Er det noen som er fornøyd med bakprojeksjonstv ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen som er fornøyd med bakprojeksjonstv ?

Jeg bare lurer på om det finnes noen som er fornøyde med bakprojeksjonstv-en sin.
    Grunnen er litt pga det som kom fram i topic-et hvor det bygges "hjemmekino hos mor".

Det viste seg der at de først kjøpte en 52" thomson men den ble returnert pga "elendig bilde".

Selv har jeg litt erfarin av å ha få sett både scenum 52" thomson, en eldre sony husker ikke navnet nå, og nyeste 44"-en til sony.

Ikke noen av dem har jeg vært i nærheten av fornøyd med bildet jeg så.
    Jeg synes det er kornete, uskarpt og blast.

Så kommer det for#@@ teite argumentet til folk.
    "Du må gå lenger fra, få større avstand, da ser du ikke konrnene"

Herregud da man. Hva er vitsen med 44" hvis vi skal sitte 6 meter fra.
    Dette har jeg opplevd flere ganger, "man må sitte lenger fra".

Mener å huske en slags tommelfingerregel om at hjemmekino bør være i sjiktet av en sitteavstand til bilde ca 2-3 ganger diagonalen av bildet.
    På den sonyen skulle da avstanden bli ca 2-3 meter, og vi satt vel 2.5 meter fra når jeg ikke var fornøyd.

Så har vi vinkelen da. En bakprojeksjon kan man godt kalle egotripp eller "sweetspot for two".
    Men dette løser man ved "å sitte lenger fra"

Finnes det en god bakprojeksjontv ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror f.eks den Loewe TV her: http://www.loewetv.no/Default.asp?Cat=52

Ikke har noen spot problemer. Den koster dog noe.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Så bakprojekson er faktisk et MEGET dyrt bilde hvis man stiller litt krav.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Så bakprojekson er faktisk et MEGET dyrt bilde hvis man stiller litt krav.
    Jepp, det kan fort bli dyrt.

Eg klaga ikkje på min 52" Thomson Scenium.
    Faktisk so vart eg overaska når eg fekk apparate i hus. 8)
    Mangen av kompissane mine har feite CRT tv`a, men eg blir ikkje so imponert over forskjellen på bilde.
    Dessutan so ha eg mangen tomma meir. :wink:

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. har en 44" sony wega kp44ps2.
    bildet er jo ikke akkurat knivskarpt på vanlige analoge sendinger, men setter jeg på en dvd f.eks så blir bildekvaliteten uendelig mye bedre.

er det en dårlig tvsending så tror jeg du ser det mye bedre på en bakprojeksjonstv enn på en crt tv. altså du ser fort at det er en dårlig sending.

nrk og tv2 har som regel bra bilde, mens f.eks tvnorge i 95% av tilfellene har dårlig bilde. (kornete, uskarpt osv).

men som sagt er det natt og dag mellom tvsendinger og dvd

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    hehe.. har en 44" sony wega kp44ps2.
    bildet er jo ikke akkurat knivskarpt på vanlige analoge sendinger, men setter jeg på en dvd f.eks så blir bildekvaliteten uendelig mye bedre.

er det en dårlig tvsending så tror jeg du ser det mye bedre på en bakprojeksjonstv enn på en crt tv. altså du ser fort at det er en dårlig sending.

nrk og tv2 har som regel bra bilde, mens f.eks tvnorge i 95% av tilfellene har dårlig bilde. (kornete, uskarpt osv).

men som sagt er det natt og dag mellom tvsendinger og dvd
    Heilt korekt ja.. Tv sendingane er ikkje å skryte av, men med ein gang Dvd`en er på ein snurr, so er det faktisk ganske bra bilde. 8)

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    den loewe tv'en peakman lenker til lengre opp her er dlp, og i følge gorm som har sett den, så har den ett megabra bilde. men med en veil pris på rundt regnet 70k, så kan man jo lure på om ikke en pioneer hd plasma er kulere.. 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Er DLP tv noe bra?
    Samme spørsmål her, og i tillegg: Er regnbuer et tema på DLP-baserte bakprojeksjonsTV'er?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er regnbuer på slike TV apparater ja.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er regnbuer på slike TV apparater ja.
    Dei regnbuane eg ha sett ha kun våre på himmelen, men det kan jo henda at eg ha dårleg syn da. :wink:

Men ja, dei er visst på tv`en og.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror bildestørrelsen her begrenser hvor mye man skal kunne bli plaget av regnbuer. men prisen er nok til rosa elefanter :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ville bare si litt om mine erfaringer angående Thomson bakprojeksjons Tv. Fikk min i hus for et par uker siden (52jw642s) Må si jeg er meget fornøyd. Måtte bruke litt tid på å stille inn bla konvergens ++, ikke noe serlig bra fabrikk innstillinger.
    Men det er klart at en ikke kan bruke hvilken som helst signalkilde på et så stort bilde og forvente gull og grønne skoger. Har for øyeblikket kabel TV fra UPC, men vurderer sterkt digital parabol.

Eneste jeg har og utsette så langt på TVen er reflekser på skjermen og at den bare har en komponent inngang. Ellers veldig bra TV til prisen.

Newcomer Scorpionman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ekstremt fornøyd med bildet på min Sagem Hd-d50 fra alle kilder (Kabletv via antenne, RGB satellitt via dreambox, HTPC via hdmi) . Så på mange Tv'er før jeg kjøpte. Har tilgode å se noe bedre bilde. Dybde, skarphet,farger og ikke minst signalbehandling er uten lyte. Les mine andre poster her på forumet, jeg gidder ikke å repetere meg selv :-) PS! Ingen i familien eller besøkende har sett "regnbuer". Det kan såvidt fremprovoseres hvis jeg lar blikket sveipe mellom to punkter "utenfor" TV'en veldig raskt og bildet har små punkter med lys og ellers mørke (høy kontrast). Furuten dette er de eneste regnbuene her på forumet. Ps II Jeg sitter ca 2-3 meter fra. Perfekt avstand.

Newcomer Daffmaizter sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sagem Hd-d50

Jeg har også Sagem Hd-d50 og er kjempefornøyd. Alle som har vert innom og kikket på den, er overasket hvor bra bildet er på den mtp. at det er en bakprojeksjons tv.... Betraktninsvinkel ,Skarpt bilde osv. Jeg må selv også provosere frem regnbueeffekten. Har ikke vert noen andre som har bemerket dette hjemme hos meg. Jeg har koblet til HTPC (dvi--hdmi), XBOX360 (kompnent) og Digital UPC (rgb).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sammenligning: LCD vs DLP(Sagem HD-d50)

Sitat Opprinnelig postet av Daffmaizter
    Jeg har også Sagem Hd-d50 og er kjempefornøyd. Alle som har vert innom og kikket på den, er overasket hvor bra bildet er på den mtp. at det er en bakprojeksjons tv.... Betraktninsvinkel ,Skarpt bilde osv. Jeg må selv også provosere frem regnbueeffekten. Har ikke vert noen andre som har bemerket dette hjemme hos meg. Jeg har koblet til HTPC (dvi--hdmi), XBOX360 (kompnent) og Digital UPC (rgb).
    Har du noen gang foretatt en sammenligning av bildekvalitet både fra en HTPC/XBOX kilde og DVD kilde, når det gjelder LCD kontra skjermen din? Er PC signalene bedre(vesentlig) på LCD?! Hvor høy reell oppløsning får du på en slik DLP TV fra Sagem?

Hva med film avspilling fra f.eks. en DVD via scart eller HDMI? Hva er best?

Og til slutt, hva med reflekser på en DLP TV? Har hørt at den reflekterer lys og sol vesentlig mer enn LCD skjermer(generelt)?!

KRL

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en slik 42" fra Sony, forrige generasjon som dessverre kun har scart inngang.

Jeg var meget skuffet over bildet med en gang jeg fikk TVen, men man vender seg litt til bildet fra TV-sendingene. Men på DVD så er bildene meget gode, jeg sitter faktisk av og til å blir overrasket over kvaliteten. Men det finnes nok bedre bilde å få tak i (garantert).

Problemet med skjermen er at sort i beste fall er grått, av og til litt for lyst at det er sjemmende. Men det kommer ann på lyset i rommet.

Så er også PC inngangen ekstremt kravstor på oppløsning og Hz. Kun 60 Hz, og 800x600 eller 1024x768. Litt synd siden skjermen har oppløsning på 1300 oppløsning (husker ikke helt, men den normale LCD oppløsningen). Så når jeg skal fylle hele skjermen når jeg bruker HTPC, så må jeg bruke VLC player for å endre aspect ratio. Dermed kan man ikke bruke Windows Media Player, ellers blir alle ekstra rare.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget fornøyd med JVC Hybrid 70"

Jeg er meget fornøyd med min JVC Hybrid 70" som jeg fikk i hus for noen mnd siden. Fine TV-signaler (bruker parabol da) og meget meget bra på dvd. Ingen regnbueeffekter, stille vifte og meget lys skjerm som er godt synlig fra alle vinkler. Den koster drøyt 40.000 så er vel ikke billigst i klassen, men jeg synes den var verd det.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krl69
    Har du noen gang foretatt en sammenligning av bildekvalitet både fra en HTPC/XBOX kilde og DVD kilde, når det gjelder LCD kontra skjermen din? Er PC signalene bedre(vesentlig) på LCD?! Hvor høy reell oppløsning får du på en slik DLP TV fra Sagem?

Hva med film avspilling fra f.eks. en DVD via scart eller HDMI? Hva er best?

Og til slutt, hva med reflekser på en DLP TV? Har hørt at den reflekterer lys og sol vesentlig mer enn LCD skjermer(generelt)?!

KRL
    Jeg velger å svare deg: Sagem har 1280x720 REEL oppløsning, dvs native 720p. Ingen skalering ved visning av HD materale i 720p mao. Bildet hos meg er meget godt ved PC bruk via HDMI, ingen problemer med over- eller underscan. Sagem kommer opp som en vanlig lcd monitor med 60hz oppfriskningsrate i displayet. Kontrast og skarphet oppleves naturligvis høyere på min 20" LCD PC-skjerm (1600x1200). Jeg regner imidlertid med at screen-door effekt og pixelering vil bli et problem hvis min 20 tommer skulle "forstørres" til 50 " Jeg har ikke sammenlignet det side ved side med en LCD-TV, men en titt på kompisens 32 tommer viser at pikslene blir synlige på hans TV'og bildet noe mer "ujevnt" ved PC bruk. Han har dog lavere oppløsning enn meg (1024x768). Hvitt blir veldig "blendende" og "sprakete" på denne LCD'en, hvis ikke lys og kontrast kontrasten settes ned (da blir bildet grått). Jeg ville foretrukket sagem'en til PC bruk, men nå er jo LCD'en jeg sammenlignet med et "drittmerke". Tekst er i hvertfall mindre anstrengende å lese på Sagem'en, og fargene klarere. LCD er vel uansett ikke noe alternativ når du skal opp i 50" eller mer?

Spiller kun DVD via HDMi (HtpC). Er ikke pålaget av reflekser på Sagem' dette oppleves som et større problem på naboens panasonic plasma. Har heller aldri hørt at dette skulle være et problem før.

Legger ved bilde fra annet forum - Panna plasma til v, sagem 56# høyre, se refleksjoner på plasmaskjerm.

http://img529.imageshack.us/my.php?i...agum0107nd.jpg
    http://img169.imageshack.us/my.php?i...agum0123dt.jpg

Plasmaen har en mer "glassaktig" skjerm.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •