Blafring på skjermen - del 2 :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blafring på skjermen - del 2 :)

Håper det er ok å starte en ny tråd om samme problem... Jeg har vært i kontakt med Canal Digital, og de mener at blafringen kan komme pga surroundanlegget. Har TV på et TV-bord, og på sidene av TV har jeg høyre og venstre høytaler. Under TV har jeg tuneren og plassert på tuneren har jeg DVD- spilleren. Centerhøytalen står ved siden av tuneren og DVD-spillleren - og rett under TV. Er en slik plassering noe som kan bidra til blafringen på skjermen? Jeg innbiller meg at hvis dette har betydning så burde det jo være blafring hele tiden, men det er det jo ikke.

Hvordan har dere plassert høytalere og DVD-spillere i forhold til tuner og TV?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror han CD er på jordet. Det problemet du har beskevet tidligere er definitivt en problem som skyldet at HDMI enheter har problemer med å snakke sammen og har neppe noe med hvordan enheter er plassert i forhold til hverandre. Dette er bekreftet av flere andre.

Hadde samme problem tidligere da jeg hadde en Viewpia TV med HDMI tilkobling via DVI port på TV. Rett som det var fikk jeg blinking på skjermen når jeg skiftet enhet. Noen ganger forsatte det og eneste mulighet for å få TV og forsterker til å snakke sammen var å slå av og på TV. Min LG 42PG6000 har ikke de problemene.

Du har ikke en annen enhet med HDMI som du kan teste slik at du kan finne ut om problemer ligger i TV eller dekoder ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men jeg har to forskjellige HDMI-kabler. En som er kjøpt på Elkjøp og en som fulgte med tuneren... Skal jeg prøve å bytte disse? Men hvis det er HDMI-kabelen, er det da naturlig at de "går seg til" etter et minutt eller så?

Og forresten, kan jeg flytte DVD-spilleren fra sofaen og tilbake til TV-bordet?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skader ikke å bytte kabel. Det skal definitivt ikke ta så lang tid som 1 minutt - noen sekunder med bliking kan nok tolereres men stort mer en 10 sek så er det noe feil et sted. Plassering av enheter skal ikke ha noe å si. Jeg har forsterker, harddiskopptaker, Blu-ray spiller, DVD-spiller og TV-dekoder stablet på hverandre. Alle står tett untatt forsterker der jeg har satt i mellom avtandstykker slik at forsterkeren får god nok kjøling. Enheten er skjermet mot å påvirke hverandre - det er et CE-merke krav.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg prøve å bytte kabel og se om det kan funke. Irriterende greier, og når de på CD svarer i villa så er det jo helt håplaust for oss amatører å få det til!!! Takker alle makter for at det fins diverse forum som kan hjelpe til når man står der rådløs - så TAKKER OG BUKKER!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det funka ikke med å bytte kabel, og mens jeg holdt på så tok jeg og ut strømmen på tuneren slik at den kunne resete seg - sånn "just in case". Kabelen jeg nå bruker er til og med den som fulgte med tuneren. Et siste desperat spørsmål: Kan årsaken til dette være at jeg ikke bruker den orginale antenneledningen?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok absolutt prøve å koble til en annen kilde via HDMI til TVen, som en DVD-spiller, og se om blafringen er der også. Evt. prøve med analoge kabler som SCART og sjekke dét.

Da får du i alle fall sett om det er TVen eller HD-PVR boksen som er problemet (dersom blafringen er der også mellom TV og DVD-spiller over HDMI er det sannsynligvis TVen), og om det faktisk er HDMI handshake som er problemet (dersom det er blafring også på SCART er det jo ikke dét).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Du bør nok absolutt prøve å koble til en annen kilde via HDMI til TVen, som en DVD-spiller, og se om blafringen er der også. Evt. prøve med analoge kabler som SCART og sjekke dét.

Da får du i alle fall sett om det er TVen eller HD-PVR boksen som er problemet (dersom blafringen er der også mellom TV og DVD-spiller over HDMI er det sannsynligvis TVen), og om det faktisk er HDMI handshake som er problemet (dersom det er blafring også på SCART er det jo ikke dét).
    Jeg har ingen andre kilder med HDMI, men har scart. Da skal jeg altså bare ta bort HDMI-kabelen og bruke scart i stede? Blir det rett?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker scart mellom tv'n og dvd spilleren? Har du blafre problemmet når du se på dvd? Hvis du ikke bruker scart mellom dvd spilleren og tv'n, så prøv og se hva som skjer da.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mona35
    Jeg har ingen andre kilder med HDMI, men har scart. Da skal jeg altså bare ta bort HDMI-kabelen og bruke scart i stede? Blir det rett?
    Nja, du får prøve det først ihvertfall. Men jeg regner med at problemet forsvinner med SCART, fordi jeg tror det er en form for HDMI handshake problem mellom TV og PVR. Jeg synes Ingeniør'n har sagt mye riktig her.

Det er jo selvsagt en mulighet at noe har sagt *pop* inne i TVen også, men nettopp derfor ville du funnet ut mye ved å koble til en annen kilde via den samme HDMI inngangen, og å prøve SCART. På den måten kan du bruke eliminasjonsmetoden for å finne ut hvor problemet ligger.

Prøv SCART først, så får du ihvertfall et par svar, enten problemet da forsvinner eller fortsatt er der. Koble vekk HDMI mens du prøver SCART.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det nevnes at du skal koble bort HDMI når du kobler til scart. Sikkert greit ifm å eliminere problemer, men det er ingen problem å ha både scart, komponent og HDMI koblet samtidig. Disse jobber helt uavhengig av hverandre man kan ha en positiv innvirkning på ditt problem.

Bare husk å koble fra all strøm når du kobler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet antennekabelen direkte til TV, og da fikk jeg ikke blafring!!!! Da er det ihvertfall ikke TV det er noe feil med Kjempegreier!!!! Men er blafringa noe man bare må lære seg å leve med, eller er det noe man kan gjøre for å få TV og tuner til å snakke sammen???

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hvilket grunnlag du kan slutte det ? Antenneingangen har ingen ting ned HDMI ingangen å gjøre, med mindre blafringen sluttet på HDMI ingangen når du satte i TV kabelen. Hvis du har kabel TV bør du bruke galvanisk skille på kabelen.

Da du ikke hadde problemer i 14 dager og så plutselig fikk problemer, tror jeg helst at problemet ligger en oppdatering av programvare i CD tuneren. Den har sikkert fikset noe men kan også ha introdusert andre problemer. Jeg ville sendt en mail til CD og spurt om sist de gjorde en oppdatering av programvare eventuelt spurt om å få en annen boks.

Jeg har fiber nett og hos meg sluttet tuneren fra leverandøren å virke etter en oppdatering. Måtte få ny boks.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •