LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 35 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 694
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen tips til kabler mellom TV og forsterker ?

Har noen tips for kabler mellom TV til forsterker for å få brukt ekstern forsterker og høytalere ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per-Harald
    Har noen tips for kabler mellom TV til forsterker for å få brukt ekstern forsterker og høytalere ?
    Du har optisk ut og audio ut(rød hvit) fra tv til forsterker,hva du velger blir vel en smaksak,men optisk er å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har lest gjennom denne tråden nå, og blir mer og mere overbevist.
    hadde tenkt å kjøpe en krp-500, men ser det er endel som mener denne er nesten like bra, og så er den jo billigere..

Et problem som jeg har lest i flere reviews lurer jeg likevel på.
    Denne tv'en har tydeligvis problemer med 24p input?

Samsung LE40A786 Review

"Irritatingly, with any source except a 60hz input, combing would appear every so often, even with a fully Progressive source..."

"...Sadly, the combing issue mentioned in the Video Processing section extends to 1080p/24 input. However, it would appear that, when fed 1080p/60, the TV can still recreate a proper, judder-free 24p signal. This is a very unusual situation"

Noen som kan forklare en newbie hva dette betyr?

Lurer på å kjøpe denne tv'en med en BDP-51FD, og ser at det skrytes av 1080p/24 output på diverse blurayspillere, men dette takler tydeligvis ikke denne tv'en?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg kjører da 24p inn på min 46A786 uten noen som helst problemer, så dette er sikkert en TV med bug eller noe de tester...

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dukker de nye, 2009-modellene, av disse skjermene opp i butikken ca?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror det er snakk om april / mai en gang, så det blir spennende å se hvordan de nye blir... Jeg leser at de har redusert antallet LEDs fra rundt 1500 til ca. 300 på 46-tommeren f.eks., og benytter en såkalt "Edge LED", dvs. at det ikke plasseres LED over hele TVens overflate... Dette gjør de for å kunne gjøre TVen tynnere og spare penger. Jeg tipper en på kjøpet får langt dårligere uniformitet, som jo var den store fordelen med dagens LED-TVer.

Fordelen med 2009-LED-ene ser ut til å ligge på videoprosesseringen, men der er jo Samsung allerede gode, så jeg er egentlig spent på hva vi har i vente her... Finanskrisa har jo gjort at TV-produsentene må spare inn enorme beløp, og ikke minst har de langt mindre å gå på mht produksjon grunnet valutaproblematikken.

Vi får nesten bare se, men jeg er neimen ikke sikker på at Edge LED er tingen...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tror det er snakk om april / mai en gang, så det blir spennende å se hvordan de nye blir... Jeg leser at de har redusert antallet LEDs fra rundt 1500 til ca. 300 på 46-tommeren f.eks., og benytter en såkalt "Edge LED", dvs. at det ikke plasseres LED over hele TVens overflate... Dette gjør de for å kunne gjøre TVen tynnere og spare penger. Jeg tipper en på kjøpet får langt dårligere uniformitet, som jo var den store fordelen med dagens LED-TVer.

Fordelen med 2009-LED-ene ser ut til å ligge på videoprosesseringen, men der er jo Samsung allerede gode, så jeg er egentlig spent på hva vi har i vente her... Finanskrisa har jo gjort at TV-produsentene må spare inn enorme beløp, og ikke minst har de langt mindre å gå på mht produksjon grunnet valutaproblematikken.

Vi får nesten bare se, men jeg er neimen ikke sikker på at Edge LED er tingen...
    Jeg blir ikke overrasket om bildekvaliteten har får lide under den nye designen. De nye skjermene er jo utrolig smale, så noe må de nesten ha fjernet. Men på en annen side synes jeg at det blir litt for dumt hvis så er tilfelle, utviklingen må jo primært gå i retning av "perfekt" bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på avforums at det går an å aktivere noen settings i service meny
    for å få høyere motion resolution eller noe? :

Samsung LE-A780 SERIES LED - Page 34 - AVForums.com

Noen som har prøvd dette, eller har en kommentar til det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det viktige i forhold til effektiviten av "local dimming" er jo ikke antall led, men antall led-soner som kan styres uavhengig. Dagens 46" har jo bare 64 uavhengige LED-soner, så det KAN jo tenkes at dette forbedres.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg blir ikke overrasket om bildekvaliteten har får lide under den nye designen. De nye skjermene er jo utrolig smale, så noe må de nesten ha fjernet. Men på en annen side synes jeg at det blir litt for dumt hvis så er tilfelle, utviklingen må jo primært gå i retning av "perfekt" bilde.
    Skader jo ikke at 786 slanker seg. Var innom SIBA har om dagen og så en 40' 786 som hang der. Ganskje fet i dybden må jeg si.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Skader jo ikke at 786 slanker seg. Var innom SIBA har om dagen og så en 40' 786 som hang der. Ganskje fet i dybden må jeg si.....
    Jeg er helt enig i at det bare er positivt jo slankere skjermene blir, så lenge det ikke går utover bildekvaliteten. Vi har nok mye spennende i vente de nærmeste årene, det kan man jo se fra de siste elektronikk-messene.

Skal si 52" i 8-serien til Samsung fristet mye da jeg var på utskikk etter ny TV for ikke lenge siden, mye pga av 44mm tykkelse som bare var utrolig lekkert. Men det var ikke det viktigste for meg, ville heller ha noen flere tommer med skjerm og bedre bilde ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tja, min mening er at FLATskjerm uansett er såpass flat, at blir bildet dårligere fordi en eventuelt må akseptere noen CM tykkere skjerm er det ingenting å tenke på...

Jeg har nå fått lekt meg enda noe mer med denne TVen... Kalibrering av TVen er som kjent ikke spesielt enkelt... Jeg har jo fått til fine kurver tidligere, men måtte da bruke for mye kontrast. Hvis jeg fokuserer på følgende parametere;

1. Unngå stikk i bånn, dvs. at jeg må holde meg under 35 på kontrastjusteringene i RGB

2. Prøve å stabilisere verdiene på hhv 20 og 100 IRE

...ender jeg opp med følgende IRE og gamma:

-rgbvsire_20_80-jpg

-gammavsire_20_80-jpg

Videre har jeg justert fargerom så godt det lar seg gjøre... Ettersom TVen ikke har full CMS mangler den brightness-kontroll for fargerommet, og dermed må en justere seg littebitt opp på 100% for at de ikke skal falle for mye nedover i intensitetsskalaen. Som en ser av grafene ligger fargene veldig godt an på 100%, men rødt faller noe på 75%, som for øvrig er veldig normalt...

100%:
    -46a786_fargerom_100-jpg

75%:
    -46a786_fargerom_75-jpg

Alt-i-alt vil jeg faktisk si at TVen imponerer stort. Jeg tviler STERKT på at du finner mange TVer med vanlig bakbelysning som makter å avgi et såpass korrekt fargerom. Gråskalaen slik den nå er satt gir riktignok et dip i rødt, men en unngår kraftige stikk både oppe og nede. Her er det jo mange muligheter, jeg kunne f.eks. parallellforskjøvet hele kalibreringen fra 20/80 til 30/80, der jeg da balanserer rødt tidligere, men samtidig får et høyere avvik helt nede (dvs. fargestikk, ettersom avviket blir såpass vesentlig). En må på en måte bare foreta seg noen valg her, perfekt blir det dessverre ikke, men i praksis må jeg si at jeg nå synes bildet TVen avgir er utrolig balansert og flott! Trolig det beste bildet jeg har sett fra noe TV noen gang - og det inkluderer Pioneer-plasma!

Det jeg tror vil forbedres fremover er fabrikkinnstillingene, for det krever alt for mye jobb å komme dit jeg nå har kommet på denne TVen. For vanlige folk er det jo nærmest umulig å komme dit med mindre en bestiller kalibreringsjobb av en proff eller kjøper seg utstyr selv og setter seg inn i hvordan ting fungerer.

Innstillingene jeg NÅ bruker er som følger:

Modus: Film
    Bakbelysning: 5
    Kontrast: 80
    Brightness: 55 (denne må justeres ned på kveldstid - dette er "dagslys"-innstillingen min...)
    Gamma: -3

Resten: Default!

Fargerom:

Rød - uforandret

Grønn:

Rød: 65
    Grønn: 75
    Blå: 0

Blå:

Rød: 0
    Grønn: 10
    Blå: 100

Gul:

Rød: 56
    Grønn: 51
    Blå: 15

Cyan:

Rød: 80
    Grønn: 100
    Blå: 94

Magenta:

Rød: 50
    Grønn: 23
    Blå: 60

Gråskala:

R-kontrast: 2
    G-kontrast: 25
    B-kontrast: 21

R-økning: 48
    G-økning: 14
    B-økning: 0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er forskjellen på 7xx og 8xx seriene? (Samsung LE40A)

Hei,

prisene på 856 og 786 er omtrent identiske, hvilke TV burde jeg velge? Skal brukes til vanlig TV titting og PS3. Er det forskjell i responstiden på TVene? Er litt sensetiv angående delay fra jeg trykker på kontrollen til bilde vises på TV.

Samsung LE40A7xx

Samsung LE40A8xx

mvh Lars Inge 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...har vel svart på det samme tidligere i tråden... Dette er jo to helt forskjellige TVer, altså LED vs. vanlig tradisjonell bakbelysning... Kort fortalt; 856en er som alle andre LCD-TVer, bare tynnere, mens 786en benytter en helt annen teknologi som gir langt høyere kontrast og langt bedre fargegjengivelse, men samtidig noe smalere synsvinkel (dvs. at du må sitte mer i vinkel mot TVens senter, les bakover i tråden for erfaringer rundt dette)...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars Inge
    Hei,

prisene på 856 og 786 er omtrent identiske, hvilke TV burde jeg velge? Skal brukes til vanlig TV titting og PS3. Er det forskjell i responstiden på TVene? Er litt sensetiv angående delay fra jeg trykker på kontrollen til bilde vises på TV.

Samsung LE40A7xx

Samsung LE40A8xx

mvh Lars Inge 8)
    Den vesentligste forskjellen på 7-serien og 8-serien er at førstnevnte bruker LED som bakgrunnsbelysning, og på denne måten får et oppgitt dynamisk kontrastnivå på 2 000 000 : 1, kontra 70 000 : 1 som er på 8-serien. 8-serien har en god del slankere design, kun 44mm tykk (mener jeg å huske).
    Jeg hadde uten tvil valgt 796 fremfor 866, hvis innsynsvinkelen ikke er et problem for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Great! <3

Da vet jeg hva jeg skal bestille!

Nå var det ikke noen store forskjeller på 786 og 796? Dere har sikkert svart på dette også, men orker ikke lese gjennom 27 sider

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...som det er beskrevet noen titalls ganger tidligere; 796 har RiksTV-tuner og norske menyer, 786en ikke... Når det gjelder billigste butikk, vennligst benytt "Produkt -og prisjakt", da dette er en teknisk tråd.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye serien, med bla B7000, er varslet til oss i mars/april.

Edge-led er sidemonterte led venstre-høyre, ikke oppe-nede, så vidt jeg har forstått.

Fokuset i år er tynnere tver med boks under og trådløs tilkobling, ikke først og fremst ekstrem kontrast osv.

Nå er det ikke lenger krig om HD-ready eller Full HD i panelet, men hvorvidt boksen kan streame 1080p eller ikke. 1080i er foreløpig det mest stabile.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at bildet vil tape seg uten local dimming.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren.

Hva slags utstyr er det du har brukt til å kalibrere tv'en din da?
    Er det noe svindyre greier?

Jeg tenkte å kjøpe en Eye-One Display LT, og bruke HCFR.
    Kan jeg få bra nok resultat med det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det vil sikkert funke bra, Kull! Jeg bruker som du beskriver noe "svindyre" saker (koster rundt 80.000.- for det utstyret jeg bruker nå), men resultatet trenger ikke nødvendigvis bli spesielt mye bedre. Her gjelder det å prøve og feile, og dønn nøyaktige målinger betyr langt mindre enn de triksene du etterhvert lærer deg for å komme sånn noenlunde i mål. På en projektor som f.eks. JVC HD750, den presisjonen den leverer er såpass ekstrem, er imidlertid mer nøyaktig måleutstyr viktigere, men på TVer flest får en uansett en del avvik fra det "perfekte", måleutstyr til 80.000 eller ikke!

Side 27 av 35 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •