Brukerundersøkelse: Hvordan vises plasma-TVene i elektrobutikkene? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var innom tv veggen til en expert butikk i Ålesund for et par uker siden.
    Alle tv'er i alle merker og størrelser stod å kjørte et bilde fra History Channel HD. Det var logoen på skjermen.
    De skjermer man kom til å se bak hadde som regel scart inngangen i bruk. Videree var bildet langt i fra HD kvalitet. Da det både var "skygge" på HD logoen og tekst og annet. Det måtte rett og slett være et VHS bånd som stod og gikk i bakgrunnen!
    Resultatet var jo så klart at de minste skjermene hadde et forsåvidt ok bilde - og jo større du kom - jo verre bilde.

Det som fikk meg til å regaere er jo at de på ingen måte kan få solgt flatskjermer og da særlig til HD formål når de viser en sånn kilde.
    Og det som fikk begeret til å renne over var at det ved siden av TV veggen stod en Pioneer plasma tv i 50" størrelse med en stor fet prislapp på nesten 50 tusen. Den var koblet til direkte feed og viste et helt annet bilde fra en helt annen HD kanal. Snakk om kontrast til resten!

Det gjorde meg faktisk kvalm å se at de prøver å selge ved hjelp av slike tjuvtriks.

En tur innom konkurenten (elkjøp) var tilstanden litt bedre. Selv om de der også "jukser" etter min mening siden de kjører tegneserier som "bevis" for kvalitet. Noen tv'er var koblet opp mot en bedre kilde men de fleste tv'er var faktisk av når jeg var innom og det virket som at de holdet på å kable om for en kunde som vurderte flere tv'er måtte vente på omkabling for hver test såg det ut som.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobbet inntil nylig i Siba, og der blir det ikke gjort bevisst forskjell på noen merker hva angår signalkilde. Alle tv-ene i tv-veggen der er koblet med HDMI mot en blu-ray spiller evt en dekoder. Noen tv-er står alene på podier, disse blir foret med diverse signaler (alt fra dvd til blu-ray). Dette gjelder alle varehusene i Siba Norge, og i og med at det er samme systemet i varehusene i Sverige så kan jeg med 99% sikkerhet gå god for at det samme gjelder for de svenske varehusene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av d4rg0
    Det gjorde meg faktisk kvalm å se at de prøver å selge ved hjelp av slike tjuvtriks.
    Vil ikke akkuratt kalle det tjuvtriks hvis det er en annen kanal. Samme bilde i forskjellig kvalitet er misvisende, men hvis det er forskjellige signalkilder ser jeg ikke det største problemet med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oystein_a
    Vil ikke akkuratt kalle det tjuvtriks hvis det er en annen kanal. Samme bilde i forskjellig kvalitet er misvisende, men hvis det er forskjellige signalkilder ser jeg ikke det største problemet med dette.
    Tja, det var en HD kanal da.... og å sammenligne en "ren" HD kanal mot noe som såg ut som et dårlig bordantenne mottak av et vhs opptak av en HD kanal blir jo rent juks synst jeg da de jo gir uttrykk for at begge viser "HD".
    Jeg opplevde det i hvertfall som "se, sånn viser de HD på desse skjermen og sånn ser HD ut på pioneer'en" - derfor synst jeg det ble ble så feil.
    Men for all del, skjønner godt at andre har en annen oppfatning av presentasjonen. Men jeg må si at mange nok vil la seg lure av et slikt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vert innom Lefdal og Elkjøp i Bergen (Fana/Nordås/Lagunen), der var det ihvertfall koblet til med komponent begge steder på 720p. samme var TVene som stod rundt. På expert like ved vet jeg ikke hva de brukte men der var det ihvertfall ikke komponent/HDMI på den tven!

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten umulig å gjøre seg opp en skikkelig mening om en tv i butikken. Tilkobling og overdrevne kontrast justeringer står ikke mot lyssettingen de fleste butikker bruker. Overlyset gjør at selv de dårligste skjermene kommer godt frem og det er ikke før du setter skjermen opp i din egen stue at det virkelige bildet åpenbarer seg. Om det er riktig eller galt å benytte slike salgstriks kan man jo spørre seg om, men det beste er uansett å kjøpe et sted hvor det er bytterett slik at man kan levere tilbake tv-en om den ikke står i samsvar med forventningene.

En ting produsentene godt kunne spart seg for er alle disse tåpelig kontrast målingene som er helt verdiløse siden det ikke finnes en standard måleform for dem. Det er langt verre en gjennomskuelige triks i butikken.

Personlig har jeg lært at tv kjøp bør bestå av mange forum spørsmål, lesing av tester og ikke minst ta en tur i en butikk hvor man kan teste forskjellige kilder slik at man er så gardert som mulig før man handler. Til og med da kan man bli skuffet og jeg har virkelig rettunert noen tv-er det siste året. På den annen side er det ikke alle som er like kresne...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp Lørenskog kjører Component på alle tvene, mens noen har egen blu-ray spiller og viser det. (på pioneer, loewe osv. kun får å vise hvor bra det egentlig kan bli) Ønsker kunden å se noe annet ordnes det...

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre består svært lite av ”det beste” tv-en kan gi. Vi ser tross alt mest på standard signaler og så lenge Blu-Ray bare har to prosent av markedet, er det lite trolig at HD blir standard med det første. Sånn sett er det greit at butikkene viser dårlige signaler fremfor HD kanaler og disse grusomme test filmene som skal vise hva tv-en er god for. Sakte panoreringer og scener filmet i dagslys med HD kamera har lite med virkeligheten å gjøre. Ta med den siste Jason Bourne filmen å se hvordan den funker...

Når det gjelder plasma og hvordan dette systemet blir fremmet i butikken så er det liten tvil om at LCD tv-er ser best ut i butikken, men plasma ser nok ofte penere ut i stuen. Dette har med lyssterkheten til plasma som egentlig ikke er spesielt egnet for display i en butikk. Skulle dette vært gjort på en riktig måte så burde slike tv-er vært i et rom med ganske dempet belysning slik at man kunne sett kontrast og ikke minst sortnivå for hva det virkelig er. Butikkene hadde ikke solgt mindre tv-er av den grunn...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier alltid å titte på hvordan skjermene er koblet til når jeg er ute å vindushopper
    For meg virker det mer som om det er tilfeldig hvordan tv`ene er koblet opp.
    Jeg tror det har mer med hva slags kabler forrettningen har i roteskuffen sin.
    Jeg er forøvrig enig i at det fra butikkens side burde brukes litt mer tid og omtanke når man kobler opp tv`ene slik at vi får et mere korrekt inntrykk av tv`ene.
    Men å forvente kalibrering osv. tror jeg er å ta litt i, ihvertfall når vi snakker om de store varehusene som elkjøp, lefdal osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste butikker vil nok helst ha alle TVene koblet til HDMI, med flere forskjellige kilder koblet til en HDMI-switch. Det koster derimot ganske mye å bygge om en TV vegg og gjøre den klar med HDMI til alle TVene. Tror en vegg på 30 TVer koster rundt 30 000. Derfor vil mange ty til midlertidige løsninger i mellomtiden. Kanskje de har en komponentswitch og en HDMI switch og kobler opp så mange TVer de kan. De som ikke har en switch vil kanskje ofte kun ha en tv koblet til en blue-ray spiller.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •