LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 694
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvitt genereres jo ved å blande RGB, så jeg tviler på at LEDene i Samsungs og Sonys paneler differerer... Etter hva jeg har forstått av å lese litt på nettet finnes det imidlertid en rekke typer LEDs, der noen har mer lysutbytte enn andre, så det er jo mulig de har valgt ulike LEDs i Samsungs og Sonys TVer. Jeg tviler imidlertid sterkt på det, ettersom det jo vil svare seg å handle LEDs i størst mulig antall for å rasjonalisere produksjonen. Panelene produseres tross alt på samme fabrikk. Samtidig er det jo mulig det er en smal sak å bruke ulike typer LEDs på samme produksjonslinje...

Det faktum at nettopp fargene er utrolig gode på denne TVen tilsier imidlertid at kvaliteten på nettopp LEDene som benyttes er av svært høy kvalitet. Samtidig er som nevnt ikke lysutbyttet all verden, men mer enn nok for mitt vedkommende i det minste...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oystein_a
    Jeg trodde det bare var Sony som skulle bruke RGB LED på de nye TVene, mens Samsung brukte hvite.
    Dette stemmer så vidt jeg vet. Reviews og forhondsomtaler jeg har vært innom har poengtert akkurat dette. At Sony bruker RGB LEDs, mens Samsung nøyer seg med kun hvite.

Vet jeg har lest dette flere steder, men kan ikke komme på noen nøyaktige referanser akkurat nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sitter i samme situasjon som deg og vingler. Trolig vi størrelsen, eller lettere sagt inndeling i størrelser være avgjørende for meg. 46" blir litt lite og 55" for stort/dyret. Da er det bare KRP-500M i gjen på lista mi, men er forsatt ikke helt sikker.
    Størrelsen er ikke så viktig for meg. 4-5tommer utgjør ikke allverden etterhvert som den kommer på veggen og man slutter og sammenligne med alt annet.
    (fra 46" til 55" utgjør det så klart en større forskjell).

Skjermens egenskaper derimot er mer viktig.
    Primært da bildekvalitet.
    Synsvinkel er mindre interessant igjen grunnet smal stue.
    Tekniske finesser har også sitt å si - om ikke kunne jeg jo kjøpt en monitor.

Jeg tenkte å teste 5090 siden den har tilnærmet lik bildekvalitet som 7 serien tydligvis - er jeg happy blir det 7 serien pga pris. Om ikke går jeg får pioneer krp-500a

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hva er en "hvit" LED da? Hvitt skapes jo ved å blande rødt, grønt og blått. Alle LED-typene kaller jo derfor "hvit" LED, men bygger på separate LEDs med rød, grønn og blå farge. Det det eventuelt henviser til er om det benyttes en enkelt LED pr. punkt som har evnen til å produsere samtlige farger i en og samme LED...

Tipper det vanker en og annen misforståelse rundt dette, har jo sett Sonys LED-TVer også mener jeg, og bildemessig må jeg jo si de så temmelig identiske ut sett opp mot Samsung... Sony har som oftest noe bedre prosessering og menystruktur, mens panelene stort sett er de samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to måter å lage hvite LED på. Den ene er å blande rødt, grønt og blått. Som Sony gjør. (De reklamerer for det). Den andre er å legge et forforbelegg på LEDs for at de skal sende ut hvit lys. Litt usikker på hva denne forskjellen har å si i praksis, bortsett fra at man kan regulere rødt grønt og blått individuelt. Hvis Sony ikke gjør dette er nok den eneste forskjellen hva slags hvit lys de klarer å sende ut.

Noen som kan mye om de forskjellige typene hvite lysdioder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut dette lygren. Har du muligheten til å få opp noen bilder?

Kunne du også fått testet LED Motion Plus? Det må aktiveres gjennom servicemenyene (deaktivert for europeiske modeller), og skal gi vesentlig bedre motion resolution. Faktisk er dette eneste TVen på markedet som gir perfekt 1080 linjers oppløsning under bevegelse. Gleder meg til å få sett dette selv.

Link: Will You See All The HDTV Resolution You Expected? 125 2008 Model Test Results- HD GURU Exclusive » HDGURU.Com

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å se at i den pdf'en fra testen hdguru hadde gjort så var det pioneerene som hadde best oppløsning når bildet var i begevelse (1080 statisk og 900 i bevegelse) det var en skjerm som var mer (920) men den feilet på andre ting hvor pioneerene var ok.

LN-46A950 som kunne tweakes til å oppnå 1080 hadde ufattelige 330 uten.

Hvilket display er dette? 9 serien har jo her 2 utgaver, hvor det er 55" som har samme display som 7 serien og 46" utgaven har samme display som 6 og 8 serien.

Vil det si at 46" utgaven av 9 serien er best på sportsbilder etter at det er tweaket - men forsatt dårlig på bildekvalitet da det jo er mye dårligere enn bildet Lygren har testet på 7 serie displayet....

confused.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært veldig nysgjerrig på disse Samsung modellene. Men er litt forvirret nå. Er det noen som vet hva forskjellen er på 9 serien og 7 serien med LED? Her i denne tråden blir det sakt at på bildebehandlig og panel, så er det ikke noe forskjell. Det vil jo si at lygren sitter og ser på 330 linjer når han forer tv med 1080p. Dette kan jo ikke være bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tror ikke en skal legge alt for mye vekt på alle typer internasjonale tester, spesielt ikke når det trolig er prototyper disse gutta har testet. Jeg har ærlig talt ikke telt antall synlige linjer , men har jo sett en og annen TV opp gjennom. Det er ingen tvil om at prosesseringen henger på greip på denne TVen, og det er heller ikke noe synlig etterslep i bildet.

Seeing is believing - hvis en har lyst å se på denne TVen vil LED være å finne hos både Sony, Samsung og hos diverse forhandlere på Electroworld 13.-16., så kan en gjøre seg opp sin egen mening! Litt dumt er det selvsagt at disse TVene aldri vises under optimale forhold, men i kraftig opplyste messelokaler, men da får en i det minste sett an litt panoreringskvaliteten, fargene osv., selv om vurdering av halo/smitteeffekt o.l. er nærmet umulig uten at lyset er kraftig redusert.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Pioneer er utrolig god på SD-oppskalering, ingen tvil om det, men jeg må si at jeg foreløpig er temmelig imponert også over 786ens egenskaper i så måte. Sett opp mot LG 50PG6000en som jeg har hengende på veggen er det en helt annen verden, langt mer og effektiv støyreduksjon, mer stabile panoreringer og få eller ingen synlige artifakter...
    Hvordan er Samsungen på farger og svartnivå i forhold til LGen?

Edit: Er det versjonen med blå kant på skjermen du har? Fins den i hel svart?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet at LED'en har helt sort når dette er aktivert, som også er noe av poenget. LG'en har helt grei svart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe lygren, synes du bør dra fram forstørrelsesglasset og telle linjer jeg:-D Har du fått prøv tv med LED Motion Plus aktivert?
    For å si litt om min situasjon, så er jeg ute etter nytt tv. Hadde sett får meg Sony nye X serie med LED. Men synes 46’’ pris ikke henger sammen med ytelsen. Da virker Samsungs 7 serie med LED som mye mere riktig. I utgangspunktet var det Sony W 4500 eller Samsung A 750, jeg vurderte etter at Sony X serie ble uaktuell, men vurderer også Samsung A786 etter å ha lest denne tråden. Er det noen som er uenig i at Samsung 46 A786 er det rette valget hvis jeg har lagt meg på en pris rundt 20000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tigergutten
    Er det noen som er uenig i at Samsung 46 A786 er det rette valget hvis jeg har lagt meg på en pris rundt 20000kr.
    Om pris er hovedkriteriet så er nok 46a786 det beste valget du kan gjøre etter min mening. Jeg var veldig nær å kjøpe den selv.

Husk at den i Norge selges som LE46A796R2 og har en blå ramme.
    766R1 har rød ramme og ikke samme display som modellen over.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Om pris er hovedkriteriet så er nok 46a786 det beste valget du kan gjøre etter min mening. Jeg var veldig nær å kjøpe den selv.

Husk at den i Norge selges som LE46A796R2 og har en blå ramme.
    766R1 har rød ramme og ikke samme display som modellen over.
    Er det noen andre du vurderer nå, siden det ikke ble LE46A796R2? Er det noe å hente å gå opp i 9 serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha samme displayet i 9 serien må du kjøpe 55" utgaven.
    Prismessig ligger den 14k høyere enn 7 serien. Du får da en del ekstra funksjoner med - men om de alene er verdt de 14k'ene må du vurdere selv.
    Lygren har i denne tråden gitt uttrykk for at de funksjonene ikke er verdt prisen - om jeg tolker han rett - og det kan så være, men det handler om bruksmønster synst jeg.

Selv var jeg på utkikk etter nettopp desse ekstrafunksjonene og siden 9 serien med rett display ble så dyr så var veien kort til å velge en pioneer krp-500a som jeg nå har kjøpt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha samme displayet i 9 serien må du kjøpe 55" utgaven.
    Prismessig ligger den 14k høyere enn 7 serien. Du får da en del ekstra funksjoner med - men om de alene er verdt de 14k'ene må du vurdere selv.
    Lygren har i denne tråden gitt uttrykk for at de funksjonene ikke er verdt prisen - om jeg tolker han rett - og det kan så være, men det handler om bruksmønster synst jeg.

Selv var jeg på utkikk etter nettopp desse ekstrafunksjonene og siden 9 serien med rett display ble så dyr så var veien kort til å velge en pioneer krp-500a som jeg nå har kjøpt.
    Hva display er det som står i 46'' i 9 serien. Er dette ett dårligere tv enn 55'' i 9 serien og 46'' i 7 serien. Hvis så, hva er den dårligere på?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tigergutten
    Hva display er det som står i 46'' i 9 serien. Er dette ett dårligere tv enn 55'' i 9 serien og 46'' i 7 serien. Hvis så, hva er den dårligere på?
    Ok, stort forbehold her først. Dette er basert på min forståelse av både markedsføringen fra Samsung sin side, reviews på nettet og eier erfaringer på div. forum både her hjemme og ute.

Jeg gikk en ekstra runde rundt samsung sine sider igjen og nå ser jeg at 46" utgaven av 9 serien OGSÅ har fått LED smart lighting MEN det er kun 46" i 7 serien OG 55" i 9 serien som har "ultra clear panel" (dette er vel det som gir de gode fargene i kombinasjon med LED som gir det gode sortnivået).

(at 46" i 9 serien også har LED kommer ikke akkurat klart frem i andre reviews på nettet - mulig de har det i Norge og ikke i usa?)

Det er forøvrig kun 55" i 9 serien og 46" i 7 serien som har 1080p/24Hz støtte!
    (det har ikke 46" i 9 serien altså)

Dette punktet anser jeg som mer viktig enn 100Hz teknologien (som jo også Lygren påpekte at han måtte skru av for å få god kvalitet)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, stort forbehold her først. Dette er basert på min forståelse av både markedsføringen fra Samsung sin side, reviews på nettet og eier erfaringer på div. forum både her hjemme og ute.

Jeg gikk en ekstra runde rundt samsung sine sider igjen og nå ser jeg at 46" utgaven av 9 serien OGSÅ har fått LED smart lighting MEN det er kun 46" i 7 serien OG 55" i 9 serien som har "ultra clear panel" (dette er vel det som gir de gode fargene i kombinasjon med LED som gir det gode sortnivået).

(at 46" i 9 serien også har LED kommer ikke akkurat klart frem i andre reviews på nettet - mulig de har det i Norge og ikke i usa?)

Det er forøvrig kun 55" i 9 serien og 46" i 7 serien som har 1080p/24Hz støtte!
    (det har ikke 46" i 9 serien altså)

Dette punktet anser jeg som mer viktig enn 100Hz teknologien (som jo også Lygren påpekte at han måtte skru av for å få god kvalitet)
    Det står inne på Samsung sinn hjemmeside at 46'' i 9 serien har ultra clear panel. Støtte for 1080p/24Hz er vell noe alle litt dyrere nye tver har.
    Kan ikke se det står noe om dette på hjemme siden at 46'' i 9 serien har det, men det står ikke noe om dette på de andre modellene heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, enten var jeg for rask i sted eller så er det et resultat av at siden til samsung er så utrolig treg og da feilplasserer ting.

For nå er det jo helt klart at det er 55" i 9serien som mangler ultra clear panel. Hvilket jeg finner litt merkelig. Har sett så mange ganger på den siden at det kanskje er jeg som er blind.

Jeg går til samsung.no
    Til menyvalget produkter, hverdagsrom & soverom, tv.
    Lar siden laste og i tv oversikten haker jeg av for de to 9serie displayene og det ene (796r2) 7serie displayet.

I følge den oversikten er det da kun 9serie 55" og 7serie 46" som har 1080p/24.
    Vil jo tro/håpe at et så vesentlig teknisk punkt ikke er feilaktig utelatt av samsung på en så viktig modell.

EDIT:
    redigerte url'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok dette er en feil i fra Samsung. Ser hva du mener hvis jeg går inn på Samsung sin side slik du beskriver. Men går du for eksempel bare inn på 55'' vil du se at den har ultra clear panel LE55A966D1 tv - hverdagsrom og soverom SAMSUNG
    At 46'' i 9 serien ikke skal ha støtte for 1080/24Hz nekter jeg å tro. Mange av de biligere modellene til Samsung har jo det. Og hvorfor ikke da toppmodellen. Tror jeg må ringe samsung i måren:-D

Side 4 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •