Hva gjør galvanisk skille? Obligatorisk? Min Hama lager støy i bildet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør galvanisk skille? Obligatorisk? Min Hama lager støy i bildet.

Jeg ser TV (Pioneer 5080) gjennom antennekabel. Med galvanisk skille (den her: Komplett.no - Hama 42997, Galvanisk skille, for flat-TV m/jordet stikkontakt) får jeg støy på 1/3 av bildet, avhengig av kanalen jeg ser på. Uten den galvaniske skillen mellom antenne og TVen forsvinner støyen.

Lurer derfor på viktigheten av galvaniske skillen?

Edit: Prøvde med å sette skillen mellom veggkontakt og antennekabel, men det ble enda mer støy enn når jeg prøvde med skille mellom antennekabel og TV.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er oblikatorist å selge det, men ikke å bruke det. Jeg bruker det ikke, har kabeltv rett i tven. For masse støy selv med skille også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke antydning til forskjeld med og uten. Kjøpte mitt galvaniske skille på Clas ohlson. Har Pio 5080XA og bruker ikke dekoder.. Jeg tror hensikten er at garanti gjelder ved skade pga lynnedslag eller overspenning kun hvis man har brukt galvanisk skille (?)...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøv flere typer og det er store forskjeller. De som er største er som regel best og gir mist forvregning. Årsaken til at vi bør bruke et slik skille i Norge skyldes vår El-system som tar ut jord lokalt og ikke fører den fram via kabel. Hvis det er potensialforskjell på kabelleverandørens jord og din lokale jord kan det gå strøm vi din TV til jord hos leverandøren. I ekstreme tilfeller kan dette forårsake støt eller brann.

Brukte det før men ikke nå lenger, da jeg ikke har opplevd problemer. Dessuten får jeg mitt primærsignal vi fiber og den gamle kabelen er kun backup.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar feil bør/må galvanisk skille brukes hvis du har kabeltv, TVen har jordet kontakt og denne er koblet til en jordet stikkontakt. Da kan det gå strøm gjennom TVen på grunn av spenningsforskjeller på kabelleverandørens jord og din lokale jord. Hvis TVen ikke er jordet vil eventuelle spenningsforskjeller fortsatt være der men det går ingen strøm siden det ikke er noen sluttet krets.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Hvis jeg ikke tar feil bør/må galvanisk skille brukes hvis du har kabeltv, TVen har jordet kontakt og denne er koblet til en jordet stikkontakt. Da kan det gå strøm gjennom TVen på grunn av spenningsforskjeller på kabelleverandørens jord og din lokale jord. Hvis TVen ikke er jordet vil eventuelle spenningsforskjeller fortsatt være der men det går ingen strøm siden det ikke er noen sluttet krets.
    Riktig ! Alså bruker du ikke jordet kontakt og kabel kan du glemme skille. Ellers bør du bruke det.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Riktig ! Alså bruker du ikke jordet kontakt og kabel kan du glemme skille. Ellers bør du bruke det.

Fett. Da går skillen på igjen, greit å være trygg :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har jorda kontakt på tv'en da? Hos meg er det kun jorda uttak på bad, vaskerom og kjøkken - og der har jeg ikke tv'en.

Nesten like moro som den PC kabelen jeg fikk engang som ikke fungerte med mindre den var satt i en jorda kontakt - da ble det pc på badet gitt... skikkelig smart

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •