Valgets kval - Samsung VS Panasonic (plasma)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kval - Samsung VS Panasonic (plasma)

Det er ingen vits å lure på meg LCD, det blir plasma uansett.

Pioneer er for dyr, liker ikke LG.

Det står mellom Samsung 42" PS42A416C1CX til 7.999,- og Panasonic 42" Plasma TV TH-42PX80E til 7.490,-

Er det noen som har erfaringer med noen av de? Spesifikasjoner som kontrastforhold og slikt har jeg sluttet å bry meg om lengre, hvilken tv har best FAKTSIK bilde? 8)

Setter stor pris på svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser forresten at den samsungen koster 6000 på elkjøp, hvis det kan hjelpe valget ditt =) Har ikke sett akkurat den modellen til samsung, men har sett modellene over, og de gir et veldig bra bilde! Jeg ville nok ha valgt samsung pga. fargegjengivelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joona
    ser forresten at den samsungen koster 6000 på elkjøp, hvis det kan hjelpe valget ditt =) Har ikke sett akkurat den modellen til samsung, men har sett modellene over, og de gir et veldig bra bilde! Jeg ville nok ha valgt samsung pga. fargegjengivelsen.

Det hjelper litt på valget mitt ja :-D Må tenke litt til, å se om det kommer flere svar

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic har en mye mer "riktig" fargegjengivelse.
    Ville uten tvil satset på px80.
    Samsung har en god del mer støy i bildet på sine billige plasmaer enn det panasonic har..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor har du det fra at px80 har mye mer riktig fargegjengivelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å les trådene om samsung sin plasmaserie her inne. Les tråden om panasonic når du er i gang.

Da vil du fort se at panasonic har mer korrekt fargegjengivelse og bedre gråskala en samsung.

Det er jo ikke vanskelig å se på tven heller, samsung sine farger er jo så oversaturerte at det nesten ser ut som LCD...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel akkurat det motsatte av det jeg har erfart. Av det jeg har sett har samsung både bedre gamma og fargegjengivelse. PX80 er jo kjent for å ha oversaturerte farger, så lurer på hva du prater om.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung har kraftigere fargegjengivelser... Desverre ikke mer korrekt enn panasonic. Fargegjengivelse handler om å vise ting slik de egentlig ser ut, og et landskap skinner desverre ikke like sterkt i virkeligheten som det gjør på en samsung skjerm... Men selvfølgelig kan bildet oppleves mye bedre med sterke farger...
    Den billigste samsung tven som trådstarter vurderer har relativt dårlig sortnivå i forhold panasonic, han må nok opp i 5- serien til samsung for å få noe som kan måle seg.
    Hadde han derimot sammenliknet pana px80 med samsung 5 eller 6 serie plasma hadde jeg vært mer i tvil om hvilken tv jeg skulle anbefale. Samme sak hvis han hadde nevnt pana px8 og ikke px80. Den er ikke like bra pga eldre bildeteknologi.
    Mener ikke at noen av disse tvene er dårlige, for begge er et bra kjøp. Men mener derimot at panasonic er bedre enn samsung. Spesielt på sortnivå, gråtoneskala og korrekt gjengivelse av farger.

Har selv forrige generasjon samsung, og lurte fælt på å kjøpe den nye generasjonen når de kom.
    Desverre var ikke disse tvene bra nok. Noe en del her inne på forumet sier seg enige i...
    For min del var det oversaturering av farger samt bildestøy (kornete bilde) som gjorde at jeg sto over. Fargene blir rett og slett unaturlige. Og når det er ennå mer bildestøy enn på panasonic sine skjermer frister det ikke lenger.

Er nok en grunn til at samsung sine nye skjermer ikke har slått ann noe særlig.. Og en grunn til at panasonic sine er meget populære..
    Egentlig er det synd samsung ikke er like gode på plasma som de er på lcd, da hadde det vært skikkelig konkuranse blandt gode tver på markedet.

Jeg har latt hver å kjøpe panasonic, men det har mest med bildestøy å gjøre.

Tror at trådstarter hvertfall vil skjønne hva jeg mener ved å lese trådene til de to tvene her inne, desverre er tråden om samsung ikke særlig informativ.
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...-psxxaxxx.html
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...-serie-51.html

Du skal selvfølgelig få lov til å ha dine egene meninger angående dette joona, men anbefaler trådstarter å hvertfall lese litt mer om temaet, så får han også gjøre seg opp sin egen mening.

Anbefaler også å ta en tur i butikken og se på begge tvene, så får han se hva han liker best.
    Bør jo kanksje nevnes at panasonicen har høstet MEGET god omtale i diverse tester. HAr ennå tilgode å se noen rose samsung tvene i en test..

Ellers har "herminator" her inne ganske god peiling på tver. Så han kan sikkert gi noen gode råd...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sliter med å velge mellom Panasonic og Samsung er jo svaret enkelt. Da kjøper du LG 42PG6000 !

Bedre bilde og design men marginalt dårligere sortnivå enn PX80. Samsungen kommer ikke opp til disse 2 og ligger en klasse under. Prisnivået er det samme og bygge kvaliteten er minst like god.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    magnesmurf, du er jo helt på bærtur. Har du i det hele tatt sett de nye samsung plasmaene uten dynamic innstillingen på? Skjønner jo at du ikke har peiling på hva du prater om...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    magnesmurf, du er jo helt på bærtur. Har du i det hele tatt sett de nye samsung plasmaene uten dynamic innstillingen på? Skjønner jo at du ikke har peiling på hva du prater om...
    Så hvorfor ikke kjøpe samsung og slå _på_ dynamic instillingen hvis det gjør bildet bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du er den lykkelige eier av en slik samsung tv siden du er så lidenskapelig engasjert i debatten?

Ja jeg har sett på samsungene med forskjellige bildeinnstilinger. Men kun i et opplyst butikklokale, og selvfølgelig ikke kalibrert.

Kan du vise til noen tester eller liknende hvor denne tven har høstet like gode kritikker som panasonic? Eller kan du på annen måte vise at argumentene du kommer med stemmer?

Anbefaler fortsatt trådstarter å selv se begge tver i butikken, så får han gjøre seg opp sin egen mening..

Jeg sier meg hvertfall enig med Ingeniør'n. Anbefaler både LG og panasonic foran samsung, men som tidligere nevnt er ingen av tvene dårlige...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar folkens

Tror magefølelsen sier panasonic... Med en gang jeg hører oversaturering og støy får jeg frysninger

Men jeg kom over et nytt dilemma

Panasonic 42" Plasma TV TH-42PX80E 7 490,-ink. mva.
    Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ8E 7 990,-ink. mva.

Prisforskjellen er uvesentlig liten. Trenger ikke absolutt full HD, det jeg prioriterer er sortnivå og "flytende" bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett pz8 til panasonic. Bare Pz80..

Hva du bør velge kommer litt ann på hva du skal bruke den til. Så vidt meg bekjent gjør px80 en bedre jobb med SD bilder enn Pz serien gjør, fordi den bare må oppskalere til 720P og ikke 1080P. Pz serien er derimot full HD så den gjør en bedre jobb på HD materiale.

Les litt mer i panasonic tråden her inne. Så finner du kanskje svaret du leter etter.

En kamerat av meg har px80.
    Hadde den vært tilgjenglig i 50" hadde jeg kjøpt den på dagen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett alle tv'ene live, og det px80 er best på er isåfall sortnivå, men her har jeg sett diverse målinger og det er ikke mye å gå på. Merkes spesielt i et helt mørkt rom. Har aldri sett noen si at px80 sin sterke side er fargegjengivelsen. Her er både LG og samsung bedre. Sier ikke at en er bedre enn en annen, men de påstandene du kommer med er jo rett og slett feilaktige.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •