LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 35 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 694
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen, kontrasten sto på 100! ikke rart bilde ble helt rart, skrudde tilbake på 16:9 på både boks og tv og nå ser det endelig bra ut
    Har lekt litt med innstillinger, og skal prøve dvi til hdmi i morgen fra pc.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da har jeg kjørt ny runde, denne gangen med korrekt inngangssignal... Må igjen få si at dette ikke er noen lett TV å kalibrere, blir mye frem og tilbake på RGB-justeringene (kontrast / økning), der kontrast typisk påvirker hele skalaen fra 0-100IRE, mens økning faktisk ser ut til å ha mest påvirkning på øvre del av skalaen... Det skal jo egentlig være slik at økning/brightness primært tar nedre del, men det synes jeg faktisk ikke er tilfelle her, og var nettopp det som gjorde at jeg første gangen ikke klarte å komme i mål.

Det jeg har fått til nå er å redusere blåstikket i toppen, langt mer korrekt gamma, men dessverre litt rødstikk helt nede. Det tror jeg uansett vil være minimalt synlig i praksis, men skal selvsagt kikke på litt materiale før jeg uttaler meg.

Jeg benytter følgende innstillinger:

Modus: Film (bakr. belysning = 5)
    Kontrast: 85 (satt denne ned en del, tydeligvis har det hjulpet på blåstikket i toppen)
    Brightness: 50 (jeg har lys stue der det alltid står på ett lys eller to, her kan det være andre vil foretrekke noe lavere nivå!)
    Gamma: -3
    Fargerom: Naturlig (skal ta en runde der snart også!)
    ALT annet - OFF eller standard "film"-justert

R-kontrast: 33
    G-kontrast: 40
    B-kontrast: 36

R-økning: 46
    G-økning: 39
    B-økning: 20

Kilde er fremdeles Sony BDP-S350 Blu-ray over HDMI...

RGB vs. IRE:
    -rgbvsire_kalibrert_3-jpg

Delta C (feilmargin):
    -deltacvsire_kalibrert_3-jpg

Gamma vs. IRE:
    -gammavsire_kalibrert_3-jpg

Kelvin (fargetemp.) vs. IRE:
    -kelvinvsire_kalibrert_3-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og her er fargerommet - da ikke kalibrert foreløpig:

-fargerom_ukalibrert-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og her er kalibrert variant... Mangler litt rødt og blått, selv på max nivå, men sekundærnivåene samt ikke minst grønt sitter "dead on"...

-fargerom_46a786-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...etter å ha studert bildene fra Batman var det klart at endringen i fargerommet førte til at jeg måtte kjøre hele kalibreringen på nytt... Typisk...

Heldigvis fikk jeg nå et ENDA bedre resultat! Nå er den blå toppen HELT borte, og den røde bånnen vil knapt være synlig ettersom den befinner seg såpass langt nede...

Innstillingene er de samme som sist, men endret hvitnivå:

R-kontrast: 33
    G-kontrast: 47
    B-kontrast: 44

R-økning: 48
    G-økning: 34
    B-økning: 10

Ettersom fargerommet også påvirker gråskalaen inkluderer jeg verdiene her:

Rød:

Rød: 100
    Grønn: 0
    Blå: 0

Grønn:

Rød: 34
    Grønn: 34
    Blå: 0

Blå:

Rød: 0
    Grønn: 0
    Blå: 100

Gul:

Rød: 56
    Grønn: 45
    Blå: 25

Cyan:

Rød: 60
    Grønn: 100
    Blå: 65

Magenta:

Rød: 50
    Grønn: 23
    Blå: 55

Jeg gjør IGJEN oppmerksom på at disse innstillingene ikke kan "kopieres" med mindre en har eksakt samme kilde (Sony BDP-S350), og selv da kan det være avvik fra TV til TV...

RGB vs. IRE:
    -rgbvsire_kalibrert_4-jpg

Delta C (feilmargin):
    -deltacvsire_kalibrert_4-jpg

Gamma vs. IRE:
    -gammavsire_kalibrert_4-jpg

Kelvin vs. IRE:
    -kelvinvsire_kalibrert_4-jpg

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for veldig informativ tråd Lygren :-)

Jeg slet litt med å komme inn i sevice menyen, trodde alle knappene skulle trykkes inn på likt, men så skulle de trykkes en etter en
    Inne i service menyen klarte jeg selvfølgelig å sette tilbake til fabric default, derfor, velg bare nedover frem til språkvalget som ligger i andre kolonne. Det er fort gjordt å slette flere timer med kalibrering 8)

Lygren tror du forskjellene fra tv til tv og kilde er veldig dramatiske eller kan dine kalibreringer brukes som utgangspunkt for oss andre?

Et siste spørsmål hvis man skal oppdatere firmware på en LE46A786 kjøpt hos AVshop hvilken model skal man da velge?

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ulik bildestørrelse mellom HDMI og SCART

Jeg koblet min Canal Digital HDPVR dekoder til TVn med både antenneledning, HDMI og SCART for å se forskjellen på de ulike signalkvalitetene. Da oppdaget jeg at på HDMI tilkoblingen, så ble en del av bildet i høyre og venstre kant kappet. Akkurat som om en zoom-funksjon var benyttet. På SCART signalene fra dekoderen skjer ikke dette, heller ikke på de vanlige TV signalene.

Uavhengig av hva jeg stiller TV på 4:4, 16:9, "Bare Scann" etc, bildet forblir kappet på HDMI signalene! Jeg har spurt Canal Digital, men sliter med å få svar. Jeg klarer ikke å forestille meg at Samsungen skal være synderen, tror heller det må være dekoderen som har et problem. Har noen av dere opplevd dette? Feks på NRKs kanaler kappe bildet akkurat i NRK logoen på høyre side og tilsvarende på venstre side.

Nå sitter jeg og må velge mellom pest og kolera - Bra men manglende bilde med HDMI, eller hele bildet og røten SCART kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt en dvi til hdmi adapter og bildet ble skikkelig bra!
    Måtte sette ned HZ til ca 30 interlaced pga noe forstyrrelser i bilde, men herregud hvor deilig bilde det ble med HD filmer.
    Er utrolig fornøyd med denne tvn.
    Har ikke testet noen spill, men har eget oppsett til det fra pc.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...sorry, se bort fra siste forsøk, G og B-kontrast ble dessverre for høye, så en ser en "glow" i det sorte... Første forsøk har ikke dette problemet... Skal ikke være enkelt, nei, får prøve på nytt, med det spørs om en ikke bare må leve med et lite blåstikk mot slutten, for det er nettopp det problemet jeg "fikser" ved å øke G og B-kontrast, noe som altså ikke funker tilfredsstillende. Første forsøk er imidlertid basert på standard fargerom, ikke kalibrert, men jeg skal gjøre et nytt forsøk i morgen...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Pioneer nå legger ned TV produksjonen, så må jeg begynne å se meg etter en ny TV å kjøpe til Sommeren.

Har i dag Sony 46W2000, og er mildt sagt litt lei sortnivået på denne.
    De som jeg har sett på nå er Panasonic plasma, eller Sony, Samsung eller Philips LED TVer, eller Sonys 52W4500.

Spørsmålet er da, hvilke av produsentene Samsung, Sony, Philips er de beste på LED teknologien.

Har i dag 46", kunne gjerne hatt en størrelse større, da maks 50-52". Tror 55 kan bli litt stort.

Er Samsungene veien å gå?

Hovedprioritet for skjermen er film.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, Samsung LED ser jo ut til å kunne tweakes relativt godt, men som "default" leverer den alt for mye blått pr. dato, selv i filmmodus... I utgangspunktet må en jo selv ha utstyr for å justere inn dette, noe som gjerne koster litt penger, men ettersom kalibrering stort sett er nødvendig på de aller fleste TVer er det kanskje like greit å bare gå til anskaffelse av utstyr først som sist...

Det er jo mye mulig Sonys LED-TVer leveres noe mer korrekt fra fabrikk, men Sony er jo også kjent for å levere for mye blått, er nærmest et "firmaslogan" fra den leiren, så det spørs om ikke disse også må kalibreres for å yte godt.

Når det er sagt synes jeg personlig bildekvaliteten fra Samsungs LED-TVer er veldig god, og enda bedre nå som den er kalibrert (vel, ikke 100% i mål enda, men det er ikke mye om å gjøre)! Fantastisk sortnivå, relativt stabil gammagjengivelse slik at en ikke mister detaljer i bånn eller brenner ut detaljer på topp, relativt god fargebalanse (riktignok etter en hel del justering) og moderat til godt lysutbytte gjør dette til en veldig god kandidat i dagens marked. Det faktum at TVen leveres med både fargebalanse-justering og til og med en mulighet for justering av fargerom er jo for øvrig temmelig imponerende i seg selv da!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SpyderTV kalibrereren, samt DVE diskene både på DVD og BD.

Det burte vel hjelpe litt. Så du nevnte Spyder ikke var helt bra. Man kan kanskje finne annen software for å bruke sammen med selve fotocellen?`

Den hjalp en del på min nåværende Sony. Det er jo ikke så mye den sjekker. Men bildet ble litt bedre enn det jeg fikk til med mine øyne og kalibrerings DVDer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, så lenge du får stilt litt på hvitnivået / gråskalaen er jo mye gjort, noe jeg antar Spyderen din har støtte for?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stund siden jeg brukte den.

Jeg mener å huske at den stilte kontrast, skarphet, brightness og tint hvis TVen hadde det. Tror det var 5 ting den sjekket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...OK, da er den nok litt for begrenset for å gjøre noe veldig imponerende mht denne TVen, men det skader selvsagt ikke å kjøre en runde for justering av de øvrige parameterne.

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, hmmm jeg begynner å like disse led'ene jeg også nå, hadde liksom sett meg ut pio 60 toms men.....

ett par spørsmål, er det like mange led'er i 55 tommeren som i 46 tommeren, og vet vi noe om neste generasjon vil den ha flere led'er og når pleier samsung og komme med neste gen...

mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Samsung vil introdusere LED på en rekke nye modeller i tiden fremover... Eksakt når disse dukker opp er vanskelig å si, og prismessig er det også lite å fare med... Det jeg har fått med meg så langt, er at de skal bli rundt 3cm tynnere, men noen teknisk oppgradering utover det er det mye mulig det ikke blir... Vi får vente i spenning å se, lansering av nye modeller er gjerne rundt sommertider for Samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men blir man fremdeles svært fornøyd med denne tven uten å justere veldig masse, for en som ikke er veldig opptatt av små detaljer. Er veldig interessert i denne tven, men er ikke veldig ekspert på dette med instillinger og annet avansert. Men litt justeringer får man selvsagt til, men bare lurer på om bildet
    fremdeles er svært bra i forhold til andre tver og uten noe veldig store issues
    å irritere seg over for en gjennomsnitts seer som liker et godt og klart bilde til canaldigital, bluray/dvd og ps3!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    LCD-TVer har jo generelt vært elendige på gjengivelse av gråskala, noe en skulle tro LED hadde større forutsetning for å få til...

Problemet jeg nå sliter med er at jeg får "glow" ved bruk av RGB-kontrastverdier over 30... Det gjør at jeg ikke får korrigert tilstrekkelig, og dermed får mye feil på en av grunnfargene... Samsung har selvsagt valgt å la blått ta "støyten", noe som muligens er det lureste, men jeg hadde jo foretrukket å få stabilisert fargegjengivelsen hvis mulig...

Jeg får bare fortsette, men når jeg legger inn begresningen på kontrast som jeg gjør i dag ser ikke gråskalen spesielt lekker ut gitt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg fått lekt meg litt mer... Problemet er altså at den nødvendige korreksjonen i spesielt kontrast gjør at en får "glow" i bånn...

Jeg har "løst" dette ved å redusere den generelle kontrasten til 80, samt svelge en kamel rundt rødstikk helt i bånn, som også forplanter seg et stykke oppover i motsatt retning, da med noe "kaldere" fargetemp. fra 30-60IRE som resultat... Tror nesten en bare må velge her hva en foretrekker - STIKK får en nærmest uansett ser det ut til... Samtidig er det verdt å merke seg at jeg jo lærer noe mer hver gang jeg prøver her, men føler vel etterhvert at jeg begynner å se "potensialet" av hva TVen kan levere. Ikke perfekt gråskala, det har den ikke, men relativt god må den jo uansett sies å være...

Med redusert kontrast og redusert bruk av RGB-kontrast blir for øvrig den mørke delen enda mørkere, faktisk så mørk at jeg kun får måling fra 20IRE og opp... 10IRE fikk jeg måling på en gang, og den viste enda kraftigere rødstikk enn 20IRE, så slik blir det bare ser det ut til...

Innstillingene er nå identisk til overstående mht fargerom (kalibrert altså), men kontrast er redusert til 80.

R-kontrast: 5
    G-kontrast: 24
    B-kontrast: 23

R-økning: 50
    G-økning: 25
    B-økning: 4

Det jeg gjør her, er å redusere intensiteten til rødt over hele skalaen ved bruk av kontrastparameteret. Dette kompenserer jeg deretter med ved å justere opp "rød økning" og ned "blå økning".

Det som egentlig burde være mest logisk her, og som jo også egentlig er det jeg forsøkte i første runde, er å justere først 0-50IRE ved bruk av "økning"/brightness. Dessverre har denne justeringen, av en eller annen merkelig grunn, liten påvirkning på den nedre delen av skalaen, i det minste relativt sett opp mot kontrast. Det er derfor jeg heller benytter kontrast for "hovedjustering" og heller "økning" for "balansering" i etterkant, som da primært innbefatter å øke rødt slik at vi slipper det kraftige blåstikket i topp...

RGB vs. IRE:
    -rgbvsire_kalibrert_5-jpg

Delta C vs. IRE:
    -deltacvsire_kalibrert_5-jpg

Gamma vs. IRE:
    -gammavsire_kalibrert_5-jpg

Kelvin (fargetemp.) vs. IRE:
    -kelvinvsire_kalibrert_5-jpg

Side 24 av 35 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •