LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 35 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 694
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786!

Da har jeg fått satt opp en Samsung 46A786, som er en LED-TV i Samsungs nye serie av LCD-TVer.

TVen er lekker, men relativt "feit"... Gjør ikke meg noe, men feilschmeckerne kan jo sikkert syte litt...

SÅ, over til initielle inntryk av bildekvaliteten:

1. TVen er helt på trynet stilt inn fra fabrikk, DET er i det minste helt klart..... 100Hz må bare AV, ødelegger for alt av bildekvalitet både fra vanlige digitale TV-signaler og Blu-ray. Mulig det er greit på fotball, men det er også det eneste. Gir helt unaturlige bevegelser, ala "Philips"... I tillegg må en redusere fra "warm2" til "warm1" for å unngå rødstikk, men "movie" ser ut til å funke helt greit opp mot en Samsung BD-P1500 Blu-ray med 1080P i 24FPS. Jeg satt også støyreduksjon til medium, som ikke så ut til å redusere skarpheten i noe særlig grad... Har så langt ikke sett noe til noe etterslep, men jeg har foreløpig bare sett en halv times film, så det må jo komme tilbake til!

2. Sortnivået og dynamikken er helt fantastisk, og vi snakker da FANTASTISK! Halo ser jeg lite til, men når alt rundt er HELT sort vil automatisk noe av lyset smitte litt over. Dette er foreløpig ikke noe jeg anser som et større issue, men jeg skal få sett mer på dette senere.

3. Fargene er også helt UTROLIGE slik jeg kan se så langt... MILESVIS foran tidligere generasjoners LCDer, inkludert 6. generasjons Samsung.

4. Skarphet og panoreringskvalitet er også helt utrolig, men forutsetter som nevnt at 100Hz, som er på som default, slås av...

5. Visningsvinkelen er lavere enn på vanlige LCD, og i tillegg blir halo-effekten forsterket når en står utenfor normal sittevinkel.

Som alle teknologier er det visse haker med LED-LCD, men så langt er jeg imponert over hvor langt LCD-teknologien har kommet.

Flere inntrykk dukker opp snarlig!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg fått sett meg gjennom en film, og sitter igjen med følgende spesielt vektige inntrykk:

1. Fargemetningen er noe i overkant på normale "movie"-innstillinger... Reduserte kontrasten til rundt 60 og brightness til det samme og er mer fornøyd. Kontrast står i utgangspunktet på 80, men da blir fargene overmettet og "crushed" til tider.

2. I en normal stue tror jeg ikke visningsvinkelen vil være noe større issue, men TVen egner seg ikke til stuer der ikke sitter foran TVen og/eller hvis en må montere TVen veldig høyt på veggen.

3. Panoreringskvalitet, prosessering og ikke minst graderingskvaliteten er på referansenivå. Fargene er også tilsynelatende veldig mettede og fine, men jeg må gå noen ekstra runder før jeg får bestemt meg i så henseende...

Kommer tilbake med mer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kunne tenkt meg 40 tommern av disse på soverommet. kom gjerne med mer info.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ser litt på vanlige TV-signaler nå, og er foreløpig imponert over glimrende prosessering og støyreduksjon... Ikke det typiske LCD-bildet selv med relativt dårlig kildemateriale og inngangssignal (har ikke fått surret med til å bytte ut GET-boksen til den nye med HDMI enda...).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig kommer sortnivået til kraftig uttrykk selv på vanlige TV-sendinger... 3-dimensjonaliteten er til å ta og føle på!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt denne i 2 uker, og er svært fornøyd. Et vell av innstillingsmuligheter.
    Savner imidlertid instillinger på Usb-inngangen, hvor f. eks. bilder kan vises. Er litt kresen på akkurat dette punktet. Ok fra fabrikk, men ikke bra nok til kritisk visning, spesielt i kontrast og sortnivåsammenheng.Håper på en softwareoppdatering på dette punktet. Litt tungvint skifte mellom
    de forskjellige innganger. Burde vært direktevalg. Ellers slår denne TV`n det meste på markedet, om ikke den beste allroud TV som er laget til nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig lyst på denne TVen selv. Kommer primert til å bruke den til film og tv-serier, etter hvert også Blue-Ray. Mye kommer til å bli vist via en PC, kan du si noe om input-lag? Skrur den av Smart-LED funksjonen hvis du kobler den til PC? Prøvd med konsoll på den ennå?

Bare skriv så mye du kan, og gratulerer med hva som virker som en fantastisk TV.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo topp ut! :-D

Blir 52 på meg isåfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Dette høres jo topp ut! :-D

Blir 52 på meg isåfall.
    For meg er det vel nå samsung 9-serie og Pioneer 500 A som er igjen av aktuelle tv'er. Men Samsungen først, grunnet nesten halve strømforbruket.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer denne modellen sterkt selv.
    Etter hva jeg har lest på ulike forum så er vet vell input-LAG som er disse TVenes store svakhet.. Antagelig krever det mye prosessering for å synkronisere bakbelysningen fra LEDene med bildet i LCD-panelet.. Noe som kommer til å bli bedre med kjappere prosessorer med tiden..

Har lest at TVn skal ha en slags Gaming-mode som så og si halverer input-lagen(aner ikke hvilke kvaliteter som da reduseres, for noe må det være), men den er fortsatt ikke imponerende.. Noe som er grunnen til at jeg enda ikke har bestilt den, da dette ellers er akkurat den TVn jeg ser etter sånn specs/pris messig..

(PS input-LAG er ikke bedre på 956 modellene )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    For meg er det vel nå samsung 9-serie og Pioneer 500 A som er igjen av aktuelle tv'er. Men Samsungen først, grunnet nesten halve strømforbruket.
    Da vurderer vi for tiden samme tv'ene.

Sett bort i fra strøm - hva er dine andre grunner for å velge samsung 9 serien forran pioneer 500A modellen? Jeg regner også med at prisen er utslagsgivende? Men jeg tenkte på mer tekniske kvaliteter. (om bluray film er primær bruksområde og minimalt med pc bruk på de)

Det spennende er å se hvor mye bedre 9 serien er i forhold til denne.
    Men det er meget gledelig å høre en så begeistret uttalelse for 7 serien som gis her (gir meg håp om hvor god 9 serien egentlig blir).

Når kan vi vente en test av samsung 9 serien? (LE46A956)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Da vurderer vi for tiden samme tv'ene.

Sett bort i fra strøm - hva er dine andre grunner for å velge samsung 9 serien forran pioneer 500A modellen? Jeg regner også med at prisen er utslagsgivende? Men jeg tenkte på mer tekniske kvaliteter. (om bluray film er primær bruksområde og minimalt med pc bruk på de)

Det spennende er å se hvor mye bedre 9 serien er i forhold til denne.
    Men det er meget gledelig å høre en så begeistret uttalelse for 7 serien som gis her (gir meg håp om hvor god 9 serien egentlig blir).

Når kan vi vente en test av samsung 9 serien? (LE46A956)
    Prisen er suveren i Samsungs favør. Mediaboksen og direkte valg av AV-inngang er favør Pioneer. For min del er egentlig 40" nok, og 46 til Samsung er litt stor, 50 til Pioneer enda større.. Huff, nei det er ikke lett...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, prisen er uslåelig.
    Men spørsmålet er vel om 9 serien kan matche 500A på sortnivå "nok" til at det ikke lenger blir noen tvil. Siden 7 serien her får så god omtale så begynner jeg å øyne et håp.

Ah, takk for linken BentX - det reviewet er jo blodferskt også da det kom i dag!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut, skal ha meg ett sånt når det kommer på "billig" salg. Men du sier at du stilte inn brightness på 60, hørtes mye ut, jeg pleier å legge meg på 40-45 og 60-70 på kontrast.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor selger de skjermer med en 100Hz teknologi som mer eller mindre ødelegger bildet og attpåtil serverer det som default-innstilling?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, det kan en lure på Mozze... Jeg tror jo faktisk noen liker dette "sløret" av en eller annen merkelig grunn, men her i huset sa selv konemor at bildet så veldig kunstig ut. De bruker jo 100Hz som et salgsargument i mange sammenhenger også, og da vil det kanskje være litt rart å ha funksjonen deaktivert som standard. Nå må det for øvrig sies at 100Hz-funksjonen på denne TVen på ingen måte er dårligere enn andre 100Hz-TVer, men at den generelt fører vil svært kunstig oppbygning bildet som jo er et generelt problem med funksjonen. Samtidig er det jo kjekt med 100Hz på fotball da, og det er tross alt en del som følger med på denslags her på bjerget!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    9.serien er jo eksakt samme TV, bare med noen multimediafunksjoner i tillegg samt mpeg4-dekoder innebygget (noe 99% av alle brukerne av en såpass avansert TV ikke vil ha behov for ettersom en skal koble til PVR uansett)...

Jeg vil påstå at 7-seriens LED-TVer har usedvanlig god ytelse til prisen, spesielt når en ser hvor kostbare 9-serien ser ut til å bli! Eneste som er synd er at 7-serien ikke kommer i 55", da må en opp i 9-serien og prislappen er i så måte relativt høy...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei lygren, har noen spørsmål, fint om du har muligheten til å svare på disse etter hvert. Ang. input lag trenger du ikke måle, bare gi et subjektivt svar, om du opplever det som et problem.

Fungerer smart-LED funksjonen:
    -ved tilkobling via VGA?
    -med GAME-mode aktivert?
    -med PC-mode aktivert (HDMI)?

Hvordan er input-lag:
    -med/uten GAME-mode aktivert?
    -med/uten PC-modus aktivert?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sorry, har ingen konsoll for øyeblikket (en SKAM! ), så jeg får ikke testet dette foreløpig........ Er jo et viktig moment, så det spørs om jeg ikke bør få kjøpt meg en XBOX 360 med det første, GOW2 er jo ute!!! Basert på innspillene fra testeren overfor på 55A956, har den rundt 30ms lag på spill, noe jeg tror i praksis vil fungere bra for de aller fleste... En må muligens slå av dynamisk LED og bare ha de lysende hele tiden, men til spill er jo det helt greit... Det er jo i film og på vanlig TV dynamikken er viktigst mener jeg.

Side 1 av 35 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •