LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 35 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 694
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kalibrerer du i servicemenyen eller i menyen?

Og bruker du warm2 eller natural?

Jeg vet disse innstillingene ikke kan overføres, jeg synes selv kanalene får et markant grønnstikk med dine innstillinger, Lygren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da har jeg fått sett litt på Batman igjen, og ting ser veldig bra ut... Dette er definitivt ikke "dagslys"-innstillingen, blir temmelig mørkt med lys på i stua, så jeg får nesten ta en ny titt til kvelden igjen for å avgjøre resultatet. Rødstikk i bånn kan en se helt bort fra, det er ikke relevant uansett, ettersom det kun gjelder detaljer en nesten ikke kan se i alle tilfelle (vi snakker 10IRE). Dette er dermed en langt bedre løsning enn blåstikk på topp, som jo er svært så synlig...

Jeg justerte bare opp brightness nå for å kompensere litt for dagslyset, og det fungerer fint.

Dette begynner faktisk å bli en liten smule imponerende, men jeg skal se gjennom en film på kveldstid før jeg kommer med noe ytterligere kommentarer...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har du testet de siste justeringene, Syn-Sam? De forrige har stikk av både grønt og blått ja, men den siste justeringen har ikke det...

Jeg tar utgangspunkt i Warm2 og justerer bare i den vanlige menyen.

Har null og niks grønnstikk nå, for å si det slik - dette begynner å se HEFTIG ut!

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Jeg vet disse innstillingene ikke kan overføres, jeg synes selv kanalene får et markant grønnstikk med dine innstillinger, Lygren.
    Ja det er det samme jeg ser med disse innstillingene. Jeg kjører fra nesten identisk BD spiller som han (Sony BDP-S550) og grønnstikket er merkbart sammenlignet med innstillingene jeg selv bruker, og som er gjengitt her tidligere i tråden. Dette får meg til å tro at det faktisk er markerte forskjeller fra det ene panelet til det neste.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at Movie i utgangspunktet er altfor skittent i fargene.

Det er mye brunt i det hvite de kjøligere fargene er helt undertrykt.

Jeg er ikke sikker på om det er fra panel til panel forskjellen ligger, men kilde.

Animal planet HD ser veldig bra ut nå, men Eurosport HD er helt krise.

Så nettopp noen minutter kvinnetennis, og hudfargene er på jordet, rødt er oversatuert og grønt dominerer også.

Dette var med de siste innstillingene. Hvis du ser på Planet Earth på bbc HD, så kan du særlig se at ved havscener forandrer alt seg fra veldig kaldt blått på normal til veldig mye dusere grønt over hele landskapet på Movie. Du har ikke stilt på skintones?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har nå testet samme innstillingene på Apple-TV, og ingen tegn til grønnstikk der heller gitt... Det er derfor tydelig at det foreligger forskjeller på de ulike panelene her.

Når det gjelder utgangspunktet, movie/film, har det jo veldig lite å si egentlig, poenget er jo å komme frem til en stabil gråskala. Nå er det jo fullt mulig noen rett og slett foretrekker for mye blått i bildet - er jo ingen skam å innrømme det heller... Et kalibrert bilde fremstår ofte, sånn direkte sammenlignet med et ikke-kalibrert, mer diffust og med mindre "punch". Dette skyldes jo i dette tilfellet, og ofte ellers også, at en del av lysutbyttet blir borte som følge av at blåstikket reduseres.

Jeg skal prøve å få tatt en måling av lysutbyttet i "normal" og "film/kalibert"-modus snart, er jo greit å vite hvor mye en faktisk "taper" av lys som følge av kalibreringen. Som oftest ser en jo unsett film i litt dempet belysning, så da er det helt greit at en mister noe lys, så får en heller ty til "dynamisk" eller tilsvarende når en ser TV på dagtid...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...verdt å merke seg "Movie" uten kalibrering:

...og nå til syvende og sist; etter kalibrering:

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, tallene taler for seg, jeg er enig i at det er et sterkt argument.

Med de innstillingene du har oppgitt, ser ihvertfall jeg at bildet blir veldig brunt og for mørkt. I dagslys, riktignok. Man ser særlig på tekstingen at denne er skittengul, ikke hvit. Det er der jeg stusser, rett og slett. Men ja, det kan være paneler, jeg vet ikke om jeg har et a,d, eller s-panel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...med dempet lys i rommet er brightness mer korrekt et sted mellom 45 og 50 for øvrig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hele poenget med en gråskalakalibrering er å gjengi korrekt hvitt over hele skalaen, så ser teksten "skittenbrun" ut er det jo ingen tvil om at denne kalibreringen ikke lar seg overføre din TV... Merkelig at det skal våre såpass forskjell da...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var vidunderet (LE46A796) på plass Meget lekker TV og svært bra bilde. Svart er skikkelig svart på denne TVen.

Fikk en støkk da jeg skrudde det på, det var rød/grønn støy over hele skjermen. Etter en stund begynte bildet å bli klart øverst og nederst mens støyen fortsatte på midten. Tok kanskje 2-3 minutter før støyen var helt borte. Hva i all verden var dette for noe? En slags selvtest kanskje?

Det som imponerer mest er hvor bra vanlige SD kanaler blir. Var i utgangspunktet litt bekymret for at 46" skulle bli i største laget, men på litt over 4 meters avstand så ser f.eks TV2 og NRK helt krystallklare ut. HD kanalene fra CD parabol med HD-PVR er sylskarpe selv om jeg går helt nærme.

Jeg skrudde av 100Hz og senket kontrasten til ca 75, ellers har jeg ikke fått gjort noen andre justeringer. Ser at fargene ikke er helt korrekte, men det ser likevel veldig bra ut.

Sammenlignet med Panasonic 42PZ80E som en kamerat har så vil jeg påstå at Samsungen gir bedre bilde, også på SD kanaler og det selv om den er 4 tommer større.

Spilte også en DVD på min gamle DVD spiller med kun S-Video ut, selv det så ganske bra ut, men ikke så bra som vanlig TV fra Canal Digital. Så her må nok mer moderne utstyr til etterhvert.

Prøvde også Wii men med vanlig composite kabel, det ble ikke så bra. Komponentkabel er på vei i posten

Foreløpig konklusjon: Meget bra TV, overgår det meste jeg har sett i butikken med unntak av de nye modellene til Pioneer :-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at du er fornøyd med tven. Skal vel strengt tatt ikke være støy på bildet i det hele tatt. Kontrast på 75 høres lavt ut, fargene kan fint stilles på og det er masse tips i denne tråden.

Akkurat nå diskuterer vi gråskalakalibrering.

Lygren, har du lyst til å kjøre et oppsett på Naturlig- med naturlig farge (ikke cool eller warm) også?
    Jeg er veldig spent på hva du får til der. Jeg vekslet mellom min HDX-1000 boks, SD og HD-kanaler idag, og ser at det er især SD som lider under skitten hvitfarge, men også HD. Det er merkbart i mørke scener, og jeg fulgte tekstingen på flere kanaler, den varierer fra nesten hvit til varm latte.

Inte alls bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    "Naturlig" har jeg også testet, men da snakker vi vanvittig blåstikk, dønn umulig å kalibrere bort... Mitt mål er å balansere gråskalaen, og jeg har i den forbindelse sett nærmest bort fra lysutbytte. Hvis en derfor er vant til lysutbyttet fra "Normal" (grunnet kraftig bruk av blått), blir nok muligens overgangen til "Film" og spesielt da en filmmodus med enda mindre blått litt for stor...

Mulig det lar seg gjøre å fikse "Natural" også da, måtte jo en del runder med "Film" før tingene satt, så jeg skal se om jeg rekker å se på om ikke alt for lenge...

Så for øvrig en film på innstillingene jeg har nå i går, og ting ser veldig bra ut nå... Litt lurvete mht sortnivå/brightness, der jeg føler jeg må justere opp litt mye for å få frem nok detaljer i bånn... Dette er jo synlig også i gammaskalaen der en ser den ligger for høyt i bånn, hvilket resulterer i "black crush"... Justerer jeg opp brightness tilstrekkelig (50-55) mister jeg noe av sortnivået i samme slengen. Synes absolutt ikke dette er noen "deal-breaker", men sett opp mot referanseprojektorer som f.eks. HD350en jeg har stående er det jo et stykke unna... Sett opp mot LCD som sådan er det jo uansett milevis unna, og plasma har jo gjerne en tendens til å "maure" i bånn i stedet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Syn-Sam; hvis du ser forskjell i hvitnivå på ulike kanaler vil jeg påstå at det er kilden som er problemet her... Test med en Blu-ray og se om bildet blir bra. Gjør det det er det jo bare å ringe neste TV-leverandør!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe jobb du gjer Lygren!

Har Sony BDP-S350 også så skal teste innstillingene dine i kveld
    Takker for at du bruker så masse tid på å legge alt ut på forumet!

mvh Inge L

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare fortelle om min heldige firmware oppgradering,under oppgraderingen kom jeg til å tråkke på skjøtekontaktens av og på knapp og resultatet ble svart skjerm,ingen lyd og bilde,fikk heldigvis reparert på garanti(nytt hovedkort)i dag kan jeg kose meg med tv igjen etter nesten 4 uker glaning i veggen.bare skriver dette for å fortelle at feil firmware eller strømbrudd under oppdatering tar kål på tvens hovedkort.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle kjøre en måling også, for å se om vi får fram noen forskjeller.
    Jeg har tilgang på Spyder på jobben, men du mener den ikke duger, Lygren?

Noen anbefalinger? Kan ikke kjøpe noe til 60000..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Spyder kan sikkert funke helt greit den, Syn-Sam, i det minste er det jo bare å ta en test å se om den faktisk ser ut til å rapportere det du opplever!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte det når jeg nevnte Spyderen før. Det er ikke alle TVer eller kilder den funker i fra. I hverfall ikke min Spyder TV.

Bildet ble ikke noe bedre på min brors Philips 47" TV, som er en av deres toppmodeller.

Den funker bra hos meg med Sony, men ikke hvis jeg kalibrerer HTPC. Da ble alt helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har altibox med 720p/1080i oppskalering med denne tvn?
    har prøvd alt av innstillinger på tv og på boks, men bildet er og blir kornete og uskarpt.
    Tror det har noe med tvn å gjøre, den forrige gamle myricaen var det knallbilde på vanlige sendinger fra altiboxen?

Side 25 av 35 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •