LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 694
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg er virkelig spent på å se hvor stabil gråskala denne TVen klarer å levere, jeg tror den er usedvanlig god under kalibrerte forhold!
    Er det ikke samme displayet som sitter i LE55A956 som i denne 7 serien du har testet nå? I såfall vil ikke kurvene være de samme eller sitter det mer/annen teknologi i tillegg i 9 serien som påvirker dette ytterligere?

Se her for kurver for le55a956 :
    Samsung LE55A956 Review

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette er faktisk en veldig god test, og relaterer seg direkte til TVen jeg omtaler ettersom den tross alt bygger på samme panel:

Conclusion
    Pros

* [Smart LED] allows for exemplary blacks (and even true 0 cd/m2 blacks when the screen is blank)
    * Improved LED backlighting algorithm (less flaring and virtually no black level fluctuation).
    * Comprehensive array of picture adjustment controls available in user menu (including white balance and a basic colour management system)
    * Automatically and correctly processes common film cadences (3:2 over 480i and 1080i; 2:2 over 576i)
    * [100Hz Motion Plus] reduces motion blurring
    * “Just Scan” allows for exceptional detail from 1:1 pixel mapping
    * Generous connectivity with 4 HDMI 1.3 input, USB port, LAN, etc. (but lacks headphone jack; see Cons)
    * Handles 1080p/60 video signal correctly without telecine judder
    * Settings can be saved independently per input
    * Pre-attached pedestal stand facilitates quick setup (but does not swivel; see Cons)

Cons

* Average standard-def upscaling
    * Input lag of 30 to 60ms may affect sensitive gamers
    * Limited off-axis viewing angle
    * Glossy “Ultra Clear Panel” reflects ambient light and causes glare
    * Intermittent dropped frames when displaying 1080p/24 video signals*
    * High-pitched whine during standby*
    * No headphone out jack
    * Pedestal stand does not swivel
    * Slightly sluggish on-screen menu, EPG and channel navigation

* Denotes problems which may be specific to our review sample
    Summary

Armed with a superior LED backlighting system (which results in less flaring and virtually no black level fluctuation), [100Hz Motion Plus] MCFI technology (which reduces motion blur), and a colour management system however rudimentary, the Samsung LE55A956 is a definite improvement over its predecessor the F96. A relatively high input lag and so-so SD upscaling are slight dampeners, but this doesn’t stop the Samsung LE55A956 from putting in a high-definition performance that – among LCD TVs – comes closest to giving the Pioneer Kuro plasmas a run for their money.

...som nevnt er altså fargene usedvanlig gode, noe testeren her også understreker!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke for å avspore tråden men hva f er DLNA ?
    DLNA er forkortelsen for Digital Living Network Alliance.
    Du kan lese mer om det her : Home - DLNA

Hvorfor det er så kjekt å ha?
    Fordi det gjør det mulig å sitte med fjernkontrollen til tv'en og surfe på mine bilder, lyd og video filer på serveren som står i et teknisk rom og ikke tar opp plass i stereobenken som en vanlig htpc.

Det er altså et slags innebygd mediacenter i tv'en som har støtte for dette.

Ikke bare det - jeg kan også koble til f.eks. et satelitt dvb-s2 kort i serveren
    og vips så har jeg tilgang til satelitt kanaler på tv'en via dlna også. Plugins for Flickr, shoutcast, last.fm, IP-webcams og mye mer - alt tilgjengelig via fjernkontrollen til tv'en din og det kun ved å koble til en cat5 kabel til serverrommet.

Se f.eks. her for en DLN server : Coherence - a DLNA/UPnP Framework for the Digital Living - Trac

Som du ser så har Samsung LE55A966 støtte for dette, det samme har Pioneer LX5090H og KRP-500A. Jeg kan ikke se at 7 serien har det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...er nok kjekt å ha, men jeg vil nok si at en slik løsning blir langt raskere utdatert enn selve TVen, og følgelig er det ikke noe stort å hige etter... En fordel selvsagt at den er intern i TVen, men disse media-receiverne er jo temmelig kompakte i alle tilfelle...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, godt å vite at 9 serie displayet i akkurat den modellen er det samme. (altså 55" utgaven, for 46" utgaven har et helt annet display så vidt jeg vet).

Siden kalibreringsgrafene der så å si for meg ser helt like ut med hva jeg ser for pioneer krp-500a, og tv'ene ellers innehar så å si de samme finessene - blir dette et tett løp mellom de. Hvor det vel nå er tilbake til lcd/plasma "prinsipp krig" siden de teknisk er så sterke og like. Og prisen ligger også rimelig tett oppimot hverandre.

Hovedforskjellen slik jeg ser det nå er at krp-500a kommer ferdig kalibrert "perfekt" - menst samsungen må kalibreres for å få samme perfekte resultat, noe som ikke alle har samme forutsetninger for å kunne klare helt perfekt?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Ok, godt å vite at 9 serie displayet i akkurat den modellen er det samme. (altså 55" utgaven, for 46" utgaven har et helt annet display så vidt jeg vet).

Siden kalibreringsgrafene der så å si for meg ser helt like ut med hva jeg ser for pioneer krp-500a, og tv'ene ellers innehar så å si de samme finessene - blir dette et tett løp mellom de. Hvor det vel nå er tilbake til lcd/plasma "prinsipp krig" siden de teknisk er så sterke og like. Og prisen ligger også rimelig tett oppimot hverandre.

Hovedforskjellen slik jeg ser det nå er at krp-500a kommer ferdig kalibrert "perfekt" - menst samsungen må kalibreres for å få samme perfekte resultat, noe som ikke alle har samme forutsetninger for å kunne klare helt perfekt?
    Kan det bli perfekt kalibrert når de ikke kjenner kilden - hva som er koblet til.

Støtter KURO-LINK DLNA - er vel de samme på M og A modellene. Finner ikke Pioneer på DLNA sin side over sertifiserte produkter.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det bli perfekt kalibrert når de ikke kjenner kilden - hva som er koblet til.

Støtter KURO-LINK DLNA - er vel de samme på M og A modellene. Finner ikke Pioneer på DLNA sin side over sertifiserte produkter.

For å ta det siste først:
    Kuro-Link betyr bare at du ved hjelp av en pioneer fjernkontroll til en pioneer enhet som støtter kuro-link, kan styre et annet pioneer produkt som støtter kuro-link med samme fjernkontroll.
    Altså bare en måte å styre alle pioneer enheter fra en og samme remote, for å slippe et hav av fjernkontroller på stuebordet.

På pioneer sine sider så står i hvertfall dlna logoen på produktene deres, tviler på at de misbruker en logo på den måten om de ikke skulle vært godkjent. Og det er kun utvalgte produkter som har dlna også (f.eks. så har sc-lx71 a/v receiveren det også, men ikke lx51 utgaven).

Nå er jeg så absolutt ingen ekspert når det kommer til kalibrering. Men følgende sitater ang. krp-500a sier meg at dette må da være så bra som det er mulig å få det "out-of-the-box"?

"Now in this selection [colour space 2] is exactly right when it comes to the rec709 gamut. So this is the only TV we have ever measured out of the box that has not only hit almost all the points for primary and secondary colours, but does so with an almost flat greyscale and temperature of almost bang on D65."

Og

"So ladies and gentlemen we have found the most accurate, broadcast standard TV available on the market out of the box!"

Og

"You would have to spend four times as much on a broadcast monitor to get close to what this Pioneer can do out of the box. Indeed there was a professional PF10 Panasonic monitor in the same room while I was conducting these review tests and it was pretty obvious that the 500A was more accurate and had a dynamic range (contrast ratio) that simply blew the Panasonic screen away."

Alle sitater hentet fra denne linken Pioneer KRP-500A 50inch Full HD 1080 Kuro Plasma Review review at AVForums.com

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A relatively high input lag and so-so SD upscaling are slight dampeners, but this doesn’t stop the Samsung LE55A956 from putting in a high-definition performance that – among LCD TVs – comes closest to giving the Pioneer Kuro plasmas a run for their money.
    Hva med SD signaler? Må innrømme at det forsatt blir mest av dette, både film og TV.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest av reviews så vinner pioneer'en over samsungen når det kommer til SD upscaling (krp-500A mot 9serie displayet)

"Starting off with normal SD material was an eye opener. The 500A looked crisp and natural with very little noise in the image."

De fleste steder jeg ser så sliter samsung'en med SD upscaling.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pioneer er utrolig god på SD-oppskalering, ingen tvil om det, men jeg må si at jeg foreløpig er temmelig imponert også over 786ens egenskaper i så måte. Sett opp mot LG 50PG6000en som jeg har hengende på veggen er det en helt annen verden, langt mer og effektiv støyreduksjon, mer stabile panoreringer og få eller ingen synlige artifakter...

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som en teknologi i blomstring.
    30-60 ms er derimot altfor, altfor mye for både gaming og til PC-bruk. Husk at LCD-tv'er har ca 8ms, og det merkes fra tid til annen.

Fysisk dybde er også et moment, men jeg regner vel med at når denne LED-teknologien kommer seg videre, så tenker jeg det forbedres. Håper jeg får sett LED-tv'er in action snart! Hifiklubben er vel et trolig sted..?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...på Electroworld-messa neste uke får du garantert sett LED fra en rekke aktører... 30ms hører jo helt latterlig mye ut, men vi snakker ikke her om den tradisjonelle lagen i bildet som du refererer til, men lag fra input til bildevisning. Hvert bilde tegnes fremdeles med on/off grått / no-signal på rundt 8ms. En må med andre ord se hvordan dette funker i praksis...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny skjerm

Merk deg at skjermen er fremdeles 100/120Hz selv om du slår av amp. Amp skrur ikke på å av 100/120Hz.

AMP: "Removes drag from fast scenes with a lot of movement to provide a clearer picture"

Du ser på blu-ray 24p. (5:5) Tven lager 5 bilder ut av hvert bilde du ser. Det vil si at den lager ikke 5 helt like bilder. Den gjetter vel ved å se på neste.

Ikke nøyaktig sikker på åssen mattematikken er på andre bilder. Men kan jo gjette 60Hz kilde til 2:2. 50Hz er sikkert noe pulldown involvert?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å avspore tråden men hva f er DLNA ?

Uansett har det vel vært opplest og vedtatt at plasma stort sett har bedre og riktigere farger enn LCD. LED gjør vel en hel del for sortnivå men fagene på LCD blir vel forsatt litt kunstige ?
    Fenomenet gjenntar seg ja... "Alle" med nick alla dette beviser gang på gang at de langt i fra er det de kaller seg i nicket...
    Så mye som du er på forumet her burde du ha fått med deg hva det er, i det minste klare å google det....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...vel, må vel ærlig si at jeg heller ikke har satt meg veldig inn i DLNA før det ble beskrevet her, er ikke alltid lett å få med seg all informasjonen her inne, nordic45, og samtidig må jeg jo si begrepet kanskje ikke er verdens viktigste å memorere... Uansett er oppfordringen rundt søk grei nok, der kan vi nok alle bli flinkere!

Jeg fortsetter å begeistres over denne TVen og teknologien, jeg må nok si at jeg trolig hopper fra plasma til LED etter dette. Kan tenke meg noen tommer ekstra, men foreløpig synes jeg pris / ytelse på 46-tommeren er det som tiltaler mest.

Det er stabiliteten, fargene og selvsagt nå også det helt fabelaktige sortnivået som får meg til å falle totalt for denne TVen. Jeg kommer nok til å finne feil og mangler som på det meste annet, har jo allerede bemerket en del, men så langt er summen av mine vurderinger at dette er et stort og viktig skritt i riktig retning hva både pris og ytelse angår! De som skal ha TV på mindre enn 50 tommer MÅ vurdere LED før en kjøper TV, de gammeldagse standardbakbelyste TVene er vanvittig mye dårligere, synes det er helt snodig at folk fremdeles handler dette som om LED bare var et nytt sidespor, for det er det definitivt IKKE! LED vil garantert være et veldig viktig utgangspunkt i for glimrende TVer i mange år fremover, forstår godt at Pioneer valgte en tosidig strategi rundt sin plasmasatsning etter å ha sett hva LED kan prestere...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle kan få med seg alt nei. Og da hadde det jo nesten ikke vært behov for andres meninger heller.
    For noen er ekstra funksjoner et display kan by på av null interesse - for meg er det av såpass interesse at det avgjør et kjøp for min del i dette tilfellet.
    Og en blir også rimelig lei av å lese review opp og ned og kun finne samme ordene om hvor svart ting er og hvor flate gråtone kurver er. Det holder liksom med 1 review når ingen gidder se på hele produktet.
    F.eks. har jeg ikke sett ett eneste reveiw som tar for seg menyene. Selv om det står i noen at krp-500a har fått nye menyer f.eks. Bilde da? Neida.
    Også har det mye med bruksmønster å gjøre også.

Mulig jeg er bortskjemt etter å ha kommet fra utrolig grundige review hva angår kamera/linser og datautstyr.

Men nå lider jeg valgets kvaler.
    7 serie displayet er vel priset til ca 20k.
    9 serie er vel priset til 34k
    Og jeg sitter med en 500A på 36k (norsk pris).

De to sistnevnte er jo nærliggende å falle for da de har ting jeg etterspørr.
    Og ingen jeg har snakket med kan si at det ene er et garantert bedre kjøp enn det andre. Det er så vidt jeg vet sjelden kost mellom lcd/plasma tilhengere. Men mulig 7 serien er såpass god - at jeg kan offre de ekstra tjenestene - og heller ta det i neste omgang.
    Vanskelig når en elsker dippedutt finesser på ting.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Ikke alle kan få med seg alt nei. Og da hadde det jo nesten ikke vært behov for andres meninger heller.
    For noen er ekstra funksjoner et display kan by på av null interesse - for meg er det av såpass interesse at det avgjør et kjøp for min del i dette tilfellet.
    Og en blir også rimelig lei av å lese review opp og ned og kun finne samme ordene om hvor svart ting er og hvor flate gråtone kurver er. Det holder liksom med 1 review når ingen gidder se på hele produktet.
    F.eks. har jeg ikke sett ett eneste reveiw som tar for seg menyene. Selv om det står i noen at krp-500a har fått nye menyer f.eks. Bilde da? Neida.
    Også har det mye med bruksmønster å gjøre også.

Mulig jeg er bortskjemt etter å ha kommet fra utrolig grundige review hva angår kamera/linser og datautstyr.

Men nå lider jeg valgets kvaler.
    7 serie displayet er vel priset til ca 20k.
    9 serie er vel priset til 34k
    Og jeg sitter med en 500A på 36k (norsk pris).

De to sistnevnte er jo nærliggende å falle for da de har ting jeg etterspørr.
    Og ingen jeg har snakket med kan si at det ene er et garantert bedre kjøp enn det andre. Det er så vidt jeg vet sjelden kost mellom lcd/plasma tilhengere. Men mulig 7 serien er såpass god - at jeg kan offre de ekstra tjenestene - og heller ta det i neste omgang.
    Vanskelig når en elsker dippedutt finesser på ting.
    Sitter i samme situasjon som deg og vingler. Trolig vi størrelsen, eller lettere sagt inndeling i størrelser være avgjørende for meg. 46" blir litt lite og 55" for stort/dyret. Da er det bare KRP-500M i gjen på lista mi, men er forsatt ikke helt sikker.

Når det gjelder tester er jeg enig med deg. Har søkt og lest noen Pioneer tester i det siste og det som slå meg at de fleste er langt mer overfladisk enn tester på andre TV. Enten er de helt forutintatt med hensyn til konklusjonen (årsaken kan man jo spekulere på...) eller så er det mye morsommere å skrive om feil å mangler. Da jeg forsatt ser en del SD format søkte jeg f.eks. etter hvordan de var på dette uten å finne noen ting. Detter er omtalt i "alle" andre tester.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Fenomenet gjenntar seg ja... "Alle" med nick alla dette beviser gang på gang at de langt i fra er det de kaller seg i nicket...
    Så mye som du er på forumet her burde du ha fått med deg hva det er, i det minste klare å google det....
    Godt det er noen som er flinke her da :-D
    Faktisk er jeg det jeg skriver meg som, men hverken Elektro eller Audio/Video er mitt fag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvert enkelt LED-punkt består såvidt jeg har forstått av en R, G og B-del, noe som utvider den tilgjengelige fargegamuten vesentlig.
    Jeg trodde det bare var Sony som skulle bruke RGB LED på de nye TVene, mens Samsung brukte hvite.

Newcomer dingselars sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oystein_a
    Jeg trodde det bare var Sony som skulle bruke RGB LED på de nye TVene, mens Samsung brukte hvite.
    Panelene til sony og samsung lages visstnok på samme sted.....:wink:

Side 3 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •