Hvordan noen butikker selger TV-er. Samsung vs. Panasonic.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan noen butikker selger TV-er. Samsung vs. Panasonic.

I dag så jeg noe ganske så vanvittig:
    Jeg var innom en Expert-butikk i Stockholm og så på noen TV-er. Fremst sto Panasonic 50" Full HD-plasma sise om side med en noenlunde like stor Samsung Full HD-LCD. Begge viste samme film. Det slo meg først at LCD-en hadde langt bedre bildekvalitet. Langt bedre detaljer og ro i bildet. Jeg tittet bak TV-ene og jeg så følgende: Panasonic plasma (minimal fortjeneste ved salg) var koblet opp analogt med komponent-kabel (som ikke viser HD). Samsung (langt større fortjeneste ved salg) var koblet opp med HDMI (som viste HD). Jeg synes dette grenser til svindel. Det var jo ingen tvil om at det var disse to TV-ene man liksom skulle vurdere og som var de "hotte". Bildeforskjellen var såpass stor at det ikke var noe problem for noen å se at bildet på Samsung var det klart beste. Jeg spurte selgeren (som nettopp solgte en Samsung) hvorfor de hadde koblet slik og han sa at de hadde ikke HDMI til alle TV-ene. Men de hadde altså HDMI til enda en Samsung som sto litt bak. Utrolig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel det er vel slik de gjør det i norge også. kjøpte min samsung etter at panasonicen ved siden av sendte crappy bilde. det var rett og slett et hav av forskjell.

men nå er den leksa lært...

eneste jeg lurer på er at min modell skal ha tuner innebygget. men den har ikke det fant jeg ut her om dagen. lurer på om jeg kan reklamere for den mangelen?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonicen vinner jo alle tester som jeg ser. Så har man altså en TV ved siden av den som har langt bedre bilde. Det sier seg selv at man selger TV-er da.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg for noen år tilbake skulle kjøpe min første flatskjerm, var jeg innom elprice i Åsane og opplevde noe lignende. Var den gang veldig sugen på en Philips lcd med ambilight, kostet rundt 35k. Selgeren var ikke interessert i og selge meg denne skjermen i det hele tatt! Han pratet bare om Viewpia sin skjerm til rundt 17k.(husker ikke betegnelsene på disse skjermene). Skjønte ganske så raskt hvor fortjenesten låg, men syns dette var litt ekstremt. Ble veldig irritert, og gikk derfra tomhendt. Begge skjermene var 40".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg var innom en Expert-butikk i Stockholm og så på noen TV-er. Fremst sto Panasonic 50" Full HD-plasma sise om side med en noenlunde like stor Samsung Full HD-LCD. Begge viste samme film. Det slo meg først at LCD-en hadde langt bedre bildekvalitet. Langt bedre detaljer og ro i bildet. Jeg tittet bak TV-ene og jeg så følgende: Panasonic plasma (minimal fortjeneste ved salg) var koblet opp analogt med komponent-kabel (som ikke viser HD). Samsung (langt større fortjeneste ved salg) var koblet opp med HDMI (som viste HD). Jeg synes dette grenser til svindel. Det var jo ingen tvil om at det var disse to TV-ene man liksom skulle vurdere og som var de "hotte". Bildeforskjellen var såpass stor at det ikke var noe problem for noen å se at bildet på Samsung var det klart beste. Jeg spurte selgeren (som nettopp solgte en Samsung) hvorfor de hadde koblet slik og han sa at de hadde ikke HDMI til alle TV-ene. Men de hadde altså HDMI til enda en Samsung som sto litt bak. Utrolig.
    Noen ganger er folk bare dumme og... Husker ei messe jeg var på som Sony skulle vise sin dengang nye super-tv. Bildet som gikk på skjermen kom fra en VHS-spiller med en KOPIERT film....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik opplevde jeg på Lefdal/Sandvika denne uken også. Alle tv viste 1080i HD, utenom Panasonic-plasmaene som var koblet til samme kilde, men nedskalert til SD(composite). Det er dobbel svindel, pga at nedskalering i hd-boksen også er elendig.

Konfroterte selgeren med det, han sa bare at plasma var elendig, og at LCD var overlegen på alle måter.

Jeg synes synd på de kjøpere som går inn på Elkjøp, Expert og Lefdal og stoler på råd fra selgerne. Den eneste selgerne skulle fått lov til å opplyse var pris og lagerstatus. :twisted:

Det finnes sikkert gode tv-selgere, men jeg har til overs å møte noen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvis dette stemmer er det jo ikke bare på grensen til svindel, men FAKTISK svindel. Helt hårreisende at bransjen kan finne på å oppføre seg slikt hvis dette medfører riktighet... FBI (på NRK altså ) hadde jo et innslag om nettopp dette, men da relatert til generelle bildeinnstillinger... Hadde de visst at kanskje også inputsignalet ble tuklet med hadde de jo virkelig hatt en sak å skrive hjem om!

Når det i tillegg er svært vanskelig å tolke resultater av ymse tester i fagbladene (de er jo langt fra enige de heller) er det jo nesten slik at den opplyste forbruker MÅ komme seg på nett og inn på sider som AVforum for å få et balansert innspill når ny TV skal kjøpes inn... Vi får gjøre vår borgerplikt folkens og informere folk om hva som faktisk gjelder!

For øvrig er jeg jo ikke enig i at plasma er helt overlegent LCD lenger, LED-LCD er en ny, spennende teknologi vi (overraskende nok?) foreløpig vier alt for lite fokus her inne (kanskje fordi de store elektronikkjedene er opptatt med å bli kvitt sine vanlige LCD-TVer... )...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Den eneste selgerne skulle fått lov til å opplyse var pris og lagerstatus. :twisted:

Fantastisk kommentar.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Slik opplevde jeg på Lefdal/Sandvika denne uken også. Alle tv viste 1080i HD, utenom Panasonic-plasmaene som var koblet til samme kilde, men nedskalert til SD(composite). Det er dobbel svindel, pga at nedskalering i hd-boksen også er elendig.

Konfroterte selgeren med det, han sa bare at plasma var elendig, og at LCD var overlegen på alle måter.

Jeg synes synd på de kjøpere som går inn på Elkjøp, Expert og Lefdal og stoler på råd fra selgerne. Den eneste selgerne skulle fått lov til å opplyse var pris og lagerstatus. :twisted:

Det skulle vært moro å kjørt etter slike selgere med bil gjennom tv-avdelingen.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hjembyen min har vi en Expertbutikk som er kun interresert og selge Panasonic plasma , så det kan nå gå begge veier.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, skal innom største Expert sjappa i nord trøndelag i morgen så skal sandelig se hvordan tvene er koblet opp :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hmm, skal innom største Expert sjappa i nord trøndelag i morgen så skal sandelig se hvordan tvene er koblet opp :-D
    Du kan jo samtidig sjekke hva slags signal de får, spør om de kan kjøre SD materiale f.eks, og hvordan de er stilt inn. Har vært i flere foretninger og funnet ut at en del TV er helt feilstilt. Hvis du da tar fjernkontrollen og begynner å justere bilde kan du nesten være sikker på å få en irritert selger på nakken :-? .

Det mest morsomme er vel å være flue på veggen i en slik forretning og høre hvor mye svada som blir servert. Egentlig er det vel trist og ikke morro.

Vi får se hva Forbrukermagasinets TV-kjøpe-kurs bringer. Kansje vi får beskjed om å sjekke baksiden av TV og menyen først. Starter til uke....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig spent på hvem FBI bruker som eksperter jeg. Dersom de stoler på butikker som de til dels har gjort før, så er jeg redd at guiden ikke blir så god.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Tjener kjedene mindre på Panasonic enn Samsung altså? Hva er kilden din til det utsagnet?

En analog komponent-kabel har jo faktisk ikke en begrensning på oppløsningen. Komponent er fult kapabel til å vise 1080P, dog er det ikke alle tv`r som støtter 1080P via komponent.

Har du typebetegnelse på skjermene du så på?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Tjener kjedene mindre på Panasonic enn Samsung altså? Hva er kilden din til det utsagnet?

En analog komponent-kabel har jo faktisk ikke en begrensning på oppløsningen. Komponent er fult kapabel til å vise 1080P, dog er det ikke alle tv`r som støtter 1080P via komponent.

Har du typebetegnelse på skjermene du så på?
    Hvis de kjörte HD over komponent, var isåfall Panasonicen satt til å vise nedskalert signal på maks 576i/p. Den viste ikke HD.
    Jeg er lite bevandret i Sasmungs modeller så den kan jeg ikke si hva het, men Panasonicen mener jeg var en PZ800.

Påstander uten kilde skal jeg väre enig i er ikke det beste, men klarer desverre ikke å finne igjen hvor jeg har lest at Panasonic er såpass lavt priset at de gir minimal fortjeneste. Kanskje noen andre her har link?
    Jeg mener å ha lest dette flere steder.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett at Expert ikke forer TV'er med samme signal. Da var det to stk samsung plasma 50" som fikk hver sin HDMI, mens Panasonicen var oppkoblet med scart eller s-video.

Jeg spurte selvsagt om de kunne putte en HDMI i Panasonicen også og det gjorde de umiddelbart da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    La oss gjøre en undersøkelse da, hvor folk drar ut til sin lokale Expert, Elkjøp eller tilsvarende butikk og sjekker hva butikkens Panasonic og øvrige TVer er koblet opp! Skal lage en nå... Får vi inn 2-300 svar har vi tilnærmet et representativt utvalg for hvordan TVene presenteres i den jevne elektrobutikk.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som egentlig har bestemt meg for å ikke sette min fot i en expert butikk igjen, men nå frister det litt! hehe

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er undersøkelsen satt opp! http://avforum.no/forum/tv-apparater...butikkene.html.

Da gjelder det å få inn så mange svar som mulig, så la oss valfarte til den lokale elektrosjappa å se om forholdene er slik de skal være!

Husk å KUN svar hvis du har KONKRET erfaring, samt er 100% sikker på at dine observasjoner stemmer med virkeligheten!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    La oss gjøre en undersøkelse da, hvor folk drar ut til sin lokale Expert, Elkjøp eller tilsvarende butikk og sjekker hva butikkens Panasonic og øvrige TVer er koblet opp! Skal lage en nå... Får vi inn 2-300 svar har vi tilnærmet et representativt utvalg for hvordan TVene presenteres i den jevne elektrobutikk.
    Det høres faktisk ut som en god ide
    Man kan jo også spørre hvorfor de faktisk kjører component på panasonicen..

Jeg visste ikke at panasonicen kunne nedskalere bilde.. ?? ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •