LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 35 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 694
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjefre
    Denne erfaringen har ingen og gjøre med en LEDTV. EN 10 watt LED produserer mye mer lys enn en trådpære. Fargene er det samme . Begge har et glassfilter rundt seg . SVART er ikke en farge!!
    Det har jo det. Forskjellige pærer har faktisk forskjellig farge i seg, selv om det kanskje ikke ser slik ut med en gang. LEDene greier å produsere en helt annen farge enn en vanlig glødepære greier. Spesielt så har lystoffrør vanskeligheter med å lage riktig lys, noe som brukes i normale LCD skjermer.

Glødepærer gjør en bedre jobb, men langt fra så bra som LEDene gjør. Diode sparepærer er de verste av alle.

Det har jo lenge vært snakket om hvor mye bedre Plasma er på farger, og sortnivå, enn LCD. Fargene har nok alt med lysrørene bak å gjøre, men sort nok har med teknikken.

Men når man kan slå av deler av skjermen på LED, noe man ikke kan gjøre med lysrørs skjermer, så har også det mye med LED og gjøre også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVIT LYS består av alle farger men et lysstoffrør mangler en del farger i seg derfor er det annerledes. Det er glasset på led'en som avgjør fargene på lyset. Ledkanoene kjøres i rgb. Led pærer gir mange ganger mer lux pr watt en en trådpære. En trådpære kan avgi flere typer farger avhengig av hvilken gass den bruker det kan ikke led'en derfor farger de glasset eller kjører rgb. det er det eneste som er forskjellen pluss levetid og strøm forbruk.

Lysteknikkere bruker f.eks mest trådpærer fordi det avgir penere lys pluss at de avgir ikke rgb skygger. Led er en DIODE (Light-emitting diode )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LED er bra men denne????

sett på den som et alternativ men ende opp med vanlig LCD. Samsung overeksponerer farger og man får ALDRI en naturlig gjengivelse - men det er jo typisk Samsung. Videre er kontrastnivået og sortnivå ikke bedre enn på vanlige gode LCD skjermer...

So skal det være LED - kjøp i alle fall ikke Samsung!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av foxy
    sett på den som et alternativ men ende opp med vanlig LCD. Samsung overeksponerer farger og man får ALDRI en naturlig gjengivelse - men det er jo typisk Samsung. Videre er kontrastnivået og sortnivå ikke bedre enn på vanlige gode LCD skjermer...

Sikker på at du skriver dette for å provosere eierne av led tv litt he he for det er helt motsatt av det jeg har erfart,beste skjerm jeg har hatt noen gang angående farger kontrast sortnivå,er veldig kresen og bytter vanligvis skjerm en til to ganger i året men denne vil jeg beholde lenge,aldri mer vanlig lcd på meg.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjefre
    Led er en DIODE (Light-emitting diode )
    Jeg vet LED er en diode, men det er enorm forskjell på de som sitter direkte på ett kretskort og de som vi normalt har sett på som en diode. Derfor vil jeg kalle det 2 forskjellige typer.

I mitt tilfelle med lystårnene så er glassene helt like, og det er farge typen i selve pærene som er forskjellen. Rart forskjellen er såpass enorm. Vi får vente å se til jeg får ny TV.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synd for deg at du tydeligvis ikke har brukt tid på å kalibrere TVene dine da, kanskje du hadde blitt fornøyd da. En hver vet at fabrikkinnstillingene er laget for blikkfang, og for å skille seg ut i fra mengden i butikklokalene.

At LCD er bedre enn LED på sortnivå og kontrast er BS, oversatt LØGN! Du har tydeligvis ingen til liten erfaring med LED fra Samsung :twisted:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg vet LED er en diode, men det er enorm forskjell på de som sitter direkte på ett kretskort og de som vi normalt har sett på som en diode. Derfor vil jeg kalle det 2 forskjellige typer.

I mitt tilfelle med lystårnene så er glassene helt like, og det er farge typen i selve pærene som er forskjellen. Rart forskjellen er såpass enorm. Vi får vente å se til jeg får ny TV.
    Hvis det er fargetemperaturen i hvit du mener, så finnes det er stort spekter av forskjellige dioder som leverer hvit i forskjellig temperatur.
    Sitat hentet fra wikipedia: "I senere tid er det også utviklet 2. generasjons lys diode såkaldt LED Nordic, Super LED, eller LED Superspar. Disse har en vesentlig høyere lysintensitet og lystemperaturen (fargetemperatur) varierer fra 1500 og helt til 6000 Kelvin. Dette skaper store muligheter og åpner for stadig flere bruksområder for LED-belysning."

Newcomer BigH sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LE46A786 og Apple TV

Noen der ute som har denne comboen, og som har hatt HDMI tilkoplingsproblemer? TV flikker lenge og vel, før den endelig kopler seg opp mot aTV.
    Jeg har slitt fælt med dette, men har nå løst det tror jeg. Tipset jeg har brukt er å gå inn i service-meny på TV, og sette HotPlug til OFF. Nå funker det hos meg, men kan det ha ukjente negative effekter å sette HotPlug til OFF? Hva gjør denne (HotPlug) funksjonen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sleit litt med det i starten jeg også, men så "gikk det seg til"... Nå tar det riktignok fremdeles litt tid, men helt innenfor normalen. Jeg endret ikke på Hot-Plug i servicemenyen med mindre det ble gjort automatisk da jeg endret til norsk språk...?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny firmware til 786 versjon 1002,får teste etter påske Download-Center SAMSUNG

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Synd for deg at du tydeligvis ikke har brukt tid på å kalibrere TVene dine da, kanskje du hadde blitt fornøyd da. En hver vet at fabrikkinnstillingene er laget for blikkfang, og for å skille seg ut i fra mengden i butikklokalene.

At LCD er bedre enn LED på sortnivå og kontrast er BS, oversatt LØGN! Du har tydeligvis ingen til liten erfaring med LED fra Samsung :twisted:

Innlegget gjelder Samsung LED, so les først før du svarer :-)) - Philips eller Sony LED er noe helt annet!

Og jeg står ved utsagnet mitt at 9 serien fra phillips f.eks. er bedre enn Samsung LED på både sort nivå og kontrast!
    8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, ettersom Samsungen har nærmest "uendelig" sort høres det jo mildt sagt imponerende ut at 9 serien til Philips er bedre på nettopp det? Du tenker kanskje på detaljer i de mørke scenene? Antar det er LED-TVene til Philips du henviser til for øvrig?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vel, ettersom Samsungen har nærmest "uendelig" sort høres det jo mildt sagt imponerende ut at 9 serien til Philips er bedre på nettopp det? Du tenker kanskje på detaljer i de mørke scenene? Antar det er LED-TVene til Philips du henviser til for øvrig?
    En god lcd tv har ikke sjans på å komme i nærheten av en led tv når det gjelder sortnivå og dybde i bildet. De som sier noe annet regner jeg som amatører og ivertfall ikke har peiling på hva kalibrering er.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ser nå at det er vanlig LCD du henviser til ja... Mye mulig du har sett en Samsung med dynamiske innstillinger påslått, for da ser den jo ikke spesielt bra ut, skal være enig i det! Videre har den godt av kalibrering, den har et relativt kraftig blåstikk som standard. Det du sier om manglende fargegjengivelse sett opp mot LCD er imidlertid rett og slett ikke riktig, da jeg jo har målt den med proft kalibreringsutstyr til å vise et nesten perfekt fargerom - selv uten justering... DET klarer ingen LCD-TVer som jeg vet om!

Her er fargerommet ukalibrert, og kalibrert satt det nesten 100% (dog ikke perfekt nedover i intensitetsskalaen grunnet manglende CMS kalibreringssystem, men det har ingen TVer foruten proffe fotomonitorer pr. dato...);
    -fargerom_ukalibrert-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget gjelder Samsung LED, so les først før du svarer :-)) - Philips eller Sony LED er noe helt annet!

Og jeg står ved utsagnet mitt at 9 serien fra phillips f.eks. er bedre enn Samsung LED på både sort nivå og kontrast!
    8)
    Her har du noen fakta du kan forholde deg til.

Philips 42PFL9803H -> kontrast målt til: 3375:1 (etter kalibrering) LINK
    Sort er målt til: 0,04 cd/m2
    Kalibreringsrapporten:
    -philips9803-efter-1-jpg

Samsung 55A956 -> kontrast målt til: 5200:1 (etter kalibrering) LINK
    Sort er målt til: 0,05 cd/m2 (0 cd/m2 ved helt sort testbilde)
    Kalibreringsrapporten:
    -cie-jpg
    -post-rgb-jpg

Sitat hentet fra Hjemmekino 03/2009: "På et helt sort testbilde vil stort sett alle flatskjermer sende ut lys på ett eller annet nivå, men på Samsungen er det sort som i graven. Skjermen var rett og slett ikke lengre synlig i vårt testlokale!"
    Videre står det: "Sortnivået på 9-serien er det råeste vi har sett hittil! Det er hakket vassere enn LX5090 og på samme nivå med 500A som er det beste vi har sett hittil."
    Til og med Sony sin 46X4500 til 48000,- måtte se seg slått av Samsungen på sortnivået.

Når det gjelder tolkning og avlesning av de ovenforstående diagrammene, så kan kanskje du lygren være behjelpelig med å utdype eventuelle forskjeller fra den ene TVen til den andre? ...siden du er så flink til slikt ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, vet ikke helt om jeg forstår den grafen på Philipsen, men hvis det er det hvite feltet som er måledataene (mest sannsynlig), måler den jo temmelig ekstremt "off" på fargerommet i det minste. Kontrastnivåmessig er jo imidlertid Philipsen også veldig god, ingen tvil om det da - og jeg må jo si at hele det fargerom-diagrammet virket litt snodig!

At Samsungen er god hersker det jo liten tvil rundt, men husk imidlertid at de målingene som her gjøres av fargerom foretas på et gitt nivå, f.eks. 100% intensitet. Selv om den måler perfekt på 100% kan den måle helt feil på 75%, ofte vil fargerommet enten reduseres eller forsterkes nedover i skalaen avhengig av hvor mye en "presser" parameterne. En TV med "perfekte" målinger kan med andre ord være enten kraftig undersaturert eller oversaturert! Det krever brightness-justering for hver grunnfarge for å korrigere dette, noe som foreløpig kun avanserte fotomonitorer har, men som garantert vil dukke opp også på TVer i tiden som kommer. Samsung TVen min har eksempelvis langt fra like pent fargerom på 75% som 100%, og bildet fremstår til tross for perfekt fargerom i 100% noe oversaturert...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er for øvrig kanskje verdt å merke seg at overstående kalibreringschart fra Philipsen er FØR kalibrering, i det minste ser det slik ut fra testeren...? Videre er det jo interessant å se disse tallene:

Out-of-Box After calibration
    Black 0,23 cd/m2 0,04 cd/m2
    Brightness 497 cd/m2 135 cd/m2
    Contrast ratio 2160:1 3375:1

...dette samsvarer litt med det resultatet jeg har fått på Samsungen. Den har kraftig blåstikk i utgangspunktet, som jo gir høyere lysutbytte og fargetemp. Når dette korrigeres går lysutbyttet kraftig ned. Her ser du at TVen går fra imponerende 500 cd/m2 til ikke fullt så imponerende 135 cd/m2.

Testeren er imidlertid imponert over både fargegjengivelse og generell bildekvalitet på Philipsen, men det er først etter kalibrering. Slik er det også med Samsungen, men muligens noe mer ekstremt på Philips...

Generelt vil jeg jo si at det er utrolig snodig at produsentene velger å levere disse TVene såpass "out of whack" som de velger å gjøre. Det kan se ut som de er "brydd" av LED-teknologiens noe manglende evne til å gjengi BÅDE høyt lysubytte OG korrekt fargegjengivelse, men det er jo slik verden er... De burde jo uavhengig av egen stolthet og oppfatninger tilby en fullt ut kalibrert modus til film, som tross alt bør ses i mørke omgivelser!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering:
    Har satt oppskalering fra receiveren min til 1080p og det løste bilde problemet.

Men nå har jeg fått et annet problem, jeg mener å huske en kar her på forumet som hadde det samme, han la ut noen bilder og tror han fikk en ny tv.

Problemet er følgende:
    Når jeg har på pc, så blir bildet grønt med grønne linjer over hele skjermen, det blir gradvis verre og verre helt til hele tv skjermen er grønn.
    Så går det bort av seg selv.
    Det hele varer kanskje 5-6 sekunder, men det skjer oftere og oftere.
    Har noen det samme problemet?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd ett annet grafikk kort eller kabel til tven,er du heldig er det bare en bagatell.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer

Trenger litt feilsøkingstips her.
    Har LE40A786 med Get HD PVR som har fungert fint i et par mnd.
    Fikk Yamaha rx-v1900 i hus for par uker siden, og sliter med at når jeg ser på GETen så begynner plutselig bildet å flimre for så å bli svart. Etter noen sekunder så kommer det opp "mode not supported", mens lyden er fin hele tiden.
    Det er veldig forskjellig hvor lenge det går mellom dette. Menyene og alt på Getboxen flimrer, så derfor regner jeg med at det ikke har noe med signalet inn i boksen. Varigheten varierer mellom noen sekunder og opptil en halvtimes tid på det verste.
    Har byttet ut HDMI kablene med noen bedre, uten at det hjalp.
    Kjører 1080i ut fra GETen og har prøvd forskjellige oppløsninger på Yamahaen uten at det hjalp.
    Kan problemet være yamahaen? Siden alt fungerte fint før den kom i hus. Samtidig fungerer ps3 fint via yamaha.

Fant noen andre med lignende problemer: 1 og 2

Side 31 av 35 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •