Valg av skjerm, vanskelig når en kjøper usett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av skjerm, vanskelig når en kjøper usett.

EDIT : Det ble en pioneer KRP-500A

Hei

Å spørre om hva som er best av vann eller vin gir nok minst 2 svar som begge er like påståelige om hva som er best.
    Nyanserte svar er jeg vokst fra å tro på. Men jeg hiver meg uti det likevel.

Etter å ha sittet på gjerdet i flere år er tiden nå moden for å skrape litt av sparekontoen.
    Jeg har lest side opp og ned av reviews. Hørt på andres kjøpserfaringer. Lest forum poster herfra til evigheten.
    Gjort det meste av research med andre ord - og kommet frem til noen sluttkandidater.

I en urangert liste (og jeg repeterer ikke info om de - renger med dere alle kjenner de godt nok) :

1)
    Samsung LE46A956
    2)
    Pioneer LX5090H
    3)
    Pioneer KRP-500A

Bruksområde er primært film.
    I hovedsak BluRay fra enten plate eller hdd på server.
    Deretter fra DVD kilde.
    Også satelitt (dvb-s/s2).
    I tillegg vil det være utstrakt bruk av DLNA for å nå bilder og musikk fra server.
    Vurderer også å bruke DLNA for å nå dvb-s2 kortet i server i stedet for å bruke den innebygde i pioneer skjermene.
    I tillegg vil det forhåpentligvis kun sporadisk være behov for å vise PC/server desktop'en (windows/linux) på skjermen hvor DLNA ikke strekker til.

Alle signaler vil nok komme gjennom en Pioneer SC-LX81 eller direkte via DLNA.

TV'en skal stå i et mørkt rom.

Noen egne vurderinger.
    LCD skjermen var jeg først tenkt å gå for. Mye pga pris/ytelse stod i stil med hva jeg hadde forventet å bruke.
    Den har også de funksjoner jeg etterspørr; DLNA, 24fps støtte for bluray og 100Hz for å forhindre hakking ved panorering.

LX5090H ble vurdert pga den lave prisen i forhold til forrige generasjons toppmodell fra Pioneer.
    Samt at denne modellen (H modellen) ga meg noen ekstra funksjoner å leke med.
    Og jeg såg mitt snitt til å få nyte det dype sortnivået alle snakker om.

KRP-500A er helt fersk på listen min. Den dukket opp bare for noen dager siden da jeg snublet over et review som senket 5090 i forhold.
    Med mindre prisen er for stiv er valget reellt da så å si mellom Samsungen og denne modellen slik jeg ser det i skrivende stund.
    Det er ikke hvor tynn den er eller at den har ekstern tuner modul som er avgjørende, men at den treffer mer spot on når det kommer til farge.

Så til spørsmålene.

Innbrenning.
    Er dette overhodet et problem lenger på plasma skjermer i denne prisklassen og kvalitetsklassen?
    Den vil neppe bli stående på i timesvis (over 4-5timer) på en satelitt kanal (med fare for å brenne inn tv-logo f.eks.).

Hvitfarge på plasma.
    Er hvitt hvitt nå? Da særlig på 500A modellen.
    Eller vil jeg bli skuffa i forhold til hvitfargen på en LCD? Og er det så påtagelig at en ser det uten å sammenligne side om side?

Hakking ved panorering.
    LCD'en ble jo rost nettopp for å ha fjernet mye av dette problemet. Hvordan er det med Pioneerene om en ser allround og ikke bare på 24fps modusen.

PC desktop.
    Som nevnt, det kan forekomme. LCD vil jo da vise meg et skarpt og fint bilde - vil plasmaene også gjøre det nå? Eller når de ikke samme skarphet enda?

KRP-500A
    Noen som vet noe om når denne faktisk er mulig å få kjøpt i Norge?
    Er den SÅ mye bedre enn 5090H at valget i utgangspunktet er tatt for meg - uten tvil at en bør kjøpe 500A altså...
    Og har Samsungen noen som helst sjangs oppmot denne? Foruten å konkurere på pris og egentlig være i et helt annet segment?
    Vil prisforskjellen gjøre at Samsungen er et "mest for pengene" produkt og at prisdifferansen er større en fortjenesten ved å velge 500A ?

Jeg har desverre ikke noen butikk i nærheten som fører desse store skjermene så jeg får sett ved selvsyn.
    Derfor er jeg avhengig av å stole på reviews og andres oppfattninger.

Jeg vet at dette er en lang melding og jeg vat dette er vanskelig og urimelige spørsmål.
    Men når en kjøper et så viktig produkt som en vil/må ha glede av i mange år fremover (jeg bytter ikke TV hvert år, snarere hvert 10'ende) så er det for meg viktige spørsmål.

Tusen takk for alle som har tatt seg tid til å lese.
    Alle tips og gode råd blir tatt godt i mot.

EDIT : Det ble en pioneer KRP-500A

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow her var det mye å svare på:-)

Innbrenning: Det er liten sjangs for at det blir permanent innbrenning på en pioneer plasma i dag, men midlertidig retention vil du kunne se fremdeles. Dette forsvinner ganske raskt igjen ved normal bruk. Anbefaler allikevel ikke å la desktop stå oppe lenge av gangen.

Hvitfarge: Dette avhenger mye av hvor mye lys det er i rommet ved bruk. Hvis du bruker tv i dempet belysning vil plasma fremstå som mer en hvit nok, men er du ute etter den blendene neonhvite fargen er vel LCD bedre.

Hakking: Kan vel fremdeles spore litt hakking ved panorering hvis du går inn for det. Ikke plagsomt spør du meg.

Desktop: Dette er vel det eneste punktet hvor LCD banker alle plasma tv'er. Fuzzy skrift på plasma. Krystall på LCD.

Vil konkludere med å si at Samsungen nok gir deg mest for pengene, men at Pioneer gir deg det lille ekstra som gjør det verdt investeringen for mange.
    Har selv plasma og jeg angrer ikke det miste på at det var det jeg valgte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Tusen takk for svarene.

Så retention kan være litt plagsomt altså men mulig å takle. Greit å vite.
    Jeg har fått sett en 5090 i dag og må si at jeg ikke ble veldig overbevist.
    Hvitfargen var ikke noe problem, det var hvitt nok for meg og i forhold til
    de LCD'ene jeg har sett blir de gjerne for skrikende i hvitfargen. Da skuffet det meg mer at bildet ikke var SÅ mye bedre enn de beste LCD'ene.
    Så dette blir virkelig et tett løp når det kommer til pris/ytelse.

Desktop bruk er minimal, stort sett kun tiltenkt som "kriseløsning".
    Men likevel, det kan være greit at en ser det en trenger de gangene en tross alt har bruk for det.

Jeg tror jeg må få prøve å se en KRP-500A når de kommer før jeg bestemmer meg. Kanskje Samsung LCD'en kunne fungert som tv også gått for lerret til å sett film?

Noen som vet om et sted det er mulig å få sett de side ved side?
    Da tenker jeg på Samsung LE46A956 og Pioneer KRP-500A

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar nok litt tid før Pioneer KRP-500A er i butikkene da den enda ikke er oppført på Pioneer sin hjemmeside.

Mulig de stiller den ut på Elektromessa på Lillestrøm neste helg.

Og der skulle det vel være mulighet for å se Samsungen også.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminow

Innbrenning: Det er liten sjangs for at det blir permanent innbrenning på en pioneer plasma i dag, men midlertidig retention vil du kunne se fremdeles. Dette forsvinner ganske raskt igjen ved normal bruk. Anbefaler allikevel ikke å la desktop stå oppe lenge av gangen.
    Jeg har selv tenkt å skaffe meg KRP-500M og har lurt litt på dette med innbrenning.

Hva "lenge" er det å la desktop stå åpen lenge? sekunder-minutt-timer?

En annen ting, hva med MediaCenter og andre typer ting av samme sort, dersom man f.eks spiller musikk gjennom mediacenter og styrer denne gjennom tven. Er det da fare for innbrenning, da er vel bilde mange plasser lik over tid rundt om på skjermen?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du bekymret for innbrenning så kjøp lcd,nå som hd sendinger blir mer tilgjengelig så blir jo fordelen med bedre bilde på sd sendinger på plasma forsvinne etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •