FBI: Forbrukerinspektørene på NRK1 tester TVer. Følger du med på dette?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post FBI: Forbrukerinspektørene på NRK1 tester TVer. Følger du med på dette?

Idag satte FBI ( Forbrukerinspektørene ) igang testing av TVer for og hjelpe vanlige personer som handler TVer i butikken som ikke har peiling på hva de gjør.

*Vet du egentlig hva du skal se etter når du handler en ny TV?
    *Er dere enige med sjekklisten/huskelisten til FBI?
    *Synes dere programmet er nyttig og gir en flott og fylding informasjon for deg som skal handle TV?
    *Har dere noe og utsette på punktene som blir nevnt nedenfor?

FBI - NRK

- Epiosde 1 av TV testene.
    NRK Nett-TV - hastighetsmåling

- Slik blir du lurt i TV-butikken
    Slik blir du lurt i TV-butikken - FBI - NRK

- Hjelp, jeg skal kjøpe TV!
    - Hjelp, jeg skal kjøpe TV! - FBI - NRK

- Huskeliste for flatskjermkjøp
    Huskeliste for flatskjermkjøp - FBI - NRK

*
    Bruk og budsjett

Bestem deg aller først for hvor mye du vil betale, og hva skjermen hovedsakelig skal brukes til.

*
    Størrelse

Mål avstanden mellom sofa og TV i tommer. Del tallet på tre, og du får den ideelle størrelsen på skjermen.
    Avrundes til nærmeste hele tall i tommer.

Ett eksempel:
    Hvis avstanden er tre meter, bør skjermen være cirka 40 tommer stor.

*
    LCD eller plasma?

Flatskjermer brukes mest til film, TVsendinger, spillkonsoll eller datamaskin.

Hvis spill eller datamaskin er ett av dine prioriterte bruksområder, bør du kjøpe en LCD-skjerm.

Ellers kan du fritt velge mellom plasma og LCD. Mange mener plasma egner seg best til film, men utviklingen på TV-markedet går i retning av at LCD snart er like bra som plasma.

*
    Videokilder/antall innganger

Sjekk at flatskjermen har nok antall innganger til ditt behov. Gjør en opptelling og sjekk hva du trenger. Det er dumt å komme hjem med en TV som har få innganger. Du har disse valgene:

1. HDMI/DVI. Kan overføre signaler med høyoppløselige bilder. HDMI-innganger er det viktigste, minimum to, helst tre.

2. Komponentvideo/YPbPr (grønn, rød og blå phonoplugg). Brukes ofte til DVD-opptaker.

3. S-video (4pin DIN plugg). Brukes gjerne til videokamera.

4. Composite-video (gul phonoplugg). Brukes ofte til den gamle VHS'en din, men også til dataspill og videokamera.

5. SCART-plugg (som også er en composite-inngang). Brukes ofte til digital dekoder og videospiller.

*
    Plassering

Senter av TV-en bør plasseres ikke høyere eller lavere enn +/- 10 grader fra øyehøyde der du sitter.

Hvis TV’en skal henges flatt på vegg:

Sjekk tilstrekkelig bæring i vegg, forsterke om nødvending, husk et flatt veggfeste og lange nok kabler fra DVD/BD/SETTOP.

Hvis TV’en skal henges på veggbrakett med svingarm:

Sjekk tilstrekkelig bæring der braketten skal festes, forsterke om nødvendig (spesielt viktig om skjermen er større enn 40 tommer), husk svingbart veggfeste og lange nok kabler fra DVD/BD/SETTOP.

Hvis TV’en skal stå på fot på innredning:

Sjekk at det følger fot med TV’en.

Ser du på TV-skjermen fra siden fra der du sitter, husk å sjekke innsynsvinkel i butikken.

*
    Annet

Enkel tilkobling av digitalkamera.

Alle får i løpet av skjermens levetid HDTV inn i stua. Mange anbefaler derfor en skjerm med oppløsning på 1080.

Etter dette har du fått en liste med skjermstørrelse (fra – til), type, braketter og kabler samt antall innganger. Nå kan du be betjeningen vise deg en TV som møter de samme kriteriene.

*
    Når du ser på TV’en i butikken

1. Spør om TV’en står i butikk/dynamisk bildemodus, og be om å få se på TV’en i ”normal” og ”film/cinema” modus. Eller enda bedre: spør om skjermen er kalibrert.

2. Be om å få se film/video fra en kilde med HDMI.

3. Se på sortnivået: Kan du se detaljer i de mørke delene av bildet? Ser sort ut som sort eller grått?

4. Se på hvitnivået: Kan du se detaljer i de lyse delene av bildet, eller blør de i hverandre?

5. Se på fargemetningen: Sjekk at hudfargen ser naturlig og ikke overdreven ut. Målet er et naturtro bilde.

6. Se på bevegelser: Flyter bevegelsene som går på tvers av TVskjermen jevnt, eller hakker de? Linjer som for eksempel en brillekant, hjørnet på et hus etc: ser linjen jevn ut eller er den hakkete?

7. Be også om å få se HD-materiale og vanlig kabelTV for å se hvor godt TV’en gjengir disse signalene.

Har du digitalTV trenger du ikke legge for mye vekt på hvordan TV’en ser ut med bilde fra analog kabelTV.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tja, tror nok kanskje mannen i gata vil slite litt med å følge hele denne smørbrødlista, selv om den er skrevet på et folkelig vis, men et godt tiltak av NRK og FBI etter mitt syn!

En viktig kommentarer har jeg dog;

"3. Se på sortnivået: Kan du se detaljer i de mørke delene av bildet? Ser sort ut som sort eller grått?"

-Dette punktet burde nok utdypes litt... I en opplyst butikk vil jo selv et elendig sortnivå se kølsvart ut... Her må en eventuelt be om at lyset dempes, men de aller fleste butikker har jo verken mulighet eller ønske om å gjøre noe slikt. Tipset kan i så måte kanskje være å heller ta turen til noen av de mer tradisjonelle HiFi-forhandlerne og heller prute litt der? Der får en i det minste sett TVene under noe mørkere omstendigheter.

Videre vil jeg nok igjen generelt anbefale at en sjekker innom brukergenererte fora som AVforum, der får en som oftest servert "favorittene" uten å måtte sette seg nevneverdig inn i temaet. AVforum har gleden av å kunne skilte med noen av landets mest kunnskapsrike medlemmer, og her inne får en ikke fare med råd som ikke holder vann! Tradisjonelle tester har dessverre blitt litt mye sukker og honning, ettersom nærmest alle TVene fagbladene tester får terning 5-6. Dette har ikke nødvendigvis med at fagbladene gjør en dårlig jobb, men at de har begrenset mulighet til å favne rundt det store utbudet som finnes der ute...

Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som disse store kjedene som selger TV'er burde kanskje sette opp et rom som heter "The Black Room" for at alle brukere og nybegynnere skal få den virituelle og ekte lysreferansen som de normalt vil få hjemme i mørket.

Jeg synes også personlig det er på tide at et slikt temaet blir tatt opp.

Men noe jeg lurer litt på, hvilkene TV signaler bruker egentlig disse store kjedene? Kjører de på samme kabel også, som kan gi dårligere bilde?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En interessant undersøkelse rundt nettopp dette temaet finner du her: http://avforum.no/forum/tv-apparater...butikkene.html. Foreløpig er det ikke hold for å påstå at den jevne elektronikk-forretning spekulerer i dårlig kildesignal på enkelte, gjerne lavmargins-TVer, men det er samtidig en hel del som rapporterer kluss rundt nettopp dette (rundt 30%).

Dette tar jo for øvrig tipslisten til FBI for seg, de ber jo kunden spørre om de kan få se kilden over HDMI, som jo i stor grad vil sikre et tilstrekkelig godt kildesignal.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ikke et program for en entusiast som har dette som hobby og interesse, men f.eks bestemor kunne sikkert hatt nytte av dette hvis hun skulle kjøpe tv på egenhånd.

Newcomer Vedkomfyr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Dette var ikke et program for en entusiast som har dette som hobby og interesse, men f.eks bestemor kunne sikkert hatt nytte av dette hvis hun skulle kjøpe tv på egenhånd.

He he, har nok rett i att dette passer best for "normale" tv kjøpere.
    De "gale" som ferdes her inne har nok litt bedre rettningssans.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor starte enda en tråd om dette når jeg hadde startet en ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ristet på hodet her når jeg så dem som skulle rådgi folk for kjøp av AV-utstyr. De kjørte runt i hver sin Range Rover.... Sikkert rimelige folk å hyre det....

Newcomer stylar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størrelse på tv

Sitat Opprinnelig postet av rampi
    Størrelse

Mål avstanden mellom sofa og TV i tommer. Del tallet på tre, og du får den ideelle størrelsen på skjermen.
    Avrundes til nærmeste hele tall i tommer.

Ett eksempel:
    Hvis avstanden er tre meter, bør skjermen være cirka 40 tommer stor.

Hei
    Hvis jeg skulle fulgt det rådet her, så må jeg bytte til 26" tv.
    Sitter litt over 2 m fra tv`n og har en 50".
    Skal jeg bytte tv i fremtiden blir det 60", ikke 26".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stylar
    Hei
    Hvis jeg skulle fulgt det rådet her, så må jeg bytte til 26" tv.
    Sitter litt over 2 m fra tv`n og har en 50".
    Skal jeg bytte tv i fremtiden blir det 60", ikke 26".
    Ja jeg sitter 1.15 meter fra og har 40"...

Newcomer Vedkomfyr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Ja jeg sitter 1.15 meter fra og har 40"...

Hadde kommet langt med en 17" du da :-D

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3 meter avstand her, og jeg har bestilt meg en 47" men FBI anbefaler 40" på den avstanden... Var da måte på hvor langsynt de mener jeg må være da?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en bra 47" 1080P skjerm og Blu-ray, passe avstand er da fra ca 1,5 meter.
    Med SD signaler vil jeg påstå at +3 meter er nok hvis det er grei kvalitet på sendingen.
    3 meter til en 40" blir jo veldig pinglete lite bilde, spesielt for å få noe filmfølelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand

Seriøst? Sitter folk 1 meter fra skjermer på 40" og oppover? Det høres ikke noe særlig ut spør du meg. Hva i alle dager slags rom er det dere har som ikke har mer enn 1 meter avstand fra tv til sitteplass?? Jeg var innom expert her for noen dager siden og kikket på tver. Det var riktig nok med SD-materiale men var jeg særlig nærmere enn 2 meter på de store skjermene så var det temmelig begrederlig bilde.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bo1e
    Seriøst? Sitter folk 1 meter fra skjermer på 40" og oppover? Det høres ikke noe særlig ut spør du meg. Hva i alle dager slags rom er det dere har som ikke har mer enn 1 meter avstand fra tv til sitteplass?? Jeg var innom expert her for noen dager siden og kikket på tver. Det var riktig nok med SD-materiale men var jeg særlig nærmere enn 2 meter på de store skjermene så var det temmelig begrederlig bilde.
    Jeg har også undret med over hvor nærme folk sitter en stor TV .de fleste hjem har vel en salong med tv på veggen.sitter man 1,5 m fra så passer det jo med tven plassert på salongbordet.Alle jeg kjenner og alle jeg har vært hjemme hos har som regel tven ca 3-4 m fra salongen,skriver dette fra sofaen hos mine foreldre med en 32" ca 3m unna,stort og tydelig bilde,selv sitter jeg 4-5m fra en 42 og synes det er passe.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter 3.5m unna en 42" - perfekt avstand synes jeg. På den avstanden blir også analog kabel tv bra å se på.

Film ser jeg på projektor.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en av grunnene til myter som blant annet "man ser ikke forskjell på 720P og 1080P". Kikkeavstand er alfa og omega. Gjør et søk på nettet og man vil finne tabeller som viser optimale kikkeavstander på de forskjellige skjermstørrelser og oppløsninger. En 55" full HD har optimal kikkeavstand på ca 2,1m. Det er nært for de fleste stuer, men slik er fakta! Full HD oppløsning er nærmest bortkastet hvis man sitter tre meter fra en 50" TV.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen form form kalkulator hvor man kan beregne ideel sitteavstand mellom størrelser og oppløsninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artikkelen i seg selv er sikkert helt grei den, en del ting som burde vært utdypet og skrevet lettere. Feks hvorfor man skal se etter sortnivå. Folk her inne vil nok ikke se på dette som et problem men kanskje farfar på 90 gjør det?

I tillegg er det ikke mange butikker i Norge (ihvertfall ikke her jeg bor) som i det heletatt har mulighet til å vise både parabol riks-tv og kabel. Blant annet fordi det ikke er lagt opp kabeltv i området.

Fraråder FBI med dette folk fra å kjøpe på nett?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er greit med å kjøpe tv på nett (forutsatt at man vet 100% hvilken tv man kjøper) er at man har flere rettigheter på sin side hvis man er misfornøyd.

Kjøper man en tv i butikk har man som regel ikke noen form for angrerett, og kan ikke returnere tv'en med mindre det er feil med den... (utenom elkjøp da som har 30 dagers full returrett )

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •