Brukerundersøkelse: Hvordan vises plasma-TVene i elektrobutikkene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Brukerundersøkelse: Hvordan vises plasma-TVene i elektrobutikkene?

Jf. denne tråden: http://avforum.no/forum/tv-apparater...panasonic.html spekuleres det i om eletronikk-kjedene benytter dårligere kildeinngang på Panasonics plasma-TVer sett opp mot LCD-TVer eller plasmaer av andre merker. Dette spekuleres det videre i at skyldes lavere salgsmargin på Panasonic, men det kan foreløpig ikke bekreftes. Viser det seg imidlertid at en stor andel eletrobutikker faktisk velger å bruke en dårligere inngangskilde på Panasonics plasma-TVer er det jo imidlertid nærliggende å anta at det har en sammenheng med salgsfortjeneste.

Derfor; hvis du skal innom din lokale elektrobutikk som fører Panasonic-plasmaer, vennligst sjekk om det benyttes en dårligere kildeinngang og/eller nedkonvertering av inngangssignalet over komponent eller HDMI. Du må sjekke dette ved å faktisk:

1. Se bakpå apparatet. Ser du at TVene ved siden er er koblet til med HDMI og Panasonic-plasmaen koblet opp med scart er jo saken grei (inngangssignalet på Panasonicen er av dårligere kvalitet).

2. Hvis TVen er koblet opp med komponent må du sjekke hvilket inputsignal som vises på Panasonic-plasmaen og TVene ved siden av. Vises det 576i på Panasonicen og 720p-1080p på de TVene som står ved siden av er det bevist at inngangssignalet er av dårligere kvalitet.

3. Selv ved HDMI inn er det MULIG at en har tuklet med inngangssignalet, men ser du HDMI inn i Panasonicen samt de øvrige ANTAR vi at ting er på stell...

Hvis du synes dette blir for avansert å finne ut av er det fint om du IKKE svarer, da det er viktig at tilbakemeldingene er fundert på faktiske forhold!

Vi oppfordrer så mange som mulig til å ta turen innom sin lokale elektrobutikk slik at vi får et så representantivt utvalg som mulig. Stemmer det at elektrobransjen påviselig forsøker å gi folk et feilaktig inntrykk at dette meget alvorlig, og likeså er det jo dumt at det spekuleres i dette om det bare er tull og kun basert på enkeltstående tilfeller!

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jf. denne tråden: Hvordan noen butikker selger TV-er. Samsung vs. Panasonic. spekuleres det i om eletronikk-kjedene benytter dårligere kildeinngang på Panasonics plasma-TVer sett opp mot LCD-TVer eller plasmaer av andre merker. Dette spekuleres det videre i at skyldes lavere salgsmargin på Panasonic, men det kan foreløpig ikke bekreftes. Viser det seg imidlertid at en stor andel eletrobutikker faktisk velger å bruke en dårligere inngangskilde på Panasonics plasma-TVer er det jo imidlertid nærliggende å anta at det har en sammenheng med salgsfortjeneste.

Derfor; hvis du skal innom din lokale elektrobutikk som fører Panasonic-plasmaer, vennligst sjekk om det benyttes en dårligere kildeinngang og/eller nedkonvertering av inngangssignalet over komponent eller HDMI. Du må sjekke dette ved å faktisk:

1. Se bakpå apparatet. Ser du at TVene ved siden er er koblet til med HDMI og Panasonic-plasmaen koblet opp med scart er jo saken grei (inngangssignalet på Panasonicen er av dårligere kvalitet).

2. Hvis TVen er koblet opp med komponent må du sjekke hvilket inputsignal som vises på Panasonic-plasmaen og TVene ved siden av. Vises det 576i på Panasonicen og 720p-1080p på de TVene som står ved siden av er det bevist at inngangssignalet er av dårligere kvalitet.

3. Selv ved HDMI inn er det MULIG at en har tuklet med inngangssignalet, men ser du HDMI inn i Panasonicen samt de øvrige ANTAR vi at ting er på stell...

Hvis du synes dette blir for avansert å finne ut av er det fint om du IKKE svarer, da det er viktig at tilbakemeldingene er fundert på faktiske forhold!

Vi oppfordrer så mange som mulig til å ta turen innom sin lokale elektrobutikk slik at vi får et så representantivt utvalg som mulig. Stemmer det at elektrobransjen påviselig forsøker å gi folk et feilaktig inntrykk at dette meget alvorlig, og likeså er det jo dumt at det spekuleres i dette om det bare er tull og kun basert på enkeltstående tilfeller!
    Eg kan bekrefte at Når eg kjøpte min Panasonic PV60 var dette tilfelle.
    Bilde var mye bedre på Plasmaen på siå, som var en Samsung. Bilde var vaktisk heilt ræva på PV60`en.
    men eg kjente han i butikken og spurte hvorfor osv, og han fant fram fjernkontollen, svippa inn i menyen og pling og plong så var plutselig PV60`en et hakk vassere en den andre på samme film og signal. Jeg kjøpte Panasonic.
    Men jeg vet ikke om dette var bevis innstilt slikt, for tenkte ikke så mye over det, syns bare det var rart at Plasmaen eg hadde hørt så mye bra om skulle gi så dårlig bilde.
    Instillingene som var feil på PV60`en i butikken var, fargene stilt til max, kontrast til lavest og fargefjengivelsene til "varm"
    Husker ikke hva den var koblet til på, men han koblet den ivertfall om til HDMI for og vise det da. Slik at vi kunne samenligne med Samsungen.
    Så flaks vi kjente han i butikken, ellers hadde vi komt heim med Samsung den dagen,(men personlig foretreker eg Panasonic)

Dette var forøvrig på SIBA. ein butikk eg isje har særlig mye bra og si om:twisted:

PS. Kan jo hende at en overivrig kjøper har trykket litt mye på instillingene til Panasonicen,
    Men samtidig litt rart da at han me "kjente" viste nøyaktig hvordan dette skulle stilles tilbake...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis du faktisk har observert at Panasonic plasmaen ble foret med et dårligere inngangssignal (du må ha sjekket dette på baksiden av TVen, hvis ikke har du ikke godt nok grunnlag for å stemme), stemmer du dette.

Det som for øvrig er viktig er at folk som faktisk har sett at alt står på stell OGSÅ stemmer! Dette må også basere seg på en faktisk observasjon, IKKE en antagelse om at ting er som de skal...

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyldningen i Expertbutikken jeg var innom var at de ikke var ferdige med å koble HDMI på alle TV'ene. Men når splitteren ligger klar bak Panasonicen og Samsungene på begge sidene hadde HDMI samt at det tok under 1 minutt og en HDMI på 1 meter da jeg spurte om å få HD-signal på Panasonic tolker jeg det dit at det er bevisst.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, her svarer vi på objektive observasjoner... Basert på antall tilbakemeldinger ser jo vi relativt enkelt om dette skyldes enkelttilfeller eller ikke. Samtidig er det jo viktig at "AV-folket" valfarter ut i så stor grad som mulig slik at ikke bare de som har opplevd problemer stemmer (da vil ikke undersøkelsen ha validitet)...

Til info er for øvrig dette ingen vitenskapelig korrekt undersøkelse, men kun en "stemningsrapport", men det er uansett viktig at vi foretar den så riktig som mulig da temaet er relativt alvorlig...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bare Panasonic ?

Det må da være best at alle TV, eller TV som er satt sammen for å sammenlikne får det samme signalet om det er HD/SD. Forstår ikke at det skal fokuseres på Panasonic og for den saks skyld plasma.

Greia er vel at kjedene kanskje ønsker å styre våre valg avhengig av hvilken TV som pr dato gir mest avanse. Dette kan du trolig ordne med signal inn, justere bilde dårlig etc. Slikt liker vi ikke - folk sliter nok med å velge som det er....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvorfor bare Panasonic ?

Greia er vel at kjedene kanskje ønsker å styre våre valg avhengig av hvilken TV som pr dato gir mest avanse.
    Riktig! Prisene er jo virkelig presset på nett når noen Panasonicmodeller går for nesten halv pris av villedende.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Levanger

Var innom der i dag.
    Nord Trøndelags største Expert butikk (for tiden).

Så ikke så nøye bak skjermene siden mann knapt får til og se bak nederste rekke :-/
    Stor buet vegg med 3 - 4 høyder med bra utvalg av merker, men mangler litt finkalibrering av bilder.

Når jeg var der var alle flatskjermene foret med samme tv signal.
    Ingen anelse om hva som brukes som avspillermedia da det var så myyye folk der som sto i kø og ventet på ekspiditør så gad ikke stå og vente.

Skuffelsen var stor da det kun var en Pioneer skjerm der :-/
    Mens det var 3 panasonic skjermer både plasma og lcd.

Tror de har mulighet til og sette på film i HD format for sammenligning oxo.

Håper en av de fra "SlowCity" har tid til og spørre ut expiditørene... kan hende de må rettes opp for og si det slik hehe
    Håper også noen fra Nord Trøndelag har sjekket ut om den nye Elkjøp butikken på Verdal eller Væda`n som vi sier lokalt er noe tess :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...foreløpig ser det jo ut som dette ikke er gjengs innen elbransjen i vår uhøytidelige undersøkelse da... Er jo bra det, for noe annet ville jo vært meget alvorlig. Like greit å ta slike spekulasjoner ved roten med en gang! Nå får vi jo avvente flere stemmer før det tas noen avgjørelse, men tendensen er uansett tydelig så langt!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp i Kristiansand bruker hvertfall samme kabel på alle sine tver. De bruker komponent av billiger type og alle tvene står på fabrikksinstillingene. Så da har man jo hvertfall ett sammenliknings grunnlag der og alle blir foret med samme bilde.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ärlig innrömme at jeg trodde det jeg opplevde var et isolert tilfelle og ble dermed overrasket over at andre også har denne erfaringen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slags konspirasjonsteori?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg vil si at vi så langt verken har avkreftet eller bekreftet en ukultur, men stemmer det at over 20% av alle landets elektrobutikker forer Panasonics TVer med signaler av dårligere kvalitet enn resten er jo det uansett litt for mye til at en kan anse det som en tilfeldighet. Dessverre er ikke 40 observasjoner nok til å kunne en gang begynne å spekulere i den ene eller annen retning, så her må flere på banen og gjøre sin AV-borgerplikt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

elkjøp

Elkjøp vinterbro sjekka jeg for ja over ett år siden. Da var pioneer (mener jeg)skjermen koblet opp via Composit husker jeg, skjermen ved siden av gikk på hdmi (husker ikke hvilket merke det var). Men dere kan jo teke dere forskjellen.

Newcomer Marianne25 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som stemmer for at de har vært vitne til at butikken forer skjermene med forskjellige kilder bør i det minste skrive navn på butikken og sted/adresse på hvor disse butikkene er skal dette være noe vits i hele tatt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marianne25
    De som stemmer for at de har vært vitne til at butikken forer skjermene med forskjellige kilder bør i det minste skrive navn på butikken og sted/adresse på hvor disse butikkene er skal dette være noe vits i hele tatt.
    Denne posten kan da quotes når flere butikknavn legges til:

Expert - Kista Galleria, SE
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket Expert Sandefjord og der hadde de brukt Scart istedet for HDMI som ble brukt på tv ved siden av.

Lefdal der i mot kjørt RGB og Composit på samtlige TV.

A.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Expert i Tromsø sentrum i går. Fikk ikke sett på alle tv'ene, men etter det jeg kan se så har de sitt på det rene. Så ut som alt på veggene var koblet opp mot HDMI. De har en liten samling tv'er midt på gulvet der som alle var koblet opp mot component. De på gulvet var forresten en pen blanding av forskjellige merker. Ihvertfall Panasonic, Sony og Samsung.
    Aner ikke hva kilden til apparatene var da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I elektrobutikken jeg jobber så skiller vi ikke ut spesielle merker.

fra 37" og oppover er alle koblet til CD HD dekoder med HDMI.
    Under 37" er koblet til en DVD spiller med komponent.

Hvis kunden ønsker å prøve andre kombinasjoner, så ordner vi det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Elkjøp i Sandvika er alle tvene koblet til med komponent, bortsett fra noen få som er koblet rett til en Blu-Ray-spiller, og der brukes det HDMI.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •