LED is in da house! ;) Jeg tar en kikk på Samsung 46A786! - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 35 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 694
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitter du sånn noenlunde foran TVen (på vanlige TV-sendinger funker den før øvrig fint også om du sitter temmelig langt på siden - synes kanskje dette rundt visningsvinkelen er noe overdrevet...), er kvaliteten på bildet fra 786/796 overlegen samtlige "standard" LCD-TVer. Dynamikken og fargene LED tilbyr gir en bildekvalitet på et helt annet nivå enn vanlig LCD.

Jeg mottar snarlig et avansert kalibreringskit jeg vil bruke for å måle TVens gråskala, gamma og fargerom, så slipper folk å lure på dette i det minste. Jeg har ikke all verdens justeringsmuligheter hvis dette ikke stemmer, men servicemenyen har RGB-justeringsmulighet, og da kommer jeg et stykke i det minste mht gråskala...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Då var LE46A786 bestilt!

Kan sitteavstanden på cirka 3m bli litt liten på SD signaler?
    Skal sikkert flytte snart uansett så skal nok klare å leve med det ei stund

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, kan man bruke en vanlig kalibrerings dvd man får kjøpt til å gjøre instillinger på tv'en.. Eller finner man instillinger liggende på nett?

Tenkte jeg også skulle kjøpe med en Blue-r spiller, er det noen du foretrekker til denne tven...?
    mvh
    peter

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ingelunde
    Då var LE46A786 bestilt!

Kan sitteavstanden på cirka 3m bli litt liten på SD signaler?
    Skal sikkert flytte snart uansett så skal nok klare å leve med det ei stund
    Om TVen kan bli litt liten på 3 meter, eller avstanden til TVen?
    Selv sitter jeg 2,8 meter fra 55" og det funker helt fint uansett SD eller HD... på HD kunne jeg lett sittet 2,5 meter fra, men flytter neppe sofaen ut fra veggen av den grunn 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rondo
    Hei
    Beklager sent svar,disse tv var rett og slett ubrukelige for meg,jeg ser mye film,og gikk derfor tilbake til plasma Pioneer,det var som og komme til himmelen igjen.det er flere som har testet disse tv,der de mener disse aldri skulle vert sluppet på markedet enda,men kansje det kommer en firmware som kan fikse litt på bildet,for jeg mener personlig at det er helt umulig og kallibrere dette tv som fungerer til både dag og kveld..Beklager dere som mener noe annet,men det er min mening..
    Er det verkeleg så ille at ein må ha forskjellige innstillingar for dag og kveld?
    Når det gjeld spiling på denne skjermen er det litt miksa attendemeldingar. Hovudsakeleg er dei fleste einige i at det ikkje er noko stort problem, men at det kan vera mogeleg å merke. Byrjar å minne veldig om den diskusjonen som oppstod rundt Philips 9632. Er det nokon som har prøvd guitar hero eller rock band på denne skjermen?
    Veldig få testar på denne skjermen, men ein del på storebror i 9-serien. Har fått eit inntrykk av at dette er så godt som same skjermen, berre at 9-serien har nettverksmogeleghetar og ein del anna krims krams, er dette riktig, eller er det meir som skil skjermane? Ser i alle fall det at når det gjeld spiling og lagg, er dei fleste testane einige om at dei ikkje greier å prestere opp mot det dei brukar å gjera på denne skjermen. Nokon dreg det i tillegg så langt som at dei ikkje greier å styre unna veggar ol. Er det forskjell på responstida på 7-serien og 9-serien og? Ville ikkje undra me, sidan 9-serien har meir dill under panseret.

Så ei lita utfordring på tampen:
    Har høyrt mykje positivt om denne skjermen, samt ein del som ikkje er heilt strøkent. Er det nokon som er i stand til å gå skikkeleg kritisk til verks og grave fram noko skikkeleg "drit" om apparatet? Kva er dårleg?
    Hugsar diskusjonen rundt Sony W3000 som kom for ei tid attende. Alle elska denne skjermen og den var så bra at det nesten gjorde vondt. Så, plutseleg, var det som om nokon skruva på ein brytar, og det rann ut besvergelsar og agg rundt denne skjermen. Det var dårleg og det var ubrukeleg. Litt av ein overgang frå fullrosinga som var så enorm, til total fordøming. OK, så set eg det litt på spissen her, men de skjønar forhåpentlegvis kva eg meiner. Kjenner i alle fall eit par som vart rimeleg skuff over resultatet etter å ha lese testar og innlegg på diverse forum der det fekk så flotte attendemeldingar, for så å oppleve det sjølv i stoga, med alle dei svakhetane som ikkje vart snakka om før ein månad seinare.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har OVERHODET ikke problemer med lag på min 9-serie som går utover gaming. Jeg fikk faktisk ny personlig "runde" rekord på Battlefield: Bad Company (online) her om dagen, og plaffet da ned 36 fi og respawnet 11 ganger selv (749 poeng):twisted: Dog har jeg fått over 800 poeng tidligere, men ikke hatt så mange kills i én runde.

Og når det gjelder innstillinger for dag og natt, så kan jeg i verste fall vurdere å skru ned LED lysene 1 hakk på kveldstid.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... er Samsung sin 70'' LED LCD verdt kr 350.000 som prislappen hos Expert tilsier?.................

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Om TVen kan bli litt liten på 3 meter, eller avstanden til TVen?
    Selv sitter jeg 2,8 meter fra 55" og det funker helt fint uansett SD eller HD... på HD kunne jeg lett sittet 2,5 meter fra, men flytter neppe sofaen ut fra veggen av den grunn 8)
    Det blir tydeligvis ikkje noko problem nei 8)

Godt å høre at du er fornøyd med bildekvalitet på både SD og HD :-D

Var en tur innom hjemmekino presentasjonen din.. kjempefint oppsett!
    Satser på at min Samsung også kan finne sin plass i ein stue kino etter kvart..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då fekk eg svar på GH/RB spørsmålet. Siste omtale av skjermen tok for seg dette, og det var naudsynt å slå på game mode for å få spelet til å fungere som det skulle med så mykje lagg. Dette, som anmeldar skriv så beskrivande, ramponerar biletet og fargane. Altså er det her snakk om opp mot 60ms i lagg tid respons, noko som gjev litt deja vuu attende til 9632 diskusjonen som eg nemnte tidlegare: Dei fleste vil ikkje merke noko til lagget, men dei som er mest hardcore vil merke det. Fanken!! Kvifor skal det vera så vanskeleg for Samsung å ha visklege fargar i game mode?? Eller i det minste gje mogelegheten til å justere biletet i det minste litt!?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er kalibreringsutstyret på plass (http://avforum.no/forum/kalibrering-...faringer.html), og TVen er første "offer" for mine målinger...

Først og fremst vil jeg berømme TVen for å tilby både RGB brightness og kontrast samt ikke minst justering av fargerom for hver fargetone. Mangler samtidig parametrisk gamma, men det er vel heller ikke å forvente av en "normal" TV. Når det gjelder fargerommet har den heller ikke avanserte justeringsmuligheter for ulike IRE-nivåer, men det kan en heller ikke forvente. Den har totalt sett nok justeringsmuligheter for å kunne justere inn TVen på et relativt godt vis, noe som absolutt ikke er tilfelle på alle TVer om dager.

Dernest over til målingene; det gjelder å skru av alt av sortnivå-forbedringer osv osv, sett nesten alt, med unntak av "smart LED" til "off".

TVen har et kraftig blåstikk som standard, som gjerne benyttes av produsentene for å tilby mer lysutbytte... "Standard" innstillingen er helt ubrukelig, over 20% for mye blått... Bruker en "film" begynner imidlertid ting å ligne på noe.

Mine innstillinger ble etterhver som følger med 80% IRE-signal:

Modus: film
    Gamma: -1 (standard på film)

Kontrast RGB - 23 / 29 / 16

Standard er 25, så jeg har altså justert ned blått en hel del og justert grønt opp noe samt rødt noe ned.

Med disse innstillingene fikk jeg en "bulls-eye"-måling med delta-feilmargin på under 0,001, noe som er vanvittig bra...

Konemor kom dessverre tilbake før jeg rakk å foreta meg flere innstillinger, men det er tydelig at denne TVen kan være spennende for mange.

De justeringene jeg nå foretar meg vil jo redusere lysutbyttet noe ettersom en rett og slett er nødt til å justere ned blått en del. Jeg prøvde også å heller justere opp rød og grønn kontrast, men det funket rett og slett ikke, da fikk jeg relativt kjapt fargestikk... Her må jeg selvsagt prøve meg litt frem...

Det som står på agendaen er da;

1. Flere målinger av gråskala, samt full 11-punkters avlesning. Må nok tweake litt brightness også for å komme i mål i nedre del av skalaen. Kontrast tar som kjent den øvre delen av skalaen, og det er denne jeg har fokusert på i første omgang.

2. Måling og justering av fargerom.

3. Måling og justering av gamma.

4. Måling av lysutbytte etter kalibrering. Kontrast er ikke interessant, den er uansett "uendelig"...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KingOnan
    Då fekk eg svar på GH/RB spørsmålet. Siste omtale av skjermen tok for seg dette, og det var naudsynt å slå på game mode for å få spelet til å fungere som det skulle med så mykje lagg. Dette, som anmeldar skriv så beskrivande, ramponerar biletet og fargane. Altså er det her snakk om opp mot 60ms i lagg tid respons, noko som gjev litt deja vuu attende til 9632 diskusjonen som eg nemnte tidlegare: Dei fleste vil ikkje merke noko til lagget, men dei som er mest hardcore vil merke det. Fanken!! Kvifor skal det vera så vanskeleg for Samsung å ha visklege fargar i game mode?? Eller i det minste gje mogelegheten til å justere biletet i det minste litt!?
    Jeg spiller RB på en 9-serie og merker ikke noe problemer med det. Det er sant at den må stå i game mode eller i PC modus (jeg bruker PC-modus som er å endre navn på HDMI2 inngangen). Sjekk litt mer info om det i denne tråden: http://avforum.no/forum/tv-apparater...5a956d1-3.html. Tror ikke du bør henge deg for mye opp i lag problematikken, da den er estimert til ca. 30 ms i PC/game mode. Jeg vil tro at det er for det meste personlige preferanser som gir utslag i om du har problemer med lag. Du kan også gjøre en god del instillinger i disse modusene slik at du får gode kontraster og gode sortnivåer. Du kan f.eks. ikke skru på 100Hz modus i PC mode, noe jeg tror er den største årsaken til at det er mindre lag. LED justeringer fungerer derimot, samme med kontrast, brightness etc.

7- og 9-serie er ganske så like når det gjelder skjermspesifikasjoner og ytelse.
    Jeg kjører min skjerm i standard modus (med visse modifikasjoner) når jeg ser på TV og hvis det er mørkt i rommet bruker jeg movie mode, som gir litt mørkere bilder. 4 trykk på fjernkontrollen, eller 1 hvis du har en makro på en Harmony kontroll.

Hvis jeg skal sette fingeren på 1 ting, er det 100Hz modus. Jeg sliter med å finne hvilken modus som er bra. 100Hz på High gir ekstremt flytende bilder, men også noen artifakter i visse scener. Det er helt fantastisk på animasjonsfilmer. Til vanlig TV titting bruker jeg foreløpig medium, som fungerer godt som kompromiss mellom flyt og feil i bildet.

Innsynsvinkelen synes jeg ikke er noe værre enn på andre LCD TV'er, men det er vel også smak og behag. Det er dårligere bilde når du kommer litt ut til siden (med mine øyne, ca 45 grader), men det er fortsatt et veldig bra bilde. Kona klarer ikke å se noen forskjell, så det er vel kun vi entusiastene som henger oss opp i det. 8)

Jeg skulle gjerne likt å henge en 866 ved siden av for å ha en god sammenlikning. Jeg vil tro at man blir fornøyd uansett hvilken av dem man velger, da man stort sett venner seg til bildet. Når jeg ser på min gamle LCD skjerm nå (3 år gammel Sony Bravia), så ser den helt for jævlig ut i forhold, men jeg syntes den var bra helt til jeg fikk Samsung TV'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    TVen har et kraftig blåstikk som standard, som gjerne benyttes av produsentene for å tilby mer lysutbytte... "Standard" innstillingen er helt ubrukelig, over 20% for mye blått... Bruker en "film" begynner imidlertid ting å ligne på noe.
    Synes du at det ble et bra bilde etter at du kalibrerte den, eller er det bare utstyret ditt som synes det? :twisted:

Kan være enig i at det er fint med proff kalibrering, men det er jo ikke sikkert at du synes bildet blir bra for det. Personlig kjører jeg bildet i standard modus, da jeg synes bildet blir for blasst i movie modus i et normalt opplyst rom. Men, det er som sagt en personlig referanse. Jeg har testet masse innstillinger og forslag fra diverse forum i tillegg til DVE, men gikk så og si tilbake til standard innstillinger med noen små modifikasjoner fordi jeg likte bildet best i denne modusen. Synes det blir for lite "smell" i bildet i movie modus med "korrekte" kalibreringer.

My 2 cents.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nå har jeg fått lekt meg litt mer med TVen... Dessverre ser det ut til at blåstikket er ujevnt og derfor ikke lar seg korrigere på et skikkelig vis... Jeg har prøvd meg frem med en rekke metoder...

Problemet er at korrigering i øvre del av IRE (lys)-skalaen gjør at blått i nedre del blir alt for svakt, og vice versa. Mulig det lar seg gjøre å finne en gylden middelvei her, så jeg skal selvsagt prøve mer!

Når det gjelder om en "liker" et kalibrert bilde eller ikke vil jeg påstå at det er noe de aller aller fleste gjør. Det folk ikke liker er et blasst bilde, som gjerne kan bli resultatet av en kalibrering ettersom TV-produsentene har dyttet inn alt for mye blått i utgangspunktet for å booste lysutbyttet. Dermed ser den kalibrerte TVen veldig blass ut. Hadde en hatt en kalibrert OG lyssterk TV ville de aller aller fleste foretrukket dette, for vi snakker ikke da om "kjipe" farger, men virkelighetstro og flotte farger - altså så realistiske som overhode mulig!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg skal ta noen målinger i "standard" modus bare for å illustrere det jeg mener rundt blåstikk...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg skal ta noen målinger i "standard" modus bare for å illustrere det jeg mener rundt blåstikk...
    Jeg har oppdaget blåstikk på 9-serien også i standard modus. Men spør du meg, så ser det ut som "brunstikk" i moviemodus :???:
    Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så synes jeg standard modus er sååå mye bedre og ekte enn movie modus.

Reduserer du på B-gain for å minske blåstikket?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er B-contrast som gir best effekt for å redusere blåstikket. Husk at kontrast tar den øvre delen av lys-skalaen, mens brightness (gain) ned nedre. Har du altså blåstikk nede skal gain justeres, mens øvre blåstikk skal justeres med kontrast. Samtidig er det slik at både gain og kontrast påvirker hele skalaen noe, så helt uavhengig er på ingen måte disse to justeringene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg fått kjørt et par grafer på "Normal" som da beskriver bedre de inntrykk jeg sitter med... TVen har altså for lite blått i bånn og for mye i toppen. Feilgraden stiger jeg mer lys TVen formidler, så i så måte ser det viktigere ut å redusere blåstikket i topp enn å kompensere i bånn...

I tillegg er gammaen i snitt veldig lav, så den bør også justeres opp en del slik at ikke detaljer forsvinner i topp...

-46a786_irevsrgb_normal-jpg

-46a786_gamma_normal-jpg

-46a786_delta_c_normal-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen ser grafene ut i movie modus da? Tilsvarende?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, i movie-modus vil blåstikket avta noe, men fremdeles vil en ha en hel del feil... Ser av målingene at en går fra fargetemp på nede i 3500 i bånn og opp til over 9000 i topp, så vi snakker temmelig ustabil opptegning i normalmodus her... Igjen skyldes denne ujevne kurven produsentens ønske om å booste lysutbyttet, og det kan synes som at selv "film"-modusen er plaget av dette.

Jeg skal foreta meg en ny måling nå med utgangspunkt i filmmodus og deretter forsøke å korrigere så godt det lar seg gjøre. I teorien skal en ved denne type tilfeller øke blå brightness (gain) og redusere blå kontrast, men ettersom begge disse justeringene også delvis påvirker resten av IRE-skalaen er det ikke alltid like enkelt i praksis. En annen mulighet hadde jo vært å justere gammaen - men ettersom TVen ikke har noen "gamma-equalizer" lar heller ikke dette seg gjøre...

Side 20 av 35 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •