For kresen i valg av tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For kresen i valg av tv?

Sitter med et lite problem.. Skal kjøpe meg ny tv, men desto mer jeg ser på de forskjellige modellene, desto mer misfornøyd blir jeg med prestasjonene.

Er ute etter 50" eller større plasma. Har kikket på både Pioneer, LG, Panasonic og Samsung.
    Det er mulig jeg har ekstremt godt syn i forhold til mange andre, men jeg finner alltid noe å klage på uansett hvilken tv jeg ser på.
    Finnes det egentlig noen tv som er god nok for meg og som kan forsvare prisnivået?

Har sett på stort sett alt. LCD er utelukket da jeg hakkingen under panorering plager meg mye.

Panasonic sine plasmaer er for dårlige på SD signaler, og har alt for mye "korning" i bildet.

Samsung sine plasmaer er for dårlig på sortgjengivelse og har enda mer "korning"\støy enn det panasonic har.
    Men håper at 7 serie plasmaene kanskje skal være litt bedre enn resten her.. Noen som har sett disse ennå og kan uttale seg om hvordan de er i forhold til 6 serien?

LG sine er brukbare, med tanke på pris. PG6000 er ikke 1080P, men prisen er ganske lukurativ. Synes bildet i denne var bedre enn i panasonic og Samsung.. Dog litt skeptisk mot midlertidig innbrenning, som jeg vet at LG sliter litt med.
    PG7000 har jeg ikke sett ennå, men er spent på denne. Etter å ha lest noen tester av denne er jeg litt skeptisk mot sortnivået.. Men skal ikke dømme tven nedenom og hjem før jeg har sett den i aksjon..

Pioneer tvene er nesten like bra som jeg vil ha det, men jeg må tydeligvis være gankse følsom for bildestøy, da jeg til og med ser korning i bildet på pioneer. Uansett om man kjører SD eller HD signaler ser jeg denne fordømte korningen... Og når en tv er så dyr som pioneer skal tven være perfekt hvis jeg skal gidde å kjøpe den. Mulig jeg må se på KRP 500M og se om den har mindre støy enn 5090? Hvis det finnes noe sted man kan se denne, så skrik ut en eller annen...

Hva burde jeg egentlig gjøre? Få meg dårligere syn, så jeg blir helt fornøyd med tven?

Nøye meg med en billig LG mens jeg venter på at teknologien på tv fronten blir enda bedre?
    (synes egentlig at det er mindre støy på forrige generasjon pioneer, samsung og panasonic merkelig nok.. Men der er ikke resten av bildet bra nok. Panorering osv)

Noen som har noen tips til andre tver jeg burde sjekke ut? (ikke LCD)

Finnes det noen måte å kalibrere bort korning på?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo tenkes at det er kilden som skaper korninga og ikke tvn...
    En annen tanke kan jo være om det er kornete den innspillinga du så.
    Finnes jo veldig mange gode filmer som har VELDIG kornete bilde, men fremdeles ser steikje bra ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs..

Når det gjelder pioneer tven har jeg sett på den i fire forskjellige butikker, med fire forskjellige kilder. Alle kildene var HD, men en skulle da tro at med Pioneers egen kuro demo disc burde det ikke være korning...

Fikk tak i fjernkontrollen og prøvde å justere bort problemet, fikk minket det betraktelig ved å sette tven i "movie" instilling og skru av all støyreduksjon og bildeforbedrings ting, men fortsatt for mye korning til at det er greit på en så dyr tv.. Og når jeg skrudde av alt sammen begynte bildet å hakke noe under panorering..

Må vel bare vente på pioneer sin 10.gen... Eller få sett KRP500..

Så også på andre tver, og LG var for dårlig på SD signaler.
    Så må bare vente å se på PG7000 eller samsung 8serie..

Er vel blitt alt for kresen rett og slett... En ny kuro burde være bra nok...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korning?

Nå vet jeg ikke helt om jeg fatter hva du mener med korning, men dersom det er vanlig støy du mener så finnes dette på 99% av filmene om du ser bort fra animasjonsfilmer. Uansett hvor god TV du har, så vil du ikke bli kvitt det. Jo mer av "bildet" TV'en slipper gjennom, jo mer av denne støyen vil være der. Så her er det kilden som avgjør. En Realta HQV chip (sitter for eksempel i Denon DVD 3930) vil fjerne slik støy. Dette har jeg selv sett. Du får krysse fingrene for at du får det innebygget i en TV? =)

Jeg tror den nye blu-ray'en til Denon (størstemann) vil ha tilsvarende chip innebygget, og dette gjør jo at man kan sitte mye nærmere også blu-ray filmer som har mye støy. Eksempelvis Die Hard 4.0 på blu-ray er en film med bra bilde, men mye støy. Det eliminerer muligheten til å sitte for nære skjermen syntes nå jeg, så håper selv på en løsning.

Ellers vil jeg si at jeg selv ikke opplever kornete bilde ved bruk av gode kilder på LCD, men støy, ja det finnes som sagt stort sett alltid allerede på råmaterialet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avstand evaluerer du skjermen når du hele tiden ser denne korningen?
    Står du urealistisk nært i forhold til hvordan du vil bruke den hjemme i stua så vil du nok alltids finne noe å sette fingeren på - men som andre har nevnt før meg, kildematerialet avgjør mye. Og film er absolutt ikke laget for å se ut som sylskarpe tegninger, det hadde jo bare sett stygt ut.

Jeg også har vært kresen, i flere år. Og har faktisk ikke kjøpt meg flatskjerm før nå pga det. Valget ble en pioneer krp-500a.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "korning" mener jeg rett og slett at man kan se at bildet består av masse små punkter, som ser ut som korn.
    Av en eller annen grunn synes jeg man kan se dette tydeligere på de nyeste tvene enn man kunne på forrige generasjon plasma...

Sitter selv med en samsung plasma fra i fjor (Q97 modellen) Denne kan jeg ikke se noe "korning" på i det hele tatt. Synes også at Panasonic serien fra i fjor (7* serien) Var mindre plaget av dette enn det årets (8* serien) er..

Når jeg evaluerte tvene sto jeg på mellom 3 og 5 meters avstand, så jeg vil påstå at det absolutt ikke er for nære.. Det er også denne avstanden jeg vil ha til tven når jeg sitter i stuen, litt avhengig av hvor jeg sitter.
    Vet at jeg har godt syn, men dette grenser jo til det plagsomme...

d4rg0, hva mener du med at film hadde sett stygt ut hvis det var sylskarpt? Er ikke målet å få ting til å se likt ut som virkeligheten, og der må jeg vel påstå at ting ser ganske sylskarpt ut...?

Skjønner at kildematerialet har mye å si (selvfølgelig) men kan ikke skjønne at fenomenet med korning er mye mindre på enkelte tver.. Slik som den jeg har nå. Mens det på nye tver er mye mer støy.. Når nye tver til gjengjeld har bedre bildebehandling mot hakking under panorering og bedre sortnivå og fargegjengivelse. Det burde da være enkelt å bli kvitt korningen i bildet på en ny tv når de klarte det på en "gammel" fra i fjor..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Led

Du har ikke sett på de nye LED tvene til Samsung da?? Vet du sa nei til LCD men....dette er jo en ny teknologi. Har ikke sett de i action selv, men har hørt at de skal være helt rå.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren har vel kjøpt ett led tv, han sa det var på høyde med crt, på sortnivå ivertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "for" skarpt er det også mulig å få det - og det ser bare ikke ekte ut. Med det mener jeg at kontrasten blir så rå at mennesker ser ut som plastikk objekter og ikke myk hud lengre.

Ekte skal det jo være, men du må nok ta hensyn til at en del materiale både av film og tv som sendes i HD er "tilslørt" - nettopp fordi virkeligheten ser for brutal ut i full hd.
    Store deler av filmer blir jo også etterbehandlet, for å legge på effekter - også litt sånn "kornete" effekter.
    Så ikke klag på tv'en men klag på filmene.

Displayet som står i akkurat den 7 serien som Lygren har testet og i 9 serien av samme merke har vel pr. i dag det beste lcd bildet. Tror du bør vurdere det, spesiellt med tanke på pris/ytelse. (siste spesiellt gunstig på 7 serien)
    Jeg såg en 40" i 7 serien med det displayet og var ikke happy og gamblet rått på en krp-500a så får jeg se.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den 40" led tv'en kalibrert når du så den? Min sony lcd var helt jævlig i bildet før jeg fikk stilt den til D65 bilde, da ble den 10x bedre enn fabrikk innstillingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå tilgode å se en LCD tv som klarer bevegelser og panoreringer like bra som en plasma.
    Har sett på samsung sine LCD tver, og til å være LCD er det imponerende, men de blir fortsatt sparket ned i støvlene av en middels plasma, untatt på sortnivå..

Kikket litt på LCD når jeg var ute og sammenliknet tver, både Sony og Samsung, men føler ikke at de har et bilde som passer meg. De må bli enda bedre på bevegelses teknologien først. Dessuten blir lyset fryktelig skarpt fra LCD, nesten som å ha lyskaster i stua.. Og med tanke på pris, gir en Kuro MYE mer for pengene.

Dere som påpeker kildematerialet sine mangler har nok et godt poeng.. Mulig det rett og slett på bli en Pioneer KRP tv i kombinasjon med ennå bedre DVD og BD spiller. (har fra før av Pio DV LX 50 og tenkte på matchende BD LX 71, men må nok opp i denon sine produkter som gir ennå bedre bilde...)

Får se om jeg får sjansen til å se litt på en kalibrert KRP modell tilkoblet en dyrere avspiller etterhvert.. Kanskje til og med jeg blir fornøyd da:P

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Det virker som det er få TVer som er gode på både SD og HD...
    Om SD er viktig for deg: Har du testa Panasonic 50PX8? Dette er en skjerm som har fått skryt for å være god til å vise SD.
    Den har bildebehandlingen til PX70-modellene og panelet til PX80-modellene.
    Prisen er heller ikke noe å skryte av ;-)

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Med "korning" mener jeg rett og slett at man kan se at bildet består av masse små punkter, som ser ut som korn.
    Av en eller annen grunn synes jeg man kan se dette tydeligere på de nyeste tvene enn man kunne på forrige generasjon plasma...

Sitter selv med en samsung plasma fra i fjor (Q97 modellen) Denne kan jeg ikke se noe "korning" på i det hele tatt. Synes også at Panasonic serien fra i fjor (7* serien) Var mindre plaget av dette enn det årets (8* serien) er..

Når jeg evaluerte tvene sto jeg på mellom 3 og 5 meters avstand, så jeg vil påstå at det absolutt ikke er for nære.. Det er også denne avstanden jeg vil ha til tven når jeg sitter i stuen, litt avhengig av hvor jeg sitter.
    Vet at jeg har godt syn, men dette grenser jo til det plagsomme...

d4rg0, hva mener du med at film hadde sett stygt ut hvis det var sylskarpt? Er ikke målet å få ting til å se likt ut som virkeligheten, og der må jeg vel påstå at ting ser ganske sylskarpt ut...?

Skjønner at kildematerialet har mye å si (selvfølgelig) men kan ikke skjønne at fenomenet med korning er mye mindre på enkelte tver.. Slik som den jeg har nå. Mens det på nye tver er mye mer støy.. Når nye tver til gjengjeld har bedre bildebehandling mot hakking under panorering og bedre sortnivå og fargegjengivelse. Det burde da være enkelt å bli kvitt korningen i bildet på en ny tv når de klarte det på en "gammel" fra i fjor..
    Det du beskriver er myggstøy, og det kan fjernes. Grunnen til at du ser mindre myggstøy, eller ingen på Q97 er dårlig grafikk. Pionner er en tv å anbefale grunnet gode instillingsmuligheter på bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Var den 40" led tv'en kalibrert når du så den? Min sony lcd var helt jævlig i bildet før jeg fikk stilt den til D65 bilde, da ble den 10x bedre enn fabrikk innstillingene.
    Fyren som viste den til meg på hifiklubben virket heller litt sløv og lite kunskapsrik på området. Og jeg forventer service i en sånn butikk og ikke at jeg må stille inn tv'ene optimalt selv (elkjøp etc. gjelder så klart ikke sånne "krav" til fra min side). Forøvrig ga han uttrykk for at tv'en var optimalt innstillt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Dere som påpeker kildematerialet sine mangler har nok et godt poeng.. Mulig det rett og slett på bli en Pioneer KRP tv i kombinasjon med ennå bedre DVD og BD spiller.
    Altså, jeg mener at om filmen er spillt inn med div. korninger og andre effekter - så vil jo ikke en dyrere BD spiller "fikse" på det. Du vil jo bare se det enda bedre. Jeg tror du her skal heller vurdere hva du ser på og finne ut om dette er tilsiktet fra filmens produsent - eller om det faktisk er en teknisk svakhet i tv'en. Jeg tror nok at du finner fort ut at det handler om tilsiktet effekter på filmer. (og også tv sendinger i HD som gjerne er oppskalerte og derfor også dårligere).

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Fyren som viste den til meg på hifiklubben virket heller litt sløv og lite kunskapsrik på området. Og jeg forventer service i en sånn butikk og ikke at jeg må stille inn tv'ene optimalt selv (elkjøp etc. gjelder så klart ikke sånne "krav" til fra min side). Forøvrig ga han uttrykk for at tv'en var optimalt innstillt.
    Så du har større forventning til folk i HIFI-klubben i forhold til Elkjøp mm. Hva får deg til å ha det - betaler de bedre eller hva ? Personlig tror jeg du finner alle katergorier personell - alle steder :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne såkalte "myggstøyen" eller "korningen" burde da uansett ikke forkomme, selv om tven er dyrere eller billigere, når produsenten av tven har mulighet for å redusere\fjerne den?

Vet at det forekommer i langt større grad på noen filmer enn andre. Spesielt gjelder jo dette på filmer av dårligere kvalitet hvor dte er brukt "billig" utstyr til å spille inn filmen. Da er støyen langt mer fremtredende. Har sett noen få filmer som er HELT fri for slik støy, men det er ikke mange... Tviler på at denne støyen er tilsiktet på de fleste filmer som d4rg0 nevnte. Selvfølgelig skal dette være en effekt på noen få filmer som feks "300" men på flesteparten av filmene er nok ikke dette meningen (Die Hard 4, Harry Potter filmene, osv osv på BD skal nok ikke ha denne bildestøyen.)

Vet at denne bildestøyen har mye å gjøre med signalkilde, avspiller osv osv. stikk motsatt av det d4rg0 mener, er jeg av den oppfatning at avspiller har mye å si. Mest fordi jeg selv har erfaring med at en NAD dvd spiller til 4000kr hadde så mye støy at jeg måtte levere den tilbake, mens en pioneer dvd spiller til 700 kr ikke hadde denne støyen i det hele tatt. Så signalkilder har mye å si på hvordan bildet blir. Det sier vel egentlig litt seg selv?

Det jeg derimot synes er dumt er at nye tver, som har blitt mye bedre enn de "gamle" fra i fjor av en eller annen grunn er mye mer følsomme for denne støyen, og dermed synes "korningen"\"myggstøyen" mye bedre. Det burde gå ann å rette på. Det burde egentlig være såpass enkelt som å velge "riktig" signalkilde? Jeg har jo sett hvor stor forskjell det kan gjøre å bytte dvd spiller...

Har vært og sett på så og si alle tver som finnes på markedet. Px8 til panasonic er jo helt elendig på bildestøy! Det må være den mest kornete bildet jeg har sett på lenge.. Til og med HD bilde fra Bluray overført direkte til tven via HDMI er jo like Kornete som en gammel analog sending...

Det nærmeste jeg har kommet en støyfri tv idag, bortsett fra pioneer, er LG PG6000. Den var tilnærmet fri for myggstøy, men den slet med for dårlig oppskalering av SD signal ellers. Dobble skygger av ting, hakkete linjer osv på SD signaler. Men god på HD. Og vel verdt den lave prisen..

Pioneer er nok tven jeg kommer til å kjøpe. Må bare få sett LG PG7000 og Pioneer KRP500M før jeg bestemmer meg. Slik jeg har sett Pio5090 føler jeg ikke at jeg kan gi ca 30k for den tven uten å angre, rett og slett fordi jeg føler at den ikke er verdt pengene, da den ikke er nære nok perfekt for mine krav..

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg et billig tv da, så slipper du å angre på at du har lagt ut mye penger på ett produkt du føler ikke er verd prisen.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som spurt over; har du prøvd å se på alle disse skjermene med en animert BluRay kilde som f.eks. Rottatouille (og stillt inn skjermene mer korrekt)?

Det kan jo være såpass enkelt som at de nyeste TVene (og kildene) har bedre hardware og software og dermed kan vise et mer detaljert bilde, som igjen (kanskje ironisk nok) vil vise korningen på filmbasert materiale tydeligere enn tidligere modeller.

Jeg regner med at det må være filmkorn du ser, når du ser det på en avstand fra 3 til 5 meter. Dersom du ser individuelle piksler på den avstanden på en 1080p skjerm, har du bedre syn enn de fleste, så jeg regner med at det er filmkorn. Filmkorn er jo der i kilden, og 'skal' være der. Filmskaperen kan velge mellom forskjellige typer film, som har forskjellige egenskaper. Noen er rett og slett mer kornete enn andre.

Animerte 3D filmer har ikke dette (med mindre det er lagt til med vilje for å skape en 'artistisk effekt').

Jeg har en Samsung LE52F96BD LED LCD TV, og på den er bildene 'smooth' selv om de er meget detaljerte. Panoreringer er ikke noe problem. På denne TVen er det riktignok et annet 'problem', nemlig 'halo effekten', men den er stort sett ikke synlig i sitteposisjon. Selvsagt - er filmen kornete, vil TVen også vise dette.

Man kan vel fjerne dette med filtre, men da går man vel også glipp av noe skarphet/detaljer.

En annen ting det kan være er hva jeg vil kalle 'myldring', som er en artefakt av at de bruker en form for såkallt dither for å gjøre fargeoverganger mer flytende. Men dette har jeg kun sett brukt på plasma skjermer, og jeg trodde også det var et tilbakelagt stadium nå på tampen av 2008?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Så du har større forventning til folk i HIFI-klubben i forhold til Elkjøp mm. Hva får deg til å ha det - betaler de bedre eller hva ? Personlig tror jeg du finner alle katergorier personell - alle steder :-D .
    Så klart jeg har større forventninger til betjeningen på en spesialist forretning enn hos noen som fører "litt av alt".
    Det har ikke noe med hva de tjener - og så klart kan en finne entusiaster over hele fjøla. Men jeg forventer helt klart høyere og spissere kompetanse hos en faghandler som hifiklubben vel er.
    Det har altså mindre med hva jeg forventer å finne hos f.eks. elkjøp men mer med hva jeg forventer å finne hos en faghandler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •