LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 35 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 694
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da har jeg gjort et forsøk i å endre til "Kino", redusere blå kontrast og øke blå brightness som i teorien kanskje skulle fått til noe lurt...

Sammenligner da med "standard", da med samme skalering ("kalibrert" kinomodus øverst):

-46a786_irevsrgb_kino_test1-jpg

-46a786_irevsrgb_normal-jpg

...det er tydelig at denne planen gikk ettertrykkelig i vasken, så da skal jeg prøve en annen "strategi"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    -46a786_irevsrgb_kino_test2-jpg

Nytt forsøk der jeg går den "gylne middelvei" mht justering av gain og kontrast. Noe bedre, men samtidig langt fra "perfekt"...

Følgende innstillinger benyttes:

Modus: Film
    Bakbelysning: 5
    Kontrast: 80
    Brightness: 50
    Alt av prosessering: OFF!
    Gamma: -1

R-kontrast: 33
    G-kontrast: 32
    B-kontrast: 18

R-økning: 15
    G-økning: 25
    B-økning: 37

Samtidig har jeg klart å få til et 100% bullseye på ENTEN 30% ELLER 80% signal, men problemet er altså at blått ikke oppfører seg lineært som grønt og rødt... Korrigerer en for 30% får en alt for mye blått i toppen, og vice versa, korrigerer en for 80% blir blått nærmest borte i bånn...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...samtidig ble gammaen helt på trynet ved siste forsøk, så dette er absolutt ikke innstillinger folk bør kopiere, her må det uten tvil mer testing til!

-46a786_gamma_kino_test2-jpg

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ... er Samsung sin 70'' LED LCD verdt kr 350.000 som prislappen hos Expert tilsier?.................
    Så også denne på Expert nylig, og har vel en mistanke om at opsettet som ble benyttet der var mer for å vise lysstyrke og bildestørrelse og ikke bildekavlitet. Ble nesten litt uvell/kvalm av å stå 2m fra å se Happy Feet klippet på BD...

Hadde vært interesant å fått målt det oppsettet med en fargekalibrerings måleprobe, for det tror jeg ville slå enkelte stygge rekorder....

Inget 70" LCD skjermer er vel egentlig verd kr 350.000 hvis du spørr meg, men det er vel også en tilbud/etterspørsel sak inne i bildet her, så....:roll:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Så også denne på Expert nylig, og har vel en mistanke om at opsettet som ble benyttet der var mer for å vise lysstyrke og bildestørrelse og ikke bildekavlitet. Ble nesten litt uvell/kvalm av å stå 2m fra å se Happy Feet klippet på BD...

Hadde vært interesant å fått målt det oppsettet med en fargekalibrerings måleprobe, for det tror jeg ville slå enkelte stygge rekorder....
    Første gang du skrur på TV'en får du spørsmål om du skal ha instillinger for hjemmebruk eller om den skal stå til utstilling. Har ikke selv prøvd utstillingsmodusen, men vil tro at den kanskje gir deg litt "syke" effekter

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Første gang du skrur på TV'en får du spørsmål om du skal ha instillinger for hjemmebruk eller om den skal stå til utstilling. Har ikke selv prøvd utstillingsmodusen, men vil tro at den kanskje gir deg litt "syke" effekter
    Ja det kan jo forklare en del, for det så vel ut som om noen hadde lent seg på knappene og maxet ut farge og kontrast innstillingene.....

Vet jo ellers av erfaring at det ikke nytter å få noe selig bildekvalitets intrykk fra tilfeldige butikk oppsett, så jeg tar ikke dette som noe som sier så veldig mye av skjermens egentlige bildekvaliteter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Beklager men jeg er ny medlem i dag, finner ikke ut hvor jeg kan stille nye spørsmål på denne tråden. Finner bare "Siter", "Skriv svar" og "Hurtigsvar". Hvor klikker jeg får å stille nye spørsmål? Har kjøpt meg LE55A966D1 i dag :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er min 40" 786 på plass ! ! Bestilte i går og hentet idag, kan ikke bli bedre!
    Ved siden av tven kjøpte jeg en Panasonic DMP-BD55, som har fått mange gode resultater ! Skal bli spennende å se hvordan det blir, sammenlignet med vanlig tv titting....

Har kun fått sett litt på tv bilder via min pvr boks, men etter min mening er alt bråket om innsynsvinkel overdrevet... Mange som kjøper tv nå er vandt med PC-skjermer og gamle tv'er til filmtitting... og oppleve de klare bildene som denne tven gir gjør at man ikke tenker over de små detaljene som kanskje er viktigere for noen.... (hvem gidder uansett å sitte 90 grader for å se på film... høres leit ut ) =)
    For den vanlige mann i gata vil jeg si at dette kanskje er det mest ultimate TV kjøpet per dags dato.. Prismessig og bildemessig!!!

PS.. koblet pc til tv'en, og merket laggen ganske godt(kun ved å bruke pcmusen).. Lenge siden jeg har rørt pc-spillene nå, men å spille fps(typ cs) spill ville vært veldig vanskelig mot god motstand!!
    Skal bli spennende å teste tv'en med Guitar Hero, får vi håpe ms-instillingene i spillet eventuelt kan ta seg av det som måtte være av problemer !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugnæss
    Da er min 40" 786 på plass ! ! Bestilte i går og hentet idag, kan ikke bli bedre!
    Ved siden av tven kjøpte jeg en Panasonic DMP-BD55, som har fått mange gode resultater ! Skal bli spennende å se hvordan det blir, sammenlignet med vanlig tv titting....

Har kun fått sett litt på tv bilder via min pvr boks, men etter min mening er alt bråket om innsynsvinkel overdrevet... Mange som kjøper tv nå er vandt med PC-skjermer og gamle tv'er til filmtitting... og oppleve de klare bildene som denne tven gir gjør at man ikke tenker over de små detaljene som kanskje er viktigere for noen.... (hvem gidder uansett å sitte 90 grader for å se på film... høres leit ut ) =)
    For den vanlige mann i gata vil jeg si at dette kanskje er det mest ultimate TV kjøpet per dags dato.. Prismessig og bildemessig!!!

PS.. koblet pc til tv'en, og merket laggen ganske godt(kun ved å bruke pcmusen).. Lenge siden jeg har rørt pc-spillene nå, men å spille fps(typ cs) spill ville vært veldig vanskelig mot god motstand!!
    Skal bli spennende å teste tv'en med Guitar Hero, får vi håpe ms-instillingene i spillet eventuelt kan ta seg av det som måtte være av problemer !

Gratulerer med ny skjerm!
    Kan du poste når du har sett en BD på Tvn?

Jeg har sett litt på utstiling og har litt lyst på denne tvn, men en ting som holder meg tilbake er når jeg så den på hifi klubben så var det tydelig etterslep-motion blur eller ghosting eller hva det nå enn heter.

Det var på scener det ting skjedde veldig raskt, som f.eks hender som rørte fort på seg, ting som flydde igjennom luften, folk som snudde seg fort på hodet osv.

Det var ikke hele tiden, men jeg er flink til å se etter hehe.
    Kan hende det bare er så enkelt som å skru av 100hz teknologien?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laserdisk
    Hei,

Beklager men jeg er ny medlem i dag, finner ikke ut hvor jeg kan stille nye spørsmål på denne tråden. Finner bare "Siter", "Skriv svar" og "Hurtigsvar". Hvor klikker jeg får å stille nye spørsmål? Har kjøpt meg LE55A966D1 i dag :-)
    Gratulerer med ny skjerm og velkommen til avforum. Tror egentlig at du i det første innlegget fant ut hvordan du stiller spørsmål i denne tråden, dvs ved å benytte "Skriv svar" knappen. :-D

Velger du derimot "Siter", vil teksten som ligger i det inlegget du vil sitere fra legge seg inn mellom [ quote=brukernavn ] og [ /quote ] og vil visningsmessig se sånn ut som den siterte teksten du skrev over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mrjee
    Gratulerer med ny skjerm!
    Kan du poste når du har sett en BD på Tvn?

Jeg har sett litt på utstiling og har litt lyst på denne tvn, men en ting som holder meg tilbake er når jeg så den på hifi klubben så var det tydelig etterslep-motion blur eller ghosting eller hva det nå enn heter.

Det var på scener det ting skjedde veldig raskt, som f.eks hender som rørte fort på seg, ting som flydde igjennom luften, folk som snudde seg fort på hodet osv.

Det var ikke hele tiden, men jeg er flink til å se etter hehe.
    Kan hende det bare er så enkelt som å skru av 100hz teknologien?

I går kveld fikk jeg tatt en titt på DVD og Blue-Ray, samt en liten Guitar Hero runde. Det kan sies at jeg ble utrolig imponert ! !
    Selv om man fort kan bli subjektiv når det kommer til sin egen tv, tror jeg ikke det er tilfellet. Jeg er kanskje hakket mer nøye på bilde og kvalitet, enn en vanlig tv kjøper, så min review er mer ment til de som er midt på treet int. i dette.

Har prøvd å legge merke til etterslep som du sa, men for meg er det ikke et problem jeg kan se. Er mulig det forekommer når 100hz står på for fullt, men skrur man den helt av finnes det ikke. Er sikker på du ikke vil se problemene du nevnte om du gjør små innstillinger. (man må huske på at etterlsep faktisk finnes i det virkelige liv da, prøv å beveg en gjenstand fort fremfor øyet =), neida, men jeg tror ikke dette er et problem i det hele tatt ! )

Har blitt veldig usikker på om jeg liker 100hz eller ikke.. Er utrolig merkelig å se hvor stor forskjell det er på helt av, og på. Helt på, gir meg en følelse av at figurene lever på en helt annen måte. Kan for meg virke som at jeg blir litt mer dratt inn i filmen, men jeg har ikke fått sett nok til å få bestemt meg hva jeg liker.

DVD ble jo en helt ny opplevelse, skarpheten er helt utrolig ! På blue ray har jeg sett på Jesse James filmen, er veldig mange mørke scener, og igjen, ufattelig bra ! ! Svart er svart, og detaljer i ansiktet graver seg frem i mørket =)

Guitar hero fikk jeg raskt slått fast at funker helt uten problemer. Fikk ny rekord på første runde jeg spilte! For de som er EKSTREMT nøye på lag etc. kan kanskje legge merke til noe, men det er igjen vanskelig for meg å si.

Det jeg kan si, som jeg nevnte tidligere, som er negativ er for de som ønsker å benytte tv'en til pc-spilling. Fps spill som krever at man har god presisjon vil bli veldig skuffet. Har ikke prøvd dette selv, men siden jeg merker ørlitte lag når jeg beveger musen på pc'en, VET jeg at dette vil være et "helvette" for noen =) (det skal sies at jeg ikke hadde gjort noen innstillinger, ikke satt i gaming mode etc. da jeg prøvde dette. Skal det vise seg at problemet forsvinner med disse innstillingene skal jeg si fra)

Håper det hjalp

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laserdisk
    Hei,

Teknisk tråd om 55A956/966
    Velkommen til forumet, og gratulerer med en kanon TV! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for utfyllende svar!!

Angående motion blur greia har du jo egentlig helt rett i og med om man beveger henda fort foran ansiktet får man akkurat den samme effekten i virkeligheten hehe.
    Når jeg så tvn på klubben var 100hz på, og det kan kanskje ha litt med det å gjøre.

En ting jeg har merka med 100hz, er at det blir ubrukelig på treige filmer som f.eks schindlers list og sånne type filmer, men action og sci fi og den slags blir helt konge egentlig..men nå er det så god oppløsning at data animasjonen syns altfor godt

Et spsm til, hvordan er innstillingene til tv titting kontra hd fra blu ray?

kan man ha en innstiling til all type "viewing"?

Eller må du bytte innstilnnger til hvert enkel kilde eller kanal?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker egentlig de samme innstillingene både til vanlig tv og blue-ray.
    Det hender jeg setter på 100hz(low/medium) hvis filmen de viser på tv ikke er av beste kvalitet, føler det hjelper litt. Har ikke kommet så langt at jeg har måtte tenke på om jeg stiller når jeg går over i de forskjellige modusene...
    Skal sjekke neste gang jeg ser film ! =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mrjee
    Et spsm til, hvordan er innstillingene til tv titting kontra hd fra blu ray?

kan man ha en innstiling til all type "viewing"?

Eller må du bytte innstilnnger til hvert enkel kilde eller kanal?
    Da har jeg sjekket ut dette !
    Når jeg går fra TV-modus til Blue-Ray, trenger man ikke gjøre noen innstillinger.
    Movie innstillinger er forksjellig på de forksjellige utgangene, dvs. at når du ser film går den rett på innstillingene du hadde for forige film...

Håper det svarer på spm ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då er LE46A786 på plass! Og for ett bilde!
    Blei ganske blåst overende når eg skrudde på blu-ray filmar

Men lurer på om det er nokon som har funne rett innstilling på brightness og back light? Følte at nokon scener spesielt i TDK blei litt vel mørke og at ein del detaljer forsvant.

Bruker Movie modus, backlight er satt til 7 og brightness 58.

Kontrasten satte eg til 75. Det syns eg var veldig høgt, men det såg rett ut når eg kalibrerte med DVE.
    Er det andre som bruker andre innstillinger?

Smart LED er på, alt det andre er av.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Jeg prøvde først noen innstillinger fra avforums.com, men de er for brune og grelle. Det var med utgangspunkt i Movie og warm 2.

Nå tar jeg utgangspunkt i Standard. Som Lygren sier, blått dominerer.

Felles for de to innstillingene er at jeg har baklyset på 5, kontrast på 90, brightness på 48, og hdmi black level low.

Fargene skal jeg teste ut bedre. Denne tven er ikke enkel å kalibrere!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt min siden før jul. Angrer ikke et sekund !. Har lest om innsynsvinkel og kritikk, skjønner ikke det. Min er riktignok 40" men har vinkel sofa og selv om man ikke sitter rett på er det ikke noen merkbar forskjell. Andre som snakker om halo effekter o.l. skjønner jeg heller ikke noe av.

Men en ting har skjedd nå i det siste, lyden kommer et sek. for sent, slår av og på igjen og da kommer det som regel synkoront igjen. Har parabol, Samsung HD box, Viasat. Vet noen hvor feilen ligger ??? litt irriterende, skjer ikke hver dag, men har skjedd kanskje annen hver dag av og til de siste par ukene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har for øvrig ikke gitt opp kalibrering av denne TVen, må bare bestemme meg for hva som er viktigst - blått i øvre eller nedre del av IRE-skalaen, for det ser ikke ut som det er mulig å få til noe perfekt i begge "ender" sånn uten videre... Tror nok det er greit å fokusere mot toppen, ettersom blåstikket blir mest synlig der, men spørsmålet er jo da hvor stor dippen i bånn blir, og ikke minst hvor langt opp den vil gå i skalaen, så den som lever får se!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig i at noen scener kan bli litt mørke med innstillenge som er nevnt tidligere i tråden... 60/60 warm 1 ....

Jeg har økt brightness litt og det synes jeg gjør piffen... Er uansett så utrolig subjektiv at jeg synes bildet er fantastisk uansett hva jeg gjør =)

Blir veldig bra å få dine resultater, lygren, venter spent...

Side 21 av 35 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •