du et potensielt problem.

Når det gjelder plasmaen evne til å vise bevegelser så har en LCD stort sett en responstid på rundt 8ms mot en plasmaskjerm som har 0,001ms responstid. Det betyr at plasma skjermen ikke trenger 100hz slik mange lcd skjermer har i dag.

En lcd skjerm med 100hz viser mykere panoreringer enn en plasma. Dette har ikke med plasmaens evne til å gjengi korrekte bevegelser, men det har med lcd-ens evne til å tukle med det originale materialet.

100hz systemet legger til frames slik at raten øker til det dobbelte og dette gir en følelse av mykere panoreringer.

Problemet er at film ikke lenger ser ut som film, men snarere video. Folk har vel igrunnen et slags elsk/hat forhold til dette, men faktum er at en film som er skutt i 24fps hakker litt i raske bevegelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar..Tja er ikke lett dette, men tyder jo kanskje på at LCD er det tryggeste (og mer lettvint, slik at man slipper disse vaske-greiene)..656 er nok det lureste valget ja. Jeg har noen e-bøker liggende på pc´en og, så tar blir det vel mye statisk når man leser dem..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •