Panasonics splitter nye flatskjermer!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Wireless... sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonics splitter nye flatskjermer!!

Følgende modellnavn:
    TH-42PH11EK/ES, TH-50PH11EK/ES, TH-42PF11EK, TH-50PF11EK, TH-58PF11EK og TH-65PF11EK.

Sjekk ut linken under:

Se Panasonics nye plasmaskjermer - teknofil.no

Jeg er strålende fornøyd med min 42PX80, men det frister jo alltid med oppgraderinger:-D

Blir spennende å lese mer om disse i fremtiden.

Newcomer Wireless... sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av den nye serien til Panasonic

Bare sjekk ut linken under:

Panasonics nye plasmaskjermer - teknofil.no

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette modellnummer til modellene du tenker på, så vi kan skille denne tråden fra neste modellserie, og forrige
    Har en 42PX70 og er strålende fornøyd med bildekvaliteten. Er smått innom Elkjøp ++ og kikker på TVer og jeg kan ikke si at det frister med en oppgradering.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst. Dette er ikke nye skjermer. Det er bare proff-varianten av generasjon 11, der PX8(0),PZ80/85/800 er konsument-varianten og PH11/PF proff-varianten. Det er heller ikke vanlige TV-skjermer, men monitorer, der du må kjøpe innstikks-kort etter hvilke inngangstype du ønsker (kompositt, component HDMI o.l.). Prisen er langt høyere enn på de vanlige konsument-skjermene, men så er de også bedre på en rekke områder. Artikkelen er tydeligvis krevet av noen som ikke helt har oversikten, fordi jeg sitter nemlig med en TH-50PF i stua nå

Du kan forøvrig se noen av disse skjermene i NRK og TV2 sine studioer....

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Hva med å sette modellnummer til modellene du tenker på, så vi kan skille denne tråden fra neste modellserie, og forrige
    Har en 42PX70 og er strålende fornøyd med bildekvaliteten. Er smått innom Elkjøp ++ og kikker på TVer og jeg kan ikke si at det frister med en oppgradering.
    same here.. meget fornøyd med Px70 fortsatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nam-nam!!! Er sulten på 50", men den er foreløpig veldig dyr (33.000, mer enn Pioneer). (Har 42" 9-serie hjemme nå), og vil aldri switche til konsument-modell. De vanlige Viera modellene ute nå har jaggu fått 100hz smørje i tillegg!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn til å oppgradere til disse skjermene nå. Panasonic TH-50PF11 (FullHD) var en skuffelse for min del. Den er mye dårligere på flere parametre enn de gamle, PWD7, PWD8, PHD8 og PH9. Men det ligger to stykk proff-skjermer til salgs på finn.no etter konkursen til Notar:

1 STK PANASONIC TH-65PF9EK

1 STK PANASONIC TH-42PH10EK

2 STK FLATSKJERMER | FINN torget

Om du går for 65`, så kan du kanskje selge din 42 til meg?

Ellers kan jeg nevne at i januar/februar 2009 kommer de nye proff-skjermene til Panasonic; Panasonic TH-65VX100 og TH-50VX100 med gode spesifikasjoner. Men prisen blir forholdsvis høy.

Om du gjerne vil ha en monitor, så kjøp heller Pioneer KRP-500M, som nylig ble satt ned til 24995 på Soundgarden. Den er knallbra i forhold til de siste Panasonic proff-skjermene, som nå koster alt for mye i Norge (avansen på disse skjermene er helt ekstrem til å være flatskjerm). Selv bruker jeg en stk. Panasonic TH-42PWD8UK som er den beste SD-skjermen jeg har kommet over til nå og KRP-500A som jeg har lånt, som ikke er like skarp på SD TV-signaler (det skulle vel kanskje bare mangle; 852x480 pixler mot 1920x1080), men som tar det igjen på alt annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det er ingen grunn til å oppgradere til disse skjermene nå. Panasonic TH-50PF11 (FullHD) var en skuffelse for min del. Den er mye dårligere på flere parametre enn de gamle, PWD7, PWD8, PHD8 og PH9. Men det ligger to stykk proff-skjermer til salgs på finn.no etter konkursen til Notar:
    1: Hva er det du synes er dårligere med de nye? Er bedre oppløsning, bedre sort-nivå og 24 fps mulighetene "verdt det"?

2: har du en HDMI TY-FB8HM kort liggende til salgs, eller vet hvor jeg kan får en slik rimelig?

Fant denne: PANASONIC TY-FB8HM HDMI HIGH DEFINITION BOARD BOXED on eBay, also, Other TV Accessories, TV Accessories, Consumer Electronics (end time 17-Dec-08 16:05:07 GMT)

3. Har du kalibreringsutstyr, eller kjenner noen som har/kan det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Hva er det du synes er dårligere med de nye? Er bedre oppløsning, bedre sort-nivå og 24 fps mulighetene "verdt det"?
    Den nye PF-varianten er for unøyaktig i primærfargene. Spesielt ille er grønn-fargen. På dette området synes jeg det er en klar forverring i forhold til tidligere, så du er nesten nødt til å kalibrere (ja, jeg har mange forskjellige kalibreringsapperaturer). Fargerommet er skrudd for mye mot grønt/blått. Du finner noe av det samme på PX70 og dels også på PX80, og jeg liker det ikke.

Dessuten synes jeg skjermen er alt for dårlig på SD-kilder. Din skjerm (PH9) er bedre enn PH10. De gamle Panasonic TH-42PWD7, TH-42PWD8UK og TH-50PHD8UK er imidlertid etter min mening de beste skjermene som Panasonic har produsert. Det er selvsagt subjektivt, men se gjerne på internasjonale forum, der det er en slags konsensus på akkurat dette punktet.

Hva er det som er bedre på de gamle skjermene da? Jo, i likhet med forbruker-varianten PA50, så er fargerommet og fargetemperaturen (D65) på 7 og 8 generasjon veldig godt balansert. Dessuten gjengis TV-programmer, dvd og selv dårlige Divx-filmer med en utrolig skarphet og tilgivende gjengivelse som gjør at du ikke irriterer deg over dårlig kildemateriale. En del av dette kan sikkert tilskrives den lave oppløsningen, men prispresset har nok også gått ut over den interne elektronikken (husk at G7 og G8 proff kostet over 60 000 (!) i 2005-2006). Så mange av Hifi-bladene bløffer når de gir inntrykk av at alt blir bedre for hver generasjon......

Din skjerm er den siste av den "gode og gamle", men den har en noe høy fargetemperatur (innslag av blått og grønt). Se vedlagte fargerom (vedlegg) for PH9, så ser du kanskje hva jeg mener.

Hovedinnvendingen blir nå likevel prisen. Fordi konkurransen på disse skjermene er for liten, må du henvende deg til spesial-leverandører i Norge. Akkurat nå koster det mer enn det smaker. Dette er egentlig veldig synd, fordi Panasonic-proff-skjermene i sin minimalistiske look er min favoritt. Jeg har i lengre tid forsøkt å få tak i TH-50PHD8UK på bruktbørsen, men den er nesten umulig å oppdrive.

Et innstikkskort i Norge koster vel 2000 kroner i Norge, så derfor bestiller jeg alt fra USA.

Men mitt råd er å kjøpe Pioneer KRP-500M. Den har en meget god fargegjengivelse som jeg tror du vil sette pris på. Pioneer LX5090 er ikke i nærheten så nøyaktig, dessverre, så den bør du styre unna. Jeg legger ved CIE-kartet for KRP-500 også (det som er mest nøyaktig).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J.Haugen. takk for meget bra svar. Sender deg en PM.

M

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å påstå at 5090 er så ukorrekt i fargene at man bør styre unna er det største vissvasset jeg omtrent har hørt på dette forumet noensinne. Etter kalibrering er fargene på 5090 så godt som spot on.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å påstå at 5090 er så ukorrekt i fargene at man bør styre unna er det største vissvasset jeg omtrent har hørt på dette forumet noensinne. Etter kalibrering er fargene på 5090 så godt som spot on.
    Etter kalibrering ja. Før kalibrering nei. Du får ta en tur til Gorm, og mål gjerne en ukalibrert LX5090 mot KRP-500, så ser du hva jeg mener....... For de som helst vil slippe å kalibrere, så anbefales helt klart KRP-500.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt de selv jeg så det har jeg fullstendig kontroll på fra før. Pure eller Ren som det heter på norsk gjør at KRP500 fremstår som klart bedre enn 5090 ukalibrert, det er greit, men det er langt der i fra til å si at man skal styre unne en 5090 fordi den har unøyaktige farger. Pioneerskjermene kan man jo kalibrere, det kan man ikke si om mange andre skjermer.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt de selv jeg så det har jeg fullstendig kontroll på fra før. Pure eller Ren som det heter på norsk gjør at KRP500 fremstår som klart bedre enn 5090 ukalibrert, det er greit, men det er langt der i fra til å si at man skal styre unne en 5090 fordi den har unøyaktige farger. Pioneerskjermene kan man jo kalibrere, det kan man ikke si om mange andre skjermer.
    Ja, det er greit. Mitt poeng er ikke å si at LX5090 er unøyaktig i forhold til andre skjermer, for der er den bra. Men når man i dag kan få markedets beste skjerm i form av KRP-500 for noen tusenlapper mer enn LX5090, så vil jeg selvsagt anbefale KRP-500. I mitt helmørke lokale oppleves KRP på alle måter å være en bedre skjerm enn LX5090, enten vi snakker om nøyaktig fargegjengivelse, sortnivå (litt renere/dypere sort), renhet/skarphet på SD og gammakurver som er utrolig bra!

Jeg er heller spent på om Pioneer/Panasonic klarer å følge opp dette på neste generasjon. For å produsere en så nøyaktig skjerm som dette, krever god kontroll gjennom hele produksjonsprosessen. Som det fremgår av det som er nevnt ovenfor, så er jeg ikke sikker på om Panasonic har klart å videreutvikle sine skjermer til å bli udiskutabelt bedre for hver generasjon.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok ikke den eneste som er spent på hvordan neste generasjon skjermer fra Pioneer med paneler produsert hos Panasonic vil bli. Det som er sikkert er at mye av Pioneers fantastiske bildekvalitet ligger i panelstyring og filtre, ikke i selve panelet. Som et tips kan jeg nevne at den skjermen vi så i det mørklagte rommet på CES som var helt sort i forhold til G9 var et G8 panel, men med en bildemotor som dessverre ikke er kommersielt utnyttbar ennå, på grunn av kostnader. Kanskje er den det til neste generasjon
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt fra sikre kilder at ryktet om at pioneer skal få plasmapanelene sine fra panasonic ikke stemmer lenger. De skal fortsette å lage panelene selv.

Kun på LCD de benytter seg av andre produsenter (sharp)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen

Om du går for 65`, så kan du kanskje selge din 42 til meg?

.

Jeg sikler på 50", Panasonic el Pio, men venter på at prisen skal tine opp litt.

Hva ville du evt gi for 42" ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •