Led Tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Led Tv

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Led Tv

Ser en annonse her på siden om LED TV. Er det noen som har sett disse apparatene i bruk? hvordan er LED kontra Plasma/LCD? Tenker da på levetid/innbrenning etc, slike spørsmål som alltid kommer opp når det gjelder tvapparater. Jeg skal oppgradere til full HD, og nå har jeg plutselig et alternativ til å ta med i betraktningen. Mine seervaner er stort sett film/TV titting i et moderat opplyst rom. Ingen vinduer i nærheten, og ganske lav belysning hvor jeg sitter.

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Ser en annonse her på siden om LED TV. Er det noen som har sett disse apparatene i bruk? hvordan er LED kontra Plasma/LCD? Tenker da på levetid/innbrenning etc, slike spørsmål som alltid kommer opp når det gjelder tvapparater..
    Jeg tror kanskje du har missforstått litt, eller blander kanskje med OLED?..
    LED er ingen ny TV-teknologi, men ny bakgrunnsbelysning for LCD tv. Det er altså fortsatt LCD-teknologi. Men den tradisjonelle lysstoff-bakgrunnsbelysningen er byttet ut med lysdioder. Dette gir mange fordeler, men også noen ulemper, i hvertfall foreløpig.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg tror kanskje du har missforstått litt, eller blander kanskje med OLED?..
    LED er ingen ny TV-teknologi, men ny bakgrunnsbelysning for LCD tv. Det er altså fortsatt LCD-teknologi. Men den tradisjonelle lysstoff-bakgrunnsbelysningen er byttet ut med lysdioder. Dette gir mange fordeler, men også noen ulemper, i hvertfall foreløpig.
    Det kan tenkes jeg har missforstått ja, ikke utenkelig. Men med den bakgrunnsbelysningen du nevner, er dette på samme måte som philips sin ambilight(eller hva det heter) altså lys bak tv'n som skinner på sidene?? er ikke så helt inne på dette, men håper noen kan svare. Og til sist, hva er OLED? Er dèt en ny teknologi da? (er ganske grønn på dette)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på ingen måte noe ambilight eller tilsvarende nei.

LED'ene sitter inni tv'en "bak" lcd panelet og bidrar til at bildet kan oppnå dypere mørkfarge siden ikke bare lcd biten blir mørk men også bakgrunnsbelysningen i skjermen. Før var bakgrunnsbelysningen konstant, eller kun mulig å kontrollere i større soner.
    Dette hindrer f.eks. halo på lyse elementer på sort bakgrunn (dvs. det gjør en bedre jobb enn lcd skjermer som ikke har led som bakgrunnsbelysning).

En forklaring som kanskje kan hjelpe i form av et bilde her :

http://www.ultimateavmag.com/images/...t/403dolby.jpg

oled er en enda nyere teknologi ja. Denne er ikke moden nok for større tv'er enda - og absolutt ikke prisvennlig nok. Så skal du ha deg flatskjerm nå så trenger du ikke ta den teknologien med i betraktningene.
    Sony har vel en 11tommer til 10 tusen ute nå? Det sier litt om prisen og modenheten til produktet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakgrunnsbelysningen er selve lyskilden i et LCD TV. LCD-panelene avgir ikke lys selv. De fungerer kun som fargefilter. Tradisjonelle LDC TV'er har lysstoffrør som sitter bak LCD-panelene og lyser konstant. LCD panelene klarer ikke 100% å hindre lyset fra å slippe gjennom selv når pixlene er lukket. Det slipper igjennom litt lys fra bakgrunnsbelysningen, og vi får mer eller mindre grått i stedet for sort. Dette har blitt mye bedre med årene.
    LED bakgrunnsbelysning består av svært mange lysdioder. Disse kan slåes av og på individuelt i takt med hvor det er behov for lys på skjermen. Man kan altså slå lysdiodene helt av der det skal være sort og man får sort. problemet med dette er at LED oppløsningen er langt lavere enn LCD oppløsningen. Det vil si at LED bakgrunnsbelysningen følger LCD-panelene kun i "grove trekk". Ved skarpe kontraster kan man derfor få såkalt "halo" effekt, eller glorie-effekt hvor bakgrunnsbelysningen er på utover de skarpe grensene til LCD-panelene simpelthen fordi lysdiodene er for få og for store.
    En annen stor fordel med LED er bedre "lyskvalitet" med større fargespekter.

OLED har vært en "lovende" teknologi i sikkert 5 år, men har vært og er fortsatt alt for vanskelig og dyrt å produsere i større skjermstørrelser. Med dette er under utvikling. Det finnes OLED skjermer i små størrelser i enkelte kameraer og andre små displayer. OLED er organisk LED hvor oppløsningen er så stor at LCD filteret forran er tatt bort. Slike skjermer kan lages svært tynne. Billedkvaliteten på de prototyp-skjermene som er laget er svært lovende. Jeg tror det har blitt vist OLED skjermer i opp mot 40" størrelse. Men det er altså foreløpig svært dyrt å produsere.

Det finnes veldig mye info om disse temaene både på disse nettsidene og på nettet ellers. Det er bare å søke:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •