LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 694
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nettopp, flust av med villedende info - selv fra samsung.no
    Så det er ikke lett å navigere i denne jungelen.

Om du kan strekke deg et par tre tusenlapper så vil i såfall LE46A966D1 da være samme display (ser det nå ut til, eller?) med de ekstra funksjoner som 9 serien har over 7 serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se hva jeg gjør. Expert åpner ny butikk her jeg bor, om noen dager. Hører rykter om at det er nye Samsung modeller de skal selge billig på åpningsdagen.
    Lygren er Samsungs LED tv noe værre på innsynsvinkel enn andre lcd tver i belyste rom? I så fall, slik oppfattet jeg det ikke med Sony nye X serie ved siden av w4500.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir sagt at pga led bakgrunnsbelysningen så er innsynsvinkelen mindre før man får en viss halo effekt. Dette kommer vel av at det er for få led's i forhold til lcd oppløsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok et dumt spørsmål, men hva er forskjellen på LE46A756 og LE46A786?
    Er det kun 786 som har LED?

Ingen av disse tv-ene ligger på samsung.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det er kun 786 som har LED. 786 mangler mpeg4-dekoder, så det vil være 796 som ev. blir å se på Samsungs hjemmesider. Slik jeg ser det er mpeg4-dekoderen helt bortkastet i alle tilfelle, ingen som kjøper denne type TV vil være tjent med bruk av "Riks-TV", her er det ekstern HD-PVR som gjelder! Derfor er det med andre ord bare å se etter rimeligste variant, får du 796 billigere enn 786 er det jo selvsagt greit nok det, men sannsynlighet for nettopp det er nok forsvinnende liten.

Generelt har ikke LED fått nevneverdig fokus her til lands så langt med unntak av Sonys toppmodeller. De har vel nok av "vanlige" LCD-TVer på lager da vettu, og sparer LED til neste år.

...og ja, LED krever at en sitter mer i forkant av TVen enn vanlig LCD, men i en normal stue vil uansett visningsvinkelen fungere helt fint.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    håhå.. spennende dette. Fikk sett 40" Samsungen med LED på hifiklubben, markant sortere sort . Om sortnivået er mer detaljert fikk jeg ikke tid til å sjekke så veldig, siden det var tegnefilm som snurret .

Uanasett spent på hva 52" saken har å by på .♦

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, det er kun 786 som har LED. 786 mangler mpeg4-dekoder, så det vil være 796 som ev. blir å se på Samsungs hjemmesider. Slik jeg ser det er mpeg4-dekoderen helt bortkastet i alle tilfelle, ingen som kjøper denne type TV vil være tjent med bruk av "Riks-TV", her er det ekstern HD-PVR som gjelder! Derfor er det med andre ord bare å se etter rimeligste variant, får du 796 billigere enn 786 er det jo selvsagt greit nok det, men sannsynlighet for nettopp det er nok forsvinnende liten.
    For min egen del så er Mpeg4-dekoderen alfa omega. Kjøper cam modul og bruker (c)anal-digital kortet direkte i Tven. Da slipper jeg å ha den crappy dekoderen stående å støye i stua til en hver tid. Brukes kun til opptak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikler etter en 40" av 8 (9) serien. Blir ikke noe wow hvis jeg skal se blu ray, (bortsett fra 720p) ettersom man trenger 60+ for å kunne nyte full hd.
    Men then again, jeg sitter bare 1,50m fra tvn, så kanskje jeg kan merke litt forskjell.

Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lygren: Ettersom du har testet denne TVen litt, hva kan du si om visningsvinkelen? Har du noen konkrete tall for i hvor stor vinkel du kan sitte fra senter av TVen, før du ser nevneverdige forandringer på bildet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget god innynsvinkel

Jeg tok en tur til HiFi-klubben her i Trondheim for å kikke litt på Samsung sin 656 modell og Sony sin KDL4500. Planen var å sammenligne for så å ta med en TV hjem. Det som overrasket meg med Sonyen var den voldsomme forskjellen som oppstod på innsynsvinkelen. Da jeg gikk til siden ble dukket det opp mye nye detaljer i de mørke områdene på filmen.

Men så fikk jeg se den 7-serien med LED som Samsung hadde. Det var et helt annet bilde. Lettest å beskrive som glassklart. (Jeg har en ASUS WF5 pc og en ny Dell Latitude 4300. ASUSen her at krystalllank skjem mens Dell har matt, slik føltes forskjellene på 7-serien og 6-serien.) Det var helt klart mye bedre bilde en de to andre jeg hadde kikket på. Innsynsvinkelen påvirket ikke bildet slik som på Sonyen. Nå stod TVn vendt mot vinduene, så jeg kunne ikke se noen halo effekt.

Jeg kjøpte ikke noen TV, ettersom den 7-serien ikke kom i 50 eller 52 tommer, kun 46 som jeg mener er for smått. Men det blir vel til at jeg kjøper allikevel, får prioritere bildekvalitet foran størrelse, ettersom jeg ikke har råd til 9-serien som har en LED i 55 tommer.

Eller kan jeg forvente at det kommer nye modeller som vil rase i pris i nærmeste fremtid?

Newcomer prooz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lygren: Har du fått kjøpt deg en konsoll enda?

Det er nettopp dette momentet som er grunnen til at jeg avventer litt med LED. Virker som, ut i fra det du skriver, at TV'en er helt ypperlig til filmbruk, nemlig - og prisen er heller ikke så værst!

Forresten, mulig jeg har oversett noe i tråden her nå, men hvordan er kvaliteten på analoge signaler?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er alltid litt vanskelig å spå hva som vil skje med prisene fremover, men antar vi at krona styrkes vil jo prisene gå ned igjen, problemet er at de nå først vil gå kraftig opp... Uansett er ikke dette en pristråd, så det temaet må du nesten ta opp under "Produkt -og prisjakt".

Når det gjelder å måle visningsvinkelen er det sikkert en god plan, men foreløpig vurderer jeg en god innsynsvinkel til innenfor maksimalt 100-120 grader. En bør med andre ord plassere TVen temmelig rett i forkant av sofaen for optimale visningsforhold, der en får gode bilder fra f.eks. en 3-5-seter fra 3-4 meters avstand. Sitter en på siden vil en fremdeles kunne se hva som skjer, men da med en vesentlig reduksjon i kvalitet.

Er en del bedre enn bakprojeksjon, så jeg tror optimal visningsvinkel ligger typisk et sted mellom dagens LCDer og gårsdagens bakprojeksjons-TVer... Det finnes samtidig vanlige LCD-TVer som er enda dårligere enn LED, men det utgjør etterhvert mindretallet av dagens utvalg. Igjen, ikke noe stort issue hvis en har relativt optimal plassering av sitteplassene, men her er altså plasmaen vesentlig bedre, så det er fordeler og ulemper med alle teknologier, selv LED!

Når det gjelder det "glassklare" bildet du har opplevd Innocatorium samsvarer det med min opplevelse av bildet. Excellent sortnivå, kombinert med svært stabil og detaljert opptegning i mørke scener gjør dette til et unikum hva ytelse i lavere belyse scener angår. I lyse scener er den helt OK, ikke verdens mest lyssterke, men stort sett greit nok for de fleste oppsett (også her er de fleste plasma-TVer kraftigere).

En svært viktig fordel er også glimrende graderingsoverganger, samt svært realistiske farger, selv uten kalibrering, noe som for undertegnede er langt viktigere enn boosted lys og farger som uansett gjerne gir stikk i enten blått eller grønt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har en XBOX360 stående her klar til dyst nå, problemet er at TVen ikke står her lenger... Jobber med å få den tilbake på plass så snart det lar seg gjøre, ytelse mht spill er jo selvsagt et viktig poeng, den skal virkelig få kjørt jeg på GOW2 med det første!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...den gjør en god jobb også på analoge signaler, helt i samvar med hva Samsung har levert av ytelse innen dette sjiktet tidligere. Ikke helt i toppsjiktet, Pioneers plasmaer er nok hakket vassere (men det er jo også, slik jeg ser det, markedets beste TVer på nettopp dette), men langt fra en av de dårligere heller...

Newcomer prooz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig grunnen til at denne er så billig i forhold til f.eks. en Sony X4500? Ja, det er en X-serie, men det er jo fortsatt "bare" LCD. Som sagt er konsoll-spilling en viktig ting for min del da jeg har planer om å anskaffe meg en PS3. Men samtidig så er jo også film utrolig viktig, ettersom jeg skal ha PS3 blant annet pga BD.
    Ville det, dersom tålmodigheten tillater det, lønne seg å vente til det kommer en nyere og kanskje litt forbedret versjon av denne (Evt. fra en annen produsent)?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som jeg lurer på er hvordan Samsung kan blande to ulike teknologier inn i samme serie. Da tenker jeg på LE46A796R2 som er LED og LE52A776R1 som ikke er LED. Sistnevnte er skal ha 70.000 i kontrast, altså bedre en 6-serien. Har noen erfaringer med denne? Kan den sammenlignes med R2 som har LED, eller er den mer sammenlignbar med LE52A656?

De fleste TVene i 6 og 7 serien har Ultra Clear Panel, men det kan ikke være det som gir den glassklare looken? Skal ha TV før jul, og vil vurdere LE52A776R1 dersom den har samme bilde som den med LED. Litt frustrerende å måtte velge 46" når jeg har bestemt meg for 52".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelpeløse hjemmesider fra Samsung

Hva er egentlig forskjellen på 9-serien og 7-serien? Da tenker jeg spesifikt på LE46A966D1 og LE46A796R2 som begge har LED.

Det eneste jeg finner ut er at 9-serien har "En unik TV-opplevelse" mens 7-serien har "Innovativ teknologi". Right...

Videre ser jeg at en nettforhandler selger en Samsung LED tv, LE46A786 til ca. 18.000,- som ikke er å finne på Samsung sine hjemmesider. De har også LE-46A956 til ca. 20.000,- men da står det ikke D1 bak navnet.

Noen som vet noe mer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    9-serien har flere multimediaegenskaper, som bl.a. en mediacenter-greie som kan streame musikk og video over nettet fra en ekstern harddisk... Utover det ser det ut til at panelet osv. er det samme som LED-variantene i 7-serien.

Jeg er også enig i at det lett blir rotete å inkludere både LED og ikke LED-TVer i samme serie!

Når det gjelder forskjellen på 786 og 796 går det på mpeg4-tuneren, som ikke er inkludert i 786-modellen. Ellers er det like rent teknisk.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært gunstig med en tråd eller post som faktisk beskriver de forskjellige modellene i 7,8 og 9-serien og hva som faktisk er forskjellig i de.. Begynner å gå i surr jeg nå

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha hatt 46A786 i tre ukers tid er jeg definitivt fornøyd. Har gått og ventet på en god fullHD LCD med høy kontrast og 100Hz i halvannet år, og føler jeg ramlet ned på riktig valg.

Er veldig fornøyd med:
    * Sortnivå. SmartLED-funksjonen gjør for meg en stor forskjell. Jeg kan se halo-effekten hvis jeg prøver, men det ser naturlig ut for min del...det er ikke urimelig at det er en halo rundt lyse objekter mot mørk bakgrunn. Noen flere soner ville nok vært en ytterligere forbedring, men jeg er ikke plaget av halo.
    * Farger og overganger.
    * 100Hz, reverse-pulldown, og generell håndtering av bildeflyt. Såvidt jeg kan se gjør den en perfekt jobb her. Nå er jeg riktignok en sterk motstander av 24Hz "lysbildeshow"...
    * Glimrende SD-håndtering. Var bekymret for dette på forhånd, men et godt SD-signal gir overraskende bra resultat
    * Design. Enkelt, greit, og klassisk.

Ikke så fornøyd med:
    * Skulle kommet i 52". 46 er egentlig litt for lite, men 55" er alt for dyr. En 52" rundt 23K ville vært perfekt.
    * Innsynsvinkel. Bildet blir ikke ubrukelig når man ser det fra siden, men det er merkbart dårligere kontrast. Mest tror jeg det er slik fordi kontrasten er så sykt bra rett forfra. Dette er uansett ikke noe problem for meg, siden hele sofaen er i "sweet spot". Støtter Lygren i at det er ca 100-120 grader godvinkel.
    * Fjernkontrollen er stygg som juling. Her er visstnok 9-serien bedre.
    * Klønete veksling mellom kilder. Det er ingen direkte meny, så man må cycle gjennom alle kilder...og man kan ikke deaktivere de kildene som er unyttige (f.eks RF og mpeg2-dekoderen). Har hørt ubekreftede rykter om at 796 er bedre på dette?
    * Litt rar håndtering av kombinasjonen mellom kildevalg og bildeinnstillinger. Litt uklart når man får lov til å justere hvilke innstillinger.

Totalvurdering: Er veldig fornøyd, og ville ikke gått for en LCD uten dynamisk LED-baklys. 46" 786 er en glimrende kandidat i forhold til prisen, siden 55 foreløpig blir for dyr.

Side 5 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •