NEC LCD 4020 - 1366x768, 8ms, VGA/DVI/HDMI/BNC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NEC LCD 4020 - 1366x768, 8ms, VGA/DVI/HDMI/BNC

Hei. Fins det noen her som har testet eller vet om tester av denne skjermen?

Produsentoppgitte tall er nå en ting, men jeg vil høre noens erfaring før det taes en beslutning om inkjøp til TV-bruk.

Produktet fins her :

NEC 40" Wide LCD Skjerm, LCD4020 - MPX.no - Elektromarked

Hvilket panel er det i denne?

Mvh
    Christie

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står under teknisk info hva slags panel det er; TFT med aktiv matrise. Med andre ord, teknologi som gir utgangspunkt for et bra panel. Men var jo ikke rare oppløsningen på denne skjermen. Hva skal du bruke den til? Film? Sitteavstand?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Det står under teknisk info hva slags panel det er; TFT med aktiv matrise. Med andre ord, teknologi som gir utgangspunkt for et bra panel. Men var jo ikke rare oppløsningen på denne skjermen. Hva skal du bruke den til? Film? Sitteavstand?
    At det er TFT sier ikke stort! Alle LCD'er brtuker en form for TFT panel!

Ubrukelig info mao!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at dert er TFT Lurer på hvilken produsent som har laget panelet. Og om noen har sett det i aksjon. Er oppgitt kontrast god nok på denne skjermen, fargegjengivelse, lysstyrke, sortnivå?

2-5 meters sitteavstand. 720P holder, skal brukes med HD-feed fra Dekoder, xbox360 og pc.

Om den oppgitte respons på 8ms er nært sannheten.

Mvh
    Christie

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om denne er best egnet til utstilling/offentlig presentasjon, derav prisen. 700cd/m2 er VELDIG mye lysstyrke, men 1200:1 i kontrast er ikke bra. Og så er den jo steindyr. Tror du skal lete lenge for å finne noe som er mindre egnet til TV på hjemmebane...

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    At det er TFT sier ikke stort! Alle LCD'er brtuker en form for TFT panel!

Ubrukelig info mao!
    Selvfølgelig!! Poenget er at alle LCD paneler har stort sett lik forutsetning for å gi lik bildekvalitet. Det hele bunner ut i elektronikken og designet som ligger bak. Skulle kanskje vært litt klarere på dette i mitt første innlegg. Akkurat hvor mange produsenter av paneler til flatskjermer det er i dag er jeg ikke helt sikker på, men til 90% av konsumen er det nok ikke flere enn 4-5 ?

Når det gjelder byggekvalitet, jevn bakgrunnsbelysning o.l snakker vi større og merkbare forskjeller når vi snakker bildekvalitet. Panelet i seg selv har svært lite å si på den totale opplevelsen av bildekvaliteten. Dette er i allefall min erfaring.

Skal du handle en skjerm til å se film og TV, vil jeg virkelig anbefale deg å teste ut et par plasmaskjermer før du bestemmer deg for LCD. På 2-3 meter med en 50" plasma er det også lite merkbart etterslep, men det kan selvfølgelig ikke måle seg med de kjappeste LCD panelene. Plasma er som viden kjent suppa i forhold til LCD, men dette har tatt seg inn betraktelig.

Skulle jeg kjøpt meg TV i dag med størrelse over 24" hadde det blitt plasma. Uten tvil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Ser ut som om denne er best egnet til utstilling/offentlig presentasjon, derav prisen. 700cd/m2 er VELDIG mye lysstyrke, men 1200:1 i kontrast er ikke bra. Og så er den jo steindyr. Tror du skal lete lenge for å finne noe som er mindre egnet til TV på hjemmebane...
    Bare for å krangle med meg selv: 1200:1 er kanskje ikke halvgæli i statisk kontrast. Men hvis den ikke har høyere dynamisk kontrast, dvs at baklyset dimmes i mørke scener, så vil den være veldig uegnet til filmbruk: Svart vil være grå. Og med 700cd/m2 baklys tror jeg det blir ganske lys grå også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo at den ikke vil egne seg noe særlig til TV/FILM-titting.

Denne har jo litt mere fordelaktige tall med tanke på kontrast og lysstyrke, men siden jeg er litt novise på dette så er det jo bra dere er der ute :-D

Hvilken av disse 2 er best egnet?

Datakjeden Webshop / LG 42 IN LCD M4210C-BAF BLACK 1366X768 10MS DVI SPKR + STAND IN

AMENTIO / PHILIPS BDL4631V Widescreen LCD Monitor - 46" - 1920 x 1080 @ 60Hz - 6ms - 1500:1

Mvh
    Christie

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig!! Poenget er at alle LCD paneler har stort sett lik forutsetning for å gi lik bildekvalitet.
    ikke for å være angripende, men jeg syns du kommer med mange rare uttalelser...

Det finnes drøssevis med forskjellige LCD paneler og teknikker, men de alle baserer seg på TFT (thin film transistor om jeg ikke husker feil) du har jo bla: TN, IPS, S-IPS, A-IPS, MVA, PVA++++ you name it! Her er det STORE forskjeller!

Syns også trådstarter titter på rare skjermen/monitorer... Hvorfor ikke gjøre som de fleste andre her inne å gå for det som man vet er bra?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du handle en skjerm til å se film og TV, vil jeg virkelig anbefale deg å teste ut et par plasmaskjermer før du bestemmer deg for LCD. På 2-3 meter med en 50" plasma er det også lite merkbart etterslep, men det kan selvfølgelig ikke måle seg med de kjappeste LCD panelene. Plasma er som viden kjent suppa i forhold til LCD, men dette har tatt seg inn betraktelig.
    .
    Plasma har minst 100 ganger raskere responstid på pikslene enn det de raskeste lcd panelene har. Hvis det er etterslep på plasma så er det evt pga av elektronikken! LCD kan ha både problemer med elektronikken og panelet i seg selv.

En plasmacelle kan skrus av og på opp til 60000 ganger i sekundet! Det er raskt! En lcd piksel klarer i beste fall 500 ganger i sekundet, vanligvis kun en brøkdel av dette igjen!

Til trådstarter: Titt på feks Sony W4500 eller Panasonic PX80...

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Syns også trådstarter titter på rare skjermen/monitorer... Hvorfor ikke gjøre som de fleste andre her inne å gå for det som man vet er bra?
    Er også enig i dette.

Når jeg leser i produktteksten, så står det jo bl.a.:
    "...Public Display serien utviklet for bruk til profesjonelle informasjonssystemer.."
    Så for å være helt ærlig, så tror jeg ikke denne er laget for hjemme/tvbruk.
    Derav den stive prisen og... Jeg ville som Herminator skriver, gått for noe man vet er bra. Bare å kikke i de mange tv trådene her det ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at trådstarter, altså jeg, ser på disse skjermene er ganske grei.
    Arbeidsgiver dekker skjerm, ikke TV og ingen av nevnte skjermer har innebygd tuner. Dette for å holde seg innenfor retningslinjer gitt av arbeidsgiver og revisor

Så for å få dekt skjerm, må jeg se etter skjerm uten tuner, og da er det så greit å kunne spørre dere der ute Hvilket av de "onder" jeg har nevnt kan leves med som en skjerm å se tv/film på?

Mvh
    Christie

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at denne tv'en er så dyr er fordi den er ment til "professionelt" bruk. Se bare på alt av utstyr som er beregnet til såkalt proff bruk, de er alltid dyrere. Om prisenøkningen tilsvarer egentlig verdiøkning av produktet kan diskuteres.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt en del NEC skjermer, bl.a. denne 4020 i jobbsammenheng, og de er ikke veldig godt egnet til TV. De er meget lyssterke, og benyttes mye til videovegg/offentlig informasjon på f.eks. flyplasser og de er beregnet for å stå på døgnet rundt. Disse har helt andre egenskaper enn TV'en folk flest har i stua. NEC har en annen type skjermer som er noe bedre egnet, f.eks. Multeos serien (M40 m.fl.) Men hvis du skal finne en _god_ skjerm uten tuner, ville jeg sett på Pioneer sine proff-plasma skjermer. De eldre PDP-50/60 eller de nye Kuro Display skjermene (uten tuner) f.eks. Disse er noe dyrere, men leverer et kanonbilde som også egner seg meget godt til film/video/tv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •