LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 35 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 694
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men det er også slik at 796 har nordisk garanti (dvs med pixelfeil garanti og hjemmeservice). Så dvs prisforskjellen kan være verdt det...?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vidareje; de fargeplatene på DVE er dessverre ikke mye til grunnlag for å vurdere dette... Er jo heller ikke 100% i mål. Har du testet innstillingene mine da? Hva synes du er problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkarlsen
    Men det er også slik at 796 har nordisk garanti (dvs med pixelfeil garanti og hjemmeservice). Så dvs prisforskjellen kan være verdt det...?
    Ja, du har nordisk garanti på 796. På den annen side, om du kjøper 786 på nettet så har du 14 dagers angrerett. Om du finner pixelfeil på tv innen 14 dager kan du benytte deg av angrerett. Pixelfeil er der som oftest fra starten av, men finnes sikkert unntak for det og.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stilte omtrent det samme spørsmålet i en annen tråd og fikk det samme svaret av Gorm og AK ang fargefilterene
    Jeg bruker dine siste innstillinger på fargerommet, men bruker en annen innstilling på brightness og kontrast (noe må jeg jo bruke DVE til )
    Bruker DVE også til å justere skarphet.
    Husker ikke helt nøyaktig, men jeg mener jeg fikk fargestikk med dine innstillinger av gråskalaen så de ble satt tilbake til default. Jeg kan prøve igjen i løpet av helgen og fortelle hva jeg ser.
    Jeg har ikke mye erfaring med kalibrering og derfor få referanser på hvordan en kalibrert tv skal se ut. Denne TV er så ekstremt mye bedre en min gamle 29" CRT 4:3 tau fra Panasonic. Den eneste likheten mellom dem er at fronten er/var flat på begge og at sort er sort

Har du fortsatt tenkt å oppgradere firmware og rekalibrere eller er du fornøyd?

Tusen takk for all nyttig informasjon som du har kommet med så langt, jeg har lært mye

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å kalibrere min 796 med hjelp av DVE, synes resultatet ble meget bra. Føler kanskje at svart ikke er like svart lengre, men det er muligens korrekt? Helt svarte bilder, som f.eks svart skjerm med hvit rulletekst er dønn svart. Men mørke scener på film og TV har som regel alltid litt gråskjær, det er mer svart på HD kanaler enn på vanlig TV. Har ikke BD spiller ennå.

Jeg har skrudd bakgrunnsbelysning nokså lavt ned og endt opp med relativt høy brightness - husker ikke tallene eksakt men mener jeg havnet på 2 på baklys og 70 på brightness.. Hva er forskjellen på dette i forhold til å ha mer bakgrunnsbelysning og mindre brightness? Virker jo logisk å stille inn med lavt baklys for mørkt rom og justere det opp for dagslys, eller hur?

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgeo
    Jeg har forsøkt å kalibrere min 796 med hjelp av DVE, synes resultatet ble meget bra. Føler kanskje at svart ikke er like svart lengre, men det er muligens korrekt? Helt svarte bilder, som f.eks svart skjerm med hvit rulletekst er dønn svart. Men mørke scener på film og TV har som regel alltid litt gråskjær, det er mer svart på HD kanaler enn på vanlig TV. Har ikke BD spiller ennå.

Jeg har skrudd bakgrunnsbelysning nokså lavt ned og endt opp med relativt høy brightness - husker ikke tallene eksakt men mener jeg havnet på 2 på baklys og 70 på brightness.. Hva er forskjellen på dette i forhold til å ha mer bakgrunnsbelysning og mindre brightness? Virker jo logisk å stille inn med lavt baklys for mørkt rom og justere det opp for dagslys, eller hur?
    Husk at 'Brightness' egentlig mer korrekt burde hete 'black level' - altså sortnivå. For det er det du i realiteten stiller med brightness-settingen. 70 høres veldig høyt ut. Hvis Samsung ikke har endret menyer radikalt i det siste, skal rundt 50 være korrekt svartnivå. Alt under det gjør bildet mørkere enn det skal være. Over dette blir for lyst, og gir den effekten du beskriver (det som skal være mørkt blir lysegrått). Med så høy brightness-setting ville jeg tro at bildet blir veldig utvasket og tamt, selv om du sikkert ser detaljer i mørke scener veldig godt (men de er kanskje ikke så mørke lenger da, noe som ødelegger livligheten og kontrasten i bildene).

Siden det er en local dimming LED-TV vil det som skal være heeelt svart likevel bli det, men ting som er litt lysere enn svart blir alt for lyst med så høy brightness.

Vil anbefale deg å forsøke med høyere baklys-setting, og skru ned brightness. I og med at det er snakk om en LED-TV bør høyere baklys gi større kontrast, mens brightness bare øker svartnivået (=dårlig løsning).

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg satt inn de siste kalibreringsverdiene og bildet er utvilsomt meget bra. Jeg kan ikke si jeg ser noe fargestikk :-) Du skriver at rød er uforandret vil det si 100/0/0?
    Jeg oppdaget noe rart nå jeg sjekket oppløsningen med DVE disken. Jeg fikk en del interferens mønstre når det skulle være 1:1 overføring av pixler i 1080p, men ved å stille p.size til fargeområdet forsvant interferensen. Da er det vel det som er riktig for maks oppløsning?

Vidar

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    70 i brightness kan jeg ikke tenke meg at er korrekt. Tipper du har problemer med inngangssignalet, Helgeo, prøv å endre kilden til å sende "Video" fra "PC" (16-235 i stedet for 0-255)... Selv når jeg kjører brightness høyt for å kompensere for dagslys er den ikke over 55, og selv da mister en jo en del av sortnivået, så med 70 kan jeg tenke meg at det hele blir temmelig utvasket ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    70 i brightness kan jeg ikke tenke meg at er korrekt. Tipper du har problemer med inngangssignalet, Helgeo, prøv å endre kilden til å sende "Video" fra "PC" (16-235 i stedet for 0-255)... Selv når jeg kjører brightness høyt for å kompensere for dagslys er den ikke over 55, og selv da mister en jo en del av sortnivået, så med 70 kan jeg tenke meg at det hele blir temmelig utvasket ja...
    Jeg skrev litt feil tall på forrige post, hadde baklys på 4, brightness på 60 og kontrast på 70. Dette ga veldig bra bilde på SD kanaler, men litt grålig svart.

Nå har jeg prøvd å endre til baklys 5, brightness 55 og kontrast 80. Dette ser meget bra ut på HD kanaler, men synes nå at SD kanalene blir litt dårligere, muligens fordi det blir for skarpt i forhold til oppløsningen? Justerer skarphet ned mot 20 for at SD kanalene ikke skal se for kornete ut, HD kanalene blir veldig bra med mye høyere skarphet.

Får prøve å kjøre ny DVE kalibrering med baklys på 5. Skal også teste "Video fra Pc" instillingen hvis jeg finner ut hvordan

Jeg har forresten Canal Digital parabol med HD-PVR samt en eldre Pioneer DVD spiller, ingen BD ennå.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk perfekt bilde både på sd og hd med kontrast 85 baklys 6 brightness 57 skarphet 28 color 52 digital nr low smartled on gamma -1 farge auto,fargetemp normal på dagtid og warm1 i dempet lys,brukte DVE for innstilling.ser ut som det er forskjeller på tv fordi jeg måtte bytte nytt hovedkort på mitt pga en feil jeg gjorde ved oppgradering av firmware.Med nytt hovedkort passet ikke mine gamle innstillinger overhode.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, jeg var nok litt kjapp når jeg bedømte bildekvaliteten med dine siste kalibrerings verdier Det var en liten gutt hjemme som absolutt skulle se på tv før jeg var ferdig med å evaluere bildet. Etter å ha sett litt mere på ladskapsbilder med dagslys og feks grønt gress ser jeg at fargene er feil, det grønne gresset ble nesten neon farget. Jeg sjekket også gråtonene på DVE platen og de så skittene ut. Jeg har derfor valgt å gå tilbake til dine forrige instillingene av fargerommet og satt gråtone instillingene på 25 hele veien.
    Dette er nok ikke et optimalt bilde, men fremdeles utrolig mye bedre en jeg var vant med.
    Ser i de tidligste innleggene at du brukte en BDP1500, har du den fremdeles "in da house"? Hadde vært artig å hørt hvor gale instillingene dine blir med den som kilde. Vet du forresten hvilken firmware versjon du har?

Bjalle,
    får du ikke uskarpe linjer med skarphet på 28? Når jeg bruker DVE platen for å justere skarpheten ender jeg på en verdi mellom 5 og 10?
    Hvilken firmware versjon har du på det nye hovedkortet?

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LE46S796 og B-DP2500 på vei

EDIT: Dette er en teknisk tråd.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjalle,
    får du ikke uskarpe linjer med skarphet på 28? Når jeg bruker DVE platen for å justere skarpheten ender jeg på en verdi mellom 5 og 10?
    Hvilken firmware versjon har du på det nye hovedkortet?

firmware 1001,1 (03-02-2009),ender på ca 25-30 i skarpheten på min (40" versjonen)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjalle, kan du se noen forskjeller fra ditt gamle hovedkort/fimware bortsett fra at de gamle innstillingene ikke passer? Det er veldig vanskelig å få klarhet i hva som blir endret i de forskjellige firmware versjonene. Samsung selv oppgir ingen info. Jeg kan tenke meg å oppdatere, men har jo lest hvordan det gikk med deg og da blir man jo litt engstelig. Jeg regner jo med at den siste versjonen av firmware er "bedre" en den forrige, men det bør være noe å hente før jeg tar meg bryet.

Forresten hvordan sjekket du hvilken versjon du har?

Vidar

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på hovedkort var bare at jeg måtte stille lys og kontrast og farger noen hakk opp i forhold til mine gamle instillinger,bildemessig var det ellers likt,firmwaren oppdaterte jeg selv med nyeste dato(uten å tråkke på skjøtekontakt denne gangen)vet ikke hvorfor dato ikke endrer seg i service meny men forskjellen fra forrige firmware ble at hdmi black level justering ikke er mulig (grå skrift)men virker som jeg får bedre bilde på oppskalering 720p og1080i fra parabolen,muligens innbilning men synes det er forbedring.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Bjalle. Da virker det ikke som at det er noe poeng for meg å oppdatere siden jeg ikke har HDMI fra parabolmottakeren (enda) og all oppskalering skjer i Blu-Ray spilleren.

Jeg fant disse kalibreringsverdiene på avforums.com:

Originally Posted by mparter
    I was using my previously posted settings for SkyHD which is connected via HDMI but is locked at an HDMI Black Level of Normal so I recalibrated for this setting by using the PS3 again but setting the HDMI Black Level to Normal.

Below are the settings I've come to which are quite close to the standard also. So these settings are ideal if you have the HDMI Black Level setting set to Normal, the other settings I posted (on page 64) are based upon an HDMI Black Level of Low.

Picture Settings
    Mode: Movie
    Backlight: 6
    Contrast: 95
    Brightness: 39
    Sharpness: 20 (personal preference this one)
    Colour: 46
    Tint: 49/51

Detailed Settings
    Black Adjust: Off
    Dynamic Contrast: Off
    Gamma: -1

Colour Space
    Red: 49/10/0
    Green: 29/50/16
    Blue: 8/3/55
    Yellow: 45/53/17
    Cyan: 41/45/51
    Magenta: 46/18/44

White Balance: 21/25/22/27/25/14
    Flesh Tone: 0
    Edge Enhancement: Off
    xvYCC: Off

Picture Options
    Colour Tone: Warm2
    Digital NR: Off
    DNIe: Off
    HDMI Black Level: Normal
    Smart LED: On

Setup
    Energy Saving: Off

Jeg har litt andre verdier for kontrast, lysstyrke og skarphet, men ellers det samme. På min tv ga dette så langt det beste bilde jeg har sett.

Det stemte til og med i følge DVE fargefilterene (har ikke kastet dem enda)

I dag fant jeg også disse verdiene, jeg tror er de siste (15/12-08 ) mparter har kommet med:

As promised, here are the settings for my calibrated setup. These should only be used when your HDMI Black Level is set to Normal (e.g. watching Sky).

Mode Movie
    Backlight 9
    Contrast 93
    Brightness 36
    Sharpness 20
    Colour 45
    Tint 49/51
    Black Adjust Off
    Dynamic Contrast Off
    Gamma 0
    Colour Space See below
    White Balance 24/25/22/23/25/14
    Flesh Tone 0
    Edge Enhancement Off
    xvYCC Off
    Colour Tone Warm2
    Digital NR Off
    DNIe Off
    HDMI Black Level Normal (should be locked)
    Smart LED On
    Energy Saving Off

Colour Space Values
    Red 52/4/0
    Green 25/50/12
    Blue 5/0/48
    Yellow 50/52/12
    Cyan 38/53/58
    Magenta 52/10/51

Jeg må nok prøve disse også:???:

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lyden på denne Ramma?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg skal ha meg ny Tv, og har igrunn fattet min interesse rundt LE46A796.
    Kan ikke ha større enn 46".

Dere som har den. Kan derer fortsatt anbefalle denne?
    Kommer det noe som skal vere bedre i nermeste framtid, til rundt samme pris?

Er det innebyggde høytalere på den? Skal ha hjemmekino anlegg på den, men tenker på i forhold til kjerringa. Må ha det lettest mulig, ellers blir det klaging på at alt er så avansert.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElTaco
    Er det innebyggde høytalere på den? Skal ha hjemmekino anlegg på den, men tenker på i forhold til kjerringa. Må ha det lettest mulig, ellers blir det klaging på at alt er så avansert.
    Høytallere er det, men ta med deg en Logitech Harmony One samtidig, så gjør fjernkontrollen all jobben for fruen.

Det er bare å trykke på Se TV, og TVen setter seg på, en eventuell Dekoder setter seg på, lyd anlegget setter seg på, og alle setter seg til de riktige kanalene. Samt at programmeringen av kontrollen er utrolig enkel, og den ser lekker ut. Og som en siste bonus, fruen blir kvitt alle fjernkontrollene som ligger å slenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Da har jeg bestilt meg 1 stk. Samsung 46A796. Nettopp bestilt komplett surround anlegg også. Så nå gleder jeg meg som en onge!

Side 29 av 35 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •