Plasma HD eller LCD Full HD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer Martin-sama sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma HD eller LCD Full HD?

Heisann!

Har nylig solgt min projektor for å gå til innkjøp av en TV. Jeg ville heller ha et mindre og bedre bilde, så TV egner seg bedre.
    Jeg kommer for det meste å bruke den til XBOX 360, DVD, Bluray og Kabel-TV. Rommet mitt er ikke så veldig stort, 32" passer bra, men tror jeg skal overleve med 40" også.

Men jeg er usikker på hva som vil være best for meg? Har kikket på Panasonic PX80 og LG PG6000. Men også Samsungs LCD - TV'er som er 40" med Full HD. De er litt dyrere, men hvis Full-HD utgjør så mye forskjell er jeg villig til å gi litt mer, men ikke mange tusen.

PX80 og PG6000 ligger vel på rundt 7000,-, mens Samsungs Full - HD er på rundt 8000-9000.

Vil jeg merke stor forskjell mellom 1024x768 - oppløsningen og Full HD når jeg spiller og ser på film? Eller er det noe annet som er viktigere?

Hvilken bør jeg velge? :P

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange spill som foregår i mørkret, så bra sortnivå synes jeg er en godt poeng. Les tester og finn ut hvem som har best kontrast/sortnivå.

1:1 pikselering eller mulighet til å kunne skru av overscan er også en bra ting, en del mer detaljer kommer med.

Jeg har satset på Full HD og plasma til å spille på (Panasonic) og det fungerer veldig bra!

Det er veldig få spill som lages i HD så full hd er ikke noe du må ha. Sitter du mer enn 2m fra tven så holder det nok med hd-ready?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, setter stor pris på hjelp

Plasma er vel regjerende når det kommer til kontrast/sortnivå? Så det er jo et godt poeng ja, spilte senest 360 på LCD'en i stuen i går og dårlig sortnivå er plagsomt...

Skulle gjerne hatt en plasma med Full HD, men så mye penger vil jeg ikke bruke! Skal kjøpe et par høyttalere også, men vil ikke blakke meg på nytt Lyd/bilde - utstyr.

Det varierer litt hvor langt jeg sitter fra skjermen, fra 2-3.5m tenker jeg. Hender vel også jeg sitter litt nærmere enn 2m.

Men mener du at Full HD ikke er så viktig? Er jo nesten dobbel så høy oppløsning som XGA? Og 42" er jo forholdsvis stort.

Får man tak i 32" Full HD LCD-tv'er til samme pris som har bra sortnivå/kontrast? Nye LCD Tv'er er vel ganske lik plasma her, eller?

Sorry for en del spørsmål, men har lyst til å gjøre helt riktig kjøp nå. Opplevd for mange ganger å kjøpe noe jeg ikke blir helt fornøyd med, grunnet dårlig undersøkning først! Hehe.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin-sama
    Takk for svar, setter stor pris på hjelp

Plasma er vel regjerende når det kommer til kontrast/sortnivå? Så det er jo et godt poeng ja, spilte senest 360 på LCD'en i stuen i går og dårlig sortnivå er plagsomt...

Skulle gjerne hatt en plasma med Full HD, men så mye penger vil jeg ikke bruke! Skal kjøpe et par høyttalere også, men vil ikke blakke meg på nytt Lyd/bilde - utstyr.

Det varierer litt hvor langt jeg sitter fra skjermen, fra 2-3.5m tenker jeg. Hender vel også jeg sitter litt nærmere enn 2m.

Men mener du at Full HD ikke er så viktig? Er jo nesten dobbel så høy oppløsning som XGA? Og 42" er jo forholdsvis stort.

Får man tak i 32" Full HD LCD-tv'er til samme pris som har bra sortnivå/kontrast? Nye LCD Tv'er er vel ganske lik plasma her, eller?

Sorry for en del spørsmål, men har lyst til å gjøre helt riktig kjøp nå. Opplevd for mange ganger å kjøpe noe jeg ikke blir helt fornøyd med, grunnet dårlig undersøkning først! Hehe.
    Skulle tro full hd er veien å gå hvis du sitter så nærme.

Full hd Panasonic plasma får du vel til under 10k?

De siste lcd skjermene jeg har sett har ikke imponert meg spesielt - men jeg har jo ikke sett alle.

Du får ta med deg xboxen i butikken og teste
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var avgårde og kjøpte en lcd i 37" til gamlefolket i forrige uke, og den blir returnert denne uken til fordel for en pana 37" plasma for å si det slik.. Var meget skuffet over lcd, og du skal ikke sitte for skjevt når du titter på lcd-tv før det blir merkbart blast... Jeg trodde virkelig at lcd var blitt noe bedre i nyere tid, men....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og besøkte min søster i går, de hadde kjøpt ny Sony 40" lcd full hd tv til rett under 10k.

Den var ganske langt fra min 1 år gamle Panasonic plasma i bildekvalitet, ble litt overasket over det.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Var og besøkte min søster i går, de hadde kjøpt ny Sony 40" lcd full hd tv til rett under 10k.

Den var ganske langt fra min 1 år gamle Panasonic plasma i bildekvalitet, ble litt overasket over det.

Akkurat det jeg også ble skuffet over... Var faktisk litt overrasket over dette, og at det var rett så vanskelig å stille den noenlunde inn i forhold til farger,kontrastnivå og denne baklysgreia... Men nå er jeg en plasma-fan da

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg si noe negativt om plasmaen så må det være strømforbruket - nå vinterstid er det greit med varmen - men på sommeren så er det plagsomt (og dyrt).

Heldigvis er de nye modellene noe bedre på dette området.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg si noe negativt om plasmaen så må det være strømforbruket - nå vinterstid er det greit med varmen - men på sommeren så er det plagsomt (og dyrt).

Heldigvis er de nye modellene noe bedre på dette området.

Sant nok.. Så nå har jeg mao plasmapanelovn både på stua og på soverommet... hihi...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva man skal velge blir jo mere en smaks sak. Men jeg liker plasma bedre med langt bedre sort nivå en noen lcd. Men på en annen side er det altids en fare for innbrenning, men det kommer jo ann på hvor lenge du spiller. Holder du deg til en dag av gangen så går det bra :-D.

En bra tv er th37/42px80 knall tv for prisen. Skal du ha noe som duger på lcd fronten er KDL40V4000 ett alternativ. Kjøp sony hvis du skal ha lcd. Service statistikken der er ganske knusende når det gjelder mot samsung og andre merker.

Full HD eller ikke, bilde blir uansett knall bra når du spiller bluray i 1080. Jeg synes også at lcd tv'er på kabel tv uten digitale sendinger ser værre ut enn plasma. Så skal du ha lcd kjøp digital tv fra din levrandør. Men skal du kjøpe på nett vær klar over europa garantien... Den er på 1 år og dekkes ikke av de respektive merkene her i landet. Så skulle du kjøpe en samsung eller sony hvor den ikke er "ment" for norge tar ikke de utgiftene om noe skulle skje med tv'en etter 1år. Kanskje levrandør gjør det men det er veldig forskjellig..

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig få spill som lages i HD så full hd er ikke noe du må ha. Sitter du mer enn 2m fra tven så holder det nok med hd-ready?
    Stemmer, men det er veldig mange spill som lages til over 720p.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Stemmer, men det er veldig mange spill som lages til over 720p.
    Jeg har også lest at det er en god del spill som er tunet til 540p internt - og dermed får en veldig bra oppskalering til 1080p skjermer (dobling).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får 42" plasma med Full HD til under 10k, ja. Men har ikke tenkt til å bruke 10k, hehe! Tenkte å bruke et sted mellom 6000-7000. Så det lengste jeg kan strekke meg er vel LG PG6000 til 7300,-

Digital dekoder tviler jeg på at jeg får på rommet, blir nok kabel rett i TV'en. Ser ut som jeg heller for en plasma, farge, kontrast og sortnivå er jo egentlig viktigere enn oppløsning.

Hvis dere hadde sittet si 2-3.5m fra skjermen og skulle brukt den til konsoll, PC, TV og blueray og dvd. Hadde dere da kjøpt en 42" plasma med XGA-oppløsning (6999,-), eller en Samsung LE40A559 (40" Full HD LCD til 7500,-)/LE32A559 (Til 5999,-) ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med kabel mener analog kabel tv - så kan det bli litt vrient med titteavstanden din.

Jeg har bra analog kabel tv og sitter ca 3.5m unna - da er bildet helt ok å se på - jeg føler ikke at jeg har særlig behov for digitalboks. Men går jeg litt nærmere - 3m - så faller bildet sammen.

40" Sony tven som jeg så i går - så en god del verre ut med analog kabel tv - men de hadde bestilt digital boks.

Men en digitalboks er jo ikke dyr mener jeg? Tror det kun er en engangsavgift på rundt kr 700,- for den vanlige kanalpakken?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til Martin-sama:

Ser at de selger Panasonic 42" plasma på elprice til 6.895,-

Har denne selv og brukes til analog kabel tv, xbox 360 og bluray/hddvd.
    Jeg er meget fornøyd med den.

Panasonic 42 plasma-TV TH42PX80 - billig hos elprice.no

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med kabel mener analog kabel tv - så kan det bli litt vrient med titteavstanden din.

Jeg har bra analog kabel tv og sitter ca 3.5m unna - da er bildet helt ok å se på - jeg føler ikke at jeg har særlig behov for digitalboks. Men går jeg litt nærmere - 3m - så faller bildet sammen.

40" Sony tven som jeg så i går - så en god del verre ut med analog kabel tv - men de hadde bestilt digital boks.

Men en digitalboks er jo ikke dyr mener jeg? Tror det kun er en engangsavgift på rundt kr 700,- for den vanlige kanalpakken?
    Vi har nemlig digital-TV i stuen, vet ikke hvordan det er med enda en boks i huset. Kan jeg bare kjøpe boksen og få samme kanaler som den i stuen (Filmpakke) uten at regningen til far blir større?

Sitat Opprinnelig postet av rusle
    til Martin-sama:

Ser at de selger Panasonic 42" plasma på elprice til 6.895,-

Har denne selv og brukes til analog kabel tv, xbox 360 og bluray/hddvd.
    Jeg er meget fornøyd med den.

Panasonic 42 plasma-TV TH42PX80 - billig hos elprice.no
    Ja, okei, det var greit å vite. Da er det mulig jeg går for en slik en.

Det jeg sa om å sitte 2m unna trenger jeg ikke, sofaen på rommet er ca. 3.5m unna, litt over 4m hvis jeg skal henge TV'en på veggen. Og da holder det med en 42" XGA tror jeg. Hvordan er det med varme på PX80?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin-sama
    Vi har nemlig digital-TV i stuen, vet ikke hvordan det er med enda en boks i huset. Kan jeg bare kjøpe boksen og få samme kanaler som den i stuen (Filmpakke) uten at regningen til far blir større?

Ja, okei, det var greit å vite. Da er det mulig jeg går for en slik en.

Det jeg sa om å sitte 2m unna trenger jeg ikke, sofaen på rommet er ca. 3.5m unna, litt over 4m hvis jeg skal henge TV'en på veggen. Og da holder det med en 42" XGA tror jeg. Hvordan er det med varme på PX80?
    Har ikke peiling på hvordan det er med filmpakke.

Full HD varmer mye mer enn HD ready.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder varme så trenger jeg ikke ovn på rommet... Varmer godt nå skal det sies at rommet den står på ikke er det største. Oppsettet kan sees her: AVforum.no - rusle's hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, slipper jeg å tenke på varmeovn i hvert fall

Men jeg sjekket prisgudien til hw.no nå og så at Full HD plasma ikke er såå veldig mye dyrere. Er jo snart jul og jeg har bursdag snart, så vurderer å få tak i en slik en. En høvding mer, det kan jeg klare tror jeg, bare å redusere "digg på skolen" - kjøpet i en måned eller to

Av Plasma med Full HD er Panasonic TH-42PZ70 å anbefale?

Jeg ser tre stykker til 7999,- det er TH-42PZ8E, TH-42PZ70 og Panasonic TH-42PZH8. Hvilken tror dere er best hvis jeg bestemmer meg for Full HD plasma?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har PZ70 - men det er jo godt over et år siden den kom, så jeg går ut i fra at de andre har bedre specs siden de er nyere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •