LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 35 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 694
    Newcomer prooz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Etter å ha hatt 46A786 i tre ukers tid er jeg definitivt fornøyd. Har gått og ventet på en god fullHD LCD med høy kontrast og 100Hz i halvannet år, og føler jeg ramlet ned på riktig valg.
    Har du mulighet til å få testet en konsoll på den? Jeg er, som nevnt tidligere i tråden, veldig spent på input-lag og/eller responstiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prooz
    Har du mulighet til å få testet en konsoll på den? Jeg er, som nevnt tidligere i tråden, veldig spent på input-lag og/eller responstiden.
    Har såvidt testet litt med PC. Spilte fem minutter på den i går, uten å være plaget. Det er definitivt viktig å skru av 100Hz. Tror input-lag er nede i ca. 20ms med all prosessering avskrudd, som bør være greit for de fleste. Men input-lag er sikkert en subjektiv opplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen flere oppklaringer på 786, 796, 956 og 966

Må skryte litt av AVShop! Fikk svar samme dag som jeg sendte spm på mail, og det på en søndag! Se under for hva jeg fikk svar på:

Viser til LED TV dere har på hjemmesidene deres. Har dere noen svar på følgende:

1) Hva er konkret forskjell på LE46A786 og LE46A956?

2) LE46A786 er ikke å finne på Samsung sine sider, hva er forskjellen på denne og LE46A796R2 som jeg har vært og sett på (og i utgangpunktet ønsker å bestille)

3) På Samsung sine hjemmesider er 9-serie TVn ført opp som LE46A966D1, mens dere har ført opp produktet uten "D1". Hva er forskjellen?

Håper på snarlig svar.

Hei

1. 9-serien har flere multimediaegenskaper, kort oppsummert i følgende salgstekst:

"Wiselink Pro, InfoLink, Contents Library and DLNA connection, allowing you to access media content from various sources including live information direct from the internet."

Dette er altså å regne som en avansert tekst-TV, men funksjonaliteten er foreløpig ikke spesielt utbredt i Norge, og vil heller ikke foreligge på norsk med det første (Internett-oppkoblingen).

2. 796 har innbygget mpeg4-tuner, noe 786 ikke har. 786 har heller ikke norske menyer, kun engelsk.

3. Samme forskjell som nevnt overfor på 956 og 966.

Vi gjør for øvrig oppmerksom på at vi kun har et svært lite antall igjen av 786 på lager (1-2 stk), og at levering av nytt parti kan bli både dyrere og ta lang tid før kommer inn. 786 fremstår for øyeblikket som et meget godt kjøpt, både siden innkjøpet for vår del er gjort før kronekursen ble vesentlig svekket, samt selvsagt at øvrige modeller med LED koster langt mer hos øvrige aktører. Det blir imidlertid en vurderingssak du må foreta deg om mpeg4-tuneren er viktig (bruker du ekstern tuner er ikke denne nødvendig), samt om norsk språk i menyene er av stor viktighet.

MVH

AVshop

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...er nok kjekt å ha, men jeg vil nok si at en slik løsning blir langt raskere utdatert enn selve TVen, og følgelig er det ikke noe stort å hige etter... En fordel selvsagt at den er intern i TVen, men disse media-receiverne er jo temmelig kompakte i alle tilfelle...
    Støtter ikke 756 dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Etter å ha hatt 46A786 i tre ukers tid er jeg definitivt fornøyd. Har gått og ventet på en god fullHD LCD med høy kontrast og 100Hz i halvannet år, og føler jeg ramlet ned på riktig valg.

Er veldig fornøyd med:
    * Sortnivå. SmartLED-funksjonen gjør for meg en stor forskjell. Jeg kan se halo-effekten hvis jeg prøver, men det ser naturlig ut for min del...det er ikke urimelig at det er en halo rundt lyse objekter mot mørk bakgrunn. Noen flere soner ville nok vært en ytterligere forbedring, men jeg er ikke plaget av halo.
    * Farger og overganger.
    * 100Hz, reverse-pulldown, og generell håndtering av bildeflyt. Såvidt jeg kan se gjør den en perfekt jobb her. Nå er jeg riktignok en sterk motstander av 24Hz "lysbildeshow"...
    * Glimrende SD-håndtering. Var bekymret for dette på forhånd, men et godt SD-signal gir overraskende bra resultat
    * Design. Enkelt, greit, og klassisk.

Ikke så fornøyd med:
    * Skulle kommet i 52". 46 er egentlig litt for lite, men 55" er alt for dyr. En 52" rundt 23K ville vært perfekt.
    * Innsynsvinkel. Bildet blir ikke ubrukelig når man ser det fra siden, men det er merkbart dårligere kontrast. Mest tror jeg det er slik fordi kontrasten er så sykt bra rett forfra. Dette er uansett ikke noe problem for meg, siden hele sofaen er i "sweet spot". Støtter Lygren i at det er ca 100-120 grader godvinkel.
    * Fjernkontrollen er stygg som juling. Her er visstnok 9-serien bedre.
    * Klønete veksling mellom kilder. Det er ingen direkte meny, så man må cycle gjennom alle kilder...og man kan ikke deaktivere de kildene som er unyttige (f.eks RF og mpeg2-dekoderen). Har hørt ubekreftede rykter om at 796 er bedre på dette?
    * Litt rar håndtering av kombinasjonen mellom kildevalg og bildeinnstillinger. Litt uklart når man får lov til å justere hvilke innstillinger.

Totalvurdering: Er veldig fornøyd, og ville ikke gått for en LCD uten dynamisk LED-baklys. 46" 786 er en glimrende kandidat i forhold til prisen, siden 55 foreløpig blir for dyr.
    Det går fremdeles ikke å bruke 2 HDMI-kilder som PAP eller PIP?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag bestilte jeg Samsung 46 A796, etter å ha sett den på HiFi Klubben. Må si bilde er krystall klart på den. Sammenlignet den med de andre lcd tvene som var i butikken (blant annet Sony W4500). I butikkbelyst lokale, må jeg si at jeg syntes Samsung 46A796 hadde den beste innsynsvinkelen. Det var på denne tven, fargende ble minst utvasket på sett i fra siden. Så alt denne snakken om dårligere innsynsvinkel, tror jeg må være ett tilfelle i mørkere rom.

Det jeg lurer på nå er hva innstillinger dere som har tven har forandret på i fra slik tv var fabrikkinnstilt.

Gleder meg som en unge til å få den i hus:-D

Newcomer K_K sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bols skrev følgende: Er veldig fornøyd, og ville ikke gått for en LCD uten dynamisk LED-baklys.

Kjenner det går kaldt nedover ryggen nå. Har akkurat levert tilbake en LCD med dynamisk backlight (ordinær, ikke LED), nettopp på grunn av dette. Jeg ble helt tullete av dette blinklyset og så omtrent ikke på TV mens forsikringsselskapet vurderte om jeg skulle få en plasma igjen, slik jeg hadde før. Jeg falt pladask for denne Philips LCD'en i butikken, men hjemme var det ren tortur. Fikk heldigvis en Samsung plasma igjen og er knallfornøyd.

Lang utredning. Det jeg lurer på er om dette er samme teknologi. Altså at lysstyrke påvirkes av mengde sort/hvitt i bilde, og om det er merkbart. W mener jeg er gal, men det skal legges til at jeg lider av DLP-allergi og ser RGB-flimmer på både LCD og plasma uansett prisklasse. Hehe. Om det er sånn det fungerer skal jeg aldri mer engang vurdere LCD desverre.

Overfølsomt syn er ikke bare gull :/

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du snakker om en Philips LCD tror jeg du snakker om Ambilight. Et lys bak på tv som lyser opp bakveggen. Det er ikke det samme som da vi snakke om LCD med LED teknologi. Snakker vi om LED så er dette belysningen inni tven som lager lys på skjermen. LCD panele lyser ikke selv, og derfor har de lys i bakom panelet. Forskjellen på LCD tver med LED dioder eller lysrør illustreres ganske bra på bildene på denne siden AVshop.no / SAMSUNG LE-46A786 46" LED LCD-TV Full-HD

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K_K
    Lang utredning. Det jeg lurer på er om dette er samme teknologi. Altså at lysstyrke påvirkes av mengde sort/hvitt i bilde, og om det er merkbart. W mener jeg er gal, men det skal legges til at jeg lider av DLP-allergi og ser RGB-flimmer på både LCD og plasma uansett prisklasse. Hehe. Om det er sånn det fungerer skal jeg aldri mer engang vurdere LCD desverre.

Overfølsomt syn er ikke bare gull :/
    Denne justerer ikke bare baklyset totalt sett, men også i uavhengige soner på skjermen (64 stk, i en matrise på 8x8, hvis jeg ikke husker feil). Kan hende du bør teste den først hvis du er overfølsom for endringer i intensitet.

Har også DLP-allergi. Men RGB-flimmer på LCD...finnes DET?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tigergutten]I dag bestilte jeg Samsung 46 A796, etter å ha sett den på HiFi Klubben. Må si bilde er krystall klart på den. Sammenlignet den med de andre lcd tvene som var i butikken (blant annet Sony W4500). I butikkbelyst lokale, må jeg si at jeg syntes Samsung 46A796 hadde den beste innsynsvinkelen. Det var på denne tven, fargende ble minst utvasket på sett i fra siden. Så at denne snakken om dårligere innsynsvinkel, tror jeg må være ett tilfelle i mørkere rom.

Har du sammenlignet denne med Pioneer LX 5090?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Vallhall]
    Sitat Opprinnelig postet av tigergutten
    I dag bestilte jeg Samsung 46 A796, etter å ha sett den på HiFi Klubben. Må si bilde er krystall klart på den. Sammenlignet den med de andre lcd tvene som var i butikken (blant annet Sony W4500). I butikkbelyst lokale, må jeg si at jeg syntes Samsung 46A796 hadde den beste innsynsvinkelen. Det var på denne tven, fargende ble minst utvasket på sett i fra siden. Så at denne snakken om dårligere innsynsvinkel, tror jeg må være ett tilfelle i mørkere rom.

Har du sammenlignet denne med Pioneer LX 5090?
    Nei har ikke sammenlignet den med Pioneer. Pioneer LX5090 er et fantastisk tv, men for meg som ser på tv som oftes i en normalt belyst stue, så blir Pioneer får lys-svak. Mener Samsungen har et større bruksområde enn Pioner som kanskje er den best på film i et mørkt rom.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg vil vel ikke si at disse LED-TVene har sin store force i lysutbytte, der tror jeg jommen meg faktisk Pioneeren er minst like god eller bedre... Pioneer-plasmaene er glimrende bildeformidlere, men LED har uten tvil sine kvaliteter, som til tider også er overlegne:

1. LED har ekstrem stabil opptegning, mens plasma generelt har langt mer "maurtue-effekt", dvs. at pikslene ikke klarer å bestemme seg for om de skal være av eller på. Sitter en relativt nære TVen er med andre ord LED å foretrekke slik jeg ser det...

2. Fargeoverganger er ekstremt bra på LED, trolig grunnet stort spillerom som følge av det brede tilgjengelige fargerommet i LED-diodene. Her ligger ikke Pioneer veldig langt bak, men av samme årsak som nevnt overfor, ser en overgangene noe tydeligere på Pioneer-plasmaene.

3. Generell stabilitet i svært lyse scener. Her sliter rett og slett alt av plasma litt... Når alle plasmacellene skal i gang på samme tid ser en ofte tendens til litt flimmer, og fargebalansen er heller ikke alltid helt optimal. Her er LED også litt mer diffus enn "vanlig" LCD, men ser ut til å tegne opp svært fargekorrekte bilder med full hvit skjerm. Det skal imidlertid ikke mye reduksjon i lys før Pioneeren igjen yter optimalt og dermed strekker fargerommet mot korrekte nivåer. Her må jeg også si at jeg ikke har målt fargerommet spesifikt, og dette må en dermed ta med en liten klype salt, da det er mer observasjoner jeg har gjort meg enn noe annet...

4. LCD har også mindre mellomrom mellom hver piksel, altså mindre "screendoor". Dette kan faktisk være et poeng på større TVer på korte sitteavstander...

5. ...og LCD er selvsagt 100% gardert mht innbrenning ved bruk av konsoll osv., det er jo en fordel det også...

6. OG - LED bruker LANGT mindre strøm enn plasma, vi snakker vel en halvering eller bedre i snitt kan jeg tenke meg... Slukkes LEDene brukes nesten ikke strøm, så snittet avhenger jo litt av hvor mye mørke filmer/serier osv. en ser på... Selv med alle LEDene på bruker imidlertid LED en hel del mindre strøm enn plasma om det skulle være et tema for folk (helt irrelevant for mitt vedkommende for øvrig... ).

MEN, på den andre siden har Pioneers plasmaer:

1. Ekstremt korrekt gråskala. Unntaket kan som nevnt ovenfor være på scener der det er helt lyst, der jeg mener at plasmaen ikke lenger yter som den normalt gjør... Hvorvidt dette er bedre eller tilsvarende LED kan jeg vanskelig uttale meg om ettersom jeg så langt ikke har sett en kalibrert LED-TV, men at det er dårligere kan en nok se bort fra.

2. Ekstremt bred visningsvinkel, der farger osv. ser nesten like bra ut helt fra siden som forfra. Dette er jo helt klart kjekt når en skal ut på kjøkkenet en tur og vil ha med seg mest mulig at det som skjer osv. Til normalt bruk er imidlertid ikke dette spesielt problematisk på LCD og LED, men uansett en styrke hos plasmaen...

3. ...design... Selv om Samsungene begynner å ligne på noe mener jeg at Pioneers minimalistiske design slår det meste...

4. Brukergrensesnitt menysystem - Samsung har ofte litt klønete menyer, her er Pioneer og spesielt Sony (som jo også har LED-TVer, dog relativt kostbare) en del bedre...

5. Tykkelsen - selv om kanskje ikke noen cm fra eller til betyr så mye for folk er LED-ene litt "feite" rett og slett... Pioneeren er en hel del slimmere. Dette går vel egentlig på design, men men...

Kommer ikke på noe mer i farta...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5. ...og LCD er selvsagt 100% gardert mht innbrenning ved bruk av konsoll osv., det er jo en fordel det også...
    Nettopp dette har vel noen hevdet ikke stemmer. LCD skjermer kan også få innbrenning av en slik art at de må skiftes etter noen få år, men da snakkes det kanskje om skjermer som står med statisk bilde over lengre tid.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje feil ja at Pioneer en mindre lys sterk enn Samsungen. men ser du på Pioneer i et lyst rom, så er det ikke tvil om at den er mye gråere i bilde enn Samsung sin LED

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...i praksis er det noe som aldri vil skje, Ingeniør´n. I så fall må en kjøre samme statiske bilde i ukesvis og kanskje månedsvis, noe som hadde svidd en plasma sort...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, tigergutten, det er nettopp det fenomenet jeg beskriver; i helt lyse scener dropper intensiteten på Pioneeren noe, slik at bildet ikke lenger gjengir en like korrekt fargebalanse som ellers (mulig fargebalansen er grei, men at en opplever bildet som "grått" og diffust ettersom en normalt sett har høyere lysutbytte fra TVen). Dette gjelder imidlertid kun med MYE lys informasjon i bildet, og er normalt ikke noe stort issue...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men lygren. Hvilken innstilinger endte du opp med på dette tv da du hadde det?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker vi sier korrekt fargerom OG korrekt gråskala. Det du skrev var en ny vri som jeg aldri har sett før

1. Ekstremt korrekt fargerom over hele gråskalaen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og meget god informasjon gutter

Hva er prisen på denne 46 modellen? Er også disse modellene plaget av clouding?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg tenker vi sier korrekt fargerom OG korrekt gråskala. Det du skrev var en ny vri som jeg aldri har sett før
    Jaja, blir litt ivrig... Oppdateres...

Side 6 av 35 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •